Vad är det med folk och Inet egentligen?! Seriöst!

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk och Inet egentligen?! Seriöst!

Blir så sur över folk som HELA TIDEN länkar Inet inet inet och åter inet så fort någonting ska köpas! Dom är inte precis billigast och dom ger inte precis mest information om varan. Varför inte länka exempelvis prisjakt eller liknande? Varför inte www.pellesdatorhörna.com ?

Läste just om en kille som ville ha hörlurar för max 500 och svaret från en annan snubbe blev

"Surfa in på www.inet.se och kolla! Hittade dock inget superbra för max 500"

Har inet anställda som går in på sweclockers och gör gratisreklam eller?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Jo, dom verkar klart överreklamerade.

Dock har dom gratis frakt för Sweclockersmedlemmar vid köp över 500 kr och det är ju trevligt.
Oftast verkar dom också ha kunnig personal och ett bra bemötande.

Däremot är dom ju definitivt inte billigast och man saknar ofta en hel del i deras sortiment.

Jag stör mig en del på folks hyllande av dem för att de ger pingvinstänger i sina leveranser.
Kom igen, en pingvinstång kostar nästan ingenting och att muta folk med godis för att de ska bli gladare är något som mer passar om man vill bli poppis hos riktigt små barn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Leveranstider är värt grymt mycket enl. mig.. Beställde en webkamera igår, en timma senare var den skickad, idag fanns den att hämta ut. För mig är det värt den hundringen extra den kostade jämfört med CDON/Pixmania, för där vet man inte när man får grejerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Dock har dom gratis frakt för Sweclockersmedlemmar vid köp över 500 kr och det är ju trevligt.

Däremot är dom ju definitivt inte billigast och man saknar ofta en hel del i deras sortiment.

Jag stör mig en del på folks hyllande av dem för att de ger pingvinstänger i sina leveranser.
Kom igen, en pingvinstång kostar nästan ingenting och att muta folk med godis för att de ska bli gladare är något som mer passar om man vill bli poppis hos riktigt små barn.

Tycker osså att dom har ett dåligt sortiment, även ja har köpt hel del grejor där.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av voro12:

Leveranstider är värt grymt mycket enl. mig.. Beställde en webkamera igår, en timma senare var den skickad, idag fanns den att hämta ut. För mig är det värt den hundringen extra den kostade jämfört med CDON/Pixmania, för där vet man inte när man får grejerna..

De flesta internetbutiker has liknande leveranstider eftersom alla använder Posten som leverar saker över natten. Så länge man skickar ordern tidigt nog så de hinner packa den innan posten hämtar upp varorna, vilket ofta sker på eftermiddagen, så kommer grejerna fram dagen efter.

Jag gillar Inet, har handlat där sen de bara var en liten firma på Ringön här i Göteborg. Dock inte lika mycket senaste åren eftersom Dustin med studentrabatt ofta ger svårslaget bra pris. En del saker kommer dock från Inet fortfarande och det är det självklara valet när jag vill åka till en fysisk butik. Min mus är köpt där och jag betalade 100 kr extra för nöjet att köpa den i butik istället för att beställa över internet. Fast det var det värt för att få klämma lite på grejerna. Personalen har alltid varit hjälpsam också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Som sagt gratis frakt och ofta billigare än de vettiga alternativen, lägg även till ett känt företag där man slipper riskera att få en tegelsten när man beställer något.
Jag upplever dock inte Inet som billiga om man går utanför området speldatorkomponenter. T.ex. är Kjell & Co tom billigare på viss nätverksutrustning och vem köper sånt på Kjell? (de som inte vill betala extra. hehe)
Så att rekommendera inet för hörlurar, javisst om man pratar gamershörlurar, men annars skulle jag nog googla för info och sedan använda prisjakt.

Angående kundsupport och liknande så är min erfarenhet att Inet riktar sig främst emot gamers, vi som ställer lite andra krav kan komma i undan. (t.ex. en instabil och ej driftsäker dator lika med en värdelös dator, några % upp och ner i prestanda är dock irrelevant.) Obs min erfarenhet, inte sagt att det är så generellt.
I alla fall så är andelen gamers bland detta forum stort, likaså många andra vanliga datorforum, som ej är inriktade på specialområde som design eller liknande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Skrivet av voro12:

Skrivet av seville57:

Tycker osså att dom har ett dåligt sortiment, även ja har köpt hel del grejor där.

Skrivet av Zotamedu:

De flesta internetbutiker has liknande leveranstider eftersom alla använder Posten som leverar saker över natten. Så länge man skickar ordern tidigt nog så de hinner packa den innan posten hämtar upp varorna, vilket ofta sker på eftermiddagen, så kommer grejerna fram dagen efter.

Jag gillar Inet, har handlat där sen de bara var en liten firma på Ringön här i Göteborg. Dock inte lika mycket senaste åren eftersom Dustin med studentrabatt ofta ger svårslaget bra pris. En del saker kommer dock från Inet fortfarande och det är det självklara valet när jag vill åka till en fysisk butik. Min mus är köpt där och jag betalade 100 kr extra för nöjet att köpa den i butik istället för att beställa över internet. Fast det var det värt för att få klämma lite på grejerna. Personalen har alltid varit hjälpsam också.

Skrivet av bud_bundy:

Som sagt gratis frakt och ofta billigare än de vettiga alternativen, lägg även till ett känt företag där man slipper riskera att få en tegelsten när man beställer något.
Jag upplever dock inte Inet som billiga om man går utanför området speldatorkomponenter. T.ex. är Kjell & Co tom billigare på viss nätverksutrustning och vem köper sånt på Kjell? (de som inte vill betala extra. hehe)
Så att rekommendera inet för hörlurar, javisst om man pratar gamershörlurar, men annars skulle jag nog googla för info och sedan använda prisjakt.

Angående kundsupport och liknande så är min erfarenhet att Inet riktar sig främst emot gamers, vi som ställer lite andra krav kan komma i undan. (t.ex. en instabil och ej driftsäker dator lika med en värdelös dator, några % upp och ner i prestanda är dock irrelevant.) Obs min erfarenhet, inte sagt att det är så generellt.
I alla fall så är andelen gamers bland detta forum stort, likaså många andra vanliga datorforum, som ej är inriktade på specialområde som design eller liknande.

Okej Inet är kanske bra, jag har aldrig sagt motsatsen, men hur lyckas dom få alla i Sweclockers att hylla dom så extremt? Hur lyckades dom få till den otroligt bra inkomstkällan och gratisreklamen? Det är inte precis som om CDON.com eller liknande är sämre? Och om de vore sämre, varför är inte i alla fall var 3e kommentar som länkar webbutik INTE Inet?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

men hur lyckas dom få alla i Sweclockers att hylla dom så extremt?

Godis och gratis frakt över 500kr till sweclockare. Är svaret på det.
Själv handlar jag där oftast men det är pga att dom är ända vettiga datorbutiken i närheten så sponsrar gärna för att få dom kvar Förr var det mest komplett.se .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Okej Inet är kanske bra, jag har aldrig sagt motsatsen, men hur lyckas dom få alla i Sweclockers att hylla dom så extremt? Hur lyckades dom få till den otroligt bra inkomstkällan och gratisreklamen? Det är inte precis som om CDON.com eller liknande är sämre? Och om de vore sämre, varför är inte i alla fall var 3e kommentar som länkar webbutik INTE Inet?

Du är på en hårdvarusida för persondatorer, cdon.com är inte vad jag kan se något bra alternativ för just detta. Precis som Inet inte är första handsvalet när man ska köpa böcker, film eller musik.
Att sedan folk kan länka utanför en butiks område, så handlar det väl om ett gränsfall? Det du syftade på var säkerligen någon som rekommenderade gamerhörlurar och inte proffshörlurar för någon studio eller så...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grisapa1:

Folk är lättmutade med lite pingvinstång.

Sen tycker jag faktiskt att det är rätt vanligt att man ser länkar till prisjakt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

cdon det bästa alternativet helt klart. Tjänade 2.5k på att handla därifrån ist för tex inet. Fick grejerna på onsdag,beställde söndag kväll! No hards feeling till inet. Snabba leveranser,bra support,bra priser vissa varor. Om inet ligger billigt på det man ska köpa så är det en grymt bra butil. Men dem har tendenser att bli allt dyrare gentemot konkurrenterna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara att det är enkelt att dela kundvagnar på inet? Smidigt när man ska tipsa om datorpaket tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ser inte heller vad som är speciellt med Inet, de har inget vidare utbud och oftast slut på lager, sen är priserna inte mycket hylla över, så vad är så speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

För 3-4 år sedan så låg alla länkarna till dustinhome.se. Den populäraste sidan som kunderna känner störst förtroende för är själfallet den sida som länkas mest. Dustinhome tappade en hel del marknad tillförmån för Inet som samtidigt gjorde en större satsning på nöjda kunder vilket spred sig bra på swec. De skötte sina ärenden riktigt bra samtidigt som dustin svek något vilket gjorde att många bytte till Inet som förstahandsval.

Dustinhome är fortfarande en riktigt bra butik och när jag köper delar så är det både Inet, Dustinhome samt en snabbkik på prisjakt som jag brukar göra.

Att Inet blir länkat är helt enkelt för att de skaffat sig ett mycket starkt förtroende hos sina kunder. Att mahmudsdatorhörna.se inte blir länkat är på grund av att de inte blivit testade och bevisat sig som en seriös aktör. Vem vill vara indirekt ansvarig för att någon blir lurad på pengar för att han länkade någon till en bedragare?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har kört på CDON på siståne Flera hundralappar billigare om man köper några grejer, och inga problem alls.
Hur de är med reklamation/garanti vet jag inte, men sånt ska man hoppas inte behöver användas ju >: )

Ända grejerna jag alltid använder Inet till är att skapa kundvagn, sen letar jag rundor på andra sidor efter samma delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ända grejerna jag alltid använder Inet till är att skapa kundvagn, sen letar jag rundor på andra sidor efter samma delar.

jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

CDON brukar ibland har ganska lång leveranstid, och enligt mig är Inet den enda butiken som 99% av gångerna skickar iväg paketet samma dag. De har även en lättanvänd funktion för att länka kundvagnar, vilket är mycket bra om man vill rekommendera produkter till någon på forumet. Att frakten är gratis över 500kr är givetvis också en bra egenskap med Inet, samt att deras support är väldigt bra och trevlig.

Permalänk
Medlem

Inet är helt suveräna att ha att göra med. Tyvärr håller de sällan bra priser längre så det är svårt att rekommendera dem. CDON har fått de flesta av mina senaste beställningar. Men så länge de håller bra service känns de som ett väldigt bra alternativ på de produkter de håller normala priser. Påminner lite om hur Komplett var i början. De hade väldigt bra priser och grym service, sen blev priserna högre och högre, sen sjönk servicen också. Bara hoppas att Inet åtminstone alltid håller kvar sin grymma service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Blir så sur över folk som HELA TIDEN länkar Inet inet inet och åter inet så fort någonting ska köpas! Dom är inte precis billigast och dom ger inte precis mest information om varan. Varför inte länka exempelvis prisjakt eller liknande? Varför inte www.pellesdatorhörna.com ?

Läste just om en kille som ville ha hörlurar för max 500 och svaret från en annan snubbe blev

för mig handlar inte allting om billigst.
För är butiker alltid billigast så måste dom spara in på något annat.

Så mitt val för inet är pga leveranstid & support.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Jag har hittils inte hittat någon annan sida som har en så bra kundvagn-funktion där man kan länka inköpslistor. Många har det, men inets är bäst och framförallt enklast och går fortast imo

Permalänk
Medlem

håller med trådskaparen, dom är ju sjukt höga priser tbh...

börjar gilla cdon mer och mer, alltid billigast och alltid bra leveranstid, och det är gratis frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Som jag har uppfattat det:
De är inte billigast och de har inte mycket på lager heller jämnfört med många andra butiker.
Men jag tänker handla där för att de är den butiken som är billigast om man inte vill bygga ihop datorn själv och att de verkar vara väldigt "öppna" för klagomål o.s.v.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Håller med dig, tycker folk tjatar om dom hela tiden men har inte märkt att dom är så mycket bättre om inte till och med sämre än några av deras konkurrenter.

Permalänk

Jag tycker deras sida är enklast att göra kundvagnar på... Jag sitter mycket på mobilen också, och tex prisjakten och webbhallen sidor är segare från mobilen. Men många här på swec säger en kundvagn från inet +någon grej då dom har ibland inte saker inne. Sen att man ska kolla på det på prisjakten:)
Det är så jag tror folk tänker och jag gör så ifl:)

Men personligen tycker jag deras servis inte är så värst bra... Tex CDON har liknade enligt mig (kan ha varit tur också) och dom är ju mycket billigare än inet med 5%rabbat för swec också...
Men tycker dom butikerna med absolut bäst servis är dom små butikerna... Tex xcore då jag bor i Uppsala...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

CDON brukar ibland har ganska lång leveranstid, och enligt mig är Inet den enda butiken som 99% av gångerna skickar iväg paketet samma dag. De har även en lättanvänd funktion för att länka kundvagnar, vilket är mycket bra om man vill rekommendera produkter till någon på forumet. Att frakten är gratis över 500kr är givetvis också en bra egenskap med Inet, samt att deras support är väldigt bra och trevlig.

Jag fick mina minnen efter en dag men det kanske beror från person till person. Trodde minst att det skulle 2-3 dagar då det stod på deras hemsida. Men alla fall, leveranstiden var riktigt snabbt!

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, tror folk handlar där enbart för att de får fri frakt. Men när jag har jämfört med andra butiker som har frakt, så har Inet ändå samma eller dyrare pris en dem när man har valt fraktfritt. Så jag förstår inte vad skillnaden blir mellan att handla på Inet eller inte?

Jag brukar handla på Misco, tycker de är bättre för de har större utbud och är ibland billigare, plus att de har också en egen sweclockers rabatt för frakt fast för köp över 1000 kr och plus att de ingår en rabatt på en del produkter också med samma kod.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att diskussionen behöver fokusera på hur bra Inet är, eller kanske dåliga. Rent generellt gynnar konkurrens konsumenter, som vi på forumet oftast tillhör. Utan konkurrens hade Inet inte varit så bra som de nu är eller verkar vara. Bara av denna anledning tycker jag man kan länka till produktsidor på prisjakt.nu eller liknande.

Det är väldigt smidigt att presentera datorpaket i form av varukorgar hos någon specifik webbutik. För en person som är mindre kunnig på området blir det nog lätt att han eller hon lägger sin order från just den butiken, för att vara helt säker på att få rätt grejer (som är kompatibla med varandra enligt "experterna på Sweclockers forum"). Men även här finns alternativ såsom listor på prisjakt.nu!

Inser att jag enbart hänvisar till prisjakt.nu, vilket i sig inte gynnar konkurrensen dessa typer av hemsidor emellan, men det är för att jag anser att det är den överlägset bästa tjänsen för tillfället.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Likvid:

Ser inte heller vad som är speciellt med Inet, de har inget vidare utbud och oftast slut på lager, sen är priserna inte mycket hylla över, så vad är så speciellt?

En oslagbar support, det är inte krångligare än så.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag använder Inet för att det är en känd och seriös aktör med brutalt snabba leveranser och som har skött returärenden exemplariskt.
Gratis frakt och att det är lätt att länka kundvagnar är också riktigt bra.
Tyvärr så är sortimentet och priserna oftast ganska dåliga och det känns som det blivit sämre på sistone.
Som några redan skrivit så gör jag en shoppinglista via inet sen tar jag en titt på prisjakt och eventuella erbjudanden på andra ställen.
Jag går till 99% efter pris och sista %:en går till leveranstid, oftast blir det att man köper från flera olika ställen om man ska bygga ett komplett system.

Först så köpte jag enbart från Datorbutiken och Komplett, sen blev det mer Webhallen och JMEdata, nu är Inet och CDON som gäller.
Inet har helt klart förtjänat sitt goda rykte i mina ögon men dom måste jobba mer på sitt sortiment och priserna, alltid där det faller för mig om jag väljer en annan butik.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv

Inet är utan tvekan överreklamerade. Mina senaste inköp har varit från Alina, Webhallen och framför allt Dustin (älskar deras personal). Sortimentet hos Inet är under all kritik också, hur många märken som helst som vägras ta in utan förklaring, medans andra aktörer gladeligen gör det. Sen är det priset...ta te.x Intel SSD 120gb som var mitt senast inköp i måndags...Inet finns knappt med på Prisjakts lista över billigast alternativ, inte ens om man räknar ut gratis frakt för SweC.

Deras nya lagerlokaler måste ha kostat skjortan, för det var ungefär i det skedet som priserna sköt i höjden.

(dock ska Inet ha eloge för snabba leveranser, trevlig personal och ett gott bemötande oavsett vad det gäller)