Vad är det med folk och Inet egentligen?! Seriöst!

Permalänk
Medlem

Med tanke på all hype om de här pingvinstängerna så börjar jag fundera lite på vad som gör att folk väljer en viss butik egentligen.
Det verkar vara långt ifrån rationella motiv bakom det hela.

Kanske vore konceptet något för bilbranschen att härma i dessa kristider ? Du får den här splitternya volvon för 400.000 kronor, men inte nog med det, du får en chokladboll på köpet !

Dock måste jag säga, som någon annan skrev, att Inet är ett av få ställen i Stockholm där personalen faktiskt kan någonting om datorer och dylikt och det är värt en del.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grisapa1:

Okej Inet är kanske bra, jag har aldrig sagt motsatsen, men hur lyckas dom få alla i Sweclockers att hylla dom så extremt? Hur lyckades dom få till den otroligt bra inkomstkällan och gratisreklamen? Det är inte precis som om CDON.com eller liknande är sämre? Och om de vore sämre, varför är inte i alla fall var 3e kommentar som länkar webbutik INTE Inet?

Du skulle sett för ett tag sedan tog flera veckor för folk o få sina grejer från CDON
På senare tid har de även varit väldigt inaktiva i sin tråd, och de verkar heller inte svara på mina meddelanden till dem angående det faktum att de gett mig ett o-patchbart spel, och därmed ospelbart.
Dålig stil tycker jag, och även om jag haft mycket strul med Inet's frakt så svarar de alltid på mina mail.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Med tanke på all hype om de här pingvinstängerna så börjar jag fundera lite på vad som gör att folk väljer en viss butik egentligen.
Det verkar vara långt ifrån rationella motiv bakom det hela.

Kanske vore konceptet något för bilbranschen att härma i dessa kristider ? Du får den här splitternya volvon för 400.000 kronor, men inte nog med det, du får en chokladboll på köpet !

Dock måste jag säga, som någon annan skrev, att Inet är ett av få ställen i Stockholm där personalen faktiskt kan någonting om datorer och dylikt och det är värt en del.

Tror du inte att folk skriver om pingvinstängerna med glimten i ögat? Jag säger inte att jag inte tror att Inet har tjänat på att skicka med en bit godis i paketet, men pingvinstänger räcker inte för att få Sweclockers medlemmars förtroende - något Inet uppenbarligen har fått.

Permalänk
Medlem

Haha jag var och bytte ut mitt GTX 460 på garanti, då gick killen in på swec och letade tester för att se vilket jag skulle ha. Fick ett 550ti men krävde ett 560 och fick det av en annan av de anställda!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att det inte nämnts tidigare, men en starkt bidragande faktor till varför så många länkar från Inet är för att det är fantastiskt smidigt att länka hela kundvagnen därifrån!

Permalänk
Medlem

Man får godis med punkt slut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om man skulle svara på TS fråga så är det nog mest för att Inet har gratis frakt för SweC över 500:- plus att de är väldigt enkelt att länka kundvagnar med diverse delar och datorpaket... Sedan måste man ju inte handla från Inet om man inte vill, utan man kan ju köpa delarna från andra ställen också och kolla prisjakt själv... Att någon på SweC är snäll nog att göra ihop ett datorpaket "För Photoshop, Minecraft samt BF 3 på High" så är det ju klart de väljer de enklaste sättet att länka delarna som kan behövas och då är en kundvagn från Inet ett väldigt bra verktyg! Jag brukar se mkt länkar till Inet men nästan varannan som jag ser är länkar till exempelvis Prisjakt.se så det är nog mycket från person till person... Själv så handlar jag från Komplett.se, Inet.se, Indomo.se, Cdon.se, Webbhallen.se, Caseking.de och massa andra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Inet är smidigt och enkelt, finns i närheten av mig också. Jag beställer ibland från komplett men enligt mig så är supporten där inte lika bra.

Skrivet av IamShortyX:

Håller med om att inet är överreklamerade, jag köper allt mitt på www.webhallen.com dom har minst lika bra priser och finns i city så man slipper frakten som tar onödig tid Men en bra som som inet har som dom andra saknar på sin webplats är att man kan föra en kundvagn och länka den så andra kan ändra den.

Ni som skriver "överreklamerade", vet ni ens vad "reklamera" betyder?

Permalänk
Medlem

Tycker inet är mest smidigast och inte ha inte massa skit på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Kollar alltid på prisjakt först, och väljer sedan det alternativ som är billigast av de betrodda kedjorna, så som Webhallen, Inet, CDON, Dustin Home etc. En anledning att välja Inet framför CDON är ju också CDON:s katastrofalt överfyllda hemsida. Den känns så himla svårnavigerad om man jämför med Inets enkla menyer.
Är faktiskt lite förvånad att Inets onlinebutik är så pass stor som den är, då deras hemsida såg förbaskat tacky ut ett bra tag innan de tog tag i det och fräshade upp den

gör samma sak faktiskt med att kika på prisjakt först vilka saker som är billigast osv

och btw när jag beställde cpu kylare från webhallen två dagar innan jul så kom den dagen efter (beställde vid halv 10 tiden så den kom iväg snabbt pga att den fanns på postorder redan) den kom fram 11:42 nästa dag ^^

pixmania beställde jag en gång mitt hd 5770 som där skulle kosta 979 kr (stog med moms bara att de la på 300 kr i frakt vi tog frakt för 79 kr bara) det tog två dagar innan paketet ens skickats och det var i lager enligt webshop sen tog det ytterligare en vecka att få paketet och det var helt ok fast frakten var dyr heltplötsligt gillas inte...

det verkar vara samma med komplett på frakten beställde hd 6870 för 1463 kr med moms inkluderat med frakt så var vi helt plötsligt uppe i 1584 kr men det kom fram snabbt så jag klagar inte ^^

min lista på där jag beställer är först webhallen och cdon sen inet pga gratis frakt komplett och sist pixmania

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Det går snabbt.
Mindre än 24h från beställning tills man har sakerna.
Det prioriterar jag över priset i många fall.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Inet gör som db gjorde, smart marknadsföring och godis.
Vem minns inte db´s och deras lakritsar som gjorde folk som galna?
Inet är väl en bra butik, men det finns flera som är lika bra eller bättre också.

Sen det här med fri frakt har hjärntvättat folk.
Många av mina inköp har blivit billigast när jag faktiskt betalat frakten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juckeyy:

Fick en godispåse (Med gottis i) när jag beställde från Alina

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Folk är tyvärr lättlurade.

"Gratis frakt och godis" är anledningen, även om det totala priset skulle bli dyrare så verkar det inte spela någon roll.

Har själv köpt bla mitt ljudkort från Inet, så har inget emot dom så men att dom skulle vara överlägset bäst är som sagt bara en effekt av deras smarta marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det går snabbt.
Mindre än 24h från beställning tills man har sakerna.
Det prioriterar jag över priset i många fall.

Det är ju ingen speciell egenskap för inet.
Dagen efter fixar Dustin, Alina, Misco med flera.

Permalänk
Medlem

Under alla mina år som datorentusiast så har Inet varit bästa valet för mig EN enda gång av ca 10 gånger.
Andra (dustin speciellt) har nästan alltid slagit dom på pris och matchad leveranstid när jag har beställt saker och då har frakten inte varit gratis heller.

Folk kanske är så simpla att dom helt enkelt inte vågar testa något annat än Inet eftersom dom har vunnit gång på gång i Sweclockers årliga nominering. Det började med att dom vann en gång, sen när Sweclockers användarantal ökat så har dom nya användarna inte ens testat något annat utan bara gått på Sweclockers nominering -> Inet får gratis reklam och blir år på år "större".

Hjärntvätt är väl ett passande ord

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk

Kommer med mina personliga åsikter nu:

Inet har alltid haft en enormt bra support som jag alltid blivit riktigt nöjd med.
Gillar att de använder sig av e-kvitton över kontot som man registrerat på deras hemsida. Så om man tappar bort något så finns allt uppe på sidan igen.

Riktigt bra och detaljerad information från supporten, vilket jag inte fått från vissa andra återförsäljare annars.
Hel ok priser.

Sedan så har dom ju fått riktigt mycket respekt hos oss SweC:are genom åren tack vare 500kr+ frakten. Vilket vi är ganska medvetna om.
Trevlig butik.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Tycker om inet pga. deras support som har löst alla mina problem utan krångel på någon dag. Sen har dem ett okej sortiment och fri frakt vilket uppskattas.

Komplett köper jag endast hos när dem har 1337-erbjudanden eller bra rabatter!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Inet e snabba på leveranser till skillnad från tex cdon som skickar lite mellan kaffepauserna...
Men inets hemsida e skit kass om jag vill bara glo lite på tex hd7970 kort deras filter e buggigt osv...
Komplett e annars mitt 1a handsval på nätet men sedan webhallen öppna i här istan så är det där jag handlar all teknik till 100%.
Dom ligger ofta ca 100kr dyrare än billigast på prisjakt utan frakt men då har du också en fysisk butik att gå till vid ev reklamation.
Och det tycker jag är värt riktigt mycket och slippa spinga till posten helatiden.
Kompisen köpte gfx kort hos webhallen nvidias gtx 570 gick 2st defekta innan han fick ett fungrande ex sedan köpte han 580 och då vart d samma visa igen.Nvidia fail. ;p
Gröna och vita artefakter över hela skärmen...
Men d va aldrig några konstigheter från dom han fick ett nytt kort i handen direkt och fick dessutom byta till ett annat kort från annan tillverkare utan problem.
Han testade Asus DCII ,Gigabyte wf2 så d va inga skit kort lite ot men ialf jag gillar webhallen. ;D

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Tror du inte att folk skriver om pingvinstängerna med glimten i ögat? Jag säger inte att jag inte tror att Inet har tjänat på att skicka med en bit godis i paketet, men pingvinstänger räcker inte för att få Sweclockers medlemmars förtroende - något Inet uppenbarligen har fått.

Exakt!
Mitt förtroende för inet är uppbyggt deras snabba frakt och bra support som jag gärna betalar en 50-lapp extra för=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Jag tycker att Inet är smidigt och enkelt, finns i närheten av mig också. Jag beställer ibland från komplett men enligt mig så är supporten där inte lika bra.

Det tror jag dom flesta vet.. Vet du vad överreklamerade betyder? Det är lite som rolig och orolig, det får en annan mening när man sätter nått framför...,;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Överreklamerade = överskattade

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Köpte lite chassifläktar + Thermalright Silver Arrow + usb kabinetter häromdagen och det följde tyvärr inte med något godis
Fick det förra gången jag handla men inte nu... något speciellt man måste köpa för att få en pingvinstång för 5kr eller är det bara en miss av dem?
Inte för att det gör något men blev lite godissugen när jag fick mitt sms från posten

När jag pratar om internetbutiker så tar man väl upp Inet eftersom att dem alltid varit seriösa och snabba med leveranser, plus att man får gratisfrakt och delarna jag köper oftast ligger bland dem billigaste. Sen blir det väl att man nämner Alina/Webhallen eftersom att man bor relativt nära deras butiker.

Permalänk
Skrivet av EW200:

Även jag gillar Inet, har köpt det mesta där. Hemsidan är schysst uppbyggd, fri frakt över 500kr & snabba leveranstider.
Kan dock hålla med vissa om att utbudet inte är det bästa! Kan förstå att det inte går att ha allt i lager men dom skulle kunna ha ett beställningssortiment också.

Skulle vara grymt om det fanns en sida där du kunde köpa allt du någonsin kan behöva ha till en dator.
Sen att man då kanske får vänta nån vecka för att man vill köpa en "specialare" gör ju inget.
Finns säkert många bra småbutiker i varje stad med. Support your local!!
Själv visste jag inte ens att det fanns en butik som hette xcore.se här i stan förän nån kille längre upp i tråden skrev om den.
Man blir lätt insnöad på stora kända butiker.

Testa webhallen.se dom har centrallager och nästan allt som du kan behöva till en dator. Dom har till och med vattenkylningspaket, inte det bästa kanske men endå

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst första sidan...

Men detta jäkla snack om fri frakt för Sweclockers....NI TJÄNAR 59 KRONOR !

MIN orsak att välja Inet var att frakten på tex Corsair nätagg + Define R3 + 2x 3,5" hd mm mm, det skulle kosta 59Kr i frakt.
På Komplett skulle samma saker kosta nära 400Kr i frakt... + att Inet var billigare på de flesta sakerna och vinsten för mig större.
Köpte även saker från JME Data då de var billigare på frakten jämfört med Komplett och att sakerna inte fanns hemma hos Inet.

Kan inte uttala mig om support från varken Inet, Komplett eller JME Data då jag ALDRIG haft nå problem med hårdvara.

Sist jag handlade hårdvara var nu före jul, en laptop från CDON då ingen annan firma ens var i närheten av deras pris.
Köpte även en SSD + so-dimm från Webhallen då de hade bäst pris av de som hade sakerna hemma.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Tycker inet är helt okej, aldrig haft problem med dem och för mig har deras utbud varit precis det jag är efter. Aldrig haft nå problem med mina saker så deras support kan jag inte tala om.
Men jag brukar köpa från lika olika affärer, JME data, komplett och cdon brukar det bli. Dustin har jag köpt av ibland också. Beror helt på vilken som är billigast. Finns självklart flera affärer men brukar bli dem mest och dem har fungerat bra. Förutom att komplett ofta brukar vara dyra (om det inte är rea) och cdon tar gud vet hur lång tid på sig att skicka sakerna. Som när jag köpte mitt grafik kort, tog dem nästan 2 veckor att skicka det till mig, fast det stod max 5 arbets dagar och jag beställde på en tisdag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenhet av Inet, däremot är det inte enda sidan jag kikar på.
Nu när komplett har sänkt fraktkostnaden är de lite mer intressanta, var ju löjligt hög innan.
Annars har jag nog handlat ganska mycket från webhallen och CDON. Jo, deras ändå fortfarande ganska nya elektronikhörna är rolig att rota i.

Liksom, letar man småsaker och plockar ihop för 500;- och får skiten dagen efter och gratis frakt så lockar det helt klart.
Fraktkostnaden och speciellt frakttiden är något jag värdesätter väldigt högt, och där smiskar Inet något fantastiskt.

Däremot finns det folk som förmodligen har kommit hit under Inets guldålder då det endast länkades dit, och har fått för sig att det är enda sidan att köpa grejer ifrån. Vi kan kalla det en skada, det är förmodligen en liten anledning till varför det hyllas av i alla fall många yngre.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Skrivet av emilgf:

Haha jag var och bytte ut mitt GTX 460 på garanti, då gick killen in på swec och letade tester för att se vilket jag skulle ha. Fick ett 550ti men krävde ett 560 och fick det av en annan av de anställda!

Det var en jäkla tur att du stod på dig, för ett Gtx 460 är 33% snabbare än ett Gtx 550 Ti.
Var den en personal från Inet som försökte lura dig?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Inet är älskat på forumet är av samma enkla anledning som vissa här på forumet är galna i AMD, andra Nvidia, det är fanboys.

Dom har genom gratis frakt, en godisbit och snabb och pålitlig (oftast) service och frakt skapat sig en extremt lojal kundgrupp som i stort sätt sköter marknadsföring åt dem.

Ska man även benämna priserna så är dem generellt sätt bra på att ha en låg prissättning i förhållande till andra stora aktörer.

Själv har jag övergett Inet i förmån för webhallen, av den enkla och enda anledningen att webhallen har något som Inet saknar, ett bonussystem. Har köpt saker för på tok för mycket från inet men insåg förra året att för det får jag inte ett skit. Visst, det man får från webhallen är inte såå mkt bättre men det är något, och det är mer värt för mig än att spara 50kr här eller där.

Permalänk
Entusiast

Jag själv har svårt att se vad folk hittar hos webhallen. Jag själv har flera dåöliga erfarenheter av dem. Först och främst totalt okunnig personal, som många gånger inte ens vet vad dem säljer.
Likaså oerhört slöa med garantiärenden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)