Permalänk
Medlem

Projektarbete: Raket

Jag går tredje och sista året på gymnasiet; el-programmet inriktning elektronik/data.
Det var inga tvivel att jag skulle bygga en tvåstegsraket som var betydligt större en dessa små modellraketerna man kan köpa.
Men det var lättare sagt än gjort, den 13 Oktober 2011 var det dax att testa min bi-hybrid raketmotor, endast 2 sekunder efter antändning exploderade motorn och efter det har ytterligare 4 motorer exploderat. Men idag klockan 9:35 antändes motorn och jag hade äntligen lyckats lösa instabilitet problemet i förbränningskammaren. Resultatet blev lyckat och motorn presterade bra, den hade en lyftkraft på 50kg under 17s.

Film från dagens test:

Här är en skiss på hur raketen kommer vara byggd när den är färdig:

Inom några dagar borde mitt paket från USA dyka upp med en noskon samt en fallskärm till lastutrymmet där styrelektroniken samt kamerorna ska sitta.

Permalänk
Medlem

Vad är målet? att bara bygga en raket eller att undersöka dess egenskaper?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur stor/tung kommer raketen vara och hur högt kommer den gå ?
Hittar du den med gps sen ?

(Raketintresserad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Vad är målet? att bara bygga en raket eller att undersöka dess egenskaper?

Huvudsakliga målet är att både lära sig att bygga motorn samt själva raketen och få allt att lyfta från marken.

Skrivet av Myllerman:

Hur stor/tung kommer raketen vara och hur högt kommer den gå ?
Hittar du den med gps sen ?

(Raketintresserad)

Storleken och vikten är något som jag verkligen försöker hålla nere för att nå högst möjliga höjd.
Slutgiltiga längden på raketen kommer hamna på drygt 200cm och den totala vikten på cirka 8,3Kg.
Första steget är på 110mm i diameter och andra steget ligger på 77mm i diameter.
All elektronik för att sköta tändningen,mäta höjden samt skicka ut GPS positionen är egengjord.
Om allt går som det ska borde raketen nå en höjd på 15Km

Permalänk
Medlem

Var skjuter du för att vara säker på att inte träffa någon/något?
Budget?
Har du ytterligare planer på raketeri? Typ mål, rymden?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Huvudsakliga målet är att både lära sig att bygga motorn samt själva raketen och få allt att lyfta från marken.

Storleken och vikten är något som jag verkligen försöker hålla nere för att nå högst möjliga höjd.
Slutgiltiga längden på raketen kommer hamna på drygt 200cm och den totala vikten på cirka 6Kg.
Första steget är på 110mm i diameter och andra steget ligger på 77mm i diameter.
All elektronik för att sköta tändningen,mäta höjden samt skicka ut GPS positionen är egengjord.
Om allt går som det ska borde raketen nå en höjd på 15Km

Imponerande att du gör allt själv, speciellt eftersom du bara går på gymnasiet.
Själv är man inte lika ambitiös så får jag nöja mig med färdiga grejor ala Aerotech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

1) Var skjuter du för att vara säker på att inte träffa någon/något?
2) Budget?
3) Har du ytterligare planer på raketeri? Typ mål, rymden?

1) Jag har tillgång till marker där det inte finns en människa på strax över en mils radie från uppskjutningsplatsen, så att råka träffa någon i skallen kommer nog inte att hända.

2) Min budget är tyvärr inte så stor som jag hade önskat för det här projektet så jag var tvungen att skala ner bygget en hel del i början när jag insåg vad allt skulle kosta.

3) Jag har tagit fram en ritning parallellt med det här bygget på en raket som har en teoretisk maxhöjd på cirka 70Km, jag kommer börja bygga på den till sommaren.

Skrivet av Myllerman:

Imponerande att du gör allt själv, speciellt eftersom du bara går på gymnasiet.
Själv är man inte lika ambitiös så får jag nöja mig med färdiga grejor ala Aerotech

Att programmera en mikroprocessor är väldigt enkelt och dom flesta skulle nog klara av det på ett par timmar, det samma gäller för övrig elektronik som ska byggas ihop. Sedan har vi själva raketdesignen och där finns det redan jätte fina formler och program man kan utgå från när man ska beräkna stabiliteten samt kolla aerodynamiken. Sedan till det svåraste nämligen motorn men här kan man fuska om man vill och bygga efter en av alla tusentals ritningar som finns ute på nätet eller ta den något svårare vägen och bygga en efter egna ritningar.
Så det är egentligen inte så svårt man kan tro att bygga en raket.

Permalänk
Medlem

Nice, se till att hålla oss uppdaterade!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Imponerande, du får lova att hålla oss uppdaterade under byggets gång:)

Lycka till

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att få tillstånd att skicka upp en raket en och en halv mil? Vad händer om den landar på något ömtåligt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Hur svårt är det att få tillstånd att skicka upp en raket en och en halv mil? Vad händer om den landar på något ömtåligt?

Om man har en stor och vettig plats som inte har någon flyglinje över sig så är det inga konstigheter alls. Bara man skickar in ansökan minst en månad innan uppskjutningen så har du nästan garanterat tillstånd.

Permalänk
Medlem

Tråd = bevakad
Mycket roligt att se hur det blir

Permalänk
Medlem

Jomenvisst enligt USPS så ska dom ha försökt leverera paketet klockan ett idag till mig, men det som inte stämmer är att dom var aldrig här.
Jag kunde tydligen inte hämta ut paketet själv idag utan måste vänta tills imorgon.

Permalänk
Medlem

Sånt är trist,
förresten vad är den beräknade hastigheten för raketen ? Vilket material bygger du kroppen och fenorna av ?
Hur ser rampen ut ? Själv använder jag en två meters delbar aluminiumprofil med spår som raketen går i. Antar att din måste vara ganska stor för att klara vikt och längd ?

Du valde iaf ett utmanande projekt, speciellt med två stegad raket . Ska bli mycket spännande att följa

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men hur får du den att flyga rakt upp?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

måste man inte söka tillstånd för att avfyra ett åbäke som flyger så högt? Hur som haver kan detta bli lustigt att följa.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Sånt är trist,
förresten vad är den beräknade hastigheten för raketen ? Vilket material bygger du kroppen och fenorna av ?
Hur ser rampen ut ? Själv använder jag en två meters delbar aluminiumprofil med spår som raketen går i. Antar att din måste vara ganska stor för att klara vikt och längd ?

Du valde iaf ett utmanande projekt, speciellt med två stegad raket . Ska bli mycket spännande att följa

Första steget kommer nå en hastighet på cirka 900-950km/h vilket motsvarar ungefär mach 0,75.
Andra steget beräknas nå en topphastighet på 1500Km/h vilket är snabbare än ljudets hastighet.
Vid motorerna är raketens kropp gjort av aluminium medans resterande delar är PVC.

Jag har inte hunnit börja med rampen än, men ja den kommer bli ganska stor.

Skrivet av glemmy:

Kanske en dum fråga men hur får du den att flyga rakt upp?

Ingen fråga är dum, fenstabilisering är svaret.

Skrivet av nidas:

måste man inte söka tillstånd för att avfyra ett åbäke som flyger så högt? Hur som haver kan detta bli lustigt att följa.

Har svarat på detta några inlägg ovanför.

Permalänk
Medlem

Paketet låg i inglasningen när jag kom hem.

Permalänk
Medlem

Sådant här projekt tycker jag om, att testa och lära sig fysiken - tråd bevakad!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Byggbilder dyker upp strax men innan dess får ni nöja er med detta.

Två SketchUp bilder:

Permalänk
Medlem

Kanske inte så spännande uppdatering idag heller men det kommer komma en större uppdatering inom ett par dagar.

Det här är fallskärmen som ska ta ner styrelektroniken samt kameran sakta och säkert till marken:

Noskonen:

En del av steg två:

Samt två 3D-renderingar på raketen:

Permalänk
Medlem

Det här var riktigt intressant!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Roligt att så många är intresserade av projektet!
När jag får sportlov nästa vecka lär det dyka upp några större och mer intressantare uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Här kommer dagens uppdatering,

Ett stycke etsat kretskort:

Första och andra steget sida vid sida:

Permalänk
Medlem

Yaaay raketer e kul har lekt lite själv men inget i den där storleksordningen.

Mer info om motorn vore mycket intressant!

Permalänk
Medlem

Najs! Riktigt seriöst projekt detta. Pren. lagd.

Glöm ej skriva "Death to America // Regards Al-Queda" på den också.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Yaaay raketer e kul har lekt lite själv men inget i den där storleksordningen.

Mer info om motorn vore mycket intressant!

Jag kommer komma med lite mer detaljerade beskrivningar av motorn om ett tag.
Men i grund och botten är det en "hybridmotor" som jag har gjort ett flertal modifikationer på så jag skulle kalla min en bi-hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Jag kommer komma med lite mer detaljerade beskrivningar av motorn om ett tag.
Men i grund och botten är det en "hybridmotor" som jag har gjort ett flertal modifikationer på så jag skulle kalla min en bi-hybrid.

Skoj projekt! Är även jag intresserad av mer info och bilder på motorn
Detta ska följas!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

En lättare raket möjliggör mindre bränsle, mindre bränsle innebär att raketens totala vikt blir ännu mindre och samtidigt kommer den nå samma höjd vilket medför att uppskjutningskostnaden sjunker betydligt. Detta är något jag har hållit på med den senaste veckan och har kommit fram till en hyfsat bra lösning.

I början av nästa vecka kan jag lova en stor uppdatering där jag går igenom allt på raketen samt hur bygget fortlöper.

Men tills dess så laddar jag upp ett litet program som jag som snabbast skrev ihop för att snabbt kunna beräkna den minsta dragkfaften i förhållande till vikten som krävs för att en raket utan aktiv styrning ska kunna flyga i en stabil bana. Ladda hem det här!

Permalänk
Medlem

Sällan en tråd verkligen fångar ens intresse, bra jobbat så här långt. Ska definitift följas!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |