Permalänk
Medlem

Fick hem den efterlängtade accelerometern idag, så jag lödde fast den på labbkortet och körde ner stegnings programmet i mikroprocessorn för att testa.
Det programmet gör är att känna efter om g-kraften minskar markant under 50ms, om så är fallet ska andra steget antändas omedelbart. Om g-kraften minskar tyder det på att första steget har brunnit ut alternativt exploderat eller gått sönder på något sätt.

I det här testet har jag endast ett relä inkopplat och det är själva antändningsreläet, reläet som ska öppna ventilen är ej inkopplat.

Permalänk
Medlem

Ser man på nu är det trådlösa systemet färdigt

Permalänk
Medlem

hmm, dagens test av andra stegets motor gick inte helt hundra :/
Efter bara några sekunder så gick dysan sönder.

Permalänk
Medlem

Nu finns det en film på dagens test.
Jag använder det trådlösa systemet som jag visade några inlägg ovanför detta

Som ni både ser och hör i denna film så går dysan sönder ganska fort

Permalänk
Medlem

I ett försök att få ner kostnaden så har jag minskat bränslemängden med 12,5% detta har medfört att första steget nu har samma diameter som andra steget. Detta innebär att raketen blir lättare och får ett lägre luftmotstånd vilket resulterar i att raketen kommer nå samma höjd som tidigare fast med mindre bränsle.

Permalänk
Medlem

Vad är det för bränsle som driver raketen?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Vad är det för bränsle som driver raketen?

Jag använder dikväveoxid som oxidator samt HTPB och Al som bränsle.

Permalänk
Medlem

I och med att jag redan har en accelerometer(DE-ACCM6G) ombord på raketen bestämde jag mig för att skriva ihop ett lite program som loggar g-kraften för att sedan skriver ut den som en kurva på datorn.

Här ser ni resultatet:

Direktlänk till bilden (ej beskärd)

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grafen, är det pga testet som den visar 1g som ungefärligt medelvärde eller ger den pga konstruktion alltid ett värde av +1g?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Förstår inte riktigt grafen, är det pga testet som den visar 1g som ungefärligt medelvärde eller ger den pga konstruktion alltid ett värde av +1g?

När man står stilla här på jorden så utsätts du för 1g, så det är inte så konstigt att grafen ger ett medelvärde på 1g

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

När man står stilla här på jorden så utsätts du för 1g, så det är inte så konstigt att grafen ger ett medelvärde på 1g

Ok, då var det bara jag som missuppfattade hur accelerometern fungerade. Tog mig förbi wikipedia och vet nu lite mer än för minuter sedan. Är det den där typen som använder kiselstavar eller något annat hokus pokus?

Also; Tycker om Shiny gold pins i beskrivningen under features. En manual för nördar, av nördar, precis som det ska vara.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Raketen fick ett namn idag "ODEN-XS1" blev det.
Det är nu bara en månad kvar tills raketen skjuts upp så de kommande veckorna kommer vara ganska hektiska för att hinna med allt. Den här raketen är egentligen bara en test raket i projektet SHRTS för att kolla så att alla system fungerar innan något större byggs.

Permalänk
Medlem

Helt episk projekt.... Sånt här fick vi aldrig göra när jag gick på gymnasiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Helt episk projekt.... Sånt här fick vi aldrig göra när jag gick på gymnasiet

Ja usch. Det ska vara ickekostnadsalternativ och jätteickeomöjligt att genomföra. Själv ville man från början göra ett större projekt men resurser, tid för studier jadda jadda och annat oviktigt är alltid ivägen. Slutade med att man gjorde något projekt om undersökning av reklam på internet.
Skolan är verkligen inte till för att lära sig.

TS: Hur fick du tummen upp för ett sådant här projekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ja usch. Det ska vara ickekostnadsalternativ och jätteickeomöjligt att genomföra. Själv ville man från början göra ett större projekt men resurser, tid för studier jadda jadda och annat oviktigt är alltid ivägen. Slutade med att man gjorde något projekt om undersökning av reklam på internet.
Skolan är verkligen inte till för att lära sig.

TS: Hur fick du tummen upp för ett sådant här projekt?

Skolan står för mindre än 1% av projektets kostnad, jag gör allt själv och bygger allt hemma. Så om skolan hade sagt att det inte var en chans att jag skulle få göra det här projektet hade jag skitit i vad dom sagt och gjort det ändå. Skolan är väl till för att lära sig något på? Och projektarbetet är väl till för att visa att man har lärt sig något under tre års studier?

Permalänk

Vilken microprocessor använder du, och hur skickar du data till den? Det såg ut som att du med mobilen besökte en hemsida vars server gissningsvis är på laptopen och laptopen skickar sedan vidare det till microprocessorn.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Vilken microprocessor använder du, och hur skickar du data till den? Det såg ut som att du med mobilen besökte en hemsida vars server gissningsvis är på laptopen och laptopen skickar sedan vidare det till microprocessorn.

Jag använder en PIC16f877a; Det trådlösa systemet fungerar som så att laptopen och mikroprocessorn har varsin seriell(rs232) transceiver, laptopen agerar som en server mellan mikroprocessorn och mobilen över internet eller WiFi. På detta sett kan man lätt övervaka raketen från mobilen/laptopen/surfplattan under färden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Skolan står för mindre än 1% av projektets kostnad, jag gör allt själv och bygger allt hemma. Så om skolan hade sagt att det inte var en chans att jag skulle få göra det här projektet hade jag skitit i vad dom sagt och gjort det ändå. Skolan är väl till för att lära sig något på? Och projektarbetet är väl till för att visa att man har lärt sig något under tre års studier?

Det vänder på biffen. Kul att skolan accepterar ett projekt som till största delen ligger utanför skoltid (och som du redan påbörjade innan skolprojektets start?). Projektarbetet är mest till för att öva projekt, vilket det blir mycket av senare. Tycker bara att det är tråkigt att man så ofta får höra att skolan lägger ned så pass lite tid och resurser på projektarbeten, stora som jättesmå, när det så ofta visar sig vara en utmärkt inlärningsform, det är allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu flyttat flygdatorn från labbkortet till det etsade kretskortet, samt så har jag kört lite tester på flygdatorn utan några reläer inkopplade för att verifiera så att allt fungerar.

Permalänk

Väldigt intressant projekt TS!

En film jag kan tipsa om som bygger på ämnet och som du kanske kan tycka är intressant är "October Sky" om du inte redan sett den.

http://www.imdb.com/title/tt0132477/

Permalänk
Medlem

Sådär här kommer en film på testet av flygdatorn till raketen.

Permalänk
Medlem

Det är inte allt för länge kvar tills raketen skjuts upp nu.

Jag påbörjade ihop monteringen av raketens samtliga delar idag.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt spännande.

Ser verkligen fram emot resultatet!

Visa signatur

---

Permalänk
Musikälskare

Youtube all the vids när du skjuter upp den!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

du har inte funderat på att gå över till fast bränsle istället iom dina upprepade motorproblem? dessutom verkar väl motorerna ha lite väl lång brinntid för att få upp någon vettig hastighet på första steget (imo).

du har inte funderat på att ersätta N2O med något annat?

eller köra på kaliumperklorat/kaliumnitrat blandat med socker (billigt!) i fast form?
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-fuel_rocket#Grain_geometry
finns en del gjutmönster här som ger olika accelerationskurvor, finocyl är tex vad den här killen använde:

http://www.youtube.com/watch?v=rvDqoxMUroA (Qu8k - BALLS 20 - Carmack Prize Attempt - High Altitude Rocket On-board Video, motorn brann i 19 sekunder, och den nådde en höjd på 31 kilometer över 90 sekunder till apex. rätt schysst video!)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ksw:

du har inte funderat på att gå över till fast bränsle istället iom dina upprepade motorproblem? dessutom verkar väl motorerna ha lite väl lång brinntid för att få upp någon vettig hastighet på första steget (imo).

du har inte funderat på att ersätta N2O med något annat?

eller köra på kaliumperklorat/kaliumnitrat blandat med socker (billigt!) i fast form?
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-fuel_rocket#Grain_geometry
finns en del gjutmönster här som ger olika accelerationskurvor, finocyl är tex vad den här killen använde:

http://www.youtube.com/watch?v=rvDqoxMUroA (Qu8k - BALLS 20 - Carmack Prize Attempt - High Altitude Rocket On-board Video, motorn brann i 19 sekunder, och den nådde en höjd på 31 kilometer över 90 sekunder till apex. rätt schysst video!)

Riktigt cool youtube vid, imponerande!

De går snabbt att nå den yttre gränsen för rymden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Hur går det för dig ?

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

---

Permalänk
Musikälskare

Crash and burn? Va hände

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

En update vore skoj, hur gick det med projektet?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz