Dator åt en kompis väldigt tight budget .

Permalänk
Medlem

Dator åt en kompis väldigt tight budget .

Hejsan, jag har en kompis som sitter med en gammal skit dator, han har väldigt liten budget men kräver inte helelr så mycket.
Han har inte tänkt att montera datorn själv så montering måste tyvärr ingå Budgeten är 5000:-
Windows 7 skiva har han. Han ska spela terraria och minecaft.

Jag plockade snabbt ihop något åt han som jag tror skulle funka ganska bra http://www.inet.se/kundvagn/visa/1557572/2012-03-01
Jag är ej bra på sånt här men jag tror alla delar skulle passa med varandra, jag uppskattar all hjälp jag kan få med packet.

Tack på förhand

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du och din kompis ska bygga ihop datorn själva! Det är lättare än vad man tror, du lär kunna bygga ihop en dator om du vet hur en skruvmejsel fungerar!

Om du dessutom köper motsvarande datorkomponenter på Cdon kan du spara ytterligare några hundralappar. Med rabattkoden SWEC1203 får du 5 % rabatt på alla datorkomponenter, samtidigt som priserna överlag är bättre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkast:

Jag tycker du och din kompis ska bygga ihop datorn själva! Det är lättare än vad man tror, du lär kunna bygga ihop en dator om du vet hur en skruvmejsel fungerar!

Om du dessutom köper motsvarande datorkomponenter på Cdon kan du spara ytterligare några hundralappar. Med rabattkoden SWEC1203 får du 5 % rabatt på alla datorkomponenter, samtidigt som priserna överlag är bättre där.

Hans pappa vill inte att vi ska göra det eftersom det finns en risk att någonting skulle kunna gå fel.
Finns det montering på cdon?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

kan ni behålla gamla hårddisken kan ni spara i pengar;)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

kan ni behålla gamla hårddisken kan ni spara i pengar;)

Jo men hans gamla hårdisk suger gris anus

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

Hans pappa vill inte att vi ska göra det eftersom det finns en risk att någonting skulle kunna gå fel.
Finns det montering på cdon?

Tyvärr inte, det var därför jag tyckte ni skulle bygga själva. Men som det är får du helt enkelt köpa på inet, vilket är lite synd för din polare hade fått en bättre dator på Cdon. Hur som helst så passar de delarna du valt och din polare kommer kunna spela de spelen du nämnde.

Edit: Om jag inte minns fel så kostade det ingenting att få datorn monterad på inet fram till den sista februari, en rejäl miss av er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkast:

Tyvärr inte, det var därför jag tyckte ni skulle bygga själva. Men som det är får du helt enkelt köpa på inet, vilket är lite synd för din polare hade fått en bättre dator på Cdon. Hur som helst så passar de delarna du valt och din polare kommer kunna spela de spelen du nämnde.

Edit: Om jag inte minns fel så kostade det ingenting att få datorn monterad på inet fram till den sista februari, en rejäl miss av er!

Egentligen spelar det ingen roll, datorn skulle ändå inte inhandlas ännu på ett tag jag ville bara försäkra mig x)

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk

Om du ska bygga en "speldator" så är inte ett 6770 det optimala. Dra ner på övriga komponenter så som moderkort och chassi, för att få råd med ett bättre grafikkort. Ett 6770 presterar som ett 5770, vilkt inte riktigt hänger med i dagens läge. Försök sikta på ett 6850 minst.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk

Ta bort fläktarna (fattar inte varför du ens la dit några) så ser det bra ut.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Permalänk
Skrivet av Johanness:

Ta bort fläktarna (fattar inte varför du ens la dit några) så ser det bra ut.

för bättre luftflöde om man skulle få för sig att klocka lite?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Skrivet av andy90001:

för bättre luftflöde om man skulle få för sig att klocka lite?

Just precis, i en dator för 5000kr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Johanness:

om man har en tight budget, så är det väl bättre att köpa ett billigare pakte med överklockningsmöjligheter, än ett dyrare paket som inte presterar lika bra?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andy90001:

om man har en tight budget, så är det väl bättre att köpa ett billigare pakte med överklockningsmöjligheter, än ett dyrare paket som inte presterar lika bra?

Må hända, men då måste man kunna överklocka. Kan man inte plocka ihop en dator själv, kan man inte klocka. Sen vad har fläktarna med detta o göra?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Johanness:

Må hända, men då måste man kunna överkla. Kan man inte plocka ihop en dator själv, kan man inte klocka. Sen vad har fläktarna med detta o göra?

om du skulle ha en dator utan fläktar så skulle ju all luft i chassit stanna där, och därmed värmen som de alstrar också. om du köper en cpukylare som ger ifrån sig massor med varm luft, så krävs det ju att den tar in ny kall luft för att kyla processorn. utan fläktar skulle inte ny kall luft ta sig in och varm luft dras ut på samma sätt. för att en dator ska hålla länge, krävs det ju också ett bra kylt system

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanness:

gissa vad min dator kostade för ett år sedan? kostade 4100kr och den hänger med nu tack vare OC

Permalänk
Skrivet av Wully:

gissa vad min dator kostade för ett år sedan? kostade 4100kr och den hänger med nu tack vare OC

åhh! hur gör du för att clocka ditt grafikkort? jag har nämligen ett exakt likadant moderkort! kör du med standardkylare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa allt, men kolla marknaden här på sweclockers, där kan du göra riktiga fynd med små medel, dvs prisvärt
Vad gäller montering så kan ni säkert ragga upp någon medlem som i utbyte mot lite öl kan montera datorn

rizzlan

Visa signatur

Top Gun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

åhh! hur gör du för att clocka ditt grafikkort? jag har nämligen ett exakt likadant moderkort! kör du med standardkylare?

använder msi afterburner. jupp