Vad tycker ni om The new iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Bortsett att du får betala minst 1500 kr för märket och att du inte kan anpassa teman osv så är den väll helt okej, skulle dock önska att jag köpte en transformer prime ist, mer funktioner osv mer användarvänlig.

Mvh
Sebastian!

man får fortfarande vad man betalar för. De massproducerar den till så låga kostnader som möjligt och sedan sedan när de säljer den får man betala en slant för märket men får fortfarande vad man betalar.
t.ex.
1. Ipad massproduceras mer effektivt än transformer prime, Ipad kostar 1500kr att tillverka medans asus kostar 1800kr
2. sedan drar apple ner på t.ex. personalkostnader och det blir -100kr så produktionskostnaden blir 1400kr. Asus har Android istället för Ios vilket blir billigare och får därför -100kr så det blir 1700kr produktion.
3. sedan säljs de för samma pris men skillnaden på 200kr går för märket av Ipad:en.

Sedan är det mycket en smaksak, själv föredrar jag ipad. Vad kan man göra på en transformer prime som man inte kan på en ipad?
Ändra Tema, överklocka (trots att det är onödigt för 99,5%) och ändra avancerade saker och sånt. Och detta behöver inte 85% av de som har en surfplata göra (kanske inte på swec eftersom de flesta är Android fanboys). Sen så är ju Ipaden Enklare t.ex. man få ju inte änns med en manual.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

¨

De har väl knappast lärt sig då? De kan om de vill få ännu större lager. Alltid ska visa personer påpeka något

Bryr mig inte om vad du tror eller tycker, tycker som jag gör

Visst...de kan skulle ju kunna vänta med lansering till de byggt upp ett lager på 10-15 miljoner stycken...men då får du ju ändå vänta efter som det skulle ta längre tid att bygga upp ett sådant lagret. Nu kan iallafall ett stort antal människor få glädje av sin iPad även om inte alla som vill ha en har kunnat köpa än.

Att kunna sälja tre miljoner över en helg är ju ändå extremt bra och visar på att de hade stora lager. Är inte många som skulle kunna erbjuda sådan lager vid en lansering är jag övertygad om.

Permalänk
Medlem

Sant men eftersom Apple går så sjukligt bra och säkerligen kommer kunna göra detta i flera år framöver och dessutom har pengar i överflöd skulle utan problem kunnat satsa på fler fabriker. Skulle bara gynna kineserna med fler jobb.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Köpte en åt sambon då jag bannlyste henne från den av mina laptops som hon fick låna, efter hennes tekniska kunskap orsakade ett mindre haveri.

Personligen måste jag säga att jag tycker den är relativt värdelös. Det enda användningsområde som jag fann den duglig till var att läsa nyheterna på morgonen via dn.se och övrig slösurfning innan man orkat ur sängen. Annars så föredrar jag en PC på alla sätt som går, bärbar eller stationär.

Itunes med sina begränsningar kan för övrigt gömma sig i sin egen bakdel.

Skärmen var trevlig dock, så om man vet med sig att man gillar surfplattor och vill ha en med bra skärm, så är det ett givet köp i dagsläget. För mig dock så antar jag att jag får titta på en ultrabook eller så istället, då det passar mig bättre med fullfjädrade datorer.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

man får fortfarande vad man betalar för. De massproducerar den till så låga kostnader som möjligt och sedan sedan när de säljer den får man betala en slant för märket men får fortfarande vad man betalar.
t.ex.
1. Ipad massproduceras mer effektivt än transformer prime, Ipad kostar 1500kr att tillverka medans asus kostar 1800kr
2. sedan drar apple ner på t.ex. personalkostnader och det blir -100kr så produktionskostnaden blir 1400kr. Asus har Android istället för Ios vilket blir billigare och får därför -100kr så det blir 1700kr produktion.
3. sedan säljs de för samma pris men skillnaden på 200kr går för märket av Ipad:en.

Sedan är det mycket en smaksak, själv föredrar jag ipad. Vad kan man göra på en transformer prime som man inte kan på en ipad?
Ändra Tema, överklocka (trots att det är onödigt för 99,5%) och ändra avancerade saker och sånt. Och detta behöver inte 85% av de som har en surfplata göra (kanske inte på swec eftersom de flesta är Android fanboys). Sen så är ju Ipaden Enklare t.ex. man få ju inte änns med en manual.

Vad är din källa för alla dessa kostnader?? Både produktionskostnaden och priset för ios??

Hur fan kan det vara positivt att dra ner på personalkostnader??!! Anställda på apples fabriker i Asien sliter som djur med en otroligt liten lön, är det något företag som har råd att höja lönerna är det ju Apple. Riktigt pissigt att dom sitter o plockar på sig miljoner på det sättet.

För det första så har du en helt öppen värld med Android med nya roms och oändligt med valmöjligheter. Men alla kanske inte vill hålla på o flasha roms så vi bortser från det. Bara det att du kan utöka lagringsutrymme med plats för två minneskort ger ju Prime en fördel. Sen har du usb som kan användas till externa hårddiskar eller gamepads och du vill spela spel. Om du spelar spel eller ser på film kan du bara stoppa i en HDMI kabel till TVn så är saken biff.

Sen slipper du allt det som Apple tvingar på dig, så som Itunes och den mycket irriterande App Store....

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Sedan är det mycket en smaksak, själv föredrar jag ipad. Vad kan man göra på en transformer prime som man inte kan på en ipad?
Ändra Tema, överklocka (trots att det är onödigt för 99,5%) och ändra avancerade saker och sånt. Och detta behöver inte 85% av de som har en surfplata göra (kanske inte på swec eftersom de flesta är Android fanboys). Sen så är ju Ipaden Enklare t.ex. man få ju inte änns med en manual.

Hur är en ipad enklare?!
Vill jag föra över något till primen, tryck i en usb-sticka.
Vill jag spela upp via en tvn, anslut hdmi-kabel.
Vill jag utöka minnet, tryck in ett sd-kort.
Vill jag ladda ner något från internet, ja då gör jag det

Kan inte bli mer straight forward än så.

Skrivet av flIpz0R:

Vad är din källa för alla dessa kostnader?? Både produktionskostnaden och priset för ios??

Hur fan kan det vara positivt att dra ner på personalkostnader??!! Anställda på apples fabriker i Asien sliter som djur med en otroligt liten lön, är det något företag som har råd att höja lönerna är det ju Apple. Riktigt pissigt att dom sitter o plockar på sig miljoner på det sättet. ..

Han skrev "T.EX." det är siffror plockat från luften för att påpeka något(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jag diggar Android som fan men problemet är att så länge apputbudet för tablets är riktigt dåligt och iOS fortfarande är smidigare och har mindre lagg etc så är det iPad som lockar. På telefoner är Android riktigt bra men det är ännu inte där som tablet OS tycker jag.

Det klassiska är att rada upp massa portar, usb, hdmi, sdkort, etc. Hur påverkar dessa användarens upplevelse? Visst det är fina bonusar men inget som borde avgöra ett köp. Inget som jag känner av när jag surfar t ex. Jag gillade att lägga in roms på min Galaxy Tab och leka runt men till slut tröttnar man och vill ha en laggfri upplevelse och slippa vänta på uppdateringar.

Det är klart att det finns för- och nackdelar på båda sidor, att Apple kan göra mycket mer och iOS fortfarande påminner om ett telefon-OS och det är lätt att hata Apple. Tittar man lite närmare så finns det mycket som helt enkelt är bättre med iOS.

Det blir spännande om Google gör en "Nexus" tablet med Asus som det ryktas om.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

man får fortfarande vad man betalar för. De massproducerar den till så låga kostnader som möjligt och sedan sedan när de säljer den får man betala en slant för märket men får fortfarande vad man betalar.
t.ex.
1. Ipad massproduceras mer effektivt än transformer prime, Ipad kostar 1500kr att tillverka medans asus kostar 1800kr
2. sedan drar apple ner på t.ex. personalkostnader och det blir -100kr så produktionskostnaden blir 1400kr. Asus har Android istället för Ios vilket blir billigare och får därför -100kr så det blir 1700kr produktion.
3. sedan säljs de för samma pris men skillnaden på 200kr går för märket av Ipad:en.

Sedan är det mycket en smaksak, själv föredrar jag ipad. Vad kan man göra på en transformer prime som man inte kan på en ipad?
Ändra Tema, överklocka (trots att det är onödigt för 99,5%) och ändra avancerade saker och sånt. Och detta behöver inte 85% av de som har en surfplata göra (kanske inte på swec eftersom de flesta är Android fanboys). Sen så är ju Ipaden Enklare t.ex. man få ju inte änns med en manual.

Källa på dina siffror tack. Flera komponenter iPad lär vara klart dyrare än på Asusen. Framför allt skärmen och SoC (A5X är mer än dubbelt så stor som Tegra 3, det betyder mer kisel och lägre yield = dyrare) men även batteri, 4G kretsen mm. Komponentkostnaden för iPad (3) har beräknats till att ligga på ca 310$:

http://www.tomshardware.com/news/Apple-iPad-New-Cost-Parts-Pr...

Komponentkostnaderna för Primen kan jag inte hitta men eftersom du har så exakta siffror har du säkerligen en länk till källan också. Apple lär dock säkerligen få bättre pris även om komponenterna skulle vara precis de samma i båda plattorna eftersom de beställer sådan sjukt stora mängder av dem.

Skrivet av flIpz0R:

Hur fan kan det vara positivt att dra ner på personalkostnader??!! Anställda på apples fabriker i Asien sliter som djur med en otroligt liten lön, är det något företag som har råd att höja lönerna är det ju Apple. Riktigt pissigt att dom sitter o plockar på sig miljoner på det sättet.

Snälla, läs på lite istället för att bara vräka ur saker. Har varit massor av artiklar i ämnet de senaste månaderna. Apple är som enda elektronikföretag med i Fair Labor Association och har hjälp till driva upp löner/förbättra arbetsmiljön för foxconns anställda. Glöm inte att så gott som alla stora elektronikföretag använder foxconn. Det är precis lika "pissigt" av Sony, Microsoft, Samsung osv att använda foxconn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artso:

Jag diggar Android som fan men problemet är att så länge apputbudet för tablets är riktigt dåligt och iOS fortfarande är smidigare och har mindre lagg etc så är det iPad som lockar. På telefoner är Android riktigt bra men det är ännu inte där som tablet OS tycker jag.

Det klassiska är att rada upp massa portar, usb, hdmi, sdkort, etc. Hur påverkar dessa användarens upplevelse? Visst det är fina bonusar men inget som borde avgöra ett köp. Inget som jag känner av när jag surfar t ex. Jag gillade att lägga in roms på min Galaxy Tab och leka runt men till slut tröttnar man och vill ha en laggfri upplevelse och slippa vänta på uppdateringar.

Det är klart att det finns för- och nackdelar på båda sidor, att Apple kan göra mycket mer och iOS fortfarande påminner om ett telefon-OS och det är lätt att hata Apple. Tittar man lite närmare så finns det mycket som helt enkelt är bättre med iOS.

Det blir spännande om Google gör en "Nexus" tablet med Asus som det ryktas om.

Jo självklart finns det fördelar och nackdelar med båda, är väl en smaksak. Men lagget som fanns på tegra 2 plattorna är helt borta på dom nya.

Skrivet av S_Z:

Snälla, läs på lite istället för att bara vräka ur saker. Har varit massor av artiklar i ämnet de senaste månaderna. Apple är som enda elektronikföretag med i Fair Labor Association och har hjälp till driva upp löner/förbättra arbetsmiljön för foxconns anställda. Glöm inte att så gott som alla stora elektronikföretag använder foxconn. Det är precis lika "pissigt" av Sony, Microsoft, Samsung osv att använda foxconn.

Visst gör många av dom stora företagen likadant, skitdåligt om du frågar mig. Men Apple, som är en av världens största och rikaste företag borde väl kunna visa framfötterna och visa hur det ska gå till istället för o sitta o plocka på sig miljon efter miljon.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Apple äger INTE Foxconn. Foxconn sätter sina egna löner.

Larvigt alltihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Vad är din källa för alla dessa kostnader?? Både produktionskostnaden och priset för ios??

Hur fan kan det vara positivt att dra ner på personalkostnader??!! Anställda på apples fabriker i Asien sliter som djur med en otroligt liten lön, är det något företag som har råd att höja lönerna är det ju Apple. Riktigt pissigt att dom sitter o plockar på sig miljoner på det sättet.

För det första så har du en helt öppen värld med Android med nya roms och oändligt med valmöjligheter. Men alla kanske inte vill hålla på o flasha roms så vi bortser från det. Bara det att du kan utöka lagringsutrymme med plats för två minneskort ger ju Prime en fördel. Sen har du usb som kan användas till externa hårddiskar eller gamepads och du vill spela spel. Om du spelar spel eller ser på film kan du bara stoppa i en HDMI kabel till TVn så är saken biff.

Sen slipper du allt det som Apple tvingar på dig, så som Itunes och den mycket irriterande App Store....

Det var bara ett exempel.
Och Nej, apple tvingar inte på mig någonting eftersom jag själv valt det. Har jailbreakat min ipad dessutom också och jag hade alldrig köpt en om inte det hade gått. Och åter igen, det är en smak sak. Jag tog lång tid på mig innan jag valde ipad 2 när jag skulle köpa den, kollade i butik på både asus eee pad transformer och ipad 2. läste rewievs mm. jag hade inget behov med mycket minne, då jag bara använt 8gb. varför ska jag ha roms när jag är nöjd som det är? App store är ju hur enkelt som helst för mig, har köpt där för ca: 300kr utan några problem så varför ha android market?
Ipad har ju blivigt så mycket större än eee pad och de andra för en anledning.

Skrivet av emahex:

Hur är en ipad enklare?!
Vill jag föra över något till primen, tryck i en usb-sticka.
Vill jag spela upp via en tvn, anslut hdmi-kabel.
Vill jag utöka minnet, tryck in ett sd-kort.
Vill jag ladda ner något från internet, ja då gör jag det

Kan inte bli mer straight forward än så.

Han skrev "T.EX." det är siffror plockat från luften för att påpeka något(?)

Jupp, siffrorna är plockade från luften då jag inte kan de exakta. Har aldrig heller haft behov av att göra något av ovanstående du skrev. Ipad:en är enklare för att ju fler funktioner något har, desto svårare blir det att använda som med t.ex. en systemkamera.

Skrivet av S_Z:

Källa på dina siffror tack. Flera komponenter iPad lär vara klart dyrare än på Asusen. Framför allt skärmen och SoC (A5X är mer än dubbelt så stor som Tegra 3, det betyder mer kisel och lägre yield = dyrare) men även batteri, 4G kretsen mm. Komponentkostnaden för iPad (3) har beräknats till att ligga på ca 310$:

http://www.tomshardware.com/news/Apple-iPad-New-Cost-Parts-Pr...

Komponentkostnaderna för Primen kan jag inte hitta men eftersom du har så exakta siffror har du säkerligen en länk till källan också. Apple lär dock säkerligen få bättre pris även om komponenterna skulle vara precis de samma i båda plattorna eftersom de beställer sådan sjukt stora mängder av dem.

Snälla, läs på lite istället för att bara vräka ur saker. Har varit massor av artiklar i ämnet de senaste månaderna. Apple är som enda elektronikföretag med i Fair Labor Association och har hjälp till driva upp löner/förbättra arbetsmiljön för foxconns anställda. Glöm inte att så gott som alla stora elektronikföretag använder foxconn. Det är precis lika "pissigt" av Sony, Microsoft, Samsung osv att använda foxconn.

Grejen var ju bara att jag ville ha det så tydligt som möjligt, därför överdrev jag det en smula också. Sen så var detta bara ett exempel.
Jag skrev ju också att det är en smak sak med. källa på siffrorna har jag inte direkt då jag bara ville ha det tydligt. så tänk efter lite, hur många behöver egentligen ändra tema? de flesta är ju ändå nöjda med sin surrfplata ändå

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Fick min iPad '3' igår, kan säga att det är inget iTunes tvång. Jag använde WiFi och det fungera fint. Så man behöver inte ha iTunes, men om man ska överföra saker från datorn så behövs det, vilket kanske är ett minus.
Tycker själv att iTunes inte är så farligt.

Permalänk
Skrivet av Bennystreetracer:

Tjena!
Jag funderar på att skaffa mig den nya iPaden.
Ni som redan har skaffat den, vad tycker ni om den?
Hört att skärmen kan vara lite gulaktig för en del, har ni det på eran?
Tacksam för svar!

jag tycker inte min ipad3 ser speciellt gul ut, men det är normalt på IPS paneler att de går i nån färgton (tror gul är vanligast, TN paneler mer blått?)
när jag surfar ser vitt 'vitt' ut

jag valde ipad då marknaden inte är riktigt mogen ännu för android
dock i telefoner gillar jag android så tro inte jag är någon apple fanatiker.

iofs, ska man "bara" surfa med en surfplatta och räknar bort appar så duger vilken som.
nu i efterhand har jag hittat mig lite små spel jag inte trodde jag skulle ha alls på den, köptes mest för surfa och läsa tidningar på

som sagt för mig, telefon: android , tablet: apple
hoppas dock på MS tar in lite marknadsandelar så det kan bli lägre priser/bättre konkurrens på tablet/smartphone fronten

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jupp, siffrorna är plockade från luften då jag inte kan de exakta. Har aldrig heller haft behov av att göra något av ovanstående du skrev. Ipad:en är enklare för att ju fler funktioner något har, desto svårare blir det att använda som med t.ex. en systemkamera.

Klart det blir svårare att använda den med fler funktioner, men det är dock fortfarande inte någon raketforskning vi snackar om. Visst kan gamla pensionärer välja en Ipad för att det är lätt, men med fler funktioner kommer oändligt med möjligheter som få som använder Ios aldrig har eller kommer få uppleva med sin surfplatta. Hur kan du inte tycka det är smidigt att lätt föra över filer med USB, ansluta till TVn eller kunna utöka minnet, är inte att se på film en av de främsta anledningarna till att ha en surfplatta?? Då är det 100 gånger enklare att föra över filer från USB eller bara pluppa i ett sd-kort, dsen om du vill kan du också bara sätta i HDMI kabeln o titta på tvn istället. Hur enkelt och funktionsrikt som helst.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Klart det blir svårare att använda den med fler funktioner, men det är dock fortfarande inte någon raketforskning vi snackar om. Visst kan gamla pensionärer välja en Ipad för att det är lätt, men med fler funktioner kommer oändligt med möjligheter som få som använder Ios aldrig har eller kommer få uppleva med sin surfplatta. Hur kan du inte tycka det är smidigt att lätt föra över filer med USB, ansluta till TVn eller kunna utöka minnet, är inte att se på film en av de främsta anledningarna till att ha en surfplatta?? Då är det 100 gånger enklare att föra över filer från USB eller bara pluppa i ett sd-kort, dsen om du vill kan du också bara sätta i HDMI kabeln o titta på tvn istället. Hur enkelt och funktionsrikt som helst.

Helt ärligt, jag kan inte minnas när jag senast använde ett USB-minne. Det är flera år sedan. Saknar inte den funktionaliteten det minsta.

Bilder och annat synkas mellan mina enheter utan att jag behöver bry mig. Filmer överför jag trådlöst (med FTP). Vill jag lägga över en PDF från datorn eller nåt, kan jag använda jag dropbox.

Vill du koppla iPaden till TV med kabel går det utmärk att köpa en HDMI-adapter för det. Eller så skaffar man sig en AppleTV och kör filmer, spel m.m trådlöst till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Helt ärligt, jag kan inte minnas när jag senast använde ett USB-minne. Det är flera år sedan. Saknar inte den funktionaliteten det minsta.

Bilder och annat synkas mellan mina enheter utan att jag behöver bry mig. Filmer överför jag trådlöst (med FTP). Vill jag lägga över en PDF från datorn eller nåt, kan jag använda jag dropbox.

Vill du koppla iPaden till TV med kabel går det utmärk att köpa en HDMI-adapter för det. Eller så skaffar man sig en AppleTV och kör filmer, spel m.m trådlöst till TVn.

Visst finns det andra lösningar, men dom är krångligare och kostar mer såå njaa...

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Visst finns det andra lösningar, men dom är krångligare och kostar mer såå njaa...

Visst, en adapter eller AppleTV kostar ju lite extra men åtminstone AppleTVn ger ju mer än en bara en HDMI-kabel.

Men krångligare? Vad syftar du på då? Att sätta på en adapter innan man kopplar in kabeln? Och AppleTVn kan ju inte bli enklare, hur smidigt som helst. Klicka på Airplay ikonen i iPad/iPhonen och AppleTV startar upp själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Klart det blir svårare att använda den med fler funktioner, men det är dock fortfarande inte någon raketforskning vi snackar om. Visst kan gamla pensionärer välja en Ipad för att det är lätt, men med fler funktioner kommer oändligt med möjligheter som få som använder Ios aldrig har eller kommer få uppleva med sin surfplatta. Hur kan du inte tycka det är smidigt att lätt föra över filer med USB, ansluta till TVn eller kunna utöka minnet, är inte att se på film en av de främsta anledningarna till att ha en surfplatta?? Då är det 100 gånger enklare att föra över filer från USB eller bara pluppa i ett sd-kort, dsen om du vill kan du också bara sätta i HDMI kabeln o titta på tvn istället. Hur enkelt och funktionsrikt som helst.

Visst har du delvis rätt, själv har jag AVplayer HD som jag kör med över wifi för att lägga in filer, behöver inte ens konvertera med det programmet samtidigt som just det programmet har många funktioner. Att föra över filer vi usb går ju utmärkt till ipad med Itunes. Alla filer läger sig automatiskt där de hör hemma, som t.ex. musik och bilder. om man vill kan man ju också välja mer specifikt var man ska lägga filmer då AVplayer är kompatibelt med usb också fast det inte är någon poäng att använda då det går snabbare med Filezilla. Dessutom är Ipad:en den ända apple produkt jag äger då de andra känns överprisade. 7k för en telefon, 23k för en stationär dator och 450kr för en 2g mp3-spelare. bara så du vet att jag inte är någon militant apple användare eller så

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Visst, en adapter eller AppleTV kostar ju lite extra men åtminstone AppleTVn ger ju mer än en bara en HDMI-kabel.

Men krångligare? Vad syftar du på då? Att sätta på en adapter innan man kopplar in kabeln? Och AppleTVn kan ju inte bli enklare, hur smidigt som helst. Klicka på Airplay ikonen i iPad/iPhonen och AppleTV startar upp själv.

Ah missade o skriva det, menade FTP.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Visst har du delvis rätt, själv har jag AVplayer HD som jag kör med över wifi för att lägga in filer, behöver inte ens konvertera med det programmet samtidigt som just det programmet har många funktioner. Att föra över filer vi usb går ju utmärkt till ipad med Itunes. Alla filer läger sig automatiskt där de hör hemma, som t.ex. musik och bilder. om man vill kan man ju också välja mer specifikt var man ska lägga filmer då AVplayer är kompatibelt med usb också fast det inte är någon poäng att använda då det går snabbare med Filezilla. Dessutom är Ipad:en den ända apple produkt jag äger då de andra känns överprisade. 7k för en telefon, 23k för en stationär dator och 450kr för en 2g mp3-spelare. bara så du vet att jag inte är någon militant apple användare eller så

Jo sure. Men cudos till dig som står ut med Itunes, får huvudvärk.....

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Ah missade o skriva det, menade FTP.

Ja, det kanske är lite krångligare om man inte vet vad FTP är, det håller jag med om (själva utförandet är dock inte krångligt).

Men allt är inbyggt i app:en (har samma som sten1930), du behöver inte ha något FTP-program på din dator eller så. Den har en inbyggt HTTP/FTP-server och FTP-klient. Och den är väldigt tydlig med hur du skall göra.

Klickar du på Wifi-transfer -> HTTP/FTP server står det tydligt att du skall skriva in den angivna adressen i din webbrowser på din dator. När du gör det får du upp ett "explorer"-fönster där du kan se vilka filer som ligger på din iPad och välja att föra över nya.

Så visst lite krångligare för de som saknar datorvana och inte vet vad en FTP/HTTP-server är men för mig är det smidigare, här slipper jag kablar. Hatar kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Klart det blir svårare att använda den med fler funktioner, men det är dock fortfarande inte någon raketforskning vi snackar om. Visst kan gamla pensionärer välja en Ipad för att det är lätt, men med fler funktioner kommer oändligt med möjligheter som få som använder Ios aldrig har eller kommer få uppleva med sin surfplatta. Hur kan du inte tycka det är smidigt att lätt föra över filer med USB, ansluta till TVn eller kunna utöka minnet, är inte att se på film en av de främsta anledningarna till att ha en surfplatta?? Då är det 100 gånger enklare att föra över filer från USB eller bara pluppa i ett sd-kort, dsen om du vill kan du också bara sätta i HDMI kabeln o titta på tvn istället. Hur enkelt och funktionsrikt som helst.

Måste faktiskt opponera mot dig även då jag själv äger en tablet idag. USB, HDMI och kablar överlag är ju inte speciellt smidigt idag då framtiden ligger i att vara fri från kablar. Just trådlöshet skulle jag vilja säga att iOS går i bräschen och ligger långt före android idag med t.ex. airvideo, airplay integrerat i sina produkter men också iCloud (vilket kanske inte är mycket att hurra för just idag). Jag själv använder airplay väldigt mycket med min androidtablet och har faktiskt börjat snegla på iOS för att kunna spegla surfplattan på tvn trådlöst.

Tvärtom ser jag många möjligheter hos ios som inte android klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jupp, siffrorna är plockade från luften då jag inte kan de exakta. Har aldrig heller haft behov av att göra något av ovanstående du skrev. Ipad:en är enklare för att ju fler funktioner något har, desto svårare blir det att använda som med t.ex. en systemkamera.

No offence men det där är ren LÖGN!
En hdmi ingång på en surfplatta gör den INTE svårare att surfa på. Du måste lära dig att skilja på saker här.
Du kanske tycker att en systemkamera kan vara krångligare att ta foto med för att de krävs 100 olika inställningar innan man tar sitt foto men det är inte va de handlar om här. snälla sluta spotta ur dig saker.

Om du vill promota begränsningar så får du ju komma med något vettigt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Måste faktiskt opponera mot dig även då jag själv äger en tablet idag. USB, HDMI och kablar överlag är ju inte speciellt smidigt idag då framtiden ligger i att vara fri från kablar. Just trådlöshet skulle jag vilja säga att iOS går i bräschen och ligger långt före android idag med t.ex. airvideo, airplay integrerat i sina produkter men också iCloud (vilket kanske inte är mycket att hurra för just idag). Jag själv använder airplay väldigt mycket med min androidtablet och har faktiskt börjat snegla på iOS för att kunna spegla surfplattan på tvn trådlöst.

Tvärtom ser jag många möjligheter hos ios som inte android klarar av.

Kan du nämna dom möjligheterna som inte android klarar av? Det du nämnde ovan fixar en androidtablet utan problem...

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Kan du nämna dom möjligheterna som inte android klarar av? Det du nämnde ovan fixar en androidtablet utan problem...

Hur speglar jag plattan samt spelar upp filmer trådlöst mot tvn?
Är faktiskt genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Hur speglar jag plattan samt spelar upp filmer trådlöst mot tvn?
Är faktiskt genuint intresserad.

doubletwist airplay heter appen som gör att du kan använda apple tv
Om man vill tro rykten ska även google koka ihop något eget liknande.

Permalänk
Medlem

Till alla som gnäller över iTunes så finns det alternativ.
Jag kör både film och pdf över samba/cifs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

doubletwist airplay heter appen som gör att du kan använda apple tv
Om man vill tro rykten ska även google koka ihop något eget liknande.

Det visste jag faktiskt inte - att doubletwist klarade video också! Trevligt!

Dock ligger Android fortfarande i lä på den fronten då t.ex. spegling, spel, youtube o.s.v. inte går att köra upp på tvn vad jag förstår. Men kanske främst då man får använda sig av iOS för att lösa detta på android!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

No offence men det där är ren LÖGN!
En hdmi ingång på en surfplatta gör den INTE svårare att surfa på. Du måste lära dig att skilja på saker här.
Du kanske tycker att en systemkamera kan vara krångligare att ta foto med för att de krävs 100 olika inställningar innan man tar sitt foto men det är inte va de handlar om här. snälla sluta spotta ur dig saker.

Om du vill promota begränsningar så får du ju komma med något vettigt att säga.

Nej, jag står för vad jag säger. jag sa aldrig att ha hdmi gör de svårare att surfa på, jag sa att ju fler funktioner något har desto svårare blir det att använda.

Jag har en android telefon, kunde inte lyssna på musik på den utan att bli tvungen att laddda ner en musik app. dessutom funkade den inte och rörde ihopp mina musikfiler med massa annat också. sedan skulle jag kopla den till datorn för att lägga över bilder, det gick inte utan att man var tvungen att gå in i inställingar och ändra usb-läget. efter att ha haft den igång i en vecka non-stop blev den väldigt seg, då var man tvungen att ladda ner en till app för att kunna stänga ner program i bakgrunden. Ett halvår senare går den sönder, och efter några månader så kommer den tillbaks efter att ha varigt i Asien på reparation och då är den helt återställd och jag blev av med allt. Och nu tvingas ja vänta på att iphone 5 kommer och tills den går att köpa billigt begagnad eller från USA.

Du missar min poäng. Ipad:en är enklare än eee paden men uppfyller ändå alla mina krav. så varför skulle jag ha en eee pad?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Det visste jag faktiskt inte - att doubletwist klarade video också! Trevligt!

Dock ligger Android fortfarande i lä på den fronten då t.ex. spegling, spel, youtube o.s.v. inte går att köra upp på tvn vad jag förstår. Men kanske främst då man får använda sig av iOS för att lösa detta på android!?

Jo det finns ju ingen motsvarighet till apple-tv hos några andra. Tror den kommer kunna konkurrera ut htpc väldigt kraftigt när den combineras med en ipad.

Skrivet av sten1930:

Nej, jag står för vad jag säger. jag sa aldrig att ha hdmi gör de svårare att surfa på, jag sa att ju fler funktioner något har desto svårare blir det att använda.

Jag har en android telefon, kunde inte lyssna på musik på den utan att bli tvungen att laddda ner en musik app. dessutom funkade den inte och rörde ihopp mina musikfiler med massa annat också. sedan skulle jag kopla den till datorn för att lägga över bilder, det gick inte utan att man var tvungen att gå in i inställingar och ändra usb-läget. efter att ha haft den igång i en vecka non-stop blev den väldigt seg, då var man tvungen att ladda ner en till app för att kunna stänga ner program i bakgrunden. Ett halvår senare går den sönder, och efter några månader så kommer den tillbaks efter att ha varigt i Asien på reparation och då är den helt återställd och jag blev av med allt. Och nu tvingas ja vänta på att iphone 5 kommer och tills den går att köpa billigt begagnad eller från USA.

Du missar min poäng. Ipad:en är enklare än eee paden men uppfyller ändå alla mina krav. så varför skulle jag ha en eee pad?

Jag vet inte vad beskrviningen av din sunkiga mobil har här att göra.
Det jag menar är att allt du kan enkelt göra på din ipad kan du lika enkelt om inte lättare göra på en eee pad. Att den har fler funktioner gör den inte svårare att använda, det ger bara fler saker att göra.

Sen om ipad2 uppfyller dina krav ser jag ingen anledning att köpa transformer, av den enkla anledningen att ipaden är billigare.