Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Är video kvaliten sämre i win8? En avi film har betydligt sämre kvalite en i win7, tvungen att installera codecs i win8 för att få samma kvalite som win7. Win7 stock har bra kvalitet på samma film. Installerat om 8:an flera ggr, har nyaste drivrutinerna osv. Är det så för er med?

Nä det är inget som jag har märkt av. Vad är det för codec på filmen? Hur ser det ut i dxdiag.exe för dig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det är inget som jag har märkt av. Vad är det för codec på filmen? Hur ser det ut i dxdiag.exe för dig?

Det är xvid. Har CCCP installerat nu så bilden är fin. Men utan så är det extremt pixligt. Det var inte så i win7. Har provat nästan allt, installerat om och med alla nyaste drivrutiner. Hade inte det problemet i windows 8 consumer preview. Därför jag undrar ifall fler har det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Det är xvid. Har CCCP installerat nu så bilden är fin. Men utan så är det extremt pixligt. Det var inte så i win7. Har provat nästan allt, installerat om och med alla nyaste drivrutiner. Hade inte det problemet i windows 8 consumer preview. Därför jag undrar ifall fler har det så.

Vilken mediaspelare använder du? Har du testat olika?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilken mediaspelare använder du? Har du testat olika?

WMP, i VLC funkade det bra. Men vlc har ju codecs inbyggt i programmet. Testade inga andra mediaspelare. Installera codec pack typ shark007, k-lite och CCCP fixar problemet. Som sagt har provat det mesta, är inte grön när det gäller datorer häller. Men detta förstog jag inte då win7 klarade av att visa bilden med bra kvalite samt W8 CP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Någon som fått igång filmerna på Sweclockers i Metro Explorer 10? Är väll någon flashreklam som stoppar en att komma till youtube. Och anledningen till att jag kör med Metro IE är att jag kör på Laptop med pekskärm och ibland vill förstora texten med att tappa. Detta går ännu inte på Metro-Chrome där också många andra praktiska tillägg inte fungerar vilket det gör på Desktopvarianten. I desktopvarianterna (IE, Firefox, Chrome) fungerar inte zoom med att tappa.

Är nog bara i Sweclockers jag stött på detta problem. På NH, IDG mm fungerar det att kolla film.

Du bör köra desktopbrowser även på en laptop med touchskärm, metro-browsers är så begränsade på en massa sätt. Tap to zoom fungerar inte på skrivbordet men pinch to zoom däremot.

Permalänk
Avstängd

Jag har lagt till punkt 53 nu:

53. Stöd för större mängd RAM
Windows 7 Home Basic har stöd för 8GB RAM och Windows 7 Home Premium har stöd för 16GB RAM. Windows 8 har stöd för 128GB RAM och Windows 8 Pro har stöd för 512GB RAM. Detta gäller förstås för 64bit versioner, för 32bit är det fortfarande max 4GB som gäller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har lagt till punkt 53 nu:

53. Stöd för större mängd RAM
Windows 7 Home Basic har stöd för 8GB RAM och Windows 7 Home Premium har stöd för 16GB RAM. Windows 8 har stöd för 128GB RAM och Windows 8 Pro har stöd för 512GB RAM. Detta gäller förstås för 64bit versioner, för 32bit är det fortfarande max 4GB som gäller.

Varför utelämnar du att W7 pro,enter,ulti har 192GB?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Varför utelämnar du att W7 pro,enter,ulti har 192GB?

Jag jämför de vanligaste versionerna för konsumenter och det som jag tror att de flesta på Sweclockers har. Men du kanske har rätt, jag kan ta med alltihop.

Edit: Ändrat till följande:

53. Stöd för större mängd RAM
Windows 7 Starter = 2GB RAM -----------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Basic = 8GB RAM ------------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Home Premium = 16GB RAM ------------------------> Windows 8 = 128GB RAM
Windows 7 Professional/Enterprise/Ultimate = 192GB RAM ---> Windows 8 Pro/Enterprise = 512GB RAM

Detta gäller förstås för 64bit versioner, för 32bit är det fortfarande max 4GB som gäller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har lagt till punkt 53 nu:

53. Stöd för större mängd RAM
Windows 7 Home Basic har stöd för 8GB RAM och Windows 7 Home Premium har stöd för 16GB RAM. Windows 8 har stöd för 128GB RAM och Windows 8 Pro har stöd för 512GB RAM. Detta gäller förstås för 64bit versioner, för 32bit är det fortfarande max 4GB som gäller.

Sen när använder man mer än 16Gb ram? En normal gamer är även 16Gb mer än nog. I professionellt användande kanske mycket ram är bra. Dock kör dom väll andra os om just win inte kan köra så mycket.

Har en fråga till dig. Hur tänkte dom när dom la på morden UI?

Det ser lustigt ut när dom blandar två designspråk eller tre var det nog. Ska man inte ha saker enhetligt alltså en röd tråd genom hela os:et?

Köpte och testat win 8 mer seriöst nu och det slår mig hela tiden. Tex gå in i kontrollpanelen först modern UI sen win7/win8 kombinerad fönster.

Tar man i stället "ändra datorinställningar" blir det modern UI. Sen dubba skrivbord så att säga (vet att det ena är startmenyn) det känns som Modern UI blev något snabbt påklistrat och inte någon färdig produkt.

Borde man inte köra ett designspråk rakt igenom för det ska vara logiskt och lätt för kund?
För dom som inte vet hur win 8 funkar, kommer ju sitta i startmenyn och inte veta om något annat, tills denne råkar trycka fel (då gissar jag datorn aningen hamnar på tippen eller hos reparatör/kunnig släkting). Det jag menar är när denne hamnar på skrivbordet, så lär en mindre tekniskt kunnig person inte ha en aning om vad han hamnat.

Men vist t.ex aktivitetshanteraren är rätt kul att använda (ger mer info än i win 7) och är "så kallat" rappare än win 7.

Dock måste jag stänga av hibernate för att spara plats på SSD (då funkar så klart inte snabb uppstart). Men tycker den är för slö att stänga av och annat fel är att man måste starta om datorn för uppdateringar och inställningar ska funka 100% man bör kunna få välja eller måste man stänga av datorn och starta den igen för att undvika den (i bland kanske man vill ta uppdateringar senare)?

Men vist tycker du det är ett smart drag av windows teamet bör dom överväga och betala dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Sen när använder man mer än 16Gb ram? En normal gamer är även 16Gb mer än nog. I professionellt användande kanske mycket ram är bra. Dock kör dom väll andra os om just win inte kan köra så mycket.

Har en fråga till dig. Hur tänkte dom när dom la på morden UI?

Det ser lustigt ut när dom blandar två designspråk eller tre var det nog. Ska man inte ha saker enhetligt alltså en röd tråd genom hela os:et?

Köpte och testat win 8 mer seriöst nu och det slår mig hela tiden. Tex gå in i kontrollpanelen först modern UI sen win7/win8 kombinerad fönster.

Tar man i stället "ändra datorinställningar" blir det modern UI. Sen dubba skrivbord så att säga (vet att det ena är startmenyn) det känns som Modern UI blev något snabbt påklistrat och inte någon färdig produkt.

Borde man inte köra ett designspråk rakt igenom för det ska vara logiskt och lätt för kund?
För dom som inte vet hur win 8 funkar, kommer ju sitta i startmenyn och inte veta om något annat, tills denne råkar trycka fel (då gissar jag datorn aningen hamnar på tippen eller hos reparatör/kunnig släkting). Det jag menar är när denne hamnar på skrivbordet, så lär en mindre tekniskt kunnig person inte ha en aning om vad han hamnat.

Men vist t.ex aktivitetshanteraren är rätt kul att använda (ger mer info än i win 7) och är "så kallat" rappare än win 7.

Dock måste jag stänga av hibernate för att spara plats på SSD (då funkar så klart inte snabb uppstart). Men tycker den är för slö att stänga av och annat fel är att man måste starta om datorn för uppdateringar och inställningar ska funka 100% man bör kunna få välja eller måste man stänga av datorn och starta den igen för att undvika den (i bland kanske man vill ta uppdateringar senare)?

Men vist tycker du det är ett smart drag av windows teamet bör dom överväga och betala dig.

Jag håller med dig om att det är lite väl stor skillnad på Modern UI och skrivbordsläget. Jag tror helt enkelt inte att man hann så mycket mer. Enligt rykten ska Windows Blue föra modern UI och skrivbordet närmare varandra utseendemässigt.

Det är ju också så att Windows aldrig har varit enhetligt. Det har alltid sett olika ut i Excel och Internet Explorer exempelvis. Med modern UI har man ett designspråk där appar ska likna varandra mer och där man alltid kommer åt funktioner (sök, dela, enheter, inställningar) på samma ställe. Det var dessutom likadant när man gick från DOS till Windows, Windows hamnade i förgrunden men det gamla låg fortfarande kvar med ett helt annat utseende.

Jag tycker att man har lyckats tänka helt rätt igenom utvecklingen av Windows 8. Tanken är perfekt, utförandet är dock inte perfekt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller med dig om att det är lite väl stor skillnad på Modern UI och skrivbordsläget. Jag tror helt enkelt inte att man hann så mycket mer. Enligt rykten ska Windows Blue föra modern UI och skrivbordet närmare varandra utseendemässigt.

Det är ju också så att Windows aldrig har varit enhetligt. Det har alltid sett olika ut i Excel och Internet Explorer exempelvis. Med modern UI har man ett designspråk där appar ska likna varandra mer och där man alltid kommer åt funktioner (sök, dela, enheter, inställningar) på samma ställe. Det var dessutom likadant när man gick från DOS till Windows, Windows hamnade i förgrunden men det gamla låg fortfarande kvar med ett helt annat utseende.

Jag tycker att man har lyckats tänka helt rätt igenom utvecklingen av Windows 8. Tanken är perfekt, utförandet är dock inte perfekt.

Tanken är väll god att ha samma utseende på alla enheter. Dock funkar inte inte bra i win 8 vad tog det dom nu? 3 år att fixa win 8? Då bör man ju kunna ha fixat något bättre. Se på vista. Men dom har väll kört resurserna för brett, så dom inte hann med.

Dom borde ha skipat modern UI i denna versionen och finslipat mer (alltså till desktop, mobiler är en annan femma).

Det vet jag väll. Program och os är olika saker även om det är från samma företag ett os ska ha samma formspråk rakt igenom inte en salig blandning, ser ut som underbetalda kineser gjord detta os.

Jo, det gjorde det och finns än kvar. Dock inte så illa som i Win 8 nu.

Om man tar DOS som exmpel. I Windows 95 så låg det med precis som ett program (inget man ens behövde starta) och framåt har det varit samma sak.

Om vi ser win 7 som DOS, Så är det inte som ett litet program i bakgrunden man kan ignorera, utan är grundpelaren i win 8. Blir lite lustig kombination.

Finns något som heter: gör om, gör rätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tanken är väll god att ha samma utseende på alla enheter. Dock funkar inte inte bra i win 8 vad tog det dom nu? 3 år att fixa win 8? Då bör man ju kunna ha fixat något bättre. Se på vista. Men dom har väll kört resurserna för brett, så dom inte hann med.

Dom borde ha skipat modern UI i denna versionen och finslipat mer (alltså till desktop, mobiler är en annan femma).

Det vet jag väll. Program och os är olika saker även om det är från samma företag ett os ska ha samma formspråk rakt igenom inte en salig blandning, ser ut som underbetalda kineser gjord detta os.

Jo, det gjorde det och finns än kvar. Dock inte så illa som i Win 8 nu.

Om man tar DOS som exmpel. I Windows 95 så låg det med precis som ett program (inget man ens behövde starta) och framåt har det varit samma sak.

Om vi ser win 7 som DOS, Så är det inte som ett litet program i bakgrunden man kan ignorera, utan är grundpelaren i win 8. Blir lite lustig kombination.

Finns något som heter: gör om, gör rätt.

Jag tycker att man har hunnit extremt mycket på tre år. Kolla bara listan jag har sammanställt, det är inga smågrejer man lagt till. Ändå finns det helt klart mer att göra, förhoppningsvis skruvar de upp takten nu och släpper en ny version av Windows varje år som ryktet säger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Lite lustigt att ange punkterna 42 och 44 som 'saker som är bättre'. De är ju inga egenskaper hos w8. Dessutom fanns även w7 som gratis test under en period i början så det är ingen förbättring ens i den bemärkelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att man har hunnit extremt mycket på tre år. Kolla bara listan jag har sammanställt, det är inga smågrejer man lagt till. Ändå finns det helt klart mer att göra, förhoppningsvis skruvar de upp takten nu och släpper en ny version av Windows varje år som ryktet säger.

Jag tycker dom är små förändringar. alltså något som naturligt kommer varje win typ Nä men t.ex bränna iso är något som dom behövt länge. Är det någon ens som behöver göra det längre? Många använder gratis program på nätet som har rätt bra funktioner.

Men vist det är ju bra att dom uppdaterat och förbättrat befintligt och lagt till lite nytt.

Förresten punkt 25, det heter spegla i win 7 och det behövs inte någon win 8 för att ha skrivbordet på flera skärmar och sen finns det massa inställningar i grafikdrivrutinen

I XP kunde man lätt ställa in flera skärmar (även om OS.et inte hade stödet).

Edit du kanske borde ha provat win 7 bättre :)Så om jag lär mig win 8 så kan du lära dig win 7

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Lite lustigt att ange punkterna 42 och 44 som 'saker som är bättre'. De är ju inga egenskaper hos w8. Dessutom fanns även w7 som gratis test under en period i början så det är ingen förbättring ens i den bemärkelsen

Jag håller med dig. Punkterna hade jag utanför listan förut, men jag tyckte att det såg så inkonsekvent ut. Tack för din feedback, kom gärna med mer!

Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker dom är små förändringar. alltså något som naturligt kommer varje win typ Nä men t.ex bränna iso är något som dom behövt länge. Är det någon ens som behöver göra det längre? Många använder gratis program på nätet som har rätt bra funktioner.

Men vist det är ju bra att dom uppdaterat och förbättrat befintligt och lagt till lite nytt.

Förresten punkt 25, det heter spegla i win 7 och det behövs inte någon win 8 för att ha skrivbordet på flera skärmar och sen finns det massa inställningar i grafikdrivrutinen

I XP kunde man lätt ställa in flera skärmar (även om OS.et inte hade stödet).

Edit du kanske borde ha provat win 7 bättre :)Så om jag lär mig win 8 så kan du lära dig win 7

Jag tycker du ska läsa det jag skriver i punkt 25, det är inte samma sak som spegla i Windows 7 även om den funktionen förstås också finns i Windows 8.

Haha jag körde Windows 7 sedan första betan och gör det fortfarande på jobbet, jag kan nog Windows 7 minst lika bra som Windows 8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Slutsats efter CES, pekskärmar på bärbara datorer kommer vara standard vare sig man vill eller inte.

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57563657-75/ces-postscript-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Slutsats efter CES, pekskärmar på bärbara datorer kommer vara standard vare sig man vill eller inte.

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57563657-75/ces-postscript-...

"Or maybe I should say there was a vigorous attempt to reinvent the laptop. Because we won't know how successful touch has been until next year this time."

De kommer inte bli standard om dem inte säljer. Och det återstår att se även om det var sådana här Windows 8 byggdes för i grunden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

"Or maybe I should say there was a vigorous attempt to reinvent the laptop. Because we won't know how successful touch has been until next year this time."

De kommer inte bli standard om dem inte säljer. Och det återstår att se även om det var sådana här Windows 8 byggdes för i grunden.

I min värld är det självklart steg inom utvekligen.
Lika givet som pekskärmar på telefoner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leafbranch:

I min värld är det självklart steg inom utvekligen.
Lika givet som pekskärmar på telefoner.

Nej det är inte alls särskilt självklart med touch, det passar människokroppen mycket dåligt ur ett ergonomiskt perspektiv att manövrera med touch på en stor skärm, dessutom så påverkar det bilden ganska mycket med all smuts som blir på skärmen, att redigera bilder på en skitig touchskärm är inte nått som direkt lär tilltala alla.
Touchinterface passar på småsaker och det kommer inte att ändras så länge våra kroppar ser ut som de gör, evolutionen ändrar oss men det sker inte lika fort som MS vill tvinga ut win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inte alls särskilt självklart med touch, det passar människokroppen mycket dåligt ur ett ergonomiskt perspektiv att manövrera med touch på en stor skärm, dessutom så påverkar det bilden ganska mycket med all smuts som blir på skärmen, att redigera bilder på en skitig touchskärm är inte nått som direkt lär tilltala alla.
Touchinterface passar på småsaker och det kommer inte att ändras så länge våra kroppar ser ut som de gör, evolutionen ändrar oss men det sker inte lika fort som MS vill tvinga ut win 8.

Det är ändå ganska tydligt att det inte bara är MS som vill "tvinga ut" touch på bärbara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Haha jag körde Windows 7 sedan första betan och gör det fortfarande på jobbet, jag kan nog Windows 7 minst lika bra som Windows 8

WTF? LOL!

Har du inte lyckats övertyga dina chefer att de måste byta till Windows 8, än?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

WTF? LOL!

Har du inte lyckats övertyga dina chefer att de måste byta till Windows 8, än?

Jo visst har jag lyckats övertyga chefen, han kör Windows 8. Det gör jag också på den bärbara. Ute hos kund där jag sitter mest har jag två datorer, vi håller på att rulla ut Windows 7 just nu så den ena har det och den andra XP. Hemma har jag tre maskiner med Windows 8 och en med Ubuntu.

En av de tre maskinerna med 8an på som jag köpt nyligt är en all-in-one stationär Acer 5600U med touchskärm. Riktigt äckligt slö hårddisk på den, jag ska försöka byta till SSD. Annars är det en kul leksak för min 4-åring.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inte alls särskilt självklart med touch, det passar människokroppen mycket dåligt ur ett ergonomiskt perspektiv att manövrera med touch på en stor skärm, dessutom så påverkar det bilden ganska mycket med all smuts som blir på skärmen, att redigera bilder på en skitig touchskärm är inte nått som direkt lär tilltala alla.
Touchinterface passar på småsaker och det kommer inte att ändras så länge våra kroppar ser ut som de gör, evolutionen ändrar oss men det sker inte lika fort som MS vill tvinga ut win 8.

Du enkelt rabbla upp samma saker om allt enheter som har pekskärmar, att böja nacken och kolla på mobilen är inte bra i längden tex.

Beror helt och hållet hur du kan vinkla skärmen och hur du sitter. På en laptop behöver det inte vara värre ergonomiskt än en mobil.

Och att skärmen har en pekfunktion gör ingen praktiskt skillnad för den som inte vill använda det, rent hårdvarumässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leafbranch:

Du enkelt rabbla upp samma saker om allt enheter som har pekskärmar, att böja nacken och kolla på mobilen är inte bra i längden tex.

Beror helt och hållet hur du kan vinkla skärmen och hur du sitter. På en laptop behöver det inte vara värre ergonomiskt än en mobil.

Och att skärmen har en pekfunktion gör ingen praktiskt skillnad för den som inte vill använda det, rent hårdvarumässigt.

Att lyfta upp armarna för att nå skärmen på en desktopdator är ett problem, själv så når jag inte över hela ytan på mina monitorer utan att resa mig och vrida på kroppen, kanterna är för långt borta, som komplement kan säkert touch vara bra men det saknar förutsättningar att kunna fungera bra på stationära datorer, kladdproblemet håller de på att jobba med men än finns det ingen monitor som är bra nog på att hantera det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att lyfta upp armarna för att nå skärmen på en desktopdator är ett problem, själv så når jag inte över hela ytan på mina monitorer utan att resa mig och vrida på kroppen, kanterna är för långt borta, som komplement kan säkert touch vara bra men det saknar förutsättningar att kunna fungera bra på stationära datorer, kladdproblemet håller de på att jobba med men än finns det ingen monitor som är bra nog på att hantera det heller.

Ingen har sagt att touch ska ersätta musen, bara vara ett komplement i vissa situationer och för vissa funktioner. Det är inte alls tänkt att man ska sitta och peka på skärmen hela tiden utan bara ibland när det är smidigare än att använda musen, och det är oftare än du tror även på skrivbordet men framför allt på laptops och liknande.

"Kladdproblemet" är inte alls så stort som du vill göra det till, alla moderna touch-skärmar har en glasyta som är mycket enkel att torka av. Jag hade gärna sett touch-skärmar med matt yta (gillar inte när det blänker så mycket) men det finns inga då de inte har löst problemen som kommer av det än, exempelvis slitage på ytan, svårighet att rengöra osv. Å andra sidan så har touchskärmarna fått upp kvaliteten generellt på skärmar och laptops vilket jag uppskattar. Tidigare (typ 2011) fanns det runt en laptop att få tag i med IPS men idag finns det mängder i olika upplösningar och prisklasser.

Permalänk
Avstängd

Jag är grymt nyfiken hur de som röstat "oförändrat" eller "mindre" i den här omröstningen resonerat. Någon som vill förklara?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är grymt nyfiken hur de som röstat "oförändrat" eller "mindre" i den här omröstningen resonerat. Någon som vill förklara?

Enkelt. Listan innehåller en del intressanta saker samtidigt som den innehåller saker som inte tilltalar (för att inte tala om de milt motbjudande sakerna som inte finns på listan). Framför allt så har nog tyvärr dina subjektiva inlägg här på swec bidragit med en ganska bitter försmak gällande hela win8-historien för mig.

Summa Sumarum. Självklart kommer jag byta från win7 så småningom. Det beror dock inte på dig eller din lista. Alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är grymt nyfiken hur de som röstat "oförändrat" eller "mindre" i den här omröstningen resonerat. Någon som vill förklara?

Inte för att förbise posten ovanför min men jag tror också att många av de som ogillar Windows 8 väljer att rösta så negativt de kan i alla omröstningar, oavsett vad det handlar om.

Vad gäller hans aversion till subjektiva poster tror jag det också säger en del om vilken grundinställning man har. Jag tror man är något negativt inställd om man regerar på de subjektiva poster han nämner framför de som går så mycket längre och skriver saker som att Windows 8 är helt oanvändbart, som om det vore fakta. Det finns subjektiva åsikter från båda håll men jag lärde mig väldigt mycket mer från den positiva sidan än den negativa innan jag testade själv (jag var dock tydlig med att inte ha en bestämd åsikt innan jag testat själv en längre tid).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag är grymt nyfiken hur de som röstat "oförändrat" eller "mindre" i den här omröstningen resonerat. Någon som vill förklara?

Jag var först ganska positiv och nyfiken på 8an och de första testversionerna hade kvar startmenyn men allt eftersom jag använt det så har jag ogillat det mer o mer i takt med att MS hela tiden har försämrat det, 8an är inte oanvändbar som i att det inte fungerar, men jämfört med 7an så är det mesta man stöter på hela tiden ett rejält steg tillbaka i 8an, de förbättringar som faktiskt finns dränks totalt i den vanvettiga startskärmen man tvingas till och startmenyn fanns ju där från början, hade de behållit den så kanske man kunnat haft överseende med sökfunktionen eftersom den inte behövs hela tiden och hade man dessutom sluppit menyerna som hela tiden ploppar upp eller lika gärna vägrar synas när man förväntar sig att de ska komma fram pga att det är extremt usel "kantavkänning" vid multimonitor konfigurationer så kanske 8an varit ok, men ju mer man kört den desto sämre tycker man den är på en desktopmaskin och multimonitorstödet är klart sämre än 7an pga "kantmenyerna" som inte fungerar på nått vettigt sätt, det får bara datorn att kännas seg och responslös och dessutom att man inte kan backa ut ur metroappar med esc och liknande gör det än värre, tom android har ju en "back"
Struligheten med att stänga av (både appar och dator) och att de försöker dölja filer för direktåtkomst är också saker som är oerhört irriterande, din lista har egentligen inte påverkat mig men jag har ännu inte hittat tillräckligt med saker på +sidan för att det på långa vägar ska uppväga den seghet som blir när man ska jobba i 8an eftersom det mesta är mer dolt och kräver mer handgrepp fär att man ska få saker gjorda och så rätt vad det är så kastas man in i "duplomode" och sitter och svär över det.

Jag tänkte på win 8 när jag såg på Vetenskapens värld den här veckan, om hur människan tappar fokus på vad som verkligen händer när man stör hjärnan genom att avleda den med "skitinfo" just så känner jag att win 8 fungerar när det hoppar runt i sitt väldigt splittrade interface och uppmärksamheten riktas mer mot os et i sig istället för den uppgift man vill göra, titta på programmet och fundera lite på hur win 8 jobbar, 8an är en mästare på att ta uppmärksamheten själv.
http://www.svtplay.se/video/957443/del-1-av-3-halla-dar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Enkelt. Listan innehåller en del intressanta saker samtidigt som den innehåller saker som inte tilltalar (för att inte tala om de milt motbjudande sakerna som inte finns på listan). Framför allt så har nog tyvärr dina subjektiva inlägg här på swec bidragit med en ganska bitter försmak gällande hela win8-historien för mig.

Summa Sumarum. Självklart kommer jag byta från win7 så småningom. Det beror dock inte på dig eller din lista. Alls.

Folk röstar alltså på mig eller på att de inte gillar Windows 8 istället för på frågeställningen? Märkligt tycker jag, men det förklarar ju en del. Frågan är om det är någon mening med en omröstning då.

Jag är så jävla nöjd med listan nu, synd att den inte var så utförlig och tydlig redan från början.

Skrivet av mrqaffe:

startmenyn fanns ju där från början

Vad menar du? Startmenyn fanns inte med i Developer Preview.

BTW punkt 15 uppdaterad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...