[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem

De NES-publishers jag kommer att tänka på är Square Enix, Capcom, Konami... hittar inget lämpligt från dem, just nu.
Datorn... Tror inte det var någon lite udda dator som Amstrad CPC464... borde vara någon PC... kanske med EGA-grafik.
Måste lägga min son nu, får önska övriga sweclockers lycka till i att lista ut spelet!

Edit:Var visst redan löst. Då var det alltså en lite mer udda dator - MSX! Skoj! Var det ett bra spel?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Man måste nog ha ägt ett MSX för att plocka den, men imponerande att någon tog det.
Msx var ju inte jättevanlig här i Sverige men hade en del bra spel.

Du gav bra ledtrådar, annars hade jag varit chanslös

Ny bild:

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82 Det är korrekt. Man undrar ju lite hur du tog det dock, du har väl inte bildgooglat

Jag spelade det här spelet hos min dagmamma, vars son hade en MSX. Grymt spel. Make Konami great again!!!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

@Guybrush82 Det är korrekt. Man undrar ju lite hur du tog det dock, du har väl inte bildgooglat

Fasiken, jag har totalt missat att det är mot reglerna. Nu får jag skämmas.

Edit: Men är det tillåtet att göra lite eftersökningar på nätet då, utan att bild-googla? Eller "krävs" det att man känner igen spelet utan någon som helst hjälp? Vad säger juryn?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vanligt hederligt googlande tycker jag är OK. Men bildgooglande blir för lätt, då tar man ju vilket spel som helst på 2 sek. Men det är väl upp till var och ens samvete förstås.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Vanligt hederligt googlande tycker jag är OK. Men bildgooglande blir för lätt, då tar man ju vilket spel som helst på 2 sek. Men det är väl upp till var och ens samvete förstås.

Jag lovar bättring, inget mer bild-googlande!

Edit: Med "bild-googla" syftar jag till att jag skriver in sökord och sedan bläddrar bland de bilder jag får upp. Såg att det finns någon variant som heter "omvänd sökning" där man lägger in en bild vilken google sedan letar upp åt en, vilket jag anser som solklart fusk. Men även "vanligt" bild-googlande gör nog saken lite väl enkel ibland och kan nog anses som "fusk".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82:

Det är sjukt likt ett spel till C64;an som hette choplifter, men grafiken är lite för snygg för att det ska vara c64.
Tror inte det fanns till Amiga heller.

Permalänk

@reverend benny: "Choplifter" är korrekt! Denna version är till Sega Master System, vilket jag spelade på som liten

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

@Guybrush82:

Det är sjukt likt ett spel till C64;an som hette choplifter, men grafiken är lite för snygg för att det ska vara c64.
Tror inte det fanns till Amiga heller.

Du är på rätt spår men är till Sega Master system om jag inte har fel för mig

EDIT: Bah @Guybrush82 var snabbare på den bollen.

EDIT2: När ändå @Guybrush82 är aktiv så ser jag inget problem med det du gjorde att leta bland bilder efter en text sökning, att söka på den specifika bilden är dock solklart fusk som du själv skrivit

Permalänk
Medlem

wohoooo, jäkligt skön tråd.

Ok, här kommer mitt bidrag.
Ett av de första spelen jag lirade på en 8 bitars enhet.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

EDIT2: När ändå @Guybrush82 är aktiv så ser jag inget problem med det du gjorde att leta bland bilder efter en text sökning, att söka på den specifika bilden är dock solklart fusk som du själv skrivit

Jag visste ärligt talat inte ens att funktionen fanns, där man "ger" en bild till google, så letar denne upp var på nätet bilden finns. Jag trodde "bild-googla" syftade till att man skriver in sökord och sedan bläddrar bland de bilder man får upp. Det är ju inte alltid helt enkelt att veta vilka ord man ska söka efter om det är ett helt okänt spel, och därför tänkte jag att det var "OK" att göra så.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

wohoooo, jäkligt skön tråd.

Ok, här kommer mitt bidrag.
Ett av de första spelen jag lirade på en 8 bitars enhet.

http://forumbilder.se/G8D7R/kulspel.png

ser ut som någon defender-klon måste helt klart vara ett C64-spel i alla fall

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@CeeJaySWE:

C64 är rätt spår, tidigt C64 spel.

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon Skramble-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ser ut som någon Skramble-variant.

Scramble/skramble är helt rätt, bra spottat.

Permalänk
Medlem

Gött! Då kontrar jag med detta spel. Lite lättare än de jag postade igår!

Permalänk
Medlem

Ledtråd: Mafiaspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, ingen verkar ta det. Spelet var King of Chicago (Amiga).

Sista delen av tiden (fram till i morgon bitti) får ni istället gissa på det här:

Jag har gjort det riktigt lätt för er nu.

Permalänk
Skrivet av duked:

Okej, ingen verkar ta det. Spelet var King of Chicago (Amiga).

Sista delen av tiden (fram till i morgon bitti) får ni istället gissa på det här:

http://forumbilder.se/G8DAR/hf-163.jpg

Jag har gjort det riktigt lätt för er nu.

Den kändes rätt lätt ja, Half life 2!

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Rätt! Din tur!

Permalänk

Då tar vi en ny bild här, borde vara ganska lätt också

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

Då tar vi en ny bild här, borde vara ganska lätt också

http://i.imgur.com/aTlsuQe.png

Age of empires

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Age of empires

Exakt, eller rättare sagt Age of empires 2 Din tur!

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

Exakt, eller rättare sagt Age of empires 2 Din tur!

Prällen på din bild har hår så rätt säker på att den är från ettan faktiskt

Börjar få slut på spel här hemma att lägga upp men tror inte jag dragit upp detta guldkort innan.

Permalänk
Medlem

Leisure suit Larry är det iaf, gissar på Magma cum laude eller vad fasen den heter.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Prällen på din bild har hår så rätt säker på att den är från ettan faktiskt

Börjar få slut på spel här hemma att lägga upp men tror inte jag dragit upp detta guldkort innan.
https://i.solidfiles.com/VvydxAL8PpQ2w.jpg

Leisure suit larry.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Leisure suit Larry är det iaf, gissar på Magma cum laude eller vad fasen den heter.

Riktigt snabbt, var svårt att hitta en ikonisk men inte för lätt del att screenshoota men visst är det Cum laude det handlar om.

Skrivet av firstofmay:

Leisure suit larry.

Permalänk
Medlem

Då får ni klura på denna. Borde vara rätt lätt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

@Kilrah: Bilden visar en flygsimulator i någon form av jaktplan, och av grafiken att döma någon gång kring tidigt 90-tal. Plattformen torde vara någon form av hemdator. Så efter att ha letat runt bland flertalet flygsimulatorer vilka stämmer in på beskrivningen ovan kom jag fram till att det måste vara "Chuck Yeager's Air Combat".

Jag spelade en del flygsimulatorer i unga dar, men denna titel dök aldrig upp på min radar. (no pun intended)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Kilrah: Bilden visar en flygsimulator i någon form av jaktplan, och av grafiken att döma någon gång kring tidigt 90-tal. Plattformen torde vara någon form av hemdator. Så efter att ha letat runt bland flertalet flygsimulatorer vilka stämmer in på beskrivningen ovan kom jag fram till att det måste vara "Chuck Yeager's Air Combat".

Jag spelade en del flygsimulatorer i unga dar, men denna titel dök aldrig upp på min radar. (no pun intended)

Helt rätt! Lirades en hel del tillsammans med F-29 Retaliator m.fl. Det var nog det som lade grunden till simulatorintresset och nu sitter man och kör DCS

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x