Permalänk

IQ test

http://www.mensa.se/provtest

Vad får ni för resultat?

Permalänk
Medlem

Fan vad jag var korkad idag då!
Fick ju bara 112 när jag brukar ligga på 115-120 i dylika tester.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Gjorde du ens testet? Det tar 10 min. Klistra gärna in hela svaret, inte bara siffran

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att klistra in länken kommer att funka då den inte verkar ge en unik url men vi provar väl.
http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=11
Troligen kommer du att se ditt eget resultat med "min" länk här ovan.
Annars är bilden denna

Och ditt resultat?

Det tar inte 10min utan det är MAX tiden för testet klarar man av det på 30sek så har man ju fortfarande gjort testet (fast troligen inte så bra).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Din IQ beräknas vara 126, eller mer. Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Permalänk

Dööööhh! Döööööh! Det är väl bara jag som är efterbliven. Fick bara 107

Permalänk
Medlem

Gjorde den för någon månad sedan, fick 126 eller mer.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av e5150:

Din IQ beräknas vara 126, eller mer. Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Helt otroligt! Gör du något annat än att lösa iq-test? haha

Vad är rätt svar på fråga 20? Den blir jag väldigt förvirrad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Helt otroligt! Gör du något annat än att lösa iq-test? haha

Vad är rätt svar på fråga 20? Den blir jag väldigt förvirrad av

Mig veterligen så ska man vänta minst en månad mellan IQ test då de mäter hjärnans förmåga att behandla okända situationer. Men jag kan förstås ha fel.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Mig veterligen så ska man vänta minst en månad mellan IQ test då de mäter hjärnans förmåga att behandla okända situationer. Men jag kan förstås ha fel.

mmmm jag vet men var tvungen att kolla på det en gång till

Gör det gärna igen o länka till ditt geniresultat

Permalänk
Skrivet av e5150:

Din IQ beräknas vara 126, eller mer. Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Vad jobbar du med? Raketforskare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Vad är rätt svar på fråga 20? Den blir jag väldigt förvirrad av

E, tycker jag att det ser ut som (tänk XOR). (Jag är matematikstudent.)

Permalänk
Skrivet av e5150:

E, tycker jag att det ser ut som (tänk XOR). (Jag är matematikstudent.)

Jag vet tyvärr inte vad XOR är för någonting, jag har bara läst till matte C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Jag vet tyvärr inte vad XOR är för någonting, jag har bara läst till matte C.

När jag tittar på den igen så är det inte alls XOR, utan en vanlig disjunktion. Om ett givet fält är svart i vänstra eller mittersta kolumnen så blir fältet också det i högra (och samma sak för svarta fält i 1:a eller 2:a raden).

Permalänk
Skrivet av e5150:

När jag tittar på den igen så är det inte alls XOR, utan en vanlig disjunktion. Om ett givet fält är svart i vänstra eller mittersta kolumnen så blir fältet också det i högra (och samma sak för svarta fält i 1:a eller 2:a raden).

Tack! Så vad är svaret i 20? Jag förstår inte. Har du tränat upp din förmåga att lösa sådana här test eller är det en medfödd talang som du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Tack! Så vad är svaret i 20? Jag förstår inte. Har du tränat upp din förmåga att lösa sådana här test eller är det en medfödd talang som du har?

Svaret är E.
Har man vana av att lösa logiska problem så utvecklar man väl strategier som går att tillämpa på den här typen av uppgifter, här handlar det ju om att antingen se symmetrier eller identifiera en operator (som mest verkade vara rotationer, förskjutningar, addition och disjunktioner). Jag vet inte om det är upplärt eller medfött, men om inte annat så formaliseras väl metoderna genom utbildning inom matematik och logik...

Permalänk
Medlem

http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=XX
XX = 1-15 (1 är lägst och 15 högst)
Så nu kan man vara hur smart man vill

Edit: får 20 till E jag med

Permalänk
Skrivet av Blk:

http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=XX
XX = 1-15 (1 är lägst och 15 högst)
Så nu kan man vara hur smart man vill

Edit: får 20 till E jag med

haha det är fusk o hacka sidan

Nej 20 kan inte vara E, ska skriva ut uppgiften på papper o fråga folk på krogen ikväll

Permalänk
Medlem

Man kan tydligen "hacka sidan" ännu mer, svaren står i javascriptet. Och svaret på 20 är E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Tack! Så vad är svaret i 20? Jag förstår inte. Har du tränat upp din förmåga att lösa sådana här test eller är det en medfödd talang som du har?

Summera de två figurerna till vänster på rad 1 så har du den 3e figuren på rad ett och så vidare.

Permalänk
Skrivet av mrc:

Summera de två figurerna till vänster på rad 1 så har du den 3e figuren på rad ett och så vidare.

Herregud var det så enkelt! Nu känner jag mig jävligt korkad att jag inte sett något så uppenbart

Permalänk
Medlem

Jag fick "135 eller mer". Fast på det riktiga testet då, där mäter de inte högre än så. Är således medlem.

Edit: Eller snarare, jag var medlem. Var medlem ett år, sen pallade jag inte betala medlemsavgiften, tyckte inte jag fick ut något av det.

Edit: I brist på screenshot

Permalänk
Skrivet av hapone:

Jag fick "135 eller mer". Fast på det riktiga testet då, där mäter de inte högre än så. Är således medlem.

Edit: Eller snarare, jag var medlem. Var medlem ett år, sen pallade jag inte betala medlemsavgiften, tyckte inte jag fick ut något av det.

Imponerande! Jag drar slutsatsen att jag är den mest korkade medlemmen på hela Sweclockers och jag överväger att flytta ut till regnskogen för att ansluta mig till närmsta apflock.

Men vad blir svaret på fråga 22? Den verkar omöjlig. Jag skrev ut den på papperet igår kväll o frågade säkert cirka 50 människor på krogen om de kunde lösa den, men ingen kunde tyvärr. De flesta jag frågade ansåg även sig själva som riktigt smarta och cirka hälften svarade att de var med i eller säkert skulle kunna komma med i mensa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Imponerande! Jag drar slutsatsen att jag är den mest korkade medlemmen på hela Sweclockers och jag överväger att flytta ut till regnskogen för att ansluta mig till närmsta apflock.

Men vad blir svaret på fråga 22? Den verkar omöjlig. Jag skrev ut den på papperet igår kväll o frågade säkert cirka 50 människor på krogen om de kunde lösa den, men ingen kunde tyvärr. De flesta jag frågade ansåg även sig själva som riktigt smarta och cirka hälften svarade att de var med i eller säkert skulle kunna komma med i mensa

Svaret på 22 är E.

Tänk att du tar den första rutan och sedan lägger den över ruta två. Om två linjer ligger över varandra försvinner de, och om en linje ligger ensam är den kvar.

Edit: Du är knappast den dummaste människan på sweclockers. Kom ihåg att snittet ändå ligger (eller ska ligga) på 100. Även om det finns en möjlighet att sweclockers har ett något högre snitt, så ska du ändå vara nöjd med allt över 100.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Svaret på 22 är E.

Tänk att du tar den första rutan och sedan lägger den över ruta två. Om två linjer ligger över varandra försvinner de, och om en linje ligger ensam är den kvar.

Tack! Nu ser jag, det är ju så logiskt. Jag tänkte inte alls på att man i vissa uppgifter skulle lägga ihop de två första.

Borde man inte kunna träna upp förmågan att lösa iq-test? Med tanke på att olika iq-tester kan innehålla liknande uppgifter. Hur kommer det sig att du blev sugen att gå med i mensa?

Permalänk
Medlem

Det här var ju mycket lättare onlinetest än för fem år sedan! Börjar de få ont om betalande medlemmar? Det är hapones fel alltihopa.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Borde man inte kunna träna upp förmågan att lösa iq-test?

Det är precis vad man kan göra. Bara genom att ha gjort onlineprovtestet så har man blivit bättre och enligt kommande test fått högre IQ.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Tack! Nu ser jag, det är ju så logiskt. Jag tänkte inte alls på att man i vissa uppgifter skulle lägga ihop de två första.

Borde man inte kunna träna upp förmågan att lösa iq-test? Med tanke på att olika iq-tester kan innehålla liknande uppgifter. Hur kommer det sig att du blev sugen att gå med i mensa?

Jo, det kan man säkert göra. Men som jag har förstått det så är ju tanken att IQ, och således även testen, ska vara något man inte ska kunna träna upp.

För övrigt ser inte det riktiga testet ut sådär, så du kan träna hur mycket du vill på internettestet, det är inte alls säkert att man klarar av det riktiga ändå.

Dock ställer jag mig ganska skeptisk till det här sättet att mäta intelligens. Bara det faktum att någon har utvecklat ett test som ska kunna mäta en högre intelligens en vad personen som skrivit testet har får mig att bli fundersam.

Men jag är egentligen inte speciellt insatt i sånt här. Har bara alltid misstänkt att jag borde klara att komma in och ville helt enkelt testa. Som sagt, slutade betala efter första året.

Men sen ser det väl fint ut på ett CV också tänker jag.

Skrivet av Alakai:

Det här var ju mycket lättare onlinetest än för fem år sedan! Börjar de få ont om betalande medlemmar? Det är hapones fel alltihopa.

Sorry.

Permalänk
Medlem

Dessa test är förfärligt lätta

Kan tillägga att klockan stog på ca 4:50. Tänkte in på om den räkna upp eller ner.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Okej genier! Jag hittade ett till test till er! 15min test.

http://www.intelligencetest.com/