Permalänk
Medlem

Fick 55 har aldrig haft högre i ett test som visar hur man just löser ett dylikt test!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har alltid funderat på varför det sällan är någon som postar en iq som är låg eller normal då det borde vara många fler som får fram det resultatet.

Är det för att de inte vill visa sin låga IQ, så man skiter i att posta?
Folk med låg IQ gillar inte IQ test, därför gör de inga IQ test?
Testen är inte bra inte alls och därför får alla över 120?
Är alla i Sverige så smarta att vi hamnar över 120 iaf?

Fast IQ visar väl inte hela sidan av hur smart man är som männsika? Känns mer som psykiskt tillstånd, dagsform.
Var det inte någon framgångsrik vetanskapsman som hade rätt lågt IQ?

Lite som att man presterar bättre om man verkligen brinner för uppgiften /det man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast IQ visar väl inte hela sidan av hur smart man är som männsika? Känns mer som psykiskt tillstånd, dagsform.
Var det inte någon framgångsrik vetanskapsman som hade rätt lågt IQ?

Lite som att man presterar bättre om man verkligen brinner för uppgiften /det man ska göra.

Du har både rätt och fel. Ja IQ visar inte hela spektrumet. Du kan öva dig och bli marginellt bättre genom att öva jämfört med första gången/rna och även då skriva bättre/sämre resultat beroende på en mängdfaktorer.

Jag anser att IQ är en fingervisning om en persons potential. Enligt engelska wiki har de med hög IQ varierande mängd av utbildningsnivå/jobb men de som är högutbildade sällan har under 90(vet ej vilken skala 90 syftar på). Med andra ord så säger inte IQt om du kommer bli framgångsrik eller inte men visar mer på den potential som en person har.
Real-life accomplishments
There is considerable variation within and overlap between these categories. People with high IQs are found at all levels of education and occupational categories. The biggest difference occurs for low IQs with only an occasional college graduate or professional scoring below 90.[7]

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testade testet för en tid sedan och det gick ganska bra för mig

Däremot vet jag att illustruerad vetenskap hade ett annat IQ-test som var bättre i mina ögon med bland annat fler frågor. Vet inte om de har kvar det.

Angående IQ-Test så tycker jag det bevisar en hel del vad det är för stjärnor bakom dessa "reklam-skit-popup-dynga".

Haha, rätt komiskt ändå.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta motsvarar 69:e percentilen, dvs 69% av befolkningen har en IQ mindre än 107.

Vilket chock att det finns flera bakom mig än framför
(att rangera fyrkanter är normalt inget jag ser som en stor merit)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Vilket chock att det finns flera bakom mig än framför
(att rangera fyrkanter är normalt inget jag ser som en stor merit)

Jo men i detta fall så kan man inte välja "rätt" svar eftersom 30 inte finns som ett allternativ, varav briljansen bland de som gjorde "frågan/bilden" gör det komiskt. Garanterat några lirare som kom efter dig i testet

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Testade testet för en tid sedan och det gick ganska bra för mig

Däremot vet jag att illustruerad vetenskap hade ett annat IQ-test som var bättre i mina ögon med bland annat fler frågor. Vet inte om de har kvar det.

Var inte det samma som danska mensa har på sin sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Jo men i detta fall så kan man inte välja "rätt" svar eftersom 30 inte finns som ett alternativ, varav briljansen bland de som gjorde "frågan/bilden" gör det komiskt. Garanterat några lirare som kom efter dig i testet

Det tog lite tid att fatta vad du pratade om, men sedan slog blixten till
Det var inte dina fyrkanter jag svarade på ursprungligen, utan mitt resultat från testet jag citerade

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag har "hört" att det testet på internet som mensa har är väldigt lätt och alla som gör det får väldigt bra resultat... för att man sen skall gå och betala för att göra ett riktigt test. Men detta inlägg kanske passar bättre i konspirationstråden?
Oavsett är det nåt mysko med att så många får över medel...

Själv fattar jag noll av såna här IQ test med en massa streck och fyrkanter hit och dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Var inte det samma som danska mensa har på sin sida?

Nope, den hade bland annat ordförståelse med i sig och jag hittade inget sådant i den danska.

Skrivet av frankof:

Det tog lite tid att fatta vad du pratade om, men sedan slog blixten till
Det var inte dina fyrkanter jag svarade på ursprungligen, utan mitt resultat från testet jag citerade

Ah, hehe där ser man, nåväl du såg iaf det roliga i min bild

Skrivet av Yrch:

Jag har "hört" att det testet på internet som mensa har är väldigt lätt och alla som gör det får väldigt bra resultat... för att man sen skall gå och betala för att göra ett riktigt test. Men detta inlägg kanske passar bättre i konspirationstråden?
Oavsett är det nåt mysko med att så många får över medel...

Själv fattar jag noll av såna här IQ test med en massa streck och fyrkanter hit och dit

Den kännslan/vetskapen hade jag med när jag gjorde IQ-tester, eftersom jag aldrig sett mig själv som "smart" men alltid klarat dessa testar relativt bra om man kollar till resultaten.

Tills jag körde den som illustruerad vetenskap hade mot en polare (som jag vet är riktigt bright) och slog honom med 142 mot 141, vilket gjorde mig både glad och lite tveksam till om det är som du säger...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde testet för ett halvår sedan. Hade printscreen, men har formaterat så den är borta. Fick 130 i IQ, vet att jag har lätt att se mönster. Jag funderare först på att ta Privat Pilot Licens i höst så jag gjorde ett flygpsykologiskt test. Där fick jag 150 i logiskt-tänkade, blev överraskad.

Sen är min sociala kompetens skit, haha. Med andra ord jag är dålig på att prata och kommunicera. Och det är en typ av intelligens det också. Finns många olika typer utav intelligens, googla upp det.

Så att göra ett IQ test och utgå från bara det går inte för att ge en helhetsbild utav en persons begåvning.

Permalänk
Avstängd

116. Synd att det verkar vara en glädjesiffra, skulle vara roligt att göra ett riktigt övervakat test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har alltid funderat på varför det sällan är någon som postar en iq som är låg eller normal då det borde vara många fler som får fram det resultatet.

Är det för att de inte vill visa sin låga IQ, så man skiter i att posta?
Folk med låg IQ gillar inte IQ test, därför gör de inga IQ test?
Testen är inte bra inte alls och därför får alla över 120?
Är alla i Sverige så smarta att vi hamnar över 120 iaf?

Jag läste om en undersökning det senaste året som pekade på att om man ger människor som normalt sällan tar sådana tester och erbjuder dem ekonomisk ersättning (som verkar lockande) så ökar prestationsförmågan med nästan 30%.

Många behöver alltså "rätt" motivation. Dock läste jag aldrig själva studien, utan ett referat i en dagstidning (DN eller SvD), vilket gör att jag inte har en aning om tillförlitligheten på studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

Jag läste om en undersökning det senaste året som pekade på att om man ger människor som normalt sällan tar sådana tester och erbjuder dem ekonomisk ersättning (som verkar lockande) så ökar prestationsförmågan med nästan 30%.

Många behöver alltså "rätt" motivation. Dock läste jag aldrig själva studien, utan ett referat i en dagstidning (DN eller SvD), vilket gör att jag inte har en aning om tillförlitligheten på studien.

Finns väl ingen intelligent människa som anstränger sig gratis?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |