Max Pain 3 klarar hela grafikminnet i SLI?

Permalänk
Avstängd

Max Pain 3 klarar hela grafikminnet i SLI?

Som ni ser verkar det som om Max Payne 3 är det första spelet jag varit med om som klarar använda hela grafikminnet i Dubbel GPU Nvidia GTX 590 och troligen också i 690. Det ska ju inte gå trodde jag men har jag fel?

I så fall ser framtiden ljus ut.

(PS - Ser ut att finnas inställningar för 3D Vision men 3D ser för j.v.i.t ut).

Max Pain = Max Payne
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av stormense:

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/Max_Payne...

Som ni ser verkar det som om Max Pain 3 är det första spelet jag varit med om som klarar använda hela grafikminnet i Dubbel GPU Nvidia GTX 590 och troligen också i 690. Det ska ju inte gå trodde jag men har jag fel?

I så fall ser framtiden ljus ut.

(PS - Ser ut att finnas inställningar för 3D Vision men 3D ser för j.v.i.t ut).

den använder 2800 delat på två så det blior 1400 du använder atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Max Payne*

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak i TDU2 (av alla spel ) med dubbla GTX570

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeeWee90:

Max Payne*

Rättat

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Hm, undrar då fortfarande varför det tex slås på stort att GTX 690 har: var det 6 GB grafikminne om det inte gör någon nytta. Tom i Fredgaspanelen här.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hm, undrar då fortfarande varför det tex slås på stort att GTX 690 har: var det 6 GB grafikminne om det inte gör någon nytta. Tom i Fredgaspanelen här.

Ptja, du spelar ju inte direkt i 2560*1600, då behövs det mer minne. Sen lär ju inte max payne vara det sista spelet som skapas heller, och spel kommer behöva mer och mer minne.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av stormense:

Hm, undrar då fortfarande varför det tex slås på stort att GTX 690 har: var det 6 GB grafikminne om det inte gör någon nytta. Tom i Fredgaspanelen här.

gtx690 är ju dubbel gpu, så det blir 3gb till varje gpu

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _MmattiasS_:

gtx690 är ju dubbel gpu, så det blir 3gb till varje gpu

Fast du kan bara använda 3gb

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

gtx690 är ju dubbel gpu, så det blir 3gb till varje gpu

GTX 690 har inte 6GB grafikminne utan 4GB så det innebär 2GB minne per GPU. Alltså lika mycket minne per GPU som till exempel GTX 670 och 680.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Fast du kan bara använda 3gb

Precis vad jag menade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har jag max på allt så ville Max Payne ha ca 5800MB. Har ett GTX 690 och köra 2560 x 1440 så 6GB hade inte varit fel.

Permalänk
Skrivet av The_PC_Gamer:

GTX 690 har inte 6GB grafikminne utan 4GB så det innebär 2GB minne per GPU. Alltså lika mycket minne per GPU som till exempel GTX 670 och 680.

Blandade ihop 680 och 7970... hur som helst, du kan bara använda hälften av minnet som det står att ett dualgpu kort har. Eller ja, man använder ju allt, men det delas på 2.

Detta är väldigt offtopic, så nu slutar vi med denna diskussionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Förlåt, 4 GB minne då på 690

Min fråga är fortfarande varför bla goa gubbarna i fredagspanelen/all reklam basunerar ut på stora trumman att GTX 690 har hela 4 GB grafikminne?

Sant är det men ni förstår nog vad jag menar. Ungefär som om de byggde en bil med motor fram och bak på 240 hästkrafter vardera och skryter om att bilen har 480 när du bara kan använda hälften åt gången

Vad beror det på att inte all grafikminne kan användas i mitt 590 frånsett att det är ett dubbel GPU? Varför delas (speglas) det med 2?
Och finns även gamla spel som kräver mycket minne, bla i GTA 4 slår mätaren i botten om jag höjer texturerna för mycket.
(Men är väldigt nöjd med mitt grafikkort).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Förlåt, 4 GB minne då på 690

Min fråga är fortfarande varför bla goa gubbarna i fredagspanelen/all reklam basunerar ut på stora trumman att GTX 690 har hela 4 GB grafikminne?

Sant är det men ni förstår nog vad jag menar. Ungefär som om de byggde en bil med motor fram och bak på 240 hästkrafter vardera och skryter om att bilen har 480 när du bara kan använda hälften åt gången

Vad beror det på att inte all grafikminne kan användas i mitt 590 frånsett att det är ett dubbel GPU? Varför delas (speglas) det med 2?
Och finns även gamla spel som kräver mycket minne, bla i GTA 4 slår mätaren i botten om jag höjer texturerna för mycket.
(Men är väldigt nöjd med mitt grafikkort).

Anledningen till att du endast kan använda hälften av grafikminnet är att GTX 590 är ett kort med 2 GPUer. Detta gör att minnet delas upp på de 2 GPUerna och du kan därför endast använda hälften.
Sedan tror jag inte att det finns några marknadsföringsjäl som gör att Jonas och Emil går starkt ut med att det har 4GB minne. De utgår då ifrån att alla vet att det är ett grafikkort med 2 GPUer och att grafikminnet därför kommer halveras. Sedan är t. ex 4GB minne för ett grafikkort rätt mycket och värt att tala om även om man endast kan använda hälften.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd

Herregud vilka spekukationer.

Här kommer lite fakta istället, GTX 690 4GB, det är två GPU'er som delar på 4GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Spekulationer? Ser ingen spekulera här. En diskussion om alla småintresserade vet att man bara kan använda 2BG minne på 690 och det är därför Jonas och Emil går starkt ut med att det har 4GB minne. (Med meningen "fredagspanelen/all reklam" menar jag förstås fredgaspanelen och all reklam + all media som presenterar tekniknyheter).

Själv trodde jag att det fanns ett unikt antal spel (bla MP3) som kunde utnyttja all minne i SLI men jag har visst fel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Då var vi där igen

Nu vet jag, och tackar mina vänner här för det... men om inte: - Ännu en fet rubrik om grafikkort med massa minne. Inte faktafel men stör mig mest på att det lyfts fram stort i rubriken.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45986-asus-r...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nu vet jag, och tackar mina vänner här för det... men om inte: - Ännu en fet rubrik om grafikkort med massa minne. Inte faktafel men stör mig mest på att det lyfts fram stort i rubriken.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45986-asus-r...

tja,8 gb grafikminne är rätt mkt.. Även om det bara är 4 gb per GPU så är även det ganska mkt idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nu vet jag, och tackar mina vänner här för det... men om inte: - Ännu en fet rubrik om grafikkort med massa minne. Inte faktafel men stör mig mest på att det lyfts fram stort i rubriken.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45986-asus-r...

Inte mer fel än att GTX690 har 4GB vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Anledningen till att du endast kan använda hälften av grafikminnet är att GTX 590 är ett kort med 2 GPUer. Detta gör att minnet delas upp på de 2 GPUerna och du kan därför endast använda hälften.
Sedan tror jag inte att det finns några marknadsföringsjäl som gör att Jonas och Emil går starkt ut med att det har 4GB minne. De utgår då ifrån att alla vet att det är ett grafikkort med 2 GPUer och att grafikminnet därför kommer halveras. Sedan är t. ex 4GB minne för ett grafikkort rätt mycket och värt att tala om även om man endast kan använda hälften.

Det där är sanning med modifikation. Det som gör att det inte "kan" nyttja allt minne är att minnet speglas mot den andra GPU'n, ungefär som RAID 1 gör på HDD's (bara ena HDD'ns utrymme går att använda fast du har 2 diskar med samma utrymme. Drar inte anledning till det här).
Detta gör att kortet faktiskt har 4GB på PCB'n, men att den endast kan nyttja 2GB åt gången.