Vad kan hända om man inte matar ut USB-minnen innan man tar bort dem?

Permalänk
Medlem

Vad kan hända om man inte matar ut USB-minnen innan man tar bort dem?

Vad kan hända om man struntar i att trycka på "mata ut" (vilket gör att datorn säger att det är säkert att ta bort minnet) och alltid sliter ut USB-minnen utan att göra detta?

Permalänk
Medlem

Största risken är väl att nån av filerna på usb-minnet fortfarande används av någon windows process, Vilket i så fall kan orsaka att filen i sig blir korrupt och oanvändbar.
Har man tur går dom dock att reparera.
Har man öppnat en fil på usb minnet och har programmet du öppnade det med fortfarande öppet när du tar ur usb-minnet så kan det orsaka detta fenomen.

Själv matar jag alltid ut usb minnet innan jag tar ur det ur datorn.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Speciellt på windows xp så är det vanligt att om du kopierat över filer så blir usb minnet korrupt, alt vissa filer inte kopieras över.

Permalänk
Medlem

Om du har pågående skrivning till minnet så blir det problem, annars tror jag inte det spelar någon större roll. Om du inte har en otrolig otur och råkade dra ut minnet på helt fel tidpunkt.
Tror jag.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vad kan hända om man struntar i att trycka på "mata ut" (vilket gör att datorn säger att det är säkert att ta bort minnet) och alltid sliter ut USB-minnen utan att göra detta?

Har du Fat32 som filsystem så kan filerna bli korrupta om det sker någon skrivning till dem samtidigt som du så brutalt sliter bort stickan. Är det NTFS så erbjuder filsystemet lite bättre skydd, hur bra vågar jag inte säga.
Men jag har aldrig - vad jag minns - lyckats sabba någon fil på en USB-sticka formaterad med NTFS. Däremot har det hänt några gånger på USB-stickor med Fat32. Ibland drabbades bara filen, i bland hela innehållet på stickan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om man bara drar ut USB-minnet så ska det finnas en risk att den förlorar all data som finns på den.
Jag har aldrig varit med om att jag har förlorat något på ett USB-minnet för att jag drar ut det utan att "mata ut" det, men det betyder ju inte att det inte finns en risk.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig att hårddisken hittas men att det inte finns några filer på den.
Fick dock hjälp av någon vänlig själ här på Swec med ett kommando i kommandotolken som reparerade disken. Men tydligen är detta inte jättebra utan något man bör undvika

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Asså, filsystemet buffrar data vilket innebär att data som skall skrivas inte alltid görs omedelbart utan kan ligga i bufferten. När du avmonterar (=säker borttagning) så flushas buffrarna ut till mediet. Detta gäller även diskar, de e sedan urminnes tider en känd teknologi å inge nytt å inge specifikt för USB.

Permalänk
Keeper of Traditions

Har för mig att jag läste att i windows 7 skulle det inte vara några problem att rycka ur USB-stickan, men detta kanske inte stämmer helt då?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Newklear:

Har för mig att jag läste att i windows 7 skulle det inte vara några problem att rycka ur USB-stickan, men detta kanske inte stämmer helt då?

Det beror på om man har aktiverat write caching eller inte. Write caching aktiverat = man måste mata ut säkert. Write caching inaktiverat = man kan slita ut hur man vill.

Win + E > Högerklicka på valfri enhet > Properties > Fliken Hardware > Välj USB-minnet i listan > Properties > Fliken Policies. Välj sedan antingen Quick removal eller Better performance, eller Enable write caching on this device.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zuggmate:

Det beror på om man har aktiverat write caching eller inte. Write caching aktiverat = man måste mata ut säkert. Write caching inaktiverat = man kan slita ut hur man vill.

Win + E > Högerklicka på valfri enhet > Properties > Fliken Hardware > Välj USB-minnet i listan > Properties > Fliken Policies. Välj sedan antingen Quick removal eller Better performance, eller Enable write caching on this device.

Jobbigt att ställa in på varje usb-enhet, det finns ingen universal inställning?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

när jag drog ut en sticka förut blev den oanvändbar. vet inte exakt vad som hände rent tekniskt men den datorn säger att stickan måste formateras innan den går att använda men formateringen går inte att slutföra. några tips?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jobbigt att ställa in på varje usb-enhet, det finns ingen universal inställning?

Det är inställt så by default på USB-minnen.

Permalänk
Medlem

Har aldrig "matat" ut USB minnen. Bara drar ur den när jag fört över de filer jag vill. Har aldrig råkat ut för konstiga saker utan minnet har funkat perfekt. Så när det gäller mig skulle jag svara "inget" på topiken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att få ett felmeddelande på en annan dator än den som jag tagit ut USB-minnet ur utan att mata ut först när jag satte in USB-minnet. Det stod då att enheten inte kan användas då den inte matats ut korrekt på en annan dator.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Korrupt filsystem och/eller korrupt fil eller dataförlust. Beror på vad systemet gör när du rycker ut minnet. Är det under skrivning till filsystemets databas så blir filsystemet korrupt. Om det är under skrivning till en fil så blir filen korrupt. Data som är cachat för skrivning förloras. Även om skrivcachning är avaktiverat kan filsystemet eller en fil bli korrupt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

vad jag minns - lyckats sabba någon fil på en USB-sticka formaterad med NTFS. Däremot har det hänt några gånger på USB-stickor med Fat32. Ibland drabbades bara filen, i bland hela innehållet på stickan

Det där är exakt samma för mig

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

när jag drog ut en sticka förut blev den oanvändbar. vet inte exakt vad som hände rent tekniskt men den datorn säger att stickan måste formateras innan den går att använda men formateringen går inte att slutföra. några tips?

Filsystemet är troligen trasigt, testa att köra chkdsk på det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"