Ska rensa bort hårddisken men går inte...

Permalänk
Medlem

Ska rensa bort hårddisken men går inte...

Hej!
Har en ssd på 120gb och då får man inte plats med OS och alla spel... Så har tagit min gamla hårddisk på 320gb men vill ta bort det Windows jag har på den då det tar 45gb. inte så mycket men vill ha annat på det utrymmet...
Men Hur ska man ta bort det? går inte bara att högerklicka på mappen och radera.. Kommer upp något om TrustedInstaller då...
Någon som vet hur man får bort det?
Mvh

Permalänk
Medlem

Gå in i CMD (skriv in det i startmenyn och högerklicka på filen och starta som admin) och sen skriv:
Diskpart
List disk
Select Disk x (x=320GB HDD)
Clean
Create partition primary
Active
Format quick fs=ntfs
Assign

Stäng sedan ned CMD och då ska det vara färdigt.

Edit: Jaha, du hade annat på hårddisken du ville spara? Om det är något som buggar inne i Windows så kan du pröva någon random linux-dist live-CD eller t.ex. Hirens BootCD och lägga in på CD eller göra USB bootbar och lägga in och sedan ta bort datan du inte vill ha kvar.

Permalänk

formatera den

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

hur ska man bära sig åt för att hitta legendary saker? jag har spelat ca 200h varav hälften av tiden i inferno act1-2 och aldrig hittat.

Gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Har en ssd på 120gb och då får man inte plats med OS och alla spel... Så har tagit min gamla hårddisk på 320gb men vill ta bort det Windows jag har på den då det tar 45gb. inte så mycket men vill ha annat på det utrymmet...
Men Hur ska man ta bort det? går inte bara att högerklicka på mappen och radera.. Kommer upp något om TrustedInstaller då...
Någon som vet hur man får bort det?
Mvh

Eller så går man in på kontrollpanelen och sen diskrensning -> rensa gamla operativsystem...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

formatera den

tror du skrev i lite fel tråd men ladda på med magic find och grinda lite gula/goblins/resp chests

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

tror du skrev i lite fel tråd men ladda på med magic find och grinda lite gula/goblins/resp chests

skrev i 2 trådar sammtidigt och jag lyckades tydligen klydda till det

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Gå in i CMD (skriv in det i startmenyn och högerklicka på filen och starta som admin) och sen skriv:
Diskpart
List disk
Select Disk x (x=320GB HDD)
Clean
Create partition primary
Active
Format quick fs=ntfs
Assign

Stäng sedan ned CMD och då ska det vara färdigt.

Edit: Jaha, du hade annat på hårddisken du ville spara? Om det är något som buggar inne i Windows så kan du pröva någon random linux-dist live-CD eller t.ex. Hirens BootCD och lägga in på CD eller göra USB bootbar och lägga in och sedan ta bort datan du inte vill ha kvar.

När jag skriver Det med Select Disk. Då säger den att Argumenter som har angets om kommandot är inte giltigt... :/

Skrivet av Curemylife:

Eller så går man in på kontrollpanelen och sen diskrensning -> rensa gamla operativsystem...

Hittar inte....

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite. Jag får hem en SSD disk nästa vecka. Jag har förstått att man ska installera operativsystemet samt de program och spel man använder mest. Vad går gränsen till vad som ska läggas i SSD? ska te.x alla drivrutiner läggas i SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Men vet du vad TrustedInstaller är? Hittar inte ens något som heter i någon av Hårddiskarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Men vet du vad TrustedInstaller är? Hittar inte ens något som heter i någon av Hårddiskarna..

Ett program och "användare", används typ för Windows updates och endel annan skit, är inte riktigt säker.
Och det med select disk, alltså, du ska ju inte skriva ut hela (x=320GB HDD) förstår du väl... Har du inte gått på mattelektioner?
Efter att du skrivit list disk så får du fram en lista med diskar i datorn och om t.ex. disk 3 är din 320GB HDD så skriver du in nästa kommando såhär:
select disk 3
Jag skrev x istället för 3 därför att disk 3 kommer rätt säkert inte vara din 320GB HDD.

Edit: Men använd inte denna metoden om du har kvar grejer på hårddisken som du vill spara för det försvinner när man formaterar.

Permalänk
Medlem

Windows 7 – How to Delete Files Protected by TrustedInstaller http://helpdeskgeek.com/windows-7/windows-7-how-to-delete-fil...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Ett program och "användare", används typ för Windows updates och endel annan skit, är inte riktigt säker.
Och det med select disk, alltså, du ska ju inte skriva ut hela (x=320GB HDD) förstår du väl... Har du inte gått på mattelektioner?
Efter att du skrivit list disk så får du fram en lista med diskar i datorn och om t.ex. disk 3 är din 320GB HDD så skriver du in nästa kommando såhär:
select disk 3
Jag skrev x istället för 3 därför att disk 3 kommer rätt säkert inte vara din 320GB HDD.

Edit: Men använd inte denna metoden om du har kvar grejer på hårddisken som du vill spara för det försvinner när man formaterar.

Jo Hade skrivit fel i CMD. Det var problemet. Tack tog bort allt flyttade bara över dom 3 spel och lite filmer till en USB. Så har lagt över allt ingen nu:)
Tack alla för hjälpen!