iphone batteri expanderat, vad göra?

Permalänk

iphone batteri expanderat, vad göra?

Hej
min mor har en iphone 3G S och först så började det spricka lite på baksidan (innan garantin har gått ut) gick då dit där hon köpte den och då sa dom att hon hade tappat den... (sprickorna gick längs hela telefonen och det buktade ut lite)
jag köpte min telefon ett par månade senare från samma affär och något sånt har inte hänt min)

Nu ca 1 år senare har det blivit mycket värre (nu tid)

Finns det något att göra, eller får jag laga den själv??
bilder kommer snart (och film om så önskas)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Hej
min mor har en iphone 3G S och först så började det spricka lite på baksidan (innan garantin har gått ut) gick då dit där hon köpte den och då sa dom att hon hade tappat den... (sprickorna gick längs hela telefonen och det buktade ut lite)
jag köpte min telefon ett par månade senare från samma affär och något sånt har inte hänt min)

Nu ca 1 år senare har det blivit mycket värre (nu tid)

Finns det något att göra, eller får jag laga den själv??
bilder kommer snart (och film om så önskas)

Fabrikationsfel på batteriet. Garantin har väl gått ut så du/ni får själva bekosta ett batteribyte.

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte envisades mer då.

Byt batteri.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad det är för sorts batteri i iPhones, men jag vet iaf att svällande LiPo-batterier är en mindre trevlig historia

Finns det ingen garanti kvar? Om inte så finns det inte så mycket mer att göra än att byta ut det själv, om det är möjligt på iPhones dvs.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Vet inte exakt vad det är för sorts batteri i iPhones, men jag vet iaf att svällande LiPo-batterier är en mindre trevlig historia

Finns det ingen garanti kvar? Om inte så finns det inte så mycket mer att göra än att byta ut det själv, om det är möjligt på iPhones dvs.

hon försökte ta den på garantin men dom sa bara att hon hade tappat den (man så tydligt att den va tjockare än en iphone ska vara)

EDIT: telefonen är nu ca 21-24 mm tjock

EDIT2: håller på att ladda upp lite bilder nu

Visa signatur

photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

hon försökte ta den på garantin men dom sa bara att hon hade tappat den (man så tydligt att den va tjockare än en iphone ska vara)

Ack, det var inte roligt att höra. Gör som jag gör när dom hittar på skit för att slippa fixa det, slå näven i bordet och skrik lite på idioterna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Hur du byter batteriet på din 3GS: http://www.youtube.com/watch?v=oEmlPK9R6Og

Permalänk
Medlem

Bara köpa nya delar på eBay, svinbilligt och lätt att fixa själv med guider till precis allt på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Jag skulle då avråda från att använda telefonen tills den är lagad, man har ju läst en del på sista tiden om iPhones som exploderat...
Som dom andra säger så får du nog köpa ett nytt batteri och laga den alternativt lämna in den för reparation.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Går ens batteriet på garantin? är väl så att det inte ingår i garantin pga att de slits ut fort?

Permalänk

Som nån annan sa, köp batteri på ebay och byt själv. Inte så svårt, och väldigt billigt
(jag har gjort det med min egen iphone 3g)

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

här är en bild på den

jag har plockat ner min telefon i delar ett flertal ggr (mest för att se hur den ser ut)
har bytt skärmglas 3 ggr pga att de har sprukit
så laga den själv ska nog inte bli så svårt

ett flertal mer bilder för er som vill se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Går ens batteriet på garantin? är väl så att det inte ingår i garantin pga att de slits ut fort?

Brukar vara 6 månader på batteri, men jag har fått nytt efter längre tid (Sony Ericsson).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

här är en bild på den

Förlåt, men kunde inte låta bli att skratta.

Jag hoppas att din mor inte använder den när den ser ut på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

här är en bild på den
http://i711.photobucket.com/albums/ww111/kinnunen4321/iphone%...

jag har plockat ner min telefon i delar ett flertal ggr (mest för att se hur den ser ut)

Holy crap...
Du borde ta det försiktigt med det där batteriet, den ser ju lika mogen ut som en tonårsfinne!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av stelex:

Förlåt, men kunde inte låta bli att skratta.

Jag hoppas att din mor inte använder den när den ser ut på det sättet.

den svälde upp så på bara en natt (hon har inte haft igång efter det)

EDIT:
jämföresle mellan min och hennes telefon (bilden finns här bland fler bilder på telefonen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Vet som sagt inte vad det är för typ av batteri i dessa telefoner, hoppas bara på att det inte är LiPo Kolla länk.
http://www.youtube.com/watch?v=6vYn2lbBh0Q

Edit: Verkar röra sig om Lithium Ion batterier, lika otrevligt det...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

3års reklamationsrätt har man på all elektronik. Tycker alla gånger du ska försöka utnyttja den

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Tror det vore smart att plocka bort det och sortera det innan den går sönder :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

3års reklamationsrätt har man på all elektronik. Tycker alla gånger du ska försöka utnyttja den

Är du säker på det då batterier är en förbrukningsvara? Som jag skrev innan så var det 6 månader på batterier hos SE.

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

här är en bild på den
http://i711.photobucket.com/albums/ww111/kinnunen4321/iphone%...

åh herre min skapare....

Är nog bra att slita ur batteriet snarast, och sen leta upp nytt batteri och baksida, om det nu går att få tag i

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Är du säker på det då batterier är en förbrukningsvara? Som jag skrev innan så var det 6 månader på batterier hos SE.

batteriets livslängd är begränsad, men det räknas inte som en förbrukningsvara. dit hör mjölk, brännbara skivor och sånt. det är 3 år som gäller och inget annat. men om det nu är originalbatteri måste ju både det och vad det kom i vara långt bortom det, det är en iPhone 3G menar jag?

vad man kan få ersättning för är dock en annan fråga. batteriet har ju uppenbart förstört telefonen, vilket borde göra att även den skulle ersättas egentligen tycker jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av stelex:

förbrukningsvaror är sånt vars funktion är förbrukad efter att man använt den under en begränsad tid, som matvaror eller batterier som inte är laddningsbara, att batterier som är laddningsbara tappar sin prestanda efter en tid gör dem inte till förbrukningsvaror

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

kan inte se att batteriet i en ihpone kan ses som förbrukningsvara när den är integrerad i själva mobilen. Hade den varit utbyttbar utan att bryta garanti(?) och utan verktyg hade det kanske varit en annan femma..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så släpptes iphone 3gs 19:e juli 2009, så borde fortfarande kunna reklamera utan problem.

Tycker det ser ut som ett uppenbart tillverkningsfel, men jag är ingen expert.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart borde ni försöka reklamera. Ok att ett batteri blir dåligt och inte håller laddningen efter en tids användande, men sväller det upp är det ju andra bullar. Försiktigt med batteriet bara, i de flesta videos man hittar på batterier som exploderar/brinner upp så är det för att någon överladdar det med flit, men det behöver inte vara kopplat till något för att vara farligt. Se t.ex. denna video: http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

en film på batteriet

EDIT:
man ser att moderkortet är lite böjt (hoppas inte det har tagit skada)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läskigt batteri det där
Du tänker bara köpa ett nytt och montera själv då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Läskigt batteri det där
Du tänker bara köpa ett nytt och montera själv då?

Ja

Moderkortet va helt, testade de i min telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur