Några tips.
1, använd inte korta ord som lösen
2, använd inte långa ord som lösen
3, använd mer än tio tecken (gärna 15-20 eller mer) och helst med special tecken.
4, Ladda ner o installera ett lösenordsprg (och inaktivera dom inbyggda i FF,chrome,etc) tex www.lastpass.com säkert och sparar allt online (du kan även spara på hd,usb,etc) heller www.keepass.info opensource men kan ej spara online och är inte riktigt lika bra som lsatpass enligt mig.
Båda dessa kan importera lösenord från dom inbyggda i ff,chrome,etc.
Du måste skapa ett lösenord till lastpass och det borde ju vara ett långt komplicerat lösenord för att det ska vara säkert då det har hand om alla dina lösenord men det behöver inte vara så svårt som man kanske tror.
Att göra ett långt ganska säkert lösenord som man kan komma ihåg är inte så svårt.
du kan tex börja med det du brukar köra med (lösenord) och ta några stora bokstäver (LösenOrD) sen något,några (|) tecken din bil tex (LösenOrD|VolVo) sen tecken (*) och tex årsmodell (LösenOrD|VolVo*-87) ett tecken ($) sen tex vad du gav för den,hk,kw,topfart,etc (LösenOrD|VolVo244*-87$18,99kr) nåt mer tecken och nåt efter sen har du tex LösenOrD|VolVo244*-87$18,99kr|snabb,som,fan.
Några andra tips på sånt man kan ta med i lösenordet kan ju vara tex regnr på bil,mc,moppe som du kommer ihåg, telefonnr till någon som du kommer ihåg, vad ditt moderkort har för modellnr,osv,osv,osv du kommer nog på nåt.
Innan du aktiverar det långa halv svåra lösenordet så kan det ju vara bra att öva in genom att skriva det ett antal gånger så att det börjar sätta sig i skallen så du inte glömmer det 2 minuter efter du aktiverat det.
Och att kanske vänta en heller två dagar så att du är säker på att du kommer ihåg det.
Allt som allt så har du tex detta lösen sen LösenOrD|VolVo244*-87$18,99kr&OiO*666|zUndaPp|70cc*snabb,som,fan*å,snuten,kan,aldrig,ta,mig:p
Det tar ju ett tag att hacka.
Men jag vill tipsa om att helst ha över 20 tecken till detta lösenord och gärna 40-50.
Om du inte vet hur du gör | (nej inget i heller L) så är detta med alt-gr+< tangenten nere till vänster sen har du µ som du har med alt-gr+m
Sen när du väl har fått igång lastpass och vant dig så är det ju bara bra om du ändrar alla dina lösenord från enkla ord som tex "mayflower" vilket troligen kan hackas på nån minut med några genererade med last pass som tex "e7Q*7sKW678j34ko76¤jsdf8¤TYh%gJXBD" vilket kommer ta långtid att hacka.
Du kan använda lastpass,keepass inbyggda lösenords genererare du öppnar lastpass med alt+g och se till att a-z A-Z 0-9 special är förbockadeoch kör på mionst 15-20 tecken långa lösenord.
Tyvärr så klarar vissa webplatser inte av vissa tecken du får du kryssa i "avoid ambiguous charater" och ibland inga special tecken alls så då får du kryssa av special.
Du behöver ju inte ändra alla lösen ord direkt utan börja med dom viktigaste som email,etc sen tar du dom halvviktigammindre viktigt,ej vktigt,osv.
Du kan även ställa in lastpass på att logga in automatiskt på dom flesta sidor vilket är väldigt skönt.
Säkerheten är det inget fel på dom (lastpass) hade ett tillbud i maj (förra året) där dom misstänkete att nån,några kan ha försökt hacka sig in vilket dom var snabba att rapportera om med en bra löpande info om vad som gjorts och vad som krävdes av dig,etc läs mer på blog posten om detta här om du vill veta mer.
Vilket jag kände mig trygg med då jag visste vad dom gjorde hela tiden och att det troligen inte var nåt stort intrång om det ens var nåt då inga rapporter om hackade,övertagna konton har kommit.
Det är ju en viss skillnad mellan lastpass och tex sony som väntade i ett par veckor med att gå ut med att vi blev visst hackade men det är nog inte så farligt (ja visst det var ju bara några milljoner kunder som blev utsatta)
Det finns ju även väldigt många andra lösenords program som keepass,1password och ett hundratal flera problemet är ju att man ska känna sig säker med programet vad jag har läst så är lastpass det bästa tätt följt av keepass och sen läst att väldigt många andra är ganska osäkra inklusive dom inbyggda i FF,chrome,etc.
Lite länkar från tex steve gibson som är en av dom bäst kända namnen om säkerhet på nätet.
http://blog.lastpass.com/2010/07/lastpass-gets-green-light-fr...
http://www.youtube.com/watch?v=r9Q_anb7pwg&hd=1 (lastpass börjar vid ca 50min)
http://www.youtube.com/watch?v=z4-h5gWpvAc&hd=1
Jag klarar mig inte längre utan lastpass då jag bytt ut mina tidigare standard lösenord (vilka var 6-7st) på alla sidor med tex "CL1^xjhokhj%&%I#9HT&#@H|J¤BKc%A8iSv" så nu behöver jag bara komma ihåg ett ganska långt komplicerat lösenord till lastpass.