Find my Mac på krypterad Macbook Pro

Permalänk

Find my Mac på krypterad Macbook Pro

Hej!

Kör en Macbook Pro och undrar över hur Find my Mac fungerar på krypterade enheter. Tydligen så fungerar lokaliseringen genom en teknik som kallas för Skyhook. Fungerar Find my Mac om min dator skulle stjälas när den är avstängd och disken är krypterad (med OSX Lions medföljande FileVault disk-encryption), eftersom tjuven mot all förmodan inte kommer kunna knäcka krypteringen? Fungerar Find My Mac ifall tjuven får för sig att byta HDD:n i den och köra en nyinstallation av OS X?

Lite Off-topic: Hur pass säkert är FileVault egentligen? (Kör 10.7.4) Är TrueCrypt ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocaj:

Hej!

Kör en Macbook Pro och undrar över hur Find my Mac fungerar på krypterade enheter. Tydligen så fungerar lokaliseringen genom en teknik som kallas för Skyhook. Fungerar Find my Mac om min dator skulle stjälas när den är avstängd och disken är krypterad (med OSX Lions medföljande FileVault disk-encryption), eftersom tjuven mot all förmodan inte kommer kunna knäcka krypteringen? Fungerar Find My Mac ifall tjuven får för sig att byta HDD:n i den och köra en nyinstallation av OS X?

Lite Off-topic: Hur pass säkert är FileVault egentligen? (Kör 10.7.4) Är TrueCrypt ett bättre alternativ?

En artikel på IDG (denna är faktiskt helt OK) - http://www.idg.se/2.1085/1.452107/blas-tjuvarna---kryptera-ma...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Schysst artikel som svarar bra på min andra fråga.
Men det första kvarstår dock. Hur fungerar Find my Mac på krypterade enheter? Tydligen så fungerar lokaliseringen genom en teknik som kallas för Skyhook. Fungerar Find my Mac om min dator skulle stjälas när den är avstängd och disken är krypterad (med OSX Lions medföljande FileVault disk-encryption), eftersom tjuven mot all förmodan inte kommer kunna knäcka krypteringen? Fungerar Find My Mac ifall tjuven får för sig att byta HDD:n i den och köra en nyinstallation av OS X?

Permalänk
Medlem

Find My Mac fungerar inte speciellt bra med Lions kryptering, eftersom en tjuv varken kommer kunna starta operativsystemet eller ansluta till internet om hela disken är krypterad. För att ha någon chans att få Find My Mac att fungera med en krypterad maskin kan man aktivera ett gästkonto. Väljer tjuven att logga in med gästkontot och ansluta till internet kommer Find My Mac antagligen kunna lokalisera datorn och skicka sin position. Finns mer att läsa på http://www.macworld.com/article/1163387/can_filevault_2_and_f...

Permalänk

Kanonbra. Tack för svar!