Permalänk
Medlem

Studier - Webbutveckling

Jag går i tankarna att börja studera webbutveckling och i så fall sikta mot en professionell nivå. Har bra kunskaper gällande webbdesign och grundläggande xhtml/css. Även php och javascript har jag prövat på från och till. Känner att jag vill börja om från 0 och gå vidare därifrån. Jag har inte möjlighet att lära mig detta på min fritid och ser gärna att jag får bygga upp en bra grund från ett och samma ställe (Åtminstone till en början). vill gärna börja studera så jag kan bli berättigad ett ekonomiskt stöd.

Är det någon här som har studerat webbutveckling på universitet/högskolenivå och i så fall vilken skola skulle ni rekommendera? Har ni varit nöjda med deras upplägg på studierna och har lärarna varit bra? Kan man då få med allt nödvändigt så som desig, html5, css, XML, javascript, ajax och allt vad det nu innebär i ett paket? Har ni studerat på distans eller inte? Hur många år bör man studera för att nå en professionell nivå? Det skulle vara tacksamt om ni skippade "använd sökmotorn" snacket om ni inte är intresserad av att hjälpa mig så jag kan få en klar uppfattning direkt i denna tråd tack.

Kanske formulerade det lite luddigt men hoppas ni förstår. Jag söker alltså en eventuell framtid inom det här yrket.

Och en sista sak. Det skulle vara vettigt om någon vill sammanfatta detta ämne och kanske sedan lägga in det i samlingstråden som är klistrad.

Permalänk

Antar att du då kan tänka dig att studera vart som i landet?

Permalänk
Medlem

Ja, Just nu har det mindre betydelse. Vill mest bara få fram alla alternativ och se vad ni rekommenderar. Sedan får jag se var/hur och om det blir av. Som sagt, Distans kan också vara aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Campus Hultsfred i Kalmar län. Riktigt bra lärare, inte svårt att hitta lägenhet i närheten, trevligt campus och man lär sig massor på kort tid.

EDIT eh ska väl dra snabbt vad vi gjort. xhtml, html5, css2 & 3, php, mysql, jquery, ajax, javascript, webbdesign, wordpress, flash, actionscript, photoshop, illustrator, juridik, musik, spel, appar, ekonomi, praktik i några månader och lite mer som jag glömt

grammar fail
Permalänk

Lånar tråden lite (Hoppas det är okej!)

Jag går även i samma banor. Jag kan "the basics" så att säga. HTML, CSS, JQuery, PHP osv.
Men nu efter studenten sitter jag bara hemma och gör ingenting, och har intresset att lära mig webbutveckling på professionell nivå.

Därför undrar jag, hur börjar man lättast? Hade tänkt lära mig hemma på fritiden då jag inte sökt högskola eller liknande.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Kan rekommendera utbildningen webbprogrammerare på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Finns både på campus och distans.
Men rekommenderar verkligen att läsa på campus.

Permalänk
Medlem

Kandidatprogram i interaktionsdesign, 180 hp, på Stockholms Universitet har jag sökt till inför hösten och verkar vara lite bredare än en all in webbprogrammerare /designer. Får se hur den är, men är ju ett alternativ, plus att man kan bygga på med fler kurser för en master

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Kan rekommendera utbildningen webbprogrammerare på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Finns både på campus och distans.
Men rekommenderar verkligen att läsa på campus.

Jag gick denna utbildning på distans och tog examen 2009. Men kan rekommendera den till alla som är intresserade av webbutveckling.
Själva utbildningen är väldigt programmeringsfokuserad, flera relevanta tekniker och program/scriptspråk med ett par designkurser.
Det är viktigt att veta att man studerar programmering och inte design, man lär sig främst hur programmen fungerar och hur man kan smidigt arbeta med dem.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Kan rekommendera utbildningen webbprogrammerare på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Finns både på campus och distans.
Men rekommenderar verkligen att läsa på campus.

Kollade också in detta nu och det såg faktiskt riktigt lovande, bor precis utanför kalmar så för mig skulle det inte vara några problem. Tänkte bara höra hur det är i utbildningen. Är det en vettig utbildning? D.v.s. lär man sig mycket? Vettiga lärare? Får man lära sig mer än bara webbprogrammering eller finns det val att få för desktop också?
Hur många år är utbildningen på och vad krävs för att man ska kunna "komma in"?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Drager:

Kollade också in detta nu och det såg faktiskt riktigt lovande, bor precis utanför kalmar så för mig skulle det inte vara några problem. Tänkte bara höra hur det är i utbildningen. Är det en vettig utbildning? D.v.s. lär man sig mycket? Vettiga lärare? Får man lära sig mer än bara webbprogrammering eller finns det val att få för desktop också?
Hur många år är utbildningen på och vad krävs för att man ska kunna "komma in"?

Har inte gått den själv, gick Utvecklare av digitala tjänster som väl är som ett systerprogram eller vad man ska kalla det. Den utbildningen kan vara något att kolla på om du är intresserad av desktop också. Kurserna är valbara och för mig slutade det med att jag läste samma kurser som de som gick webbprogrammerar programmet då jag kom fram till att jag föredrog webbutveckling. Men det går även att inrikta sig på desktop, spelprogrammering eller lite av alla tre.
Båda utbildningarna är på 2 år men med möjlighet att läsa 3 år om du väljer det, vilket jag rekommenderar.

Enligt mig är båda mycket vettiga utbildningar, tror samtliga som läst något av programmen skulle hålla med.
Just lärarna är fantastiskt bra, speciellt de på webbprogrammerar programmet. De brinner verkligen för det de gör och är fruktansvärt duktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Har inte gått den själv, gick Utvecklare av digitala tjänster som väl är som ett systerprogram eller vad man ska kalla det. Den utbildningen kan vara något att kolla på om du är intresserad av desktop också. Kurserna är valbara och för mig slutade det med att jag läste samma kurser som de som gick webbprogrammerar programmet då jag kom fram till att jag föredrog webbutveckling. Men det går även att inrikta sig på desktop, spelprogrammering eller lite av alla tre.
Båda utbildningarna är på 2 år men med möjlighet att läsa 3 år om du väljer det, vilket jag rekommenderar.

Enligt mig är båda mycket vettiga utbildningar, tror samtliga som läst något av programmen skulle hålla med.
Just lärarna är fantastiskt bra, speciellt de på webbprogrammerar programmet. De brinner verkligen för det de gör och är fruktansvärt duktiga.

Låter ju hur bra som helst! Tack så mycket för informationen. Du har ingen koll på om man behöver något speciellt för att komma in? Högskoleprov, mattegrad osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Har inte gått den själv, gick Utvecklare av digitala tjänster som väl är som ett systerprogram eller vad man ska kalla det. Den utbildningen kan vara något att kolla på om du är intresserad av desktop också. Kurserna är valbara och för mig slutade det med att jag läste samma kurser som de som gick webbprogrammerar programmet då jag kom fram till att jag föredrog webbutveckling. Men det går även att inrikta sig på desktop, spelprogrammering eller lite av alla tre.
Båda utbildningarna är på 2 år men med möjlighet att läsa 3 år om du väljer det, vilket jag rekommenderar.

Enligt mig är båda mycket vettiga utbildningar, tror samtliga som läst något av programmen skulle hålla med.
Just lärarna är fantastiskt bra, speciellt de på webbprogrammerar programmet. De brinner verkligen för det de gör och är fruktansvärt duktiga.

Du har ingen aning vad som behövs för att komma in på dessa utbildningar?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Drager:

Du har ingen aning vad som behövs för att komma in på dessa utbildningar?

Går du in på studera.nu och kollar på respektive program så står det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Går du in på studera.nu och kollar på respektive program så står det där.

Tack så mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mittuniversitetet har även ett program i Webbutveckling, dock inte lika programmeringsinriktat som LNUs motsvarighet. Utbildningen är på heltid och distans. Då jag har studerat på båda lärosätena kan jag rekommendera LNU framför MIUN.

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd till liv. Kan man få någon form av ersättning om man skulle studera på t.ex. codeacademy?