Hjälp med smartphone-köp

Permalänk
Medlem

Hjälp med smartphone-köp

Det finns uppenbarligen tusentals precis sådana här trådar på detta, och liknande forum, men alla har ju sina specifika krav och önskemål på sin mobil. Därför vill jag gärna höra om nån av er har någon smartphone att rekommendera mig. Skulle verkligen uppskatta om nån ville ta sig tid och läsa/svara!

Jag har aldrig haft en smartphone, förstod vad exakt det var för en vecka sen typ. Men nu har jag insett att jag verkligen behöver många av de funktioner de erbjuder, inte minst videouppspelning, kartor, reseplanerare etc

Jag kommer köpa den obunden till ett abonemang då jag kommer fortsätta med mitt Tele2 Kompis (kommer "uppgradera" till surf då).

Prisklass 2000-3000 kr är det som gäller. Kan kanske sträcka mig lite över 3000-lappen. Men jag är inte ute efter nån supermobil eller den nyaste mobilen. Facebook, appar etc kommer jag sitta väldigt lite med.

Det jag letar efter:

• Bra skärm/videouppspelare, då jag tänker kolla på videoklipp som jag fört över till minnet. Och streama dokumentärer och liknande. Några få streamningar/vecka kanske. Kan streama med låg kvalitet för att spara internettid/batteritid. Lagom stor skärm också, vill kunna se subtitles och så.

• Ok kamera

• Antecknings- och inspelningsfunktion (ljud). Antar att dessa finns på alla mobiler

• Lagom stort minne, med kanske möjlighet att göra större. I och med att jag kommer föra över videoklipp

• Att den håller länge (mjukvara och fysisk hållbarhet..), vill inte gärna köpa en ny på en gång liksom.

• Musikuppspelarfunktion är oviktigt.

• Gärna lång batteritid. Men i och med att jag inte konstant kommer sitta och pilla med FB, appar så kanske inte det blir ett problem för mig?

• Gärna hyfsat snabb i menyer. Är det RAM som spelar in här? Eller processorkraft?

• Sen undviker jag mobiler som jag har hört strular mycket. Så jag letar efter en pålitlig modell!

• Egentligen vill jag helst ha en vanlig knappsats. Gillar inte touch så mycket. Blackberry och HTC desire z har jag hört talas om. Men det kanske är smartast att öpa en touch ändå och försöka vänja sig bara? I och med att skärmen är viktigt för mig vill jag inte att en knappsats tar upp skärmplats liksom. Då är det väl utdragbar knappsats som gäller, vilket kanske känns lite omständigt. Sen tänker jag att dessa mer vanliga touch-mobiler har bättre teknisk support?

Termer som 3g, 4g, trådlöst nätverk har jag inte förtått helt. Men det känns som att jag inte behöver 4g. - Återigen, behöver inte den nyaste modellen.

Jag tror bestämt det blir en Android och nu lutar det starkt mot Samsung. Modellen Galaxy s+ fick jag rekommenderat. Den ligger väl i 2000-3000 kr-klassen. Vad tror ni om den utifrån det jag listat här ovanför? SE xperia arc s och HTC sensation är två andra jag blev tipsad om. Vet ni andra modeller som kan vara intressanta för mig?

Finns det fler Samsung-modeller än Galaxy s+ i den prisklassen? Galaxy sII är mycket dyrare vad jag har sett.

Tusen tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

too long didnt read. Xperia Ray

Permalänk
Sötast

Personligen skulle jag rekommendera en begagnad Google Galaxy Nexus på t.ex tradera, köpte min där för 2500kr utan en endaste repa - nyskick, kickar skiten ur en galaxy s+ med råge på alla sätt och vis.

Permalänk
Avstängd

För det priset hade jag nog satsat på en begagnad. Visst finns det ett gäng modeller under 3000 men de är inte riktigt tillräckligt bra ännu. Du får typ en Galaxy S2 som är en-tre månader gammal med garanti och så för typ 2500-3000 och det är en bra mycket bättre telefon än den gamla Galaxy S (även med +). Galaxy S2 var Samsungs flaggskeppsmodell så det finns en hel del tillbehör, utvecklarcommunityt är stort och levande osv.

Det finns heller inte så många modeller med fysiskt tangentbord och de få som finns ligger efter på övrig prestanda. Xperia Mini Pro är nog den enda jag kan rekommendera men den har väldigt liten skärm så den passar nog inte dig.

Flytet i menyerna beror mycket på mjukvaran och det har framför allt förbättrats ordentligt i senaste versionen av Android, 4 eller Ice Cream Sandwich (nu har det förstås typ igår kommit ytterligare en version, 4.1 Jelly Bean, men den finns ännu inte på några telefoner) så köp en som har ICS.

Permalänk

1+ för Google Galaxy Nexus jag köpte min för snart 2 veckor sen och jag tycker det är mycket bra (bästa mobil jag haft) bra batteri tid och så vidare. Det är en mobil som jag starkt rekommenderar. Kostar ny ca 3800 kr men kanske går att hitta billigare på tradera eller liknande.

Permalänk

Galaxy nexus finns för 3,5k enligt prisjakt. Jag har den och flyter fint, skönt med ren Android!

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag kan först säga att jag helst undviker att köpa begagnat.

Detta jag skriver om snabb i menyer, stor/bra skärm etc känns lite relativt. Jag vill bara att det ska vara överkomligt liksom. Vill inte störa mig på att det tar 5 sekunder att öppna anteckningsfunktionen eller att skärmen är så liten att jag inte kan se texten.

Med detta sagt kanske det finns nån obegagnad modell i min prisklass eller under 3500 åtminstone?

Vad kostar Google galaxy nexus, Samsung sII och Xperia ray som nya? Obundna till ett abonemang då.

En annan fråga. Vet ni några bra affärer med bra Android-utbud dit man kan gå och känna på mobiler och snacka med opartiska försäljare?=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZachD:

En annan fråga. Vet ni några bra affärer med bra Android-utbud dit man kan gå och känna på mobiler och snacka med opartiska försäljare?=)

Opartiska försäljare kan vara svåra att hitta, men dom flesta android-mobiler finns på t.ex elgiganten och Media markt där du oftast också kan testa dom för att se om dom flyter bra. Gå bara inte på allt säljsnack utan testa själv.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Permalänk
Skrivet av ZachD:

Tack för svaren! Jag kan först säga att jag helst undviker att köpa begagnat.

Detta jag skriver om snabb i menyer, stor/bra skärm etc känns lite relativt. Jag vill bara att det ska vara överkomligt liksom. Vill inte störa mig på att det tar 5 sekunder att öppna anteckningsfunktionen eller att skärmen är så liten att jag inte kan se texten.

Med detta sagt kanske det finns nån obegagnad modell i min prisklass eller under 3500 åtminstone?

Vad kostar Google galaxy nexus, Samsung sII och Xperia ray som nya? Obundna till ett abonemang då.

Jag köpte min Google Galaxy Nexus som ny från NetOnNet för 3,7 tusen men kolla runt på prisjakt och kolla hur mycket den kostar hos återförsäljare i dit område eller om du ska köpa på internet.

Permalänk
Medlem

dålig skärm, dålig kamera, totalt värdelös batteritid, laggig som få.. Hur kan du rekommendera denna?

En av dem sämsta telefoner jag klämt på 2012 iaf.

Till trådskapare:
Sony Xperia Arc S finns ny för 2700 kronor vilket jag anser vara ett väldigt bra val inom din ram.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall kolla på Galaxy Note. Några fördelar:
* Mycket bra batteritid pga väldigt stort batteri
* Mycket bra för surfning, film mm pga extremt stor skärm
* Extremt praktisk när man skall göra en anteckning eller skriva på telefonen pga den inbyggda pennan
* Bra kvalité och snabb etc. i övrigt, en av de bättre telefonerna rent generellt.

Nackdelar:
* Extremt stor telefon. Du kommer antagligen inte att få ner den i en byxficka.
* Inte jättebillig.

Permalänk
Hedersmedlem

HTC Titan kostar 2500kr och är en riktigt bra telefon men det är Windows Mobile och Microsoft skall gå över till en ny version snart och det går inte att uppgradera.
http://cdon.se/hemelektronik/htc_titan_black-15922911

Huawei Honor är också en fin telefon men har lite för liten skärm för min del.
http://www.electroworld.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefo...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM