Hjälp med smartphone-köp
Det finns uppenbarligen tusentals precis sådana här trådar på detta, och liknande forum, men alla har ju sina specifika krav och önskemål på sin mobil. Därför vill jag gärna höra om nån av er har någon smartphone att rekommendera mig. Skulle verkligen uppskatta om nån ville ta sig tid och läsa/svara!
Jag har aldrig haft en smartphone, förstod vad exakt det var för en vecka sen typ. Men nu har jag insett att jag verkligen behöver många av de funktioner de erbjuder, inte minst videouppspelning, kartor, reseplanerare etc
Jag kommer köpa den obunden till ett abonemang då jag kommer fortsätta med mitt Tele2 Kompis (kommer "uppgradera" till surf då).
Prisklass 2000-3000 kr är det som gäller. Kan kanske sträcka mig lite över 3000-lappen. Men jag är inte ute efter nån supermobil eller den nyaste mobilen. Facebook, appar etc kommer jag sitta väldigt lite med.
Det jag letar efter:
Bra skärm/videouppspelare, då jag tänker kolla på videoklipp som jag fört över till minnet. Och streama dokumentärer och liknande. Några få streamningar/vecka kanske. Kan streama med låg kvalitet för att spara internettid/batteritid. Lagom stor skärm också, vill kunna se subtitles och så.
Ok kamera
Antecknings- och inspelningsfunktion (ljud). Antar att dessa finns på alla mobiler
Lagom stort minne, med kanske möjlighet att göra större. I och med att jag kommer föra över videoklipp
Att den håller länge (mjukvara och fysisk hållbarhet..), vill inte gärna köpa en ny på en gång liksom.
Musikuppspelarfunktion är oviktigt.
Gärna lång batteritid. Men i och med att jag inte konstant kommer sitta och pilla med FB, appar så kanske inte det blir ett problem för mig?
Gärna hyfsat snabb i menyer. Är det RAM som spelar in här? Eller processorkraft?
Sen undviker jag mobiler som jag har hört strular mycket. Så jag letar efter en pålitlig modell!
Egentligen vill jag helst ha en vanlig knappsats. Gillar inte touch så mycket. Blackberry och HTC desire z har jag hört talas om. Men det kanske är smartast att öpa en touch ändå och försöka vänja sig bara? I och med att skärmen är viktigt för mig vill jag inte att en knappsats tar upp skärmplats liksom. Då är det väl utdragbar knappsats som gäller, vilket kanske känns lite omständigt. Sen tänker jag att dessa mer vanliga touch-mobiler har bättre teknisk support?
Termer som 3g, 4g, trådlöst nätverk har jag inte förtått helt. Men det känns som att jag inte behöver 4g. - Återigen, behöver inte den nyaste modellen.
Jag tror bestämt det blir en Android och nu lutar det starkt mot Samsung. Modellen Galaxy s+ fick jag rekommenderat. Den ligger väl i 2000-3000 kr-klassen. Vad tror ni om den utifrån det jag listat här ovanför? SE xperia arc s och HTC sensation är två andra jag blev tipsad om. Vet ni andra modeller som kan vara intressanta för mig?
Finns det fler Samsung-modeller än Galaxy s+ i den prisklassen? Galaxy sII är mycket dyrare vad jag har sett.
Tusen tack på förhand.