Visa era Arduinobyggen!

Permalänk
Medlem

Visa era Arduinobyggen!

Jag tycker det skulle kännas mycket märkvärdigt om jag var den enda på Sweclockers som upptäckt dessa roliga små kretsar.
Lite mindre märkligt, men fortfarande mycket besynnerligt skulle det vara om jag var den enda som inte kunnat hålla fingrarna borta
och skaffat mig en Arduino att leka med.

Möjligheterna med dessa små kretsar har ju internet visat är ganska många, och eftersom jag gärna vill tro att det sitter lite andra SweClockare med
Arduinokonstruktioner i hemmet så tänkte jag att det vore kul med en tråd där vi visar upp det vi konstruerat, eller som allmän frågetråd eller som allmän diskussionstråd, för så vitt jag vet finns ingen sådan.

Helt enkelt en tråd om Arduinos och en tråd för att dela med sig av det ni gjort för att inspirera andra.

Lite info för den ovetande:
http://www.arduino.cc/
http://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Som trådskapare får jag också bidra till tråden. För ett tag sedan blev jag sugen på att bygga ett sådant där Ambient Lighting-system som vissa TV-apparater idag är utrustade med, och valet föll på att bygga något Arduinobaserat så jag skulle få leka lite med en sådan också.

Så jag snubblade över något som hette Adalight, och bestämde mig för att bygga något liknande med liknande komponenter.

Så det är alltså bakgrundsbelysning för datorn som anpassar sig efter vad som visas på skärmen.

Såhär sitter allt monterat. 36 dioder i en ring runt skärmen och arduinon fastsatt i en liten box bakpå.
Den är sedan kopplad via USB till datorn och matas med ström från ett vanligt uttag via en adapter.

Jag kan via mjukvara antingen välja en färg enbart, såsom röd i det här fallet.
Detta val görs genom en vanlig RGB-skala på datorn.

Men det fina är att varje diod kan kontrolleras så de får olika färger.

Och helt enkelt ser det ut såhär när man leker med det :
http://www.facebook.com/v/418898414804027 (Videolänk)

Fungerar oerhört bra, och är väldigt bekväm att ha på när det börjar mörkna och nu vill jag se vilka konstruktioner ni kan ha fått till
Vore ju kul om jag kunde få några andra idéer på vad man ska göra härnäst.
Servostyrning av luckor på chassit har jag dock funderat på ett tag eftersom jag har några RC-servon liggandes.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Är det Baddaren jag ser?

Permalänk
Entusiast

Jag köpte ett aurdorino och en hel hög servon och tänkte bygga något i stil med Scarab tank från Halo, fullskalig såklart (Eller kanske inte xD)

Dock har det inte blivit av än. Men den där ambient light grejen verkar ju sjukt cool, kanske skulle knåpa ihop en sån istället
Oavsett så var denna tråden ett gött initiativ!

Permalänk
Medlem

Vad för Arduino kör ni och hur mycket gav ni för dem?

Permalänk
Medlem

har varit sugen på att börja men mig och programmering är som att sätta ett kylskåp som vid tangentbordet! samma sak med den typen av komponenter! något som skulle uppskattas av både mig och många andra är nog en liten tutorial på hur man börjar all typ av programmering! det svåra är inte att göra det, det svåra är att veta hur man ska börja!

kul ide btw!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Vad för Arduino kör ni och hur mycket gav ni för dem?

Jag körde en Arduino Uno till mitt ambilightsystem som jag beställde från DealExtreme.
Den kostar $18.40 i nuläget ink. frakt, alltså c:a 130:-.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Jag körde en Arduino Uno till mitt ambilightsystem som jag beställde från DealExtreme.
Den kostar $18.40 i nuläget ink. frakt, alltså c:a 130:-.

Oj, jäklar vad billigt Vad är skillnaden mellan den och den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Oj, jäklar vad billigt Vad är skillnaden mellan den och den här?

Ser bara ut som en annan revision av samma bräda.
Portarna på den är ju samma (om man nu kan kalla kontaktraderna på sidorna för portar) och den ser likadan ut.
Om du får tag på en Arduino som heter Duemilanove så är det också precis samma som Uno, fast en tidigare revision.

Oavsett vad så har alla samma portar och samma funktioner och samma namn så du kan ha dem till precis samma saker.
USB-kabeln är dock blå på den du länkade, och inte svart.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Ser bara ut som en annan revision av samma bräda.
Portarna på den är ju samma (om man nu kan kalla kontaktraderna på sidorna för portar) och den ser likadan ut.
Om du får tag på en Arduino som heter Duemilanove så är det också precis samma som Uno, fast en tidigare revision.

Oavsett vad så har alla samma portar och samma funktioner och samma namn så du kan ha dem till precis samma saker.
USB-kabeln är dock blå på den du länkade, och inte svart.

Okej, men vad tillförs i nyare revisioner då? Föredrar helt klart den med vit PCB, men vore synd om man skulle sakna något senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Okej, men vad tillförs i nyare revisioner då? Föredrar helt klart den med vit PCB, men vore synd om man skulle sakna något senare

Kollar man upp det så verkar det vara minimala skillnader.
Inga skillnader alls ur programmerings och funktionssynpunkt. Se det som samma kort.
Rev3 ska ha något snabbare överföringshastigheter och något snabbare bootloader jämfört med Rev1 (fast det rör sig om en så oerhört liten mängd data att det inte spelar någon roll), samt att Rev3 ska ha fått en extra diod placerad på sin PCB vid +5V Resetpinnen för att lösa något.
Alltså, för oss är det inga märkbara skillnader alls. Dessutom är den du länkade den senaste revisionen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Kollar man upp det så verkar det vara minimala skillnader.
Inga skillnader alls ur programmerings och funktionssynpunkt. Se det som samma kort.
Rev3 ska ha något snabbare överföringshastigheter och något snabbare bootloader jämfört med Rev1 (fast det rör sig om en så oerhört liten mängd data att det inte spelar någon roll), samt att Rev3 ska ha fått en extra diod placerad på sin PCB vid +5V Resetpinnen för att lösa något.
Alltså, för oss är det inga märkbara skillnader alls. Dessutom är den du länkade den senaste revisionen.

Jaså, vad bra! Tack för redogörelsen... slänger iväg en beställning på lite pryttlar imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

slänger iväg en beställning på lite pryttlar imorgon

Oerhört sugen på att göra samma sak. Får se om jag kan hålla fingrarna i styr några veckor till.
Börjar plugga på Universitet nu i Augusti, och när jag då får eget boende så blir det att starta med
hemautomationsprojekt. Kopplar man på en Bluetoothmodul på sin Arduino så kan jag ha min telefon som fjärrkontroll.

2-3 Arduinos lämpligt placerade i lägenheten, några servon och några stegmotorer så ska man nog kunna ha väldigt kul.
Allt i lärande syfte, självklart

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Köpte lite prylar för 400 kr på DealExtreme... till en början. Ska köpa några grejer från Ebay också imorgon (idag...).
Jag delade upp det på flera mindre beställningar med tanken att jag kanske slipper tull. Gjorde jag rätt?

Är "medlem" i ett större projekt som involverar Arduino, RFID och larm (jag är där för att lära mig samt ha kul, bidrar inte med någon expertis direkt ) och kanske kan jag fixa lite bilder senare om det är intressant?

Permalänk
Medlem

Jag har skapat flera projekt med Arduino men använder de mest för mina MultiRotors
Andra mer bestående projekt är olika Timelapse/kamera dollys

www.undcon.com

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Sådär ja, paket på väg från Kina med godsaker till mig. Kunde inte hålla mig.
Se om jag kan komma på något roligt jag kan göra med stegmotorer och servon och sen kontrollera från min telefon.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Sådär ja, paket på väg från Kina med godsaker till mig. Kunde inte hålla mig.
Se om jag kan komma på något roligt jag kan göra med stegmotorer och servon och sen kontrollera från min telefon.

Tips på sajt med billiga stegmotorer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Tips på sajt med billiga stegmotorer?

Beror ju lite på vilken kvalité på motorerna du vill ha och vad du anser som billigt.
http://www.aliexpress.com/ och www.dealextreme.com/ brukar jag använda när jag behöver ordentlig billig skit från Kina.
Behöver man en kabel eller sådant så brukar eBay fungera, men ska man ha elektriska komponenter så som dessa och saker i bulk så
är eBay långt ifrån billigt.

Köpte dioderna till mitt Ambient Lighting-system på AliXpress t.ex.och jag beställde 1500 buntband för $8 (ink. frakt) därifrån igår.
(Kostade liksom $3.60 för 100st likadana på eBay som jämförelse) Hur bra sida som helst, dock är det krav på att man måste handla ett visst antal av vissa grejer. Visst är det billigt i så fall, men ändå. DealExtreme är där jag handlar Arduinos, och jag har handlat lite andra smågrejer från dem under åren.

Frakten från båda tar c:a 2 veckor.

Här har du t.ex. billiga Nemamotorer, men då måste du köpa minst 4st för att få dem för $2.5.
http://www.aliexpress.com/product-fm/581563197-NEMA17-78-Oz-i...

Jag tog och beställde en sådan här:
http://www.dealextreme.com/p/28ybt-48-stepper-motor-with-uln2...
Hade mer tänkt att använda servon till mitt nästa bygge, och det har jag massor liggandes, ville bara pröva hur det fungerar med en motor rent allmänt.

Skulle jag ha flera motorer så skulle jag lätt gått på Nemamotorn från AliExpress. Det är bra skit.
Sen finns det större motorer för lite mer pengar, men DealExtreme och AliExpress är sidor du defenitivt ska kolla in. Billgare än så får du inte varorna.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

aliexpress var bra, det såg ut att vara såna "riktiga" motorer. Kikar lite på ett cnc-bygge...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

aliexpress var bra, det såg ut att vara såna "riktiga" motorer. Kikar lite på ett cnc-bygge...

Ah, det är jag också oerhört sugen på att bygga mig en liten Arduinobaserad.
Har funderat på det nu i ett halvår men jag har inte orkar sätta mig ner och beställa alla komponenter.
Behövs ju några Stegmotorer då, och de Nemamotorerna (mer specifikt Nema 17 som finns på AliExpress) är de jag sett att man använt sig av då.
Verkar vara starka och bra grejer.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Exakt.

Personligen tänkte jag antingen kombinera med Raspberry PI, eller ett annat kort jag redan har (inte arduino, men ett avr-kort) som kanske är bättre att ta som dedikerat. Problemet för mig är att lägenheten är lite för liten, både för att ha plats att bygga grejen och för att använda den. Möjligen att man gör en enklare variant först, säg en plotter, för att få in lite vana i hur man jobbar med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att mecka med GPIO på Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Mitt arduino-projekt med självbalanserande robot

Lärde ganska nyligen min robot att stå och gå http://www.youtube.com/watch?v=QH83A746gS0

I videon kan man se att roboten håller sig på någorlunda samma ställe på golvet och klarar av att ta emot lättare stötar. Har dokumenterat större delen av projektet på http://sebastiannilsson.com/k/projekt/selfbalancing-robot/. Där finns också all kod, ritningar, ihopsättningsguide och några få motiveringar till val i programkoden. Det jag inte förklarar speciellt genomgående är själva reglertekniken.

[Uppdatering 2012-07-27]
Jag programmerade in några förbättringar idag. http://sebastiannilsson.com/projekt/selfbalancing-robot/battr...
Nu klarar den av att få några större stötar.

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde ett starterkit för Arduino Uno rev3, en joystick shield och en seriell (I2C) 2*16 LED display. Det var från lawicel men jag ville ha sakerna snabbt.
Tog även och drog ihop lite från kina, en ethernet shield, en sensor shield (e.g. passiv shield för att få riktiga kontakter av pinnarna), ultraljuds distanssensor och 2 reläer (PCB-monterade som är specat för 12 V DC och 230 V AC).
Bara för att jag ska ha något att leka med. De där skrotskrivarna i återvinningsvagnen på jobbet blev lite intressantare nu. Ska raidas på användbara komponenter.

I det längre loppet hoppas jag kunna hitta en lämplig komponent, troligen ett linjärt ställdon, att bygga in så jag kan via elektroniken påverka längden av ett stag som sitter till styrservon på en gammal traktor hos föräldrarna. Bör väl kombineras med något som också mäter styrvinkeln.
Vad man kan hitta på sen! Joystick(shielden) kontrollerad styrning, GPS-assisterad styrning och sen kanske baserad på datorseende (computer vision) styra vad en dator (inte arduino, inte kraftfull nog) "ser". Ska gå en kurs i vår om sådant.
Kommer det projektet i mål så blir det mer info!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

.

Kan tipsa er som håller på med detta om http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__706__689__DIY_Elec...
Håller själv inte på med arduino men köper mycket rc grejer ifrån den sidan och det fungerar bra men tänk på att det som är i backorder kan ta ett tag att få i lager

Dom har lovat att det ska kommer mycket DIY robot grejer så får hoppas på det Är själv sugen på att prova och bygga något av arduino men har aldrig programmerat och har inte så bra tålamod så får se om det är lönt.

Permalänk
Medlem

klocka

En nixie-klocka med arduino-loader flashad 328p avr. Använder en billig gps för att synka tiden var 10e minut, har sk. cross fading av siffror o waterfall effect när ny tid synkas in från gps.

Permalänk
Medlem

Jobbar med min så jag kan styra min kamera med LANC.
Perfekt att kunna bygga sin egen fjärrkontroll

Permalänk
Medlem

Har blivit väldigt intresserad av det här i det senaste och har ett tänkbart projekt för framtiden.
Tittade lite på att man ska använda Arduinon som en brytare, inte för några stora strömmar, men för att kunna sluta en krets. Antar att det enklaste är att köpa en relä-shield?
För att kunna styra denna skulle jag vilja använda min smart-phone och via nätet då kunna styra detta reläet. Som jag förstår det så ska detta vara full möjligt om man sätter upp arduinon som en web-server?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Leker för fullt med min arduino!
Får nog erkänna att detta är en av dom bästa sakerna jag köpt!

Arduino med en motorshield 4kanals. Inget vidare snygg men den fungerar som den ska.
Sensorer ifall den är för nära en vägg så backar den och vänder runt.
Egenbyggd kontroll till den, dock inget jag har bild på.

Nytt bygge på g , mer info kommer

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

billiga aurduinogrejer

Skrivet av aluminium:

Vad för Arduino kör ni och hur mycket gav ni för dem?

Jag brukar handla via aliexpress.com
Jag har hittat massor av kul sensorer och tillbehör där.
Tex dopplerradar, rfid-läsare, ultraljudsavståndsmätare, ir-detektorer, 433mhz sändare och mottagare, mm

En rolig hobby som blir billigare.

Skickades från m.sweclockers.com