Ut med det gamla, in med en ny laptop! Men vilken? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ut med det gamla, in med en ny laptop! Men vilken? Tacksam för hjälp!

Hej!

Jag sitter just nu med en Fujitsu-Siemens Amilo M1425 samt en liten EEe PC1000H från ASUS.
Dessa två börjar bli lite gamla, åtminstone Fujitsun.

Den lilla datorn är alltid bra att ha, och den kör jag Windows XP/Linux på. Men den stora, som f.ö har stor skärm vilket är skönt, börjar bli väldigt slö och detta stör mig.

Då jag ska börja studera till höst så behöver jag en ny laptop, mellan 3000-5000 kr. Den behöver inte vara riktad för spel så som Diablo 3, utan jag vill helst att den ska klara av Linux (Ubuntu t ex) samt Windows 7 (och kanske kommande 8).

Skärmen får gärna vara någalunda stor men ändå inte överdrivet stor då den ska vara fit och enkel att bära med sig i skolan och så.

Jag har tittat i de rekommenderade trådarna men den ena var väldigt gammal och inte uppdaterad.
Hursom så vet jag ju att diverse saker gör skillnad.

Olika märken så som HP, Asus etc etc.

Vad jag letar efter kanske jag kan rada upp på ett ungefär.

*Klara Windows 7 och kanske 8 i framtiden samt Linux
*Kunna köra OpenOffice samt Office från Microsoft
*Kunna använda till Internet samt mail och Flash (i webläsaren)
*Kunna spela t ex Warcraft 3 (Kör Tower defence med flickvännen) och ha ett fungerade WLAN.
*Helst ha LED skärm eller bättre, jag vet inte vad som är standard på de flesta laptops idag.
*Inte vara allt för stor då den ska bäras med till skolan och jag vill slippa onödig vikt. Men inte lika liten som en EEe PC iaf, utan större än så. Kanske 13-15 tum duger gott om det finns i den prisklassen.

Det var väl det jag hade tänkt. Diablo 3 hade varit kul om datorn klarade av, men för 3000-5000 kr blir det inte något antar jag. I så fall visa gärna en laptop som klarar Diablo 3 på åtminstone Medel i grafikinställningarna. Skulle vara intressant att få se prisskillnaden.

Tacksam för råd av köp!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.