Diy Högtalar kabel ölflex 110CY

Permalänk
Medlem

Diy Högtalar kabel ölflex 110CY

har några 2m stumpar med ölflex 110cy hemma som jag tänkte pilla ihop till högtalarkablar, det är 3g2,5 , 4g2,5 och 4g6 men 3g2,5 tänkte jag man kunde fixa ihop en nätkabel av istället

så då återstår 4g6 och 4g2,5 som högtalarkablar men vilken skulle vara att föredra? resistansen blir ju lägre i 4G6 men har för mig att det fanns nackdelar med fetare kablar med förutom att dom är osmidigare?
Kör med Van Den Hul CS-122 idag så skulle detta isånnafall bli att gå ner sig eller är det bara att lyssna sig fram?

högtalarna är iofs ett par Cerwin Vega Xls12 så kabeln är väl inte det som är den svaga längen i anläggningen men när plånboken tillåter ska det med största sannolikhet uppgraderas

Permalänk
Medlem

Ingen med några tips? Funderar på at slänga på ett rc filter och även fixa skärmen så den går att ansluta till slutsteget, låter vettigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ölflex är bra högtalarkabel.
4x2.5 har jag själv använt. Tar du trådarna bredvid varandra och sätter ihop dem i ändarna så får du en 2x5mm2 kabel som forfarande är helt ok flexibel. Man kan oxå biwira med en sådan kabel men det är generellt bara dumt. Om kvadrat och effekt så kan du ju fundera på hur många watt en 2.5mm2 kabel är byggd för. Har du mer i stereon så kan du kanske fundera 6 kvadratarn men den är ofta bara jobbig att hantera utan vinst.
Renioverade en 12" Cerwin Vega bas häromdan. Den hade säkert 0,05mm2 tråd som talspolen var lindad med. och .5mm2 tråd mellan bas och delningsfilter. Det är inget som helst behov av att ha superkabel mellan högtalare och förstärkare och speciellt inte på 2 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Ölflex är bra högtalarkabel.
4x2.5 har jag själv använt. Tar du trådarna bredvid varandra och sätter ihop dem i ändarna så får du en 2x5mm2 kabel som forfarande är helt ok flexibel. Man kan oxå biwira med en sådan kabel men det är generellt bara dumt. Om kvadrat och effekt så kan du ju fundera på hur många watt en 2.5mm2 kabel är byggd för. Har du mer i stereon så kan du kanske fundera 6 kvadratarn men den är ofta bara jobbig att hantera utan vinst.
Renioverade en 12" Cerwin Vega bas häromdan. Den hade säkert 0,05mm2 tråd som talspolen var lindad med. och .5mm2 tråd mellan bas och delningsfilter. Det är inget som helst behov av att ha superkabel mellan högtalare och förstärkare och speciellt inte på 2 meter.

Ok men det finns inget man förlorar ljudmässigt med 6mm2 då? Max effekt för 2,5mm2 borde väl vara 230V*16A=3,68KW vilket säkert räcker gott Väl men ser bättre ut med fetare kabel tycker jag

Har funderat på biwire mest för at det ser snyggt ut men det finns inget man förlorar på det förutom priset för ett par extra kontakter?

Angående cerwin vegas Intern kablage så kan jag ävenL nämna att Terminalerna på farsans A123 inte tar kablar över 2mm2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Ok men det finns inget man förlorar ljudmässigt med 6mm2 då? Max effekt för 2,5mm2 borde väl vara 230V*16A=3,68KW vilket säkert räcker gott Väl men ser bättre ut med fetare kabel tycker jag

Har funderat på biwire mest för at det ser snyggt ut men det finns inget man förlorar på det förutom priset för ett par extra kontakter?

Angående cerwin vegas Intern kablage så kan jag ävenL nämna att Terminalerna på farsans A123 inte tar kablar över 2mm2

Finns inget som säger att man skulle behöva grövre kabel till högre effekter än till lägre, kabeldimensioneringen för 230/400v är inte direkt överförbar till audiovärlden, för "vanlig"el gäller det att inte spänningsfallet blir för högt eller att kabeln blir överhettad.
I audiovärlden så är en överhettad kabel inte speciellt vanligt, om ens förekommande, kanske i stora PA:n med skadade kablar så kan det bli värme.

Med två meter kabel så har 2,5 eller 6mm² ingen praktisk betydelse, 2,5mm² får en resistans på 0,028 ohm och 6:an blir på 0,012 ohm, i absolut värsta fall så får du en effektförlust på ca 1,3% (2,5mm² och 4ohms högtalare) eller som bäst 0,3% (6mm² och 8 ohms högtalare)

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Biwire är inte så bra alltid

Om du biwirar högtalaren så kommer du att flytta delningsfiltrenas komponenter från varandra eller hur jag nu skall förklara det. Istället för att de sitter ihop direkt i högtalaren så möts de i förstärkarens terminaler. Då blir det en lång paralell kabel fram och tillbaka som påverkar filtret. Har man tur så blir det bättre men oftast så blir det sämre än att låta bläcken sitta kvar på högtalaren. Med dubbla steg kan det vara ide men det är inte alltid det blir så bra som man hoppats.
Para istället ihop om du vill ha fet kabel. och fixa en gaffel eller banan i änden.
Om kvadrat så kan man titta på speakon kabel som används i PA. Köper du en färdig kabel så är de sällan på mer än 2.5mm2 och absolut max 4mm2 och då leder man ofta flera kilowatt i utan problem.

Permalänk
Medlem

ja ne att kabeln skulle brinna hade jag inte räknat me men har hört att en grövre kabeln riskerar att bli mer kapacitiv eller induktiv( kommer ej ihåg vilket).

kanske man ska ta o skita i BiWire då o fixa till ett par snygga Jumpers istället

när det gäller skärmen så bör man fästa den i slutsteget som på dessa eller?

tänkte mig även göra ett RC-filter men har inte börjat räkna på detta än, annars kan man tydligen köra på 100Ohm i serie med en 0,1uf Konding

Permalänk

Det där med jordning eller ej och eventuella komponenter på kabeln diskuteras men jag vet inte någon som riktigt kan säga att det blir en förbättring. När man ser fysikkunniga personer räkna på detta så brukar de komma fram till att en kabel där ledarna ligger nära varandra med en area på 2,5-4mm2 och en viss tvinning på ledarna för att minska magnetfältet mellan dem så skall det mycket till för att det skall bli bättre. Ölflex gör kablar för överföring av växelström och deras standardkabel uppfyller alla normala krav.
Den är byggd för så små förluster som möjligt vilket är krav på bra industrikabel och ljud är oxå lågfrekvens växelström och samma regler gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa resultatet får man om man använder en kabel med rätt egenskaper, den ingår i filterfunktionen och man kan ange egenskaperna för kabeln i ett filterberäkningsprogram så kan man se vad som händer med slutresultatet, en del tillverkare anger vad man ska ha för kabel, men de flesta gör inte det.
Biwire blir annorlunda, om filtret är designat för en kabel blir det sämre, om det är designat för biwire så blir det sämre med enkelkabel, det finns tillverkare som inte ger biwiremöjlighet och det finns de som har olika filter beroende på hur man ska koppla.
Skillnaden mellan 2,5 och 6 mm^2 kabel av samma typ på en så kort längd som 2m lär vara försumbar.
Det går egentligen att använda nästan vilken typ av kabel som helst bara man definierar egenskaperna på den och konstruerar därefter men en standard är inget hifibranchen vill ha, kablar är en stor inkomstkälla för dem och håller folk dessutom på att byta kablage tjänar de ännu mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa resultatet får man om man använder en kabel med rätt egenskaper, den ingår i filterfunktionen och man kan ange egenskaperna för kabeln i ett filterberäkningsprogram så kan man se vad som händer med slutresultatet, en del tillverkare anger vad man ska ha för kabel, men de flesta gör inte det.
Biwire blir annorlunda, om filtret är designat för en kabel blir det sämre, om det är designat för biwire så blir det sämre med enkelkabel, det finns tillverkare som inte ger biwiremöjlighet och det finns de som har olika filter beroende på hur man ska koppla.
Skillnaden mellan 2,5 och 6 mm^2 kabel av samma typ på en så kort längd som 2m lär vara försumbar.
Det går egentligen att använda nästan vilken typ av kabel som helst bara man definierar egenskaperna på den och konstruerar därefter men en standard är inget hifibranchen vill ha, kablar är en stor inkomstkälla för dem och håller folk dessutom på att byta kablage tjänar de ännu mera.

Det är SA ranger master eller mantra 60 jag har funderat på men då dom verkar ha ett samarbete med. Valhalla lär de ju vara någon av deras kablar dom rekomenderar?

Båda högtalarna har stöd för biwire iaf men om det är de eller single wire som gäller för just dom vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Sa är det sytem audio och valhalla, är det nordost?
Hursomhelst så är de flesta högtalare designade för en kabel, de som är tänkta för annat brukar vara tydliga med att påpeka det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.