2,5 mm2 kabel från kjell eller proson - spelar det nån roll

Permalänk
Avstängd

2,5 mm2 kabel från kjell eller proson - spelar det nån roll

Hej,
Jag ska köpa högtalarkabel till högtalare i 4000-kronorsklassen. Har bestämt mig för att inte köpa dyra kablar utan tjocka. Så det blir 2,5 mm2. Är det skräp att köpa kjells kabel? Fynda har prosons kabel men de tar 90 spänn i frakt så om de är lika föredrar jag kjell.

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste.

Permalänk
Medlem

en annan kör på vanlig tvåledar-220 kabel, dvs sådan du har till sänglampan, billig, och knappast sämre än HiFiklubbens ockerkablar. förutom gällande färg och DigitalPenis

det är nödvändigtvis inte tjockleken som är det man jagar, utan man vill ha tokmassa små kardeler i kabeln.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

en annan kör på vanlig tvåledar-220 kabel, dvs sådan du har till sänglampan, billig, och knappast sämre än HiFiklubbens ockerkablar. förutom gällande färg och DigitalPenis

det är nödvändigtvis inte tjockleken som är det man jagar, utan man vill ha tokmassa små kardeler i kabeln.

man vill dock inte heller ha "kardel"-hoppning, därför främst är inte lampsladd optimal.

ska man inte flytta högtalaren är isf installationskabel ett bättre alternativ om man vill spara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

EKK (installationskabel) duger gott till högtalarkabel. Den är dock inte speciellt smidig.
Ska man inte skicka flera kilowatt genom kabeln så kan man slakta en internetkabel och ta ledare från den. Jag körde en ledare per pol förut en gång i tiden och det lät minst lika bra som mina Supra Classic 4.0 för 45kr/metern.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

EKK (installationskabel) duger gott till högtalarkabel. Den är dock inte speciellt smidig.
Ska man inte skicka flera kilowatt genom kabeln så kan man slakta en internetkabel och ta ledare från den. Jag körde en ledare per pol förut en gång i tiden och det lät minst lika bra som mina Supra Classic 4.0 för 45kr/metern.

EKK får lite högre impedans pga skineffekten vid höga frekvenser...
Skrev i en annan tråd:
...frekvenserna är så låga att en fåkardelig kabel eller en mångkardelig kabel spelar ingen större roll, den så kallade skineffekten, upp till 20 Khz så används hela arean av en 1mm tjock kardel (0,78mm²).
En 2,5mm² FK med 7 kardeler som är avsedd för elinstallationer är 0,33mm x 7 bör klara 100Khz innan skineffekten "sänker" arean...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

haha. en riktig budget-litz-kabel alltså.. kör du polerna i varje par istället får du dessutom en annan mer eller mindre vettig hifi-finess i dem.

även här bör man dock hålla sig till installationsvarianten om det ska vara nån poäng med det ska sägas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint