Permalänk
Medlem

flimmer i 1080p

Hej!

ny köpt en tv och tänkt köra lljud och bild via datorn, så jag köpte mig en 15m HDMI
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/149061-deltaco_h...
Men det blir filmmer då jag väljer att skicka 1080p, är det kabel längden som är problemet?
om jag kopplar in samma kabel i data skärmen vilket kör i 1080p upplösning så blir det inte filmmer.

kör med AMD 6970.
Data skärm : Samsung S23A700D
Tv skärm : Samsung PS-51D555 51" PLASMA FULL-HD 3D

Visa signatur

CPU: I7 3930K
CPU Cooler: Phanteks PH-TC14PE Blue Motherboard: Gigabyte X79-UD5
RAM: Corsair Dominator DHX 2GB x 4 GPU: EVGA Geforce GTX780 ACX SC
PSU: Cooler Master Silent Pro M1000 Case: Fractal Design Define XL
SSD: Samsung 830 256Gb HDD: 10.5TB Intern, 2.5TB Extern

Permalänk
Medlem

Men du har ju köpt en plasma, klart att den flimrar. Dessutom jämför du med en LCD (som normalt sett inte flimrar). Vad förväntar du dig?

Har du en CRT att jämföra med? Det vore intressant (med båda på 60hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Men du har ju köpt en plasma, klart att den flimrar. Dessutom jämför du med en LCD (som normalt sett inte flimrar). Vad förväntar du dig?

aha så om tv inte hade varit plasma så hade det inte flimrat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

till lägga att det är grönt flimer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

aha så om tv inte hade varit plasma så hade det inte flimrat?

Omöjligt att svara på, men plasmor (dvs tekniken) flimrar, precis som en CRT flimrar. Plasmor är lite speciella, men den riktiga hertzen ligger normalt sett på 60 hz även för plasmor. Se mitt inlägg här:

Testa vad som händer om du skickar 720p60 istället för 1080p60 (tar mindre än hälften så mycket bandbredd). 15m är ganska långt för HDMI. Jag kör själv 10m utan problem i 1080p60, men att en HDMI-kabel fungerar med en apparat betyder inte att den fungerar med en annan. Olika apparater har olika bra equalizers och liknande. Läs följande av HDMI Organizations representant på AVSForum:
http://www.avsforum.com/t/794088/clarifications-on-hdmi-cable...

Men om en kabel är certifierad för HDMI High-Speed på 15m ska den fungera. I praktiken är HDMI-standarden långt i överkant, men 15m är extremt.

Permalänk

är det bara flimmer och ingen bild eller blir det störningar?
hdmi ingången på min gamla tv blev lite sliten på slutet och gjorde så det blev grönt flimmer i mörka scener...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

till lägga att det är grönt flimer

Det är inte ovanligt på plasmor. Om det varit signalartefakter borde du ha sett vit snö om du ens fått bild (det normala är att man i så fall inte får bild i den upplösningen).

Permalänk

Jag fick samma problem till en projektor, hade köpt en billig 15m kabel på kjell o Co. Hjälpte inte med signalförstärkare utan fick köpa en bättre kabel.
Hdmi har stora förluster på 15 meter och kräver en bra kabel för större datamängder.

Om det hjälper att sänka upplösningen är det (tror jag) att kabeln är för dålig.

Köp en bättre kabel (clicktronic från Kjell dög för mig) eller skaffa en aktiv hdmi kabel, deltaco har en aktiv 20 m kabel som funkar utmärkt för 1080p 60 Hz och DTS HD-Master Audio.
De aktiva kablarna nyttjar 5V uttaget i Hdmi kontakten och kräver inga extra enheter.

De aktiva är billigare och utan tvekan överlägsna för längre kabellängder, de går dock inte att seriekoppla om du nån gång vill ha en längre kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Hej!

ny köpt en tv och tänkt köra lljud och bild via datorn, så jag köpte mig en 15m HDMI
Men det blir filmmer då jag väljer att skicka 1080p, är det kabel längden som är problemet?
om jag kopplar in samma kabel i data skärmen vilket kör i 1080p upplösning så blir det inte filmmer.

kör med AMD 6970.
Data skärm : Samsung S23A700D
Tv skärm : Samsung PS-51D555 51" PLASMA FULL-HD 3D

Tror det är kabeln som är för lång, ev dålig.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Det första man ska göra är att testa 1080p60 på kortare avstånd med en kortare HDMI High Speed-kabel (~2m) för att vara säker. (Eller i alla fall med den långa kabeln i 720p60, som jag redan skrivit.)

Certifierade High-Speed HDMI-kablar är bra kablar, de är trots allt certifierade för 340 MHz. Det ser emellertid ut som att Webhallen lurat TS. Webhallen skriver:

Skrivet av Webhallen:

HDMI-kabel, HDMI High Speed with Ethernet, 19-pin ha-ha, 4K, Ethernet, 3D, returljud, svart, 15m

Nya HDMI 1.4 standarden. Kallas även HDMI High Speed och HDMI High Speed with Ethernet.

Klarar upplösningar upp till 4096x2160 vid 24Hz.
Har stöd för 3D, Ethernet och returljud direkt i HDMI-kabeln.

För mer info om produkten, gå till tillverkarens hemsida. Länken hittar du nedanför denna text.
PRODUKTSPECIFIKATION
Upplagd 2012-02-08
Vårt artikelnr 149061
Tillv. artikelnr HDMI-1080
Utvecklare Deltaco
Relaterad sida Tillverkarens hemsida

Men om man kollar upp tillverkarens artikelnummer (på SweDeltaco) står det bara att den är HDMI Standard, vilket inte är tillräckligt för 1080p60.

Skrivet av SweDeltaco:

HDMI-1080 DELTACO HDMI-kabel, HDMI Standard with Ethernet, 19-pin ha-ha, 1080i, 15m, svart

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(HDMI-1080)/index...

HDMI Standard-kablar är inte certifierade för 340 MHz eller 1080p, även om det naturligtvis normalt sett fungerar ändå (med rimliga kabellängder). HDMI Standard-kablar är avsedda för 720p och 1080i och bara certifierade för 74,25 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Köp en bättre kabel (clicktronic från Kjell dög för mig) eller skaffa en aktiv hdmi kabel, deltaco har en aktiv 20 m kabel som funkar utmärkt för 1080p 60 Hz och DTS HD-Master Audio.
De aktiva kablarna nyttjar 5V uttaget i Hdmi kontakten och kräver inga extra enheter.

De aktiva är billigare och utan tvekan överlägsna för längre kabellängder, de går dock inte att seriekoppla om du nån gång vill ha en längre kabel.

Funderade på om jag skulle köpa en sån från början men tyckte att den jag köpte skulle funka också men icke, så clicktronic 15m ska funka perfect?

dom har inte typ 15m aktiv kabel? någon länk på dessa?

Skrivet av MrMuppet:

Det första man ska göra är att testa 1080p60 på kortare avstånd med en kortare HDMI High Speed-kabel (~2m) för att vara säker. (Eller i alla fall med den långa kabeln i 720p60, som jag redan skrivit.)

datorn står som en bit bort och jäkla krångel att släppa fram den.
Funkar bra att köra i 720p inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

är det bara flimmer och ingen bild eller blir det störningar?
hdmi ingången på min gamla tv blev lite sliten på slutet och gjorde så det blev grönt flimmer i mörka scener...

Blir mest bara grön flimmer där det är mörkt/svart.
Men här är det 1 vecka gammal tv, vore väl i så fall grafikkortets HDMI men har även prövat köra via mini displayport med adapter till HDMI

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Flimret (inklusive det gröna) försvinner helt i 720p60 men är där i 1080p60?

Men samma kabel fungerar perfekt i 1080p60 om du kopplar in den i skärmen istället?

Märkligt. Det borde tvärtom vara skärmen (och inte TV:n) som har sämre elektronik och är känsligare. Om svaret var ja på ovan frågor, koppla in en BluRay-spelare istället eller något annat portabelt i 1080p60 med en kort HDMI-kabel så att du vet att TV:n faktiskt fungerar som den ska i 1080p60. Börja därför med att testa en 15m HDMI-kabel som faktiskt är certifierad för High Speed innan du köper något extremdyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Blir mest bara grön flimmer där det är mörkt/svart.
Men här är det 1 vecka gammal tv, vore väl i så fall grafikkortets HDMI men har även prövat köra via mini displayport med adapter till HDMI

Traditionellt har grafikkort varit sämre på att skicka ut HDMI (svagare signal, DVI är inte tänkt att klara 15m liksom, snarare 5m) än dedikerade spelare. Hur det är idag vet jag ej, men om grafikkortet inte är designat med det i åtanke kan det förvärra och göra det hela extra känsligt. Prova att testa olika kontakter och i värsta fall olika kort (om du har). Men att inte ha en riktig HDMI High Speed-kabel för extrema avstånd är bara dumt, så returnera Standard-kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Flimret (inklusive det gröna) försvinner helt i 720p60 men är där i 1080p60?

Men samma kabel fungerar perfekt i 1080p60 om du kopplar in den i skärmen istället?

Märkligt. Det borde tvärtom vara skärmen (och inte TV:n) som har sämre elektronik och är känsligare. Om svaret var ja på ovan frågor, koppla in en BluRay-spelare istället eller något annat portabelt i 1080p60 med en kort HDMI-kabel så att du vet att TV:n faktiskt fungerar som den ska i 1080p60. Börja därför med att testa en 15m HDMI-kabel som faktiskt är certifierad för High Speed innan du köper något extremdyrt.

Det göra flimret försvinner helt i 720p60 och funkar i 1080p i data skärmen.

har spelat med PS3:an på tv med samma märke men 2-3m kabel, minns inte vilken längd den va.
den skickar ut 1080p60 utan några problem

några tips på 15m high speed som garanterat pallar 1080p ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dark90:

Funderade på om jag skulle köpa en sån från början men tyckte att den jag köpte skulle funka också men icke, så clicktronic 15m ska funka perfect?

dom har inte typ 15m aktiv kabel? någon länk på dessa?

Clicktronic kabeln kör jag 1080p 24 Hz i nu till projektorn, så kan inte svära att den garanterat tar 60 Hz då jag inte provat.

Den aktiva kabeln på 20 meter går från ett HD6770 kort och har absolut inga problem med 1080p 60 Hz samt DTS HD-MA. Finns inga icke aktiva kablar över 12 m (om jag inte minns helt fel) som kan bära 1080p3D och de roligare ljudformaten, HDMI har extrema förluster över 10 meter.

Den aktiva kabeln har du här, jag beställde från Dustin.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=800311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Det göra flimret försvinner helt i 720p60 och funkar i 1080p i data skärmen.

har spelat med PS3:an på tv med samma märke men 2-3m kabel, minns inte vilken längd den va.
den skickar ut 1080p60 utan några problem

några tips på 15m high speed som garanterat pallar 1080p ?

Jag vet faktiskt inte. Jag kör den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590476 Den klarar 1080p60 från grafikkortet utan problem, men är bara 10m.

Skrivet av Carl Pedal:

Finns inga icke aktiva kablar över 12 m (om jag inte minns helt fel) som kan bära 1080p3D och de roligare ljudformaten, HDMI har extrema förluster över 10 meter.

Just "de roligare ljudformaten" är inget du behöver oroa dig över. DTS HD-MA tar i princip ingen bandbredd alls i förhållande till ens 720p24. 720p24 tar 28,8 ggr mer bandbredd än helt okomprimerad åttakanalers LPCM @ 96Khz/24-bit.

https://www.google.com/search?q=(1280*720*24*24)+%2F+(8*96000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Den aktiva kabeln har du här, jag beställde från Dustin.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=800311

Den skulle jag kört på, om du inte hittar någon ännu billigare. Billigare än min, aktiv och High Speed också enligt SweDeltaco:

Skrivet av SweDeltaco:

HDMI-1200 DELTACO HDMI-kabel, aktiv, HDMI High Speed with Ethernet, 19-pin ha-ha, 4K, Ethernet, 3D, returljud, svart, 20m

http://www.deltaco.se/itemid/(HDMI-1200)/index.aspx

PDF: http://www.deltaco.se/support/infose/hdmi-1200.pdf

Permalänk
Medlem

20m kändes kraftigt men det får nog kanske bli en sån.
tack så mkt för all hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför i hela friden köpa en 15-20meter kabel, ska du dra den runt halva vardagsrummet o in i sovrummet eller O_o räcker de inte med max 10? o om man är smart så brukar man köra en HTPC till sin tv skärm o då behöver du inte mer än 3meter kabel max. annars är de väll inte svårare än att ställa datorn närmare tvn eller tvärt om och ha max 10meter... själv tycker ja de är en aning lite onödigt lång kabel som ligger o traslar om den är längre än 5meter... xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Jag fick samma problem till en projektor, hade köpt en billig 15m kabel på kjell o Co. Hjälpte inte med signalförstärkare utan fick
Hdmi har stora förluster på 15 meter och kräver en bra kabel för större datamängder.

Håller inte riktigt med, en billigare kan fungera alldeles utmärkt.

Jag har utfört en mindre jämförelse/test på ett antal 15 m HDMI-kablar för några månader sedan och även i mitt fall hade jag problem med just en Deltaco. Så Deltaco har helt klart skiftande kvalité. Det kan fungera utmärkt men det kan lika väl inte fungera alls.
Här finns mitt test att läsa och diskutera: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Skrivet av zytexx:

varför i hela friden köpa en 15-20meter kabel, ska du dra den runt halva vardagsrummet o in i sovrummet eller O_o räcker de inte med max 10? o om man är smart så brukar man köra en HTPC till sin tv skärm o då behöver du inte mer än 3meter kabel max.

Vad som är smartast kanske inte alltid är det mest estetiskt snygga i förhållande till rummet?
Och är man ännu smartare ser man till att ha sin HTPC uppkopplad till en projektor för det ger så mycket mer! ( Obs att det sista där är lite ironiskt menat och en käftsmäll mot zytexx som vill fördumma andra människor. Det zytexx anser vara smartast och snyggast är nog inte representativt för hela Swec! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

varför i hela friden köpa en 15-20meter kabel, ska du dra den runt halva vardagsrummet o in i sovrummet eller O_o räcker de inte med max 10? o om man är smart så brukar man köra en HTPC till sin tv skärm o då behöver du inte mer än 3meter kabel max. annars är de väll inte svårare än att ställa datorn närmare tvn eller tvärt om och ha max 10meter... själv tycker ja de är en aning lite onödigt lång kabel som ligger o traslar om den är längre än 5meter... xD

För med en 10m så fattas det ca 2-3m från tv. 10m skulle nå om jag låter den ligga och skräpa på golvet men har inte tänkt det, blir kabel kanaler och gör man så försvinner en bit kabel men betydlig snyggaste lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har utfört en mindre jämförelse/test på ett antal 15 m HDMI-kablar för några månader sedan och även i mitt fall hade jag problem med just en Deltaco. Så Deltaco har helt klart skiftande kvalité. Det kan fungera utmärkt men det kan lika väl inte fungera alls.
Här finns mitt test att läsa och diskutera: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Gillar det test och gör det lättare att veta vad jag ska välja Har kollat på SUPER och dom känns väldigt dyra men verkar va grymt bra.
Så Champion 15m skulle funka utan några problem som jag förstår det?

Skrivet av Falcon:

Vad som är smartast kanske inte alltid är det mest estetiskt snygga i förhållande till rummet?
Och är man ännu smartare ser man till att ha sin HTPC uppkopplad till en projektor för det ger så mycket mer! ( Obs att det sista där är lite ironiskt menat och en käftsmäll mot zytexx som vill fördumma andra människor. Det zytexx anser vara smartast och snyggast är nog inte representativt för hela Swec! )

Jag har en projektor men väljer att inte koppla in den efter som ny flyttat in i denna lägenhet och ny skaffat tv, är så grymt nöjd med tvn och det är grymt mkt bättre än min nu varande projektor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Falcon:

För mig så löste sig problemet med en bättre kabel och i det här fallet verkar kabeln vara för dålig.
Jag sa för övrig en bra kabel, inte en dyr.

Skrivet av Dark90:

Så Champion 15m skulle funka utan några problem som jag förstår det?

Ingen garanti, kan funka. Kabeln har vissa förluster men olika omgivningar ger olika störningar och olika källor ger olika starka signaler, huruvida kabeln duger för dig beror på om signalen som kommer fram till mottagaren är tillräcklig för en bra bild.
Aktiva kablar har inga förluster att tala om då de använder en "extern" strömkälla för att hålla signalen stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Ingen garanti, kan funka. Kabeln har vissa förluster men olika omgivningar ger olika störningar och olika källor ger olika starka signaler, huruvida kabeln duger för dig beror på om signalen som kommer fram till mottagaren är tillräcklig för en bra bild.
Aktiva kablar har inga förluster att tala om då de använder en "extern" strömkälla för att hålla signalen stark.

Extern källa? förklara mer

så denna http://www.deltaco.se/itemid/%28HDMI-1200%29/index.aspx
ska inte ha några problem alls men hur funkar det med en extern källa?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dark90:

Extern källa? förklara mer

så denna http://www.deltaco.se/itemid/%28HDMI-1200%29/index.aspx
ska inte ha några problem alls men hur funkar det med en extern källa?

HDMI-standarden inkluderar en 5 Volts-pin i sig, så kabeln har inbyggd elektronik som nyttjar 5V uttaget i HDMI-kontakten för att aktivt förstärka signalen.
Om någon är mer insatt får de gärna rätta och utveckla

Du behöver inga extra enheter, inga extra sladdar, bara att koppla in som en vanlig kabel.
Håll koll på ändarna dock, de aktiva kablarna har bestämd riktning så bilden kan bara gå åt ett håll.
Vet inte om de har extremt olika kvalitet produkter emellan, men 20 meters varianten har jag och den funkar bra. Jag är säker på att 25 metern du länka fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

HDMI-standarden inkluderar en 5 Volts-pin i sig, så kabeln har inbyggd elektronik som nyttjar 5V uttaget i HDMI-kontakten för att aktivt förstärka signalen.
Om någon är mer insatt får de gärna rätta och utveckla

Du behöver inga extra enheter, inga extra sladdar, bara att koppla in som en vanlig kabel.
Håll koll på ändarna dock, de aktiva kablarna har bestämd riktning så bilden kan bara gå åt ett håll.
Vet inte om de har extremt olika kvalitet produkter emellan, men 20 meters varianten har jag och den funkar bra. Jag är säker på att 25 metern du länka fungerar utmärkt.

Låter fantastiskt, har gjort en beställning från Dustin på en 20m, 7m för mkt men det får jag rulla ihop nån stans hahaha.
jo såg det på PDF som fanns att kolla, gäller att dubbel kolla då man lägger in den i kabelkanalerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Jag har en projektor men väljer att inte koppla in den efter som ny flyttat in i denna lägenhet och ny skaffat tv, är så grymt nöjd med tvn och det är grymt mkt bättre än min nu varande projektor.

Jo, ska man koppla upp projektorn mot HTPCn så är det ju kul om man har en vettig Full-HD proj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jo, ska man koppla upp projektorn mot HTPCn så är det ju kul om man har en vettig Full-HD proj.

eeh jo! den jag har är inte ens HD-Ready så.. den får nog ligga på hyllan till nån annan gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag hoppas att du är medveten om att Deltaco-kabeln ("HDMI-1080") i ditt test bara är en HDMI Standard-kabel (och inte HDMI High Speed), så testet är inte helt rättvis. Du borde även ha testat 720p60 som HDMI Standard är gjord för och kabeln är tänkt att klara av. 1080p24 motsvarar ungefär samma bandbredd, och det verkade faktiskt Deltaco-kabenl klara av. Jag skulle därför framhålla att även Deltaco-kabeln håller vad den lovar, men bara utlovar HDMI Standard. Tar mig friheten att citera mig själv:

Skrivet av MrMuppet:

Men om man kollar upp tillverkarens artikelnummer (på SweDeltaco) står det bara att den är HDMI Standard, vilket inte är tillräckligt för 1080p60.

Skrivet av SweDeltaco:

HDMI-1080 DELTACO HDMI-kabel, HDMI Standard with Ethernet, 19-pin ha-ha, 1080i, 15m, svart

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(HDMI-1080)/index...

HDMI Standard-kablar är inte certifierade för 340 MHz eller 1080p, även om det naturligtvis normalt sett fungerar ändå (med rimliga kabellängder). HDMI Standard-kablar är avsedda för 720p och 1080i och bara certifierade för 74,25 MHz.

HDMI High Speed är alltså certifierad för 340 / 74,25 = ~4,6 ggr högre bandbredd än HDMI Standard. Att försöka köra High Speed (340 MHz) i en Standard-kabel (74,25 MHz) rör sig alltså om extrem överklockning, minst sagt.

Bara bildinformationen i 1080p60 (utan ljud eller något annat) kräver att du försöker klämma minst ~2.78 Gbps genom en ~1.78 Gbps-kabel. Lägg därtill padding och ljud och vad det nu kan tänkas vara.