Permalänk
Medlem

Det roliga är, kollade på kabeln nu när jag drog bort den.. det står på den HDMI HIGH SPEED with ETHRNET

Visa signatur

CPU: I7 3930K
CPU Cooler: Phanteks PH-TC14PE Blue Motherboard: Gigabyte X79-UD5
RAM: Corsair Dominator DHX 2GB x 4 GPU: EVGA Geforce GTX780 ACX SC
PSU: Cooler Master Silent Pro M1000 Case: Fractal Design Define XL
SSD: Samsung 830 256Gb HDD: 10.5TB Intern, 2.5TB Extern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Det roliga är, kollade på kabeln nu när jag drog bort den.. det står på den HDMI HIGH SPEED with ETHRNET

Vem har skrivit det? Återförsäljaren? Distributören/SweDeltaco? Tillverkaren? Vilket artikelnummer är det? Och hur såklart.

Det kan vara så att kabeln faktiskt är HHDMI igh Speed-certifierad - men inte i de längderna. Så har någon klippt längre 15m-kablar av en kabelrulle som var tänkt att bli 2m-kablar t.ex.

Hursomhelst, om den sålts som HDMI High Speed-certifierad på 15m och inte fungerar i 1080p60 är det bara att reklamera.

Permalänk
Medlem

Deltaco själva,
på påsen som den kom i står det HDMI-1080

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Deltaco själva,
på påsen som den kom i står det HDMI-1080

Kontakta butiken och SweDeltaco, för det är inte vad de skriver på sin sida om "HDMI-1080" (där framgår det t.o.m. att 1080 syftar på 1080i och inte 1080p):
Deltaco: HDMI-1080 DELTACO HDMI-kabel, HDMI Standard with Ethernet, 19-pin ha-ha, 1080i, 15m, svart

edit: Skriv sedan tillbaka här är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Kontakta butiken och SweDeltaco, för det är inte vad de skriver på sin sida om "HDMI-1080" (där framgår det t.o.m. att 1080 syftar på 1080i och inte 1080p):
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(HDMI-1080)/index...

tog en bild på påsen :
http://s11.postimage.org/saievdsqr/DSC_0396_1.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog även i början av dagen kontakt med webhallen via telefon, fick svar senare på mail :
Hej Robin,

vi kollade närmare på saken gällande din 15m HDMI kabel du köpt av oss.
Som vi förstår det anger High Speed följande egenskaper:

High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K, 3D and deep color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Alltså att High Speed innebär att kabeln har stöd för en högre bandbredd
som tillåter funktioner så som 1080P, 3D samt med eller utan
internet-signal.

Troligen har vi skrivit fel egenskaper för den 15m kabeln du köpt. Den
kommer inte klara av 1080P då dess längd medför till förlorad
signalstyrka. Med en aktiv förstärkare kan du boosta signalen så att du
får 1080P i längder över 8m. Då vi angett felaktiga produktegenskaper i
produktbeskrivningen har du full rätt att häva köpet, om du önskar att
returnera kabeln till oss för att bli återbetald vänligen följ
instruktionerna nedan:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Jag hoppas att du är medveten om att Deltaco-kabeln ("HDMI-1080") i ditt test bara är en HDMI Standard-kabel (och inte HDMI High Speed), så testet är inte helt rättvis.

Den testade Deltaco kabeln är från Fynda, finns här > http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4915
Och den kabeln ska med lätthet, enligt alla specar som står där, klara 1080p utan vidare. Om Deltaco och/eller Fynda har gjort någon "felmärkning" så ligger det utom min kontroll. High speed HDMI står tydligt där. Nästa gång du ska "dissa" någon, dubbel kolla själv dina "fakta".

Edit: Men jag ger dig rätt på att testerna blir lite "snea" då. Men som sagt, inte mitt fel att Fynda gjort en felskrivning. Vilket de ju faktiskt gjort i ovanstående länkning, isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Den testade Deltaco kabeln är från Fynda, finns här > http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4915
Och den kabeln ska med lätthet, enligt alla specar som står där, klara 1080p utan vidare. Om Deltaco och/eller Fynda har gjort någon "felmärkning" så ligger det utom min kontroll. High speed HDMI står tydligt där. Nästa gång du ska "dissa" någon, dubbel kolla själv dina "fakta".

Edit: Men jag ger dig rätt på att testerna blir lite "snea" då. Men som sagt, inte mitt fel att Fynda gjort en felskrivning. Vilket de ju faktiskt gjort i ovanstående länkning, isåfall.

"Dissa"? Om jag haft för avsikt att skarpt tillrättavisa dig skulle jag ha uttryckt mig... skarpare. Det var mer en försynt uppmaning att uppdatera och komplettera ditt test/recension med relevanta data. Gör det, är du snäll.

Jag vet inte vilka Fynda är, men om du läser tråden framgår det att Webhallen också lurades. Den kabel på 15 meter som finns på sidan är Deltacos HDMI-1080 och den är HDMI Standard. Däremot är t.ex. den 7 meter långa Deltaco-kabeln på samma sida (HDMI-1060) HDMI High Speed. Det här blir viktigt inte minst som Deltaco även har andra kablar som faktiskt är HDMI High Speed, t.ex. en (aktiv) på 20 meter som länkats till i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

"Dissa"? Om jag hade för avsikt att skarpt tillrättavisa dig skulle jag ha uttryckt mig annorlunda. Det var mer en försynt uppmaning att uppdatera och komplettera ditt test/recension med relevanta data.

Jag vet inte vilka Fynda är, men om du läser tråden framgår det att Webhallen också lurades. Den kabel på 15 meter som finns på sidan är Deltacos HDMI-1080 och den är HDMI Standard. Däremot är t.ex. den 7 meter långa Deltaco-kabeln på samma sida (HDMI-1060) HDMI High Speed. Det här blir viktigt inte minst som Deltaco även har andra kablar som faktiskt är HDMI High Speed, t.ex. en på 20 meter som länkats till i tråden.

Yes yes. Fynda är alltså Fynda.se och det är från de har jag fått mina testexemplar.(Jag är moderator på Minhembio och har utfört testet via MHB.)

Det är anmärkningsvärt. Men du såg på länken jag skickade, där står tydligt på hemsidan "High Speed HDMI". Och det tog jag för givet men jag har undersökt Deltacos art# nu och den testade kabeln är mest troligt av Standard typ, precis som du skrev. Jag har mailat Joakim på Fynda.se för att reda ut detta.

Det verkar ju som att Deltaco isåfall skickar ut felaktig information till sina återförsäljare. Jag menar, vare sig Fynda eller Webhallen, vill lura sina kunder. Utan de skriver ju ut informationen som de får av Deltaco.

Rejält fult att sälja en Standard HDMI som en High Speed.

edit: Länken i första inlägget, till Webhallen, indikerar ju klart och tydligt en Standard HDMI.
edit2: Webhallen har varit snabba med att ändra sin information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Men om man kollar upp tillverkarens artikelnummer (på SweDeltaco) står det bara att den är HDMI Standard, vilket inte är tillräckligt för 1080p60.

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(HDMI-1080)/index...

Du har helt rätt. Men man ska inte som kund behöva kolla allt detta. Står det High Speed HDMI så ska det vara det. Nu har webhallen ändrat på sin hemsida. Fynda.se säljer fortfarande denna som en High Speed HDMI.
Finns säkert massor av återförsäljare som säljer denna och som går på Deltacos information, som är direkt vilseledande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Yes yes. Fynda är alltså Fynda.se och det är från de har jag fått mina testexemplar.(Jag är moderator på Minhembio och har utfört testet via MHB.)

Det är anmärkningsvärt. Men du såg på länken jag skickade, där står tydligt på hemsidan "High Speed HDMI". Och det tog jag för givet men jag har undersökt Deltacos art# nu och den testade kabeln är mest troligt av Standard typ, precis som du skrev. Jag har mailat Joakim på Fynda.se för att reda ut detta.

Det verkar ju som att Deltaco isåfall skickar ut felaktig information till sina återförsäljare. Jag menar, vare sig Fynda eller Webhallen, vill lura sina kunder. Utan de skriver ju ut informationen som de får av Deltaco.

Rejält fult att sälja en Standard HDMI som en High Speed.

edit: Länken i första inlägget, till Webhallen, indikerar ju klart och tydligt en Standard HDMI.

Dold text

Jo, jag gick in på länken du tillhandahöll (annars skulle jag inte ha kunnat känna till att de listade Deltaco HDMI-1060 på samma sida). Det var mer att jag aldrig hört talas om Fynda tidigare.

Webhallens sida har uppdaterats (förmodligen till följd av den här tråden). Jag citerade originalet så sent som igår här:

Visst är det fult. Men det är förmodligen ganska lätt att anta att HDMI-1070 också är High Speed när HDMI-1010, HDMI-1020, HDMI-1030, HDMI-1040, HDMI-1050 och HDMI-1060 alla är/har varit det och artikelnumret är förvillande likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du har helt rätt. Men man ska inte som kund behöva kolla allt detta. Står det High Speed HDMI så ska det vara det. Nu har webhallen ändrat på sin hemsida. Fynda.se säljer fortfarande denna som en High Speed HDMI.

Visst är det så!

Permalänk
Medlem

Tror börjat från problemet är att deltaco har get ut fel aktiv info och har märkt sina egna kablar fel.
vore mkt underligt dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Jag fick samma problem till en projektor, hade köpt en billig 15m kabel på kjell o Co. Hjälpte inte med signalförstärkare utan fick köpa en bättre kabel.
Hdmi har stora förluster på 15 meter och kräver en bra kabel för större datamängder.

Om det hjälper att sänka upplösningen är det (tror jag) att kabeln är för dålig.

Köp en bättre kabel (clicktronic från Kjell dög för mig) eller skaffa en aktiv hdmi kabel, deltaco har en aktiv 20 m kabel som funkar utmärkt för 1080p 60 Hz och DTS HD-Master Audio.
De aktiva kablarna nyttjar 5V uttaget i Hdmi kontakten och kräver inga extra enheter.

De aktiva är billigare och utan tvekan överlägsna för längre kabellängder, de går dock inte att seriekoppla om du nån gång vill ha en längre kabel.

Precis, köp inga billiga kablar på den längden, sen bör det funka som det ska

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Tror börjat från problemet är att deltaco har get ut fel aktiv info och har märkt sina egna kablar fel.
vore mkt underligt dock

Den felaktiga information kommer helt klart från Deltaco själva, medvetet eller ej?
Men återförsäljarna ska egentligen inte lastas för detta. Lite grisigt av Deltaco kan jag tycka. De får ju hålla koll på sina grejer.

Här är en sida till, Standard HDMI som säljs som en High Speed HDMI:
http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Kablar--Adaptrar/H...

Edit: Vet inte vad jag ska tro, verkar som det är typ 50% som har rätt info.
Alina och Inet t.ex har rätt info medans Dustin m.fl har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

vore mkt underligt dock

Så kan det absolut vara. Det är svårt att säga vad som är hönan och ägget. Rent teoretiskt skulle Deltaco t.o.m. kunna ha sett Falcons recension, testat om kablarna och upptäckt att de på 10m och 15m inte levde upp till HDMI High Speed-standarden. Men om kablarna bara är olika längder från samma "rulle" är det de längsta kablarna som ska testas först och hårdast, något annat vore... mindre lämpligt.

Permalänk
Medlem

även om man söker på prisjakt så kommer HDMI-1080 kabeln fram som high speed

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Såg det precis. Dock om man går in på butikerna så har vissa korrekt information, Alina och Inet t.ex har korrekt information medans Dustin har fel.

Vilken jävla soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

kolla på den här polaren kör på den o inga problem alls http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310731

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

kolla på den här polaren kör på den o inga problem alls http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310731

va inne på att beställa efter den men kändes lite saftigt, men som det låter på dom som har köpt det funkar det perfekt.
Men valde det aktiva kabeln i ställe.
Nu fanns ju Super kabeln för 1050kr men vet inte om sidan så jag valde en säker återförsäljare, Dustin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något man bör tänka på om man ska "packa" ihop många kablar i en kabelkanal, är att det kan va bra att köpa skärmade kablar.
(har nog en sådär 150m kabel i min biosalong, 17kvm)

Jag testade två olika HDMI 20m varianter. Samma märke och specar i övrigt, förutom att den ena va skärmad och den andra oskärmad. Med den skärmade så blev jag av med dom störningar jag hade innan.

Ja, långa kabellängder blir snabbt en verklighet om man som mig hatar synliga kablar eller kabelhärvor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har prövat nu 20m akriv kabel från deltaco och nu får jag ut 1080p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Har prövat nu 20m akriv kabel från deltaco och nu får jag ut 1080p

Härligt! Kul att det ordnat sig.

(1080p60 gissar jag då? 1080p24 borde du fått ut i alla fall.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Härligt! Kul att det ordnat sig.

(1080p60 gissar jag då? 1080p24 borde du fått ut i alla fall.)

Jepp blev 1080p60 blir att köra lite filmer och kanske ett och annat spel då man har fått dra kabeln och det

Tackar alla som har hjälp mig med detta mycket uppskattat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Jepp blev 1080p60 blir att köra lite filmer och kanske ett och annat spel då man har fått dra kabeln och det

Ja, det låter bra. Se bara till att titta på film och annat 24p-material i 24 Hz (egentligen 23,976 Hz eller så nära du kan komma 24/1,001) så att du slipper 3:2-juddret. Om du vill ha perfekt uppspelning (inga frame drops eller repeats under hela filmen) kör du ReClock som audio renderer också.

Om du använder MadVR som video renderer, kan den byta åt dig dynamiskt (och ändra tillbaka efter). Hojta till om du behöver hjälp med att ställa in. MadVR kräver visserligen mer än t.ex. EVR-CP, men din dator är extrem overkill i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Ja, det låter bra. Se bara till att titta på film och annat 24p-material i 24 Hz (egentligen 23,976 Hz eller så nära du kan komma 24/1,001) så att du slipper 3:2-juddret. Om du vill ha perfekt uppspelning (inga frame drops eller repeats under hela filmen) kör du ReClock som audio renderer också.

Om du använder MadVR som video renderer, kan den byta åt dig dynamiskt (och ändra tillbaka efter). Hojta till om du behöver hjälp med att ställa in. MadVR kräver visserligen mer än t.ex. EVR-CP, men din dator är extrem overkill i vilket fall som helst.

Kör bara VLC, kanske inte det bästa med något lag nu och då men när det funkar så funkar det bra

Hur ställer man om signalen till tv så det blir 24hz? det vore bra att veta

är ReClock och MadVR bra? har aldrig hört talas om dom, har bara kört Mplayer (inte windows media player) och VLC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

Kör bara VLC, kanske inte det bästa med något lag nu och då men när det funkar så funkar det bra

Hur ställer man om signalen till tv så det blir 24hz? det vore bra att veta

är ReClock och MadVR bra? har aldrig hört talas om dom, har bara kört Mplayer (inte windows media player) och VLC.

Om du vill ändra hz manuellt går du in där du ändrar upplösning, väljer Egenskaper eller avancerade inställningar (för TV:n) -> Bildskärm -> 23 Hz.

(23 brukar ligga ganska nära 23,976, medan 24 brukar vara 24,000.)

MadVR är utan tvekan den bästa video renderer:n.

ReClock tror jag är det enda sättet att få perfekt flyt för 24p-material om man tittar via datorn (alltså helt utan hack, inga frame drops eller repeats pga att synkroniseringen mellan bild och ljud är något off).

Båda är DirectShow, så VLC och MPlayer går inte. Själv använder jag MPC-HC.

Codecs:
Haali Media Splitter för MKV (med chapters)
LAV Splitter för allt annat
LAV Video för all video
LAV Audio för all audio

MPC-HC + LAV Filters (för all decoding) + Haali + MadVR (video renderer) + ReClock (audio renderer).

Tryck Ctrl + J för Statistics när du kör MadVR så förstår du bättre vad jag menar med perfekt flyt (den håller koll på och förutspår frame drops/repeats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Om du vill ändra hz manuellt går du in där du ändrar upplösning, väljer Egenskaper eller avancerade inställningar (för TV:n) -> Bildskärm -> 23 Hz.

(23 brukar ligga ganska nära 23,976, medan 24 brukar vara 24,000.)

MadVR är utan tvekan den bästa video renderer:n.

ReClock tror jag är det enda sättet att få perfekt flyt för 24p-material om man tittar via datorn (alltså helt utan hack, inga frame drops eller repeats pga att synkroniseringen mellan bild och ljud är något off).

okej
Inte ens då man hoppar i filmen? brukar va rätt duktigt på att skutta omkring i filmer.
Någon bra länk till MadVR och ReClock?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

okej
Inte ens då man hoppar i filmen? brukar va rätt duktigt på att skutta omkring i filmer.
Någon bra länk till MadVR och ReClock?

Jag får ofta någon enstaka presentation glitch när jag hoppar/söker (i MadVR Statistics). Då brukar det glitcha på något sätt. Men det går åtminstone snabbt om du hoppar till key frames ("Fast seek (on keyframe)" = PÅ) och har en snabb hårddisk som söker snabbt, men du kanske fortfarande får någon presentation glitch som sagt (du kan försöka tweaka i MadVR, men förvänta dig inte att du ska kunna hoppa i filen utan att det märks alls).

Senaste MPC-HC:
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Senaste Haali Media Splitter:
http://www.free-codecs.com/download/haali_matroska_splitter.h...

Senaste LAV Filters:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191

Senaste MadVR:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228

Senaste ReClock (i en av de klistrade trådarna):
http://forum.slysoft.com/forumdisplay.php?f=85

Om du tittar på mycket anime med ASS-undertexter, kan du överväga xy-VSFilter (det har för- och nackdelar). Slå av OSD (on-screen display) i MPC-HC i vilket fall som helst imo.

Förutsatt att du inte har andra knepiga filter (eller codec packs) installerade gör du följande efter att allt är installerat:

I inställningarna i MPC-HC ska du i "Internal Filters" åtminstone klicka ur "Matroska" (egentligen alla du tänkt använda någon av ovanstående till, inaktivera alla på båda sidor om du känner dig osäker, så kan du vid behov slå på det i framtiden, om någon skum fil inte skulle fungera).

Under "External Filters" lägger du till alla ovanstående och sätter dem på "Prefer". "Haali Media Splitter" ska vara över "LAV Splitter" i listan, i övrigt borde det inte spela någon roll.

edit:
Sedan ska du såklart under "Playback" -> "Output" välja "madVR" som video renderer och ReClock som audio renderer. Om du tittar med subtitles går du in på Subtitles och ändrar till "Maximum texture resolution:" till "Desktop", kryssa i "Allow animation when buffering" och sätt "Sub pictures to buffer:" till åtminstone 4 men gärna 6. På "Player" (i vänsta trädet) avmarkera "Show OSD" om du tittar mycket med undertexter. Du kan lika gärna slå på "Process priority above normal" där när du ändå håller på också. Testa även att slå på "Fast seek (on keyframe)" i Tweaks, om du nu gillar snabba sökningar (men det förutsätter att ditt material har många keyframes för att fungera bra).

edit2:
MadVR och ReClock måste också ställas in. Sitter inte vid någon lämplig dator just nu, men tittar här för ReClock:
http://www.homecinema-hd.com/reclock_en.html

För MadVR får du kolla runt själv lite, men där kan du ange vilka upplösningar och frekvenser (1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p60, osv) som den ska växla till automatiskt (och när).

Till sist stänger startar du om MPC-HC, laddar någon film och bekantar dig med allt. Lycka till!

edit3:
Just ja, du måste köra 32-bit för att MadVR (och ReClock också tror jag?) fungerar. Alltså MPC-HC 32-bit. Windows-version spelar ingen roll. Du kan också höja buffer size i Haali Media Splitter om du vill.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Rätta mig om jag har fel, men 23,976 är väll bara tänkt till NTSC precis som 25 är till för PAL. Båda är väll kompromisser för att tillgodose NTSC resp. PAL, men det är 24 man är ute efter. En modern TV kan visa 24 och därmed har t.ex. PS3an möjlighet att låsa output för Blu-Ray filmer till exakt 24 Hz. Jag kan minnas helt fel men har för mig att det är såhär

Måste för övrigt berömma dig för alla bra länkar! ReClock är jättebra till att synka bild och ljud samt se till att HD-ljudformaten bit-streamas ordentligt till reciever och TV.

Edit: Du kanske menade att materialet var i 23,976 och att man ska ha samma uppspelningshastighet för att slippa frame-repeats?
I sådant fall ber jag om ursäkt då mitt inlägg inte hör hit.