Rätta mig om jag har fel, men 23,976 är väll bara tänkt till NTSC precis som 25 är till för PAL. Båda är väll kompromisser för att tillgodose NTSC resp. PAL, men det är 24 man är ute efter. En modern TV kan visa 24 och därmed har t.ex. PS3an möjlighet att låsa output för Blu-Ray filmer till exakt 24 Hz. Jag kan minnas helt fel men har för mig att det är såhär
Måste för övrigt berömma dig för alla bra länkar! ReClock är jättebra till att synka bild och ljud samt se till att HD-ljudformaten bit-streamas ordentligt till reciever och TV.
Edit: Du kanske menade att materialet var i 23,976 och att man ska ha samma uppspelningshastighet för att slippa frame-repeats?
I sådant fall ber jag om ursäkt då mitt inlägg inte hör hit.
Japp, det är materialet det handlar om. Nästan allt 24p-material (amerikanska filmer, amerikanska TV-serier, anime, osv) är 23,976 i praktiken, även om det ska finnas undantag i Europa (som faktiskt är 24p). När du tittar på via en BluRay-spelare eller din PS3 gör de jobbet åt dig, och alla TV-apparater brukar vara kompatibla med alla format.
När du tittar på datorn måste du emellertid se till att datorn skickar ut rätt signal för materialet, det sköter madVR åt dig. Om du tillåter de format jag skrivit ovan: 1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p60 kommer madVR att slå över till 23,976 (1080p23) när det passar bäst och 24,000 (1080p24) när det passar bäst. Jag glömde dock ett läge: 1080p59 - det är till för gammal vanlig NTSC (60/1,001 = 59,94).
edit: Hur skulle en PS3:as möjlighet att låsa output för BluRay-filmer till exakt 24 Hz hjälpa menar du, om ljudspåret är gjort för 23,976? Då måste PS3:an spela upp ljudet snabbare (vilket ibland går analogt) och måste resamplas (som ReClock gör) om det sker digitalt.