Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Rätta mig om jag har fel, men 23,976 är väll bara tänkt till NTSC precis som 25 är till för PAL. Båda är väll kompromisser för att tillgodose NTSC resp. PAL, men det är 24 man är ute efter. En modern TV kan visa 24 och därmed har t.ex. PS3an möjlighet att låsa output för Blu-Ray filmer till exakt 24 Hz. Jag kan minnas helt fel men har för mig att det är såhär

Måste för övrigt berömma dig för alla bra länkar! ReClock är jättebra till att synka bild och ljud samt se till att HD-ljudformaten bit-streamas ordentligt till reciever och TV.

Edit: Du kanske menade att materialet var i 23,976 och att man ska ha samma uppspelningshastighet för att slippa frame-repeats?
I sådant fall ber jag om ursäkt då mitt inlägg inte hör hit.

Japp, det är materialet det handlar om. Nästan allt 24p-material (amerikanska filmer, amerikanska TV-serier, anime, osv) är 23,976 i praktiken, även om det ska finnas undantag i Europa (som faktiskt är 24p). När du tittar på via en BluRay-spelare eller din PS3 gör de jobbet åt dig, och alla TV-apparater brukar vara kompatibla med alla format.

När du tittar på datorn måste du emellertid se till att datorn skickar ut rätt signal för materialet, det sköter madVR åt dig. Om du tillåter de format jag skrivit ovan: 1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p60 kommer madVR att slå över till 23,976 (1080p23) när det passar bäst och 24,000 (1080p24) när det passar bäst. Jag glömde dock ett läge: 1080p59 - det är till för gammal vanlig NTSC (60/1,001 = 59,94).

edit: Hur skulle en PS3:as möjlighet att låsa output för BluRay-filmer till exakt 24 Hz hjälpa menar du, om ljudspåret är gjort för 23,976? Då måste PS3:an spela upp ljudet snabbare (vilket ibland går analogt) och måste resamplas (som ReClock gör) om det sker digitalt.

Permalänk
Medlem

har pillat lite med Reclock m.m. och kommer inte så jätte långt haha xD ville ju helst ha något som är bara att starta och köra med

Visa signatur

CPU: I7 3930K
CPU Cooler: Phanteks PH-TC14PE Blue Motherboard: Gigabyte X79-UD5
RAM: Corsair Dominator DHX 2GB x 4 GPU: EVGA Geforce GTX780 ACX SC
PSU: Cooler Master Silent Pro M1000 Case: Fractal Design Define XL
SSD: Samsung 830 256Gb HDD: 10.5TB Intern, 2.5TB Extern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

har pillat lite med Reclock m.m. och kommer inte så jätte långt haha xD ville ju helst ha något som är bara att starta och köra med

Då är en HTPC fel val, tyvärr.

När du väl installerat och ställt in är det bara att starta och köra, och när du gjort det några gånger går det ganska snabbt eftersom du har ett nys om vad du gör och varför (för MPC-HC kan du t.o.m. föra över en INI-fil från tidigare installationer, slå bara på "Store settings to .ini file"). Sedan kan du tweaka (alltifrån småinställningar till andra skalningsalgoritmer och post-processing) för att göra upplevelsen ännu bättre, om du vill och orkar.

Permalänk
Medlem

okej kanske tar en titt in i det då jag an ser att VLC är dött hehehe
Men nu har jag dragit kablar och det funkar perfect Bra HDMI kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera supra då dom gör de absolut bästa kablarna, dock kostar dom betydligt mer men deras 15m hdmi till hdmi kabel klarar 1080p galant utan minsta problem.

Skrivet av Dark90:

Skönt att höra att det verkar fungera för dig, kabelfel är aldrig kul

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Skönt att höra att det verkar fungera för dig, kabelfel är aldrig kul

haha nej inte det minsta, speciellt då det är väldigt fel märkt En massa onödigt krångel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark90:

VLC använder jag inte alls längre (VLC anses främst vara för "noobs" som inte bryr sig så mycket om kvalitet och bara vill få bild och ljud out-of-the-box, även om de länge hade problem med t.ex. 10-bit H.264), men VLC:s implementation av libass ska tydligen fungera bättre än MPC-HC:s ISR (internal subtitle renderer) i vissa avseenden. xy-VSFilter är såklart bättre än båda (nästan lika snabb med högre kompatibilitet), men renderar (pga tekniska begränsningar) bara i källmaterialets upplösning (efter avkodning).

Ett "fulhack" är på väg som ska låta xy-VSFilter rendera i madVR:s slutgiltiga upplösning (vid användning av madVR). Då kommer det sannolikt att bli nästintill perfekt. Se följande:
http://code.google.com/p/xy-vsfilter/issues/detail?id=40
http://code.google.com/p/xy-vsfilter/issues/detail?id=91

I dagsläget duger xy-VSFilter gott till allt material på 720p och över, men för 480p blir undertexter för fula (tycker jag). Därför kör jag med ISR tillsvidare och så länge skärmens upplösning är 16:9 och bildkällan inte är anamorfisk ska det vara lugnt även med avancerade ASS-undertexter. Slå av OSD i MPC-HC om du tänkt buffra undertexterna och ofta hoppar bakåt för att läsa undertexter (när OSD refreshar försvinner de). Här kan du läsa om problemen med ISR:
http://afternoonnapsempire.org/subtitle-renderer-matters/

Buffring behövs normalt sett inte för moderna system, men det finns killer samples, främst karaoke. T.ex.:
[FTV-subs] Touhou - Bad Apple!! PV [960x720] 60fps.mkv

Slå på undertextspåret "Complex Karaoke" och bevittna massiva frame drops i madVR Statistics (Ctrl+J) om du kör ISR utan buffering ("Sub pictures to buffer:" = 0 i MPC-HC). ISR är tyvärr enkeltrådad, men problemen brukar försvinna om man buffrar (xy-VSFilter buffrar också by default).

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Japp, det är materialet det handlar om. Nästan allt 24p-material (amerikanska filmer, amerikanska TV-serier, anime, osv) är 23,976 i praktiken, även om det ska finnas undantag i Europa (som faktiskt är 24p). När du tittar på via en BluRay-spelare eller din PS3 gör de jobbet åt dig, och alla TV-apparater brukar vara kompatibla med alla format.

När du tittar på datorn måste du emellertid se till att datorn skickar ut rätt signal för materialet, det sköter madVR åt dig. Om du tillåter de format jag skrivit ovan: 1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p60 kommer madVR att slå över till 23,976 (1080p23) när det passar bäst och 24,000 (1080p24) när det passar bäst. Jag glömde dock ett läge: 1080p59 - det är till för gammal vanlig NTSC (60/1,001 = 59,94).

edit: Hur skulle en PS3:as möjlighet att låsa output för BluRay-filmer till exakt 24 Hz hjälpa menar du, om ljudspåret är gjort för 23,976? Då måste PS3:an spela upp ljudet snabbare (vilket ibland går analogt) och måste resamplas (som ReClock gör) om det sker digitalt.

TV-serier vet jag inte, men de flesta filmer som spelats in de senaste 10 åren spelas väll i 24 fps och då 24p stöds av både blu-ray och DVD så finns det ingen anledning att göra om det till NTSC & PAL då spelarna kan sköta det. Mycket material på nätet är dock 23,976 :/
Men materialet på blu-ray skivorna är väl oftast precis 24, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

TV-serier vet jag inte, men de flesta filmer som spelats in de senaste 10 åren spelas väll i 24 fps och då 24p stöds av både blu-ray och DVD så finns det ingen anledning att göra om det till NTSC & PAL då spelarna kan sköta det. Mycket material på nätet är dock 23,976 :/
Men materialet på blu-ray skivorna är väl oftast precis 24, eller?

De spelas in i 24 Hz men släpps i 24/1,001 Hz (alltså ~23,976 Hz) eftersom du då kan köra 2:3 pulldown och få NTSC (60/1,001 Hz eller ~59,94 Hz), alltså får du NTSC-kompatibilitet (PAL-kompatbilitet får du i inget fall som helst eftersom PAL är 50 Hz och inte 48 Hz, utan du måste resampla ljudet i alla fall).

Materialet på Blu-Ray-skivorna är ibland 24,000 Hz i Europa, men det är mest 23,976 Hz, tyvärr.

Anledningen till att materialet på nätet är 23,976 är för att det är det på skivorna helt enkelt. Om du vill spara det i 24,000 Hz måste du nämligen resampla ljudet och det innebär en kvalitetsförlust till ingen nytta. Nu kan de släppa samma ljudspår på alla marknader (eftersom moderna europeiska TV-apparater klarar av att spela upp 23,976 och NTSC-material lika bra som PAL).

Permalänk
Medlem

Hej vet inte om det finns någon mera aktuell tråd, så bumpar denna. Min bild på tvn blinkar helt random när jag kör via datorn till tvn. Har någon hdmi 10m från kjell o co. Vet inte om det riktigt är kabeln det är fel på eller om det är någon inställning jag har gjort fel.

Tvn uppförde sig såhär nämligen nu i Måndags senaste till Game of Thrones avsnittet på 720p.

Så jag tänkte om jag ska pröva med en ny sladd, men då skulle jag behöva tips på vilken sladd jag borde köpa först.
Tänkte mig köpa helst från webhallen eller kjell o co, teknikmagasinet fungerar bra det med.

Fast tidigare i tråden så läste jag om någon 1.4 sladd som inte var "HDMI High Speed with Ethernet", fast söker jag på webhallen finner jag 0 alternativ på den sökningen.

Undrar även är det någon skillnad om man kör dvi till hdmi på tvn, eller om man kör från hdmi till hdmi? Kör nämligen just nu på dvi utgången, fast såg att det fanns hdmi utgång med på gfx kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svante08:

Hej vet inte om det finns någon mera aktuell tråd, så bumpar denna. Min bild på tvn blinkar helt random när jag kör via datorn till tvn. Har någon hdmi 10m från kjell o co. Vet inte om det riktigt är kabeln det är fel på eller om det är någon inställning jag har gjort fel.

Tvn uppförde sig såhär nämligen nu i Måndags senaste till Game of Thrones avsnittet på 720p.

Så jag tänkte om jag ska pröva med en ny sladd, men då skulle jag behöva tips på vilken sladd jag borde köpa först.
Tänkte mig köpa helst från webhallen eller kjell o co, teknikmagasinet fungerar bra det med.

Fast tidigare i tråden så läste jag om någon 1.4 sladd som inte var "HDMI High Speed with Ethernet", fast söker jag på webhallen finner jag 0 alternativ på den sökningen.

Undrar även är det någon skillnad om man kör dvi till hdmi på tvn, eller om man kör från hdmi till hdmi? Kör nämligen just nu på dvi utgången, fast såg att det fanns hdmi utgång med på gfx kortet.

Hej,

Bara ca 6 månader senare men jag köpte från dustin en active kabel för att garanterat få 1080p till min tv då jag behövre minst 15m+.
Köpt mig 20m http://www.dustinhome.se/product/5010550192/deltaco-hdmi-hdmi...
Då försvann mitt flimmer, som grönt flimmer över hela skärmen.
Det kan ju vara så din kabel va för klen.

Mina första eller dom flesta kablar jag har köpt under 10m är från webhallen, tycker dom har ett vettit pris + bra support om något vore fel.
Märket som jag köper från dom är då deltaco och köpa en deltaco över 10m kan jag inte rekomendera, dom kanske har fixat felet med fel märkning och info till återförsäljerna.

Visa signatur