Cooler Master Hyper 212 Evo vs. Noctua NH-D14 ?

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 Evo vs. Noctua NH-D14 ?

Jag står lite i valet och kvalet mellan dessa två CPU-kylare inför kommande datorbygge. Cooler Master Hyper 212 Evo är ju helt klart en bra och väldigt prisvärd luftkylare med gott anseende. Det jag undrar är helt enkelt om Noctua NH-D14, som också är en väldigt väl omtyckt luftkylare, faktiskt är såpass mycket bättre att prisskillnaden är motiverad? Kommer man att märka en tydlig skillnad?

Cooler Master Hyper 212 Evo: 242:- i dagsläget

vs.

Noctua NH-D14: 595:- i dagsläget

Helst vill jag ha synpunkter från de som faktiskt har erfarenhet av båda dessa och kan ge en objektiv beskrivning av skillnaden kylarna emellan. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har endast erfarenhet av Noctuas kylare, men vilka fläktar följer med coolermasters kylare?
Om du inte är nöjd med de fläktar som följer med kommer det addera till prislappen.

Bara fläktarna till noctuan (en 120 o en 140mm) kostar rätt mycket om man köper dom separat.

Noctuan är i alla fall lätt att montera oavsett plattform och lär för min del få följa med till nästa datorbygge då jag testat de slutna vattensystemen och inte tyckt att de ljudmässigt och prestandamässigt varit värt det.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufs:

Jag står lite i valet och kvalet mellan dessa två CPU-kylare inför kommande datorbygge. Cooler Master Hyper 212 Evo är ju helt klart en bra och väldigt prisvärd luftkylare med gott anseende. Det jag undrar är helt enkelt om Noctua NH-D14, som också är en väldigt väl omtyckt luftkylare, faktiskt är såpass mycket bättre att prisskillnaden är motiverad? Kommer man att märka en tydlig skillnad?

Cooler Master Hyper 212 Evo: 242:- i dagsläget

vs.

Noctua NH-D14: 595:- i dagsläget

Helst vill jag ha synpunkter från de som faktiskt har erfarenhet av båda dessa och kan ge en objektiv beskrivning av skillnaden kylarna emellan. Tack!

Ska du gå för max överklockning kommer Noctuan att vara betydligt bättre. Skall du endast överklocka lite kommer den prestera något bättre, men du kommer fortfarande att ha godkända temperaturer med 212:an.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

212+/evo ingår en riktigt bra fläkt, effektiv i alla hastigheter, kylflänsarna sitter inte tätt alls vilket gör kraftiga fläktar verkningslösa då högre överklockning kommer inte att funka lika stabilt som NH-D14.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Okej, låter som att det kanske är värt att lägga ut lite mer på Noctua NH-D14 då. Tack för synpunkter, vill gärna höra fler om det finns. Annars undrar jag ju även om monteringen av Noctuan, då den är så jäkla stor...är detta en smärtfri upplevelse eller hur jobbig tyckte ni att den var att montera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

212+/evo ingår en riktigt bra fläkt, effektiv i alla hastigheter, kylflänsarna sitter inte tätt alls vilket gör kraftiga fläktar verkningslösa då högre överklockning kommer inte att funka lika stabilt som NH-D14.

Jag vet inte hur det är på evo, men 212+ fläkten är ingen höjdare ... Låter rätt illa på högre varv IMHO, men beroende på hur mycket man klockar så behöver man inte varva upp den heller

Flänsarna är ganska tätt på 212 jämfört med en del andra flänsar, men i och för sig inte jättetätt... Kolla recensioner på tex silentpcreview för hur den påverkas vid för låga varvtal på fläkten.

Hyper 212 är dock sjukt prisvärd. Man får ju typ 80-90% av prestandan av Noctuan, för typ halva priset. Ska man klocka skiten ur processorn så kan det kanske vara värt en D14, men för mer normalt bruk räcker en 212 långt IMHO, och det finns vettiga fläktar till den för typ en hundring om man nu inte skulle gilla originalet. (kolla efter tex Nexus, eller Scythe Gentle Typhoon mfl)
Så beror på vad du ska göra med burken och hur viktigt priset är

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.