Permalänk
Medlem

Guide: Köpa en ny dator.

Har du en slö dator som knappt orkar med facebook? Slösa inte tid på att ladda ner virus infekterade program som "snabbar upp datorn". Gör som jag gjorde, köp en ny. Jag fick hjälp från några håll när jag skulle köpa ny dator. Jag ska nu ge dig några tips som hjälpte mig.
1, Prata med folk i forum som vet vad de pratar om (Sweclockers till exempel). Fråga vad som är nytt och bra men kanske inte allt för dyrt.
2, Börja spana på dator delar som fungerar till din prisklass. Och ja jar rekomenderar att köpa datordelar framför en fördig dator. Det är billigare och det resulterar i att du kan få en bättre dator. (P.S Vänta inte för länge på att köpa datorn, då får du aldrig den )
3, Åk och köp delarna eller besök en sida som har de delar du vill ha och köp de från sidan. Jag rekommenderar Inet.se de har bra kund service och man får oftsat varorna inom någon dag.
4, Om du kan eller någon du känner kan bygga en dator gör det. Köp inte dyra tjänster där de bygger datorn åt dig för att du sparar pengar, lär dig hur man gör och du vet var allt sitter om du ska uppgradera någon komponent.

Så nu har du en ny dator, men en sak till städa datorn regelbundet.

// Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Entusiast

Om man nu har surfat in på Sweclockers.com så vet man nog redan vad man är här för, att diskutera eller att be om köpråd
Så jag tror inte att någon Svensson kommer att se denna guide och den var väl inte så informativ heller...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om man har en slö dator kan man innan man köper en ny testa med att installera ett Linux OS som Ubuntu.
Min farmors gamla burk hade Windows 2000 eller något och den var slö och hade massa virus.
När jag och farsan då stoppade in Ubuntu, den senaste blev den snabb som attan och är nu som vilken ny surfdator som helst.
Bra va? Kostar inget mer än kanske att du behöver en DVD skiva eller USB sticka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Om man nu har surfat in på Sweclockers.com så vet man nog redan vad man är här för, att diskutera eller att be om köpråd
Så jag tror inte att någon Svensson kommer att se denna guide och den var väl inte så informativ heller...

Det kan vara så. Men om du tänker dig att någon som googlar på "Guide" och hittar forumet på Sweclockers, då kan det vara till ganska bra hjälp.
Och sen så stog det i tävlings guiden att man skulle skriva kortfattat

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om man har en slö dator kan man innan man köper en ny testa med att installera ett Linux OS som Ubuntu.
Min farmors gamla burk hade Windows 2000 eller något och den var slö och hade massa virus.
När jag och farsan då stoppade in Ubuntu, den senaste blev den snabb som attan och är nu som vilken ny surfdator som helst.
Bra va? Kostar inget mer än kanske att du behöver en DVD skiva eller USB sticka!

Det är bra om man vill ha en bra fungerande surfdator, det förnekar jag inte. Men om man vill spela lite mer på den så kanske det inte fungerar lika bra.

Visa signatur

<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

va det här en guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastbit:

va det här en guide?

En guide i stavfel isåfall... Frågan är om man är så kass på svenska språket, varför använder man sig inte av dom hjälpmedel som finns!?