Hjälp med Denon AVR-1912 5.1

Permalänk
Medlem

Hjälp med Denon AVR-1912 5.1

Hej alla!

Jag köpte igår min första hemmabiosystem och nu har jag stött på lite problem.
Jag kan inte spela upp musik med 5.1, det kommer bara ut ljud från front högtalarna eller 4st men inte från centern eller basen.
Det blir så när jag antingen försöker spela upp musik från datorn eller airplay funktionen!

jag har hdmi kabel från GTX 470 till recievern som är Denon-avr1912

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/dali_zen...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/dali_sub...

edit: Jag har två dator skärmar + tv. När jag kör airplay måste jag ha tvn på annars stängs ena datorskärmen!
what to do?

Permalänk
Medlem

Det är väl så att musiken är väl bara i stereo antar jag och om du då vill få ut det ur alla högtalare så får du nog slå på pro logic ll music i förstärkaren så "fejkar" förstärkaren surround (jag är ingen expert på området men jag är nästan helt säker på att jag har rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DH82:

Det är väl så att musiken är väl bara i stereo antar jag och om du då vill få ut det ur alla högtalare så får du nog slå på pro logic ll music i förstärkaren så "fejkar" förstärkaren surround (jag är ingen expert på området men jag är nästan helt säker på att jag har rätt)

jag hitta något som heter dolby pro logic. men det fungerar inte.
dem spelar bara på dem främre högtalarna.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara som så att du inte har gått igenom guiden för högtalarinställning? Så du kanske inte har inställt att du har 5.1 högtalare?

Tips e att ställa frågan på www.minhembio.com, som förmodligen e d bästa svenska forumet för hemmabio/hifi

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Musik är inte gjort för något annat än 2.1.. Vill du ha ljudet i alla högtalare när spelar musik måste du använda Pro logic II eller liknande som endast simulerar 2 kanaler till att höras i alla 5. Kan även heta något med Logic7-m. Kolla i manualen till förstärkaen och se vilka tuper av simulerad surround den har stöd för

Mvh

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

nadesico: Jag har också en AVR-1912 och det är som tidigare sagt i tråden att musik i stereo spelas upp i stereo, det är först när du matar 5.1 ljud till förstärkaren som den använder resterande högtalare.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt få skivor som är gjorda för 5.1, Pink Floyd's Dark Side of the Moon finns med 5.1 (och någon mer med dem), ljudkällan måste vara en DTS Music Disc, här är ett urval av de skivor som finns http://www.5point1.com/Products-5_1_DTS_Music_Disc_2.html

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DimensionDude:

nadesico: Jag har också en AVR-1912 och det är som tidigare sagt i tråden att musik i stereo spelas upp i stereo, det är först när du matar 5.1 ljud till förstärkaren som den använder resterande högtalare.

Jag har två skärmar ikopplad till min dator. och när jag kör airplay måste jag ha tvn på. annars stänger ena bildskärmen av sig.
Vet du hur jag löser detta problem?
Och min airplay hackar som om den behöver buffra. har du det problemet?

Permalänk
Skrivet av nadesico:

Jag har två skärmar ikopplad till min dator. och när jag kör airplay måste jag ha tvn på. annars stänger ena bildskärmen av sig.
Vet du hur jag löser detta problem?
Och min airplay hackar som om den behöver buffra. har du det problemet?

Jag kan köra Airplay från telefonen till förstärkaren utan att TVn måste vara på. Jag har däremot märkt att mitt grafikkort, så fort jag sätter förstärkaren på ingången från datorn, ger bild där också. Vet inte om det kanske har att göra med hur HDMI är kopplat osv men du skall inte behöva se på TVn eller ha den på för att köra Airplay.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

Jag kan köra Airplay från telefonen till förstärkaren utan att TVn måste vara på. Jag har däremot märkt att mitt grafikkort, så fort jag sätter förstärkaren på ingången från datorn, ger bild där också. Vet inte om det kanske har att göra med hur HDMI är kopplat osv men du skall inte behöva se på TVn eller ha den på för att köra Airplay.

mm det märkte jag också.. jag stängde av 1912 från datorn. så att bara bildskärmarna är aktiv.
så byter jag när jag vill se på film bara.

Men jag har lite problem med Airplayn, den hackar.. har du nå tips på att fixa det?
För när jag streamar från media playern så är det inga problem men jag lyckas inte hitta hur man shuffle:a därifrån.

Permalänk
Skrivet av nadesico:

mm det märkte jag också.. jag stängde av 1912 från datorn. så att bara bildskärmarna är aktiv.
så byter jag när jag vill se på film bara.

Men jag har lite problem med Airplayn, den hackar.. har du nå tips på att fixa det?
För när jag streamar från media playern så är det inga problem men jag lyckas inte hitta hur man shuffle:a därifrån.

Nej, hack är inget jag upplevt mer än när jag kör Bluetooth till bilstereon. Jag vet däremot att det finns en uppdatering till förstärkaren om du inte redan gjort den, det kanske hjälper. Har för mig att den tar en halvtimme att genomföra dock så se till att du har tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, hack är inget jag upplevt mer än när jag kör Bluetooth till bilstereon. Jag vet däremot att det finns en uppdatering till förstärkaren om du inte redan gjort den, det kanske hjälper. Har för mig att den tar en halvtimme att genomföra dock så se till att du har tid.

hm, konstigt.. kanske är någon insällning jag har missat? för jag lyckas inte simulera så att music spelas på alla högtalare + upplever hack när jag kör airplay.
Tack för hjälpen..
får försöka forska vidare

Permalänk
Medlem

Alltså jag är inte riktigt med på frågan. Du vill spela vanlig musik i flera kanaler.

Permalänk
Medlem

Du bör ha alternativet 5 channel stereo eller dylikt, har iaf jag på min Denon förstärkare (dock äldre men även mer påkostad). Kan konvertera vilken signal (analog eller digital) som helst till 5ch stereo samt till övriga fusk surround (THX, Dolby etc. om det inte redan är en digital surround signal dvs.).

Antar att du följt inställningarna osv. för förstärkaren så att den vet vilka högtalarutgångar som den kan skicka ut ljud till?

@Edit: läsbarhet och förtydligande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkCC:

Du bör ha alternativet 5 channel stereo eller dylikt, har iaf jag på min Denon förstärkare (dock äldre men även mer påkostad). Kan konvertera vilken signal (analog eller digital) som helst till 5ch stereo samt till övriga fusk surround (THX, Dolby etc. om det inte redan är en digital surround signal dvs.).

Antar att du följt inställningarna osv. för förstärkaren så att den vet vilka högtalarutgångar som den kan skicka ut ljud till?

@Edit: läsbarhet och förtydligande

Det blir ändå inte 5.1 ljud på musiken så länge inte musiken är inspelad i det och det är väldigt få skivor som är det

Permalänk
Skrivet av Flux69:

Det blir ändå inte 5.1 ljud på musiken så länge inte musiken är inspelad i det och det är väldigt få skivor som är det

Det blir inte äkta 5.1, men förstärkaren klarar fortfarande att dela upp ljudet till alla högtalare ink subbas.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Det blir inte äkta 5.1, men förstärkaren klarar fortfarande att dela upp ljudet till alla högtalare ink subbas.

Det är inte på något sätt i närheten av 5.1

Permalänk
Skrivet av Flux69:

Det är inte på något sätt i närheten av 5.1

Men lägg ner nu och sluta att vara dryg. Musiken skapas i 2.0 de vet alla för du har nämnt det 3gg i tråden och det var inte det som tråden handla om. TS undra om han kunde på ljud ur alla högtalarna istället för bara 2st. Det finns flera funktioner för att få det då förstärkaren själv "delar signalen" på alla 5 högtalarna + LFE. Det ger fortfarande ljud ur alla högtalarna vilket TS var ute efter. Oavsett hur en förstärkare speglar ljudet mellan fram och bakkanalerna så blir det ljud ur högtalarna, eller räknas inte det ljudet? Det blir inte "äkta 5.1" men fortfarande ljud ur alla högtalare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem

Om man har en riktig stereoinspelning (alltså inte utpanorerad mono) så kommer en matrisdekoder att kunna plocka ut ambiensinformation ur signalen, alla moderna (?) dekodrar har antagligen dolby prologic i nån version, sedan så finns det tex dts neo och logic 7 och så finns det tillverkare som har en massa egna lösningar, som yamaha och dynavector, så man kan få ett riktigt surroundfält som återskapar ambiencen, men de flesta skivor idag är inte stereo och då fungerar inte dekodrarna som de ska.
Så man kan väl säga att tekniken finns, men pga hur man oftast spelar in musik så fungerar det ändå inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp, det jag vill är att musik ska kunna spelas ut från alla mina högtalare inklusiv basen.
Det jag har lyckas hittills är att få ut på alla högtalarna förutom Subbasen.
Ändrade inställningen på bass menyn main + lfe jag har ingen aning om vad lfe betyder jag är nybörjare.

Jag tror att jag har ställt in alla högtalare rätt eftersom jag har gjort kalibrering på högtalarna och jag har fått surround att fungera när jag ser på film. Men jag vet inte om det är något mer jag bör ställa in för att få ljud ut på alla högtalarna när jag lyssnar på musik?

Permalänk
Rekordmedlem

lfe är det separata baseffektspåret på filmer http://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effects, det är egentligen inte ett ljudspår utan en kanal för effektstyrning, den går att ha till annat än ljud om man vill, så den kallas Low-frequency effects och alltså inte något som har med ljud att göra, det kan tex vara vibratorer i stolarna man styr från den medan subbasarna får signal från de normala ljudspåren, det är därför man kan välja vilka signaler man vill mixa ihop till subutgången i en hembio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Vilket inte är det som TS efterfrågar men tack för att du svarar på något som jag redan vet (äger ett antal SACD).
Och beroende på definition så blir det faktiskt 5.1 ljud, så länge det kommer ljud ur 5 högtalare och en bas. Beroende på källa blir det dock inte positionerat ljud så länge källan inte är inspelad på så vis.

TS: ok, det borde ju fungera då kan man tycka, finns det ingen hjälp alls att få från manualen? Och får du ljud ur basen när du kör en film med Surround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Kan det inte vara som så att du inte har gått igenom guiden för högtalarinställning? Så du kanske inte har inställt att du har 5.1 högtalare?

Tips e att ställa frågan på www.minhembio.com, som förmodligen e d bästa svenska forumet för hemmabio/hifi

Nja jag tycker nog att minhembio ligger på plats tre efter.
1, http://www.hififorum.nu/forum/portal.asp
2, http://www.faktiskt.se/
sen finns även http://www.euphonia-audioforum.se men har inte hängt där så mycket så har ingen direkt uppfattning om hur bra det är.

En annan bra länk för denon ägare är denna.
BATPIG'S
"DENON-TO-ENGLISH DICTIONARY"
SETUP GUIDE AND FAQ

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

lfe är det separata baseffektspåret på filmer http://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effects, det är egentligen inte ett ljudspår utan en kanal för effektstyrning, den går att ha till annat än ljud om man vill, så den kallas Low-frequency effects och alltså inte något som har med ljud att göra, det kan tex vara vibratorer i stolarna man styr från den medan subbasarna får signal från de normala ljudspåren, det är därför man kan välja vilka signaler man vill mixa ihop till subutgången i en hembio.

Ok, ska inställningen då på basen stå på main + lfe eller bara lfe? Om man vill ha surround när man ser film? + när om man vill ha bas när man lyssnar på musik.
Spelar det någon roll vilken den står på? Måste man ändra inställningen isåfall beroende på vad man gör?

jag har läst på lite om vad lfe och main +lfe gör men förstår inte riktigt ändå.
jag har två golvhögtalare som är satt på large. dem bakre för surround är small.
vad bör jag har för inställning på subben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Vilket inte är det som TS efterfrågar men tack för att du svarar på något som jag redan vet (äger ett antal SACD).
Och beroende på definition så blir det faktiskt 5.1 ljud, så länge det kommer ljud ur 5 högtalare och en bas. Beroende på källa blir det dock inte positionerat ljud så länge källan inte är inspelad på så vis.

TS: ok, det borde ju fungera då kan man tycka, finns det ingen hjälp alls att få från manualen? Och får du ljud ur basen när du kör en film med Surround?

Jag har rotat runt i manualen men jag hittar inte riktigt något som passar in.
Hittar en sektion som används för surround då står det massa vad olika är.
Men jag trycker och ändrar på inställningarna ljud kommer ut från olika högtalare men basen vill inte med!

Ljud och surround fungerar när jag ser film då jag använder"multi channel in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja jag tycker nog att minhembio ligger på plats tre efter.
1, http://www.hififorum.nu/forum/portal.asp
2, http://www.faktiskt.se/
sen finns även http://www.euphonia-audioforum.se men har inte hängt där så mycket så har ingen direkt uppfattning om hur bra det är.

En annan bra länk för denon ägare är denna.
BATPIG'S
"DENON-TO-ENGLISH DICTIONARY"
SETUP GUIDE AND FAQ

tack, jag ska rota runt där lite!

Permalänk
Medlem

Till nästa gång du ska svara på flera olika inlägg använd då citera flera knappen på dessa inlägg och sen efter alla inlägg du ska svara på är "markerade" (knappen blir mörkare) så trycker du citera så finns alla inlägg i en post.

Anledningen till detta är detta som forum reglerna säger

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Bara så att du inte får en varning heller blir bannad för en sån sak.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Grizzly666:
Tack ska tänka på det nästa gång!

Till alla:
Jag har nu lyckas läsa mig fram till att man ska ställa sina front högtalarna på small och inte på large fast att denon automatiskt väljer det. stämmer det? är det bättre? Jag har dali golvhögtalare.
Isåfall varför? vad är det för skillnad?

Det var en person som skrev att jag ska ändra i sub inställningen till main + lfe
men har nu hittat att det inte alls är bra och det är bättre med bara lfe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

Till alla:
Jag har nu lyckas läsa mig fram till att man ska ställa sina front högtalarna på small och inte på large fast att denon automatiskt väljer det. stämmer det? är det bättre? Jag har dali golvhögtalare.
Isåfall varför? vad är det för skillnad?

Det är en bra idé då du har en bashögtalare. Min är även den inställd så. Vad den då gör är att den inte skickar bas-frekvenserna till front utan dessa skickas istället till basen som är anpassad för att just spela upp dessa frekvenser. Brukar även gå att ställa in exakt vilka frekvenser som ska skickas till basen och därmed vilka högtalarna ska ta hand om beroende vad de är byggda för.

Din huvudsakliga fråga har du inte löst än heller va? Är lite frågande till hur du skickar ljudet till förstärkaren, det är datorn du spelar musik ifrån?