Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem

Skön guide! \:D/

Noob fråga kanske men; jag har en HTPC med i5 på 3,4 GHZ och 8 GB (1600 MHZ) RAM. I burken sitter det 1 st 120 GB SSD (OS), 1 st 640 GB HDD (för media lagring) och en RAID 1 på 500 GB som jag tänkt använda som en egen "Dropbox". Har jag förstått saken rätt om jag påstår att jag kan lägga upp RAID 1an som VMware server och remota den från vilken dator som helst och på så sätt skapa min egna Dropbox?

Målet är att RAID 1an ska vara som min privata cloudtjänst då jag inte litar på Dropbox. Jag har tittat på olika cloudlösningar, men inte hittat någon jag gillar (förslag?) och trillade efter ett tag in på denna tråd. Förslagsvis en mapp på mitt skrivbord på laptopen som är själva servern, eller sätta upp en Owncloud..?

Alltså; kan jag göra en server utav en partitionering på en befintlig dator, eller måste server vara en helt separat dator?

Ge mig gärna tips på vad som skulle vara en smidig lösning. Har funderat på Teamviewer men det känns ju sådär.

Många frågor, men mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Skön guide! \:D/

Noob fråga kanske men; jag har en HTPC med i5 på 3,4 GHZ och 8 GB (1600 MHZ) RAM. I burken sitter det 1 st 120 GB SSD (OS), 1 st 640 GB HDD (för media lagring) och en RAID 1 på 500 GB som jag tänkt använda som en egen "Dropbox". Har jag förstått saken rätt om jag påstår att jag kan lägga upp RAID 1an som VMware server och remota den från vilken dator som helst och på så sätt skapa min egna Dropbox?

Målet är att RAID 1an ska vara som min privata cloudtjänst då jag inte litar på Dropbox. Jag har tittat på olika cloudlösningar, men inte hittat någon jag gillar (förslag?) och trillade efter ett tag in på denna tråd. Förslagsvis en mapp på mitt skrivbord på laptopen som är själva servern, eller sätta upp en Owncloud..?

Alltså; kan jag göra en server utav en partitionering på en befintlig dator, eller måste server vara en helt separat dator?

Ge mig gärna tips på vad som skulle vara en smidig lösning. Har funderat på Teamviewer men det känns ju sådär.

Många frågor, men mycket tacksam för svar.

Vad kör du för OS primärt? En Owncloud-lösning är nog det minst komplicerade.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Vad kör du för OS primärt? En Owncloud-lösning är nog det minst komplicerade.

Windows 7 Ultimate 64.

Är det enkelt att sätta upp en Owncloud-lösning? Efter en del eftertanke så skulle den lösningen vara bäst, och då isf raida 500 GB HDDn och lägga Owncloud på den.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Windows 7 Ultimate 64.

Är det enkelt att sätta upp en Owncloud-lösning? Efter en del eftertanke så skulle den lösningen vara bäst, och då isf raida 500 GB HDDn och lägga Owncloud på den.

Kolla här: http://doc.owncloud.org/server/4.5/admin_manual/installation....

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att kryptera servern med alla virtuella maskiner, med t.ex truecrypt. Jag har letat på google men hittar inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a08steis:

Finns det möjlighet att kryptera servern med alla virtuella maskiner, med t.ex truecrypt. Jag har letat på google men hittar inget vettigt.

ESXi i sig har inget stöd för kryptering så vitt jag vet. Det är ju dock inget som hindrar dig från att kryptera VM's.

Titta lite här: http://communities.vmware.com/message/2161368

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

ESXi i sig har inget stöd för kryptering så vitt jag vet. Det är ju dock inget som hindrar dig från att kryptera VM's.

Titta lite här: http://communities.vmware.com/message/2161368

Ah, tack hade missat den!

Permalänk
Medlem

Har nu installerat min esxi
Men jag har en fundering...

Just nu kör jag en med en 500GB hdd som systemdisk med alla vm. Mina resterande hårddiskar är partionerade via esxi. Vad händer om systemdisken krashar och jag köper en ny, kommer jag kunna koppla upp diskarna igen? Det BÖR väl inte vara något problem?

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig vad fördelen är att köra detta på en ensamstående server istället för igenom VMware Workstation på den vanliga datorn?

Det låter ju som att det bara är mer krångel till samma sak. Att köra virituella maskiner.. Sålänge man inte leker med vt-d och ska hosta " workstation" till andra datorer som kanske inte har den prestandan en bra server har. Hoppas att nån kan ge klarhet i detta

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Ewelyn:

Kan nån förklara för mig vad fördelen är att köra detta på en ensamstående server istället för igenom VMware Workstation på den vanliga datorn?

Det låter ju som att det bara är mer krångel till samma sak. Att köra virituella maskiner.. Sålänge man inte leker med vt-d och ska hosta " workstation" till andra datorer som kanske inte har den prestandan en bra server har. Hoppas att nån kan ge klarhet i detta

Därför att man kanske inte vill ha sin "vanliga dator" igång dygnet runt?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Därför att man kanske inte vill ha sin "vanliga dator" igång dygnet runt?

Ja iofs det har du rätt i.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det verkar ha släppts en hyffsat stor uppdatering den 25/4-13.
http://www.vmware.com/patchmgr/findPatch.portal

Build Number: 1065491
http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur gör jag när LINT1 motherboard interrupt dyker upp och vägrar försvinna?
Sitter med en Dell precision T5400.
Specs är:
2st quadcore intel E5450 CPU
8gb ecc fb ddr2 ram
2st IBM Netxtreme 1000 T 39Y6095 Broadcom PCI-X
samt en 15k rpm sasdisk på 65gb som jag har (so far) en VM på.

Allt flöt på först med installation etc. Lyckades till och med skapa en VM som jag installera windows 8 på etc etc.
Hängde sig allt och efter det så vill inget boota och den vill inte enns komma så långt så jag kan installera om från skiva.

VT igång samt direct I/O av
Kör senaste ESXi 5.1.0 build 799733

Btw har stängt av speedstep! Har även kört Dells inbyggda minnestest i och med att när jag startar om datorn från ESXi´s debugger så säger den att den upptäckt fel i minnet. Även memtest 86 hittar inga fel på 2 timmar (första jag gjorde innan jag installera allt.)

Som jag uppfattar det så dör allt direkt jag trycker in en tpkabel i något av nätverkskorten (inte det inbyggda)
Dock hittar ju vmware mina kort och rapporterar mac-adresser etc etc.

Mycket tacksam för hjälp! Min första test av en virtuel miljö av detta slaget.

EDIT: Ser ut att vara fixat nu men mer testande får säkerställa det

ändra 5.0.1 till 5.1.0
Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Så, vill ha lite förslag på nördvändiga VM's att köra nu när man har en ESXi

Idag kör jag:

  • Filserver - Windows 2012

  • Proxy (vet inte riktigt varför jag behöver den här) - Ubuntu Desktop

  • VPN - Windows 2008

  • Webserver - Ubuntu Server

  • Management VM - Windows 7

Någon som har förslag på flera roliga saker man kan köra?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Är det möjligt att sätta upp ett syncat cluster?

Hejsan!

Jag är ny på VMware, har bara lekt lite med det och jag har en ganska stor fråga angående VMware.

Jag undrar om det är möjligt att sätta upp ett cluster där alla kör samma virtuell server och där alla servrar både delar på arbetet och syncar runt ändringar till varandra.

t.ex.

-------------------- Cluster1 --------------------
Server1 = Virtuell1
Server2 = Virtuell1
Server3 = Virtuell1
Server4 = Virtuell1

Jag förstår att det är möjligt att göra men jag undrar om det finns en enkel väg i VMvare panelen som man kan göra detta.

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Så, vill ha lite förslag på nördvändiga VM's att köra nu när man har en ESXi

Idag kör jag:

  • Filserver - Windows 2012

  • Proxy (vet inte riktigt varför jag behöver den här) - Ubuntu Desktop

  • VPN - Windows 2008

  • Webserver - Ubuntu Server

  • Management VM - Windows 7

Någon som har förslag på flera roliga saker man kan köra?

Sätt någon form av nätverksövervakning? Kan vara intressant med lite statistik med vad som sker på ditt nätverk m.m.

Permalänk

Okej så jag är ganska ny på sånt här. Kan någon förklara varför jag skulle använda mig av ESXi istället för en vanlig windows server/linux server OS installation?

Det jag vill göra är följande:

  • Backa upp filer och annat från alla datorer i hushållet

  • Mediaserver som skall streama media till datorer/tv, via tex plex eller xbmc

  • möjlighet till att bygga vidare för framtida hem automation i varierande grad (lampor, ljus etc)

  • Webserver

  • Counter strike och minecraft server

  • Streama musik till tv och ljudsystem

Vilket är då bäst för mig? Att börja med ESXi och bygga vidare eller köra på windows server alternativt någon linux server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Okej så jag är ganska ny på sånt här. Kan någon förklara varför jag skulle använda mig av ESXi istället för en vanlig windows server/linux server OS installation?

Det jag vill göra är följande:

  • Backa upp filer och annat från alla datorer i hushållet

  • Mediaserver som skall streama media till datorer/tv, via tex plex eller xbmc

  • möjlighet till att bygga vidare för framtida hem automation i varierande grad (lampor, ljus etc)

  • Webserver

  • Counter strike och minecraft server

  • Streama musik till tv och ljudsystem

Vilket är då bäst för mig? Att börja med ESXi och bygga vidare eller köra på windows server alternativt någon linux server?

Det enkla svaret är ju att du blir mer flexibel och utnyttjar din hårdvara mer optimalt. Du kan köra olika tjänster på olika servrar och undviker att ett system påverkar ett annat, du kan köra blandat Windows och Linux efter behov.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Vad är bäst för mig om jag bara ska hosta counter strike och minecraft servrar på servern?
(Alltså servern ska vara dedikerad till spelservrar)

Att använda mig av ESXi eller bara installera windows server som vanligt?

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem
Skrivet av steenarna123:

Vad är bäst för mig om jag bara ska hosta counter strike och minecraft servrar på servern?
(Alltså servern ska vara dedikerad till spelservrar)

Att använda mig av ESXi eller bara installera windows server som vanligt?

Kan du samköra CS- och Minecraft-servrarna i samma Windows-installation är ju det enklast, onödigt att göra det mer komplicerat än man behöver.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Kan du samköra CS- och Minecraft-servrarna i samma Windows-installation är ju det enklast, onödigt att göra det mer komplicerat än man behöver.

Beror lite på hur man ser det. Säger inte ditt påstående är fel, men det finns ju alltid 2 sidor på ett mynt.

Kör du 1st maskin (oavsett virtuell eller ej) med både MC och CS på samma server, har du bara en server att patcha och administrera. Smidigt, men...
Skulle din CS-server skapa någon form av problem och sänka operativsystemet, tar den med sig din MC-server i samma krasch. Delar du servrarna (tex 2st virtuella gäster), så blir de oberoende av varandra. Du får här även möjligheter att styra hur din hårdvara skall allokera resurser, och justera den virtuella hårdvaran. Men du får ju förstås 2st servers som du behöver patcha, konfigurera och ha licenser till (OS, AV, FW tex).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Hur gör man nu för att köra backuper på mina hosts? Måste man lösa det genom att sätta upp ett backupsystem på varje gästhost eller finns det en lösning i ESXi?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Hur gör man nu för att köra backuper på mina hosts? Måste man lösa det genom att sätta upp ett backupsystem på varje gästhost eller finns det en lösning i ESXi?

Rätta mig om jag har fel men efter vad jag kan se på lekburken så är det väl bara att skapa en avbild/"Snapshot" på den virtuella maskinens minne?
Borde väl gå att schemalägga den funktionen på något vis kan man tycka.

"With snapshots, you can preserve the state of a virtual machine so that you can return to the same state repeatedly. A snapshot captures the entire state of a virtual machine at the time you take the snapshot.

The vSphere Web Client and the vSphere Client provide several operations for creating and managing virtual machine snapshots and snapshot chains. You can create snapshots, revert to any snapshot in the chain, and remove snapshots. You can create extensive snapshot trees to save the virtual machine state at any point in time, and restore the virtual machine later if necessary.

A snapshot preserves the following information:

Virtual machine state. The virtual machine can be powered-on, powered-off, or suspended when the snapshot is taken.

Virtual machine data. The data includes all the files that make up the virtual machine, including all the virtual disks, memory, and other devices, such as virtual network interface cards.

Snapshots operate on individual virtual machines. In a group of virtual machines, taking a snapshot preserves only the state of the active virtual machine.

When you revert to a snapshot, you return the virtual machine state and the virtual machine data to the state they were in at the time you took that snapshot. If you want the virtual machine to be suspended, powered on, or powered off when you start it, ensure that it is in the state you want when you take that snapshot.

Snapshots let you revert repeatedly to the same state without creating multiple virtual machines. With snapshots, you create backup and restore positions in a linear process. You can also preserve a baseline before diverging a virtual machine in a snapshot tree.

Do not use snapshots as virtual machine backups. Snapshots provide a point-in-time image of the disk that backup solutions can use. Large numbers of snapshots are difficult to manage, take up large amounts of disk space, and are not protected in the case of hardware failure. Backup solutions, like VMware Data Recovery, use the snapshot mechanism to freeze the state of a virtual machine. The Data Recovery backup method has capabilities that mitigate the limitations of snapshots.

You can use snapshots as restoration points during a linear or iterative process, such as installing update packages, or during a branching process, such as installing different versions of a program. Taking snapshots ensures that each installation begins from an identical baseline"

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Hur gör man nu för att köra backuper på mina hosts? Måste man lösa det genom att sätta upp ett backupsystem på varje gästhost eller finns det en lösning i ESXi?

För backup av vmwareburkar brukar jag använda GhettoVCB som är gratis och finns på http://communities.vmware.com/docs/DOC-8760. Det skriptet gör är att ta en snapshot på din vmwaremaskin och sen kopierar den till din backupdestination. Efter backup mergas snapshotten med nuvarande tillstånd på vmwareburken.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Rätta mig om jag har fel men efter vad jag kan se på lekburken så är det väl bara att skapa en avbild/"Snapshot" på den virtuella maskinens minne?
Borde väl gå att schemalägga den funktionen på något vis kan man tycka.

Skrivet av noobs:

För backup av vmwareburkar brukar jag använda GhettoVCB som är gratis och finns på http://communities.vmware.com/docs/DOC-8760. Det skriptet gör är att ta en snapshot på din vmwaremaskin och sen kopierar den till din backupdestination. Efter backup mergas snapshotten med nuvarande tillstånd på vmwareburken.

Så det finns ingen smidig funktion som gör det automatisk i ESXi? Borde ju helt klart finnas något superdupersmidigt system att köra en backup på en Datastorage och lägga den på en NFS. Känns som jag får tuffa vidare på Windows Server med Storage Spaces tills jag byter CPU i servern så jag kan skicka vidare SATA-kontrollern till gästhost och köra ZFS. Blir lite väl mycket "ghetto" för att jag ska känna mig säker idag :).

Hoppas verkligen att det kommer något svinbillig burk jag kan köpa, med två servrar så slipper jag ju bekymra mig för lagringen

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Så det finns ingen smidig funktion som gör det automatisk i ESXi? Borde ju helt klart finnas något superdupersmidigt system att köra en backup på en Datastorage och lägga den på en NFS. Känns som jag får tuffa vidare på Windows Server med Storage Spaces tills jag byter CPU i servern så jag kan skicka vidare SATA-kontrollern till gästhost och köra ZFS. Blir lite väl mycket "ghetto" för att jag ska känna mig säker idag :).

Hoppas verkligen att det kommer något svinbillig burk jag kan köpa, med två servrar så slipper jag ju bekymra mig för lagringen

Det finns inget inbyggt i ESXi, men det finns tredjepartslösningar. GhettoVCB är en gratisvariant, sen är väl vRanger och Veeam de vanligaste, dock ej gratis. Dessutom har VMware fr. v5.1 minskat möjligheten att backa VM's med gratis-licensen.

Om ditt samvete tillåter det så kan du sätta en piratad ESX-licens och köra en lika piratad version av Veeam Backup & Replication. I den kan du schemalägga snyggt och prydligt.

Man kan göra så...men är det rätt...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Ewelyn:

Kan nån förklara för mig vad fördelen är att köra detta på en ensamstående server istället för igenom VMware Workstation på den vanliga datorn?

Det låter ju som att det bara är mer krångel till samma sak. Att köra virituella maskiner.. Sålänge man inte leker med vt-d och ska hosta " workstation" till andra datorer som kanske inte har den prestandan en bra server har. Hoppas att nån kan ge klarhet i detta

Det som är fördelen med att ha en hypervisor istället för workstation stuket är att via hypervisorn(esxi) så har den direkt kontakt med hårdvaran. Om du kör workstation så går den via operativsystemet till hårdvaran, vilket inte gör det lika effektivt. det är en av de stora anledningarna.

Det är helt enkelt bättre för prestandan.

Sen har du det att med hjälp av hypervisorn kunna få en mer optimerad miljö, hur som haver, om man ska köra labbar osv hemma så kan man lika gärna köra workstation eftersom det går att sätta upp lika enkelt där som i en server. Men du har möjlighet att bygga en strömsnål maskin som agerar molntjänst för dig när du inte är hemma osv osv, då man kan ha ett monster till stationär dator som slukar mycket ström kan det göra skillnad.

Självklart så drar det ju mera ström att ha en server ståendes 24/7 men det går att optimera med sparlägen osv när man inte använder maskinen.

Hoppas det ger lite klartecken.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Rätta mig om jag har fel men efter vad jag kan se på lekburken så är det väl bara att skapa en avbild/"Snapshot" på den virtuella maskinens minne?
Borde väl gå att schemalägga den funktionen på något vis kan man tycka.

"With snapshots, you can preserve the state of a virtual machine so that you can return to the same state repeatedly. A snapshot captures the entire state of a virtual machine at the time you take the snapshot.

The vSphere Web Client and the vSphere Client provide several operations for creating and managing virtual machine snapshots and snapshot chains. You can create snapshots, revert to any snapshot in the chain, and remove snapshots. You can create extensive snapshot trees to save the virtual machine state at any point in time, and restore the virtual machine later if necessary.

A snapshot preserves the following information:

Virtual machine state. The virtual machine can be powered-on, powered-off, or suspended when the snapshot is taken.

Virtual machine data. The data includes all the files that make up the virtual machine, including all the virtual disks, memory, and other devices, such as virtual network interface cards.

Snapshots operate on individual virtual machines. In a group of virtual machines, taking a snapshot preserves only the state of the active virtual machine.

When you revert to a snapshot, you return the virtual machine state and the virtual machine data to the state they were in at the time you took that snapshot. If you want the virtual machine to be suspended, powered on, or powered off when you start it, ensure that it is in the state you want when you take that snapshot.

Snapshots let you revert repeatedly to the same state without creating multiple virtual machines. With snapshots, you create backup and restore positions in a linear process. You can also preserve a baseline before diverging a virtual machine in a snapshot tree.

Do not use snapshots as virtual machine backups. Snapshots provide a point-in-time image of the disk that backup solutions can use. Large numbers of snapshots are difficult to manage, take up large amounts of disk space, and are not protected in the case of hardware failure. Backup solutions, like VMware Data Recovery, use the snapshot mechanism to freeze the state of a virtual machine. The Data Recovery backup method has capabilities that mitigate the limitations of snapshots.

You can use snapshots as restoration points during a linear or iterative process, such as installing update packages, or during a branching process, such as installing different versions of a program. Taking snapshots ensures that each installation begins from an identical baseline"

Dold text

Snapshots ska ALDRIG användas som permanent backup. Om man ska köra backup kör man det med 3e parts lösningar alternativt Vmware DR (Data Recovery)

Citat:

Do not use snapshots as virtual machine backups. Snapshots provide a point-in-time image of the disk that backup solutions can use. Large numbers of snapshots are difficult to manage, take up large amounts of disk space, and are not protected in the case of hardware failure. Backup solutions, like VMware Data Recovery, use the snapshot mechanism to freeze the state of a virtual machine. The Data Recovery backup method has capabilities that mitigate the limitations of snapshots.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Det som är fördelen med att ha en hypervisor istället för workstation stuket är att via hypervisorn(esxi) så har den direkt kontakt med hårdvaran. Om du kör workstation så går den via operativsystemet till hårdvaran, vilket inte gör det lika effektivt. det är en av de stora anledningarna.

Det är helt enkelt bättre för prestandan.

Sen har du det att med hjälp av hypervisorn kunna få en mer optimerad miljö, hur som haver, om man ska köra labbar osv hemma så kan man lika gärna köra workstation eftersom det går att sätta upp lika enkelt där som i en server. Men du har möjlighet att bygga en strömsnål maskin som agerar molntjänst för dig när du inte är hemma osv osv, då man kan ha ett monster till stationär dator som slukar mycket ström kan det göra skillnad.

Självklart så drar det ju mera ström att ha en server ståendes 24/7 men det går att optimera med sparlägen osv när man inte använder maskinen.

Hoppas det ger lite klartecken.

//Tobias

ja detta gav mig en bättre bild av hur det ligger till. Tack för förklaringen

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jättefin tråd! Nu rullar några gästsystem på nya hemmaservern.

Någons som vet om det går att aktivera copy-paste i Console?