Enorma värme problem med 7970it ingen...

Permalänk
Medlem

Enorma värme problem med 7970it ingen...

Hej ingen Sweclockers!
Har som kanske några sett ett 7970 Referenskylare som hade väldigt höga värme problem. Tex 80Grader på 55% fan speed.
Men det fixades till nästan normala temps.
Men har märkt att det har blivit lite varmare och varmare. Ca 85grader i BF på 50% fan speed.
Men igår spelade jag dayz. Och drog upp allt till Max, och efter 1 timmes springande där hade jag fanspeeden på 65% (pga var på LAN, med rumstemp på ca 26-27 grader) så hade jag 101 grader... Stänger ner allt och drar på 100 speed. Sjönk ner till 55 då.

Vad ska jag göra?
För nu är det inte normalt...:(

Tack på förhand!

Permalänk

Har du överklockat?
Sitter själv med ett 7970 men med 65% fan speed blir det aldrig överhettat

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Har du bra cirkulation i lådan annars?
Jag har mitt 7970 ref @ 1200/1600 och ligger på 70-75°C med 70-75% fan men har rätt bra cirkulation annars med, kolla så det inte är dammigt i lådan?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

85 är ingen fara då jag får det på bf3 på ultra. Men när ett GPU överstiger 100c då är det något som inte stämmer. Sätt curve på automatic.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

om du står ut med oljud så är det bara göra en egen fläktkurva i t.ex msi afterburner där du ställer in hur varm dne får bli

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Jag hade lyft på kylaren och bytt kylpasta, den som sitter på från början på alla kort har en tendens till att torka och då fungerar det inge bra. Jag rekomenderar Arctic Silver 5 pasta den bästa som finns på marknaden. Övrigt så hade jag kollat om det behövs rengöras från damm. Ytterligare så kan man räkna med höga temps när rums tempen går över 25 grader.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Jag hade lyft på kylaren och bytt kylpasta, den som sitter på från början på alla kort har en tendens till att torka och då fungerar det inge bra. Jag rekomenderar Arctic Silver 5 pasta den bästa som finns på marknaden. Övrigt så hade jag kollat om det behövs rengöras från damm. Ytterligare så kan man räkna med höga temps när rums tempen går över 25 grader.

Kolla bara så att inte garantin förverkas om du väljer att skruva lossa kylaren. På mitt 7970 satt det klisterlappar på några av skruvarna.

AS5 är långt ifrån den bästa på marknaden, dessutom är den elektriskt ledande vilket kanske inte är så kul på ett grafikkort.
Stort test här: http://skinneelabs.com/2011-thermal-paste-review-comparison/3...
Prolimatech PK-1 är ett klart bättre val t ex.

Vad får du för temperaturer på default fläktprofilen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

jag tänkte slinka in med en liten fråga i denna tråd; Tänkte modda in en Antec 620 H2O på GPU:n, men måste jag fixa kylflänsar till VRMsen? isf, vilka är bra att använda? Tänkte överklocka kortet så långt jag kan.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Varför köper man orginalkylaren om man vill ha tyst och uppenbarligen inte vill att kortet ska leva ett tag? 101grader???

Antingen bryr du dig om hur det låter eller så bryr du dig om hur svalt det är, eller så slantar du upp för bättre kylare direkt och slipper ha det som en ugn i burken.

Personligen hade jag INTE lyft på kylaren och förverkat garantin. Att ens ge ett sådant råd utan att påpeka förverkad garanti är rent idiotiskt. Inte en vara för 200:- som diskuteras.

Edit: Du har inte värmeproblem, du har inställningsproblem!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Jag hade lyft på kylaren och bytt kylpasta, den som sitter på från början på alla kort har en tendens till att torka och då fungerar det inge bra. Jag rekomenderar Arctic Silver 5 pasta den bästa som finns på marknaden. Övrigt så hade jag kollat om det behövs rengöras från damm. Ytterligare så kan man räkna med höga temps när rums tempen går över 25 grader.

Hej!
Har bytt kylpasta en gång redan och då blev det bättre, i en månad.

Skrivet av Laggzor:

om du står ut med oljud så är det bara göra en egen fläktkurva i t.ex msi afterburner där du ställer in hur varm dne får bli

Har det:)
Från 65grader till 85 har jag fanspeed 70, sen stigande till 90% på 99 grader.

Skrivet av Tarasus:

Varför köper man orginalkylaren om man vill ha tyst och uppenbarligen inte vill att kortet ska leva ett tag? 101grader???

Antingen bryr du dig om hur det låter eller så bryr du dig om hur svalt det är, eller så slantar du upp för bättre kylare direkt och slipper ha det som en ugn i burken.

Personligen hade jag INTE lyft på kylaren och förverkat garantin. Att ens ge ett sådant råd utan att påpeka förverkad garanti är rent idiotiskt. Inte en vara för 200:- som diskuteras.

Edit: Du har inte värmeproblem, du har inställningsproblem!

Hej du!
Har nog värmeproblem då jag har svalt annars i burken. CPUn ligger på 30-40 grader med en Silver arrow kylare (2600k 3,9ghz)
Chassit som används är ett R3 med fult med fläktar, 2orginal sen 4 Scythe 120mm S-FLEX 120
(en botten, fronten och 2 toppen) är bara sidan som saknar en fläkt.

Sen har jag inga problem med att kortet ligger i Windows efter 1timme i 50c på 40fan speed... Men det jag är rädd för är att kortet kommer dö inom en snar framtid.
Men blir nog skaffa antagligen en kylare om ja får tag i eller vatten.

Och anledning varför ja köpte en referens var för att det helt enkelt inte fanns något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jag tänkte slinka in med en liten fråga i denna tråd; Tänkte modda in en Antec 620 H2O på GPU:n, men måste jag fixa kylflänsar till VRMsen? isf, vilka är bra att använda? Tänkte överklocka kortet så långt jag kan.

Googla;)
Har hört folk som bara har satt dit 620 grejen på GPUn, sen referenskylaren har dom kvar.
Har du referens eller DCII kylaren?

Permalänk
Hjälpsam

Ställ fläkten till auto och kör på som vanligt, dör kortet får du ett nytt på garantin.
Var jädrigt många som bytte kylare till HD48xx, resultatet av bytet blev, förutom ingen garanti, ofta knäckta VRMr eller minnen, visst gick GPUn svalt med ny kylare, men resten kremerades.
De som struntade i att kortet ibland gick upp till 100 grader, hade sällan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade referenskylare och var också uppe i 75-80c, jag tycker inte det känns ok med såna temperaturer. Jag kan starkt rekommendera arctic accelero xtreme, montera den och du kommer aldrig över 50 grader oavsett clock. Kostar runt 600kr.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Varför köper man orginalkylaren om man vill ha tyst och uppenbarligen inte vill att kortet ska leva ett tag? 101grader???

Antingen bryr du dig om hur det låter eller så bryr du dig om hur svalt det är, eller så slantar du upp för bättre kylare direkt och slipper ha det som en ugn i burken.

Personligen hade jag INTE lyft på kylaren och förverkat garantin. Att ens ge ett sådant råd utan att påpeka förverkad garanti är rent idiotiskt. Inte en vara för 200:- som diskuteras.

Edit: Du har inte värmeproblem, du har inställningsproblem!

var ditt inlägg... riktat till mig eller TS?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Googla;)
Har hört folk som bara har satt dit 620 grejen på GPUn, sen referenskylaren har dom kvar.
Har du referens eller DCII kylaren?

Jo jag slängde nog iväg mitt inlägg lite förhastat.. Jag har sökt lite och tittat in en del gallerier här på swec om modden och vissa sätter dit flänsar och vissa gör inte det, så blev osäker och ville fråga iaf. Jag har referenskylaren! Kan nog kolla upp detta själv men kommer inte blocket att blockera luftflödet över VRMsen och hämma kylningen?

..... Jag koller lite fler gallerier hehe.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag hade referenskylare och var också uppe i 75-80c, jag tycker inte det känns ok med såna temperaturer. Jag kan starkt rekommendera arctic accelero xtreme, montera den och du kommer aldrig över 50 grader oavsett clock. Kostar runt 600kr.

Ofyf*n... Det skulle vara trevligt. Hur mycket låter den?
Hur är kylningen för vram och sånt?
Skulle vara trevligt med ett kort som hade halva tempen mot vad jag har nu.

Sen ni som säger att det är någon inställning? För mig låter det konstigt med tanke på att kortet är original Clock, har aldrig haft CPU över 45 grader, hdd är Max 30-33 grader, Moderkort på 31 grad i medel. Tempen mitt i chassit är 28-29 efter lång tids spelande...
Men såklart jag kan ha fel:) (har haft det för)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Ofyf*n... Det skulle vara trevligt. Hur mycket låter den?
Hur är kylningen för vram och sånt?
Skulle vara trevligt med ett kort som hade halva tempen mot vad jag har nu.

Sen ni som säger att det är någon inställning? För mig låter det konstigt med tanke på att kortet är original Clock, har aldrig haft CPU över 45 grader, hdd är Max 30-33 grader, Moderkort på 31 grad i medel. Tempen mitt i chassit är 28-29 efter lång tids spelande...
Men såklart jag kan ha fel:) (har haft det för)

Den låter tameattans knappt någonting alls, med tanke på att det är tre fläktar så går inte alla på höga varvtal utan går på lagom varv vilket gör att oväsen nästan inte alls förekommer, och även vid load så går dem i samma hastighet, de varvar aldrig upp. För VRAM så får du med små kyl"plättar" som du fäster med tillhörande "klister" på alla minnesmoduler, enkelt. Jag är toknöjd och jag slipper noja över kortare livslängd/överhettning på ett sådant dyrt kort, (för mig kosta det 4800kr när jag köpte det).

(Klicka länken DATOR i min signatur och bläddra ner för att se bilder på kylaren!)

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Den låter tameattans knappt någonting alls, med tanke på att det är tre fläktar så går inte alla på höga varvtal utan går på lagom varv vilket gör att oväsen nästan inte alls förekommer, och även vid load så går dem i samma hastighet, de varvar aldrig upp. För VRAM så får du med små kyl"plättar" som du fäster med tillhörande "klister" på alla minnesmoduler, enkelt. Jag är toknöjd och jag slipper noja över kortare livslängd/överhettning på ett sådant dyrt kort, (för mig kosta det 4800kr när jag köpte det).

(Klicka länken DATOR i min signatur och bläddra ner för att se bilder på kylaren!)

Tack tack!
Blir nog dra en beställning på en sådan:)
För känner mig inte mogen en och ta steget för vattenkylning, dels för tycker det kostade mycket och för att har inte ett så bra chassi för det...

Permalänk

Problemet är att TS satt fläkten på manuell inställning. Bäst är att ha den på automatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet är att TS satt fläkten på manuell inställning. Bäst är att ha den på automatisk.

Är Msi afterburner manuel? Såfall vad är automatisk?

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Är Msi afterburner manuel? Såfall vad är automatisk?

Du har alltså inte rört fläkthastigheten eller någon inställning som rör den öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Kolla bara så att inte garantin förverkas om du väljer att skruva lossa kylaren. På mitt 7970 satt det klisterlappar på några av skruvarna.

AS5 är långt ifrån den bästa på marknaden, dessutom är den elektriskt ledande vilket kanske inte är så kul på ett grafikkort.
Stort test här: http://skinneelabs.com/2011-thermal-paste-review-comparison/3...
Prolimatech PK-1 är ett klart bättre val t ex.

Vad får du för temperaturer på default fläktprofilen?

Enligt Arctic är den inte ledande.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

jag har en hd6950 med refernskylare, jag kör med en egen fläktkurva i msi afterburner, max temp i spel är typ 60 med 45% fläkt, så rekommenderar att du gör en egen fläktkurva och försöka hitta så låg vcore* som det går, korten kommer alltid övervoltade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag har en hd6950 med refernskylare, jag kör med en egen fläktkurva i msi afterburner, max temp i spel är typ 60 med 45% fläkt, så rekommenderar att du gör en egen fläktkurva och försöka hitta så låg vcore* som det går, korten kommer alltid övervoltade

Hej!
Det är gjort redan, får lika höga temps då. Pga lägsta temp oavsett fläkthastighet är 80-85 i spel. Sen mest i dayz och BF3(under 100)
Ska dra ner volten lite. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du har alltså inte rört fläkthastigheten eller någon inställning som rör den öht?

Jo det har jag, när jag kör manuellt, som tex när man är på lan med musik och mycket då du inte störs av att fläkten går på 90%, (vill inte köra på 100 då dom slits som attan då)
Men klickar i automatisk när jag är hemma.

Men ska kolla på volten om den har höjt sig själv senaste tiden... Och sen nog beställa en ny kylare:)

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Jo det har jag, när jag kör manuellt, som tex när man är på lan med musik och mycket då du inte störs av att fläkten går på 90%, (vill inte köra på 100 då dom slits som attan då)
Men klickar i automatisk när jag är hemma.

Men ska kolla på volten om den har höjt sig själv senaste tiden... Och sen nog beställa en ny kylare:)

Det är inget fel på ditt kort. Felet är handhavande. Ställ in en egen fungerande kurva eller ändra till auto.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

jag tänkte slinka in med en liten fråga i denna tråd; Tänkte modda in en Antec 620 H2O på GPU:n, men måste jag fixa kylflänsar till VRMsen? isf, vilka är bra att använda? Tänkte överklocka kortet så långt jag kan.

Själv så använde jag dessa på mina gamla 580: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/32119-zalman_vga_ram_...
Se bara till att ha en fläkt som ser till att du har luftflöde över minnena också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Själv så använde jag dessa på mina gamla 580: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/32119-zalman_vga_ram_...
Se bara till att ha en fläkt som ser till att du har luftflöde över minnena också.

dem blir nog kanon, tack flr tipset!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är inget fel på ditt kort. Felet är handhavande. Ställ in en egen fungerande kurva eller ändra till auto.

Så du menar att ett kort blir 95 grader på 80% fan speed i ett svalt chassi är normalt? (i Dayz?)
(har 70% fanspeed när kortet går över 90c sen stadigt stigande till nästan Max.
Men men... Ska testa klocka ner kortet lite, blåsa rent från damm ingen,
Tack för tipsen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Tack tack!
Blir nog dra en beställning på en sådan:)
För känner mig inte mogen en och ta steget för vattenkylning, dels för tycker det kostade mycket och för att har inte ett så bra chassi för det...

Du kommer inte att ångra dig mannen, lycka till! Skriv gärna här sen om du får till det, vore kul att se om det blev skillnad! Peace. Och som jag skrev tidigare så får du med kyl-plättar till minnena på kortet, fast i silverfärg till skillnad från dem som du blev länkande av han som hade på sitt 680.

Btw, in i catalyst control center, sen ner på "performance" tror jag det är, där väljer du automatisk fläkt eller manuell genom att kryssa i en ruta.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √