Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Hur kan man vara rädd för att den är opersonlig när man sitter med en iphone?
Eller är du rädd att det ska bli samma sak?
Hur som helst så är WP väldigt enkelt att ställa in efter dina personliga behov.

Spotify kommer nog väldigt snart den finns ju till wp7 så det tar nog inte lång tid innan dom updaterar den appen.

Rädd för att det ska bli samma sak, väljer mellan denna och Nexus 4.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Skrivet av spicata:

Läste detta också på Windows phone central och där var det en modig kille som öppnat, för att se vart det kom ifrån. Enligt honom så kom det ifrån batteriet som "glappade" en aning , så han lade helt enkelt dit något så att det blev tätt och "klonket" upphörde.

Någon som vill riskera sin garanti ?

Det är nog ingen risk. Gör man det bara snyggt så kan ingen se att den varit öppnad. Jag har skickat in mobiler med synliga brytmärken på garantireparation. Det var ingen som brydde sig om det

Permalänk
Medlem

Var nere på stan och kollade in den i butik. Den gula är sjukt snygg men blev extremt kladdig med fingeravtryck (IMO). Den svarta är inte inte lika cool som den gula, men för mig så kändes den bättre iom den matta ytan. Så den fick följa med mig hem.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Var nere på stan och kollade in den i butik. Den gula är sjukt snygg men blev extremt kladdig med fingeravtryck (IMO). Den svarta är inte inte lika cool som den gula, men för mig så kändes den bättre iom den matta ytan. Så den fick följa med mig hem.

Fan vad det svider att man förboka för evigheter sen o sitter här och längtar medans andra glider runt och strököper lite här o där.

Men grattis till dig.

Permalänk
Skrivet av Ture6600:

Min klonkar också, jag har för mig att jag läste någonstans att det var den "flytande linsen" som man hörde. Nu måste vi gå till botten med detta.

Det är inte linsen det känner man. Helt klart batteriet, märks tydligt att det är i den delen av telefonen samt en ganska bra tyngd i det som rör sig. Väldigt irriterande. Får åka och försöka byta imorgon, det där kommer att äckla sönder mig.

Efter att ha pillat några timmar så har jag lite synpunkter. Spontant så känns det som att det är fler saker som krånglar än det var på WP7/7.5 (för mig iaf). Jag har kört LG Optimus 7, Omina 7, Lumia 800/900 men aldrig haft så mycket trassel förrut.

Nokia Drive jag nämnde tidigare funkade inte såvida jag inte ändrade till svenska som språk. Region etc var Sverige men utan att språket sattes till svenska så gick det inte att ladda ner. Samma gäller ett gäng av de andra Nokia apparna. Varför? Det är ju inte så att de är på svenska. Sen är det nåt vajsning med tiden också som diverse appar klagar på, att mina inställningar är fel och är för mycket fel mot "riktiga" tiden även när de automatiskt korrigeras. Har pga detta (tror jag iaf) ännu inte lyckats logga in på twitter via den officiella twitter appen eller Rowi. Integrerade twitter funktionaliteten lirar dock bra.

Sen stör jag mig iofs lite på att knapparna nertill lyser igenom upp på skärmen. Det var samma sak på 900'n så det är väl bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Märkligt att det verkar vara så stor skillnad i batteritid Jag fick min på fredagen för lite över en vecka sen, laddade den då och då höll batteriet tills onsdagen, laddade den då igen och nu har jag 25% kvar. Har m.a.o laddat 2 gånger på lite över en vecka. Sjukt bra batteritid för mej.

Visserligen har den stått mest i standby men en hel del pillrande med inställningar och apps, lite kameraanvändning, ett par timmars musiklyssnande (via 3G) och en del facebook chattande har det iaf blivit. Ungefär samma som jag gjorde med min förra telefon och den höll ~1 dag. Har haft på NFC och wifi hela tiden.

Om ni inte använder 4G så se till att ni har inställt telefonen på att använda 3G som maxhastighet, drog mycket mera batteri när jag hade inställt den på 4G även fast min anslutning är endast 3G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan vad det svider att man förboka för evigheter sen o sitter här och längtar medans andra glider runt och strököper lite här o där.

Men grattis till dig.

Jag känner med dig. Jag har slutat förboka produkter, det känns inte som om det hjälper för att få dem tidigt.

För er som inte förbokat så verkar det som om Tele2 är de ända som har 920 inne för cash betalning. 3 hade den men kräver att man köper den med abonemang. The Phonehouse har den på beställning. Detta var i Örebro.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan vad det svider att man förboka för evigheter sen o sitter här och längtar medans andra glider runt och strököper lite här o där.

Men grattis till dig.

Verkligen, känner mig lurad. Fortfarande inga gula som har gått ut från Halebop eller?

Permalänk
Medlem

Nu är tråden lång! 4000 svar!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag känner med dig. Jag har slutat förboka produkter, det känns inte som om det hjälper för att få dem tidigt.

För er som inte förbokat så verkar det som om Tele2 är de ända som har 920 inne för cash betalning. 3 hade den men kräver att man köper den med abonemang. The Phonehouse har den på beställning. Detta var i Örebro.

Jag var inne på Elgiganten på Mariebergs köpcentrum i Örebro idag. Där hade de en vit demoenhet. Jag vet inte om de hade några tillgängliga för försäljning. Jag väntar ju ändå på min förbokning från Halebop så det spelar ingen roll för mig.

Det var hur som helst roligt att få känna på den. Jag tycker att storleken var helt ok. Jag var rädd att den skulle kännas väldigt stor för mig som aldrig har haft en telefon med skärm störren än 3,7 tum, men den kändes ok och jag kunde nå hela skärmen med tummen.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan vad det svider att man förboka för evigheter sen o sitter här och längtar medans andra glider runt och strököper lite här o där.

Men grattis till dig.

Det beror nog lite på. Vill man t.ex. ha en specifik färg som man tror kommer att bli eftertraktad så är det nog rätt bra att förboka. Jag tror ingen har lyckats strököpa en gul t.ex. (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Verkligen, känner mig lurad. Fortfarande inga gula som har gått ut från Halebop eller?

Jag väntar på gul från Tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Det beror nog lite på. Vill man t.ex. ha en specifik färg som man tror kommer att bli eftertraktad så är det nog rätt bra att förboka. Jag tror ingen har lyckats strököpa en gul t.ex. (?)

Är det så så är det lite mer ok, men jag kollade Elgiganten lite tidigare ikväll o då fanns alla färger ute i lite olika butiker så de har i vart fall haft gul inne, tror den fanns kvar i Västervik. Röd, svart o vit fanns i några sthmls-butiker.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat min vita lumia 920 hela dagen så vet jag inte om jag är så nöjd som jag trodde att jag skulle vara. Har gått från Android till Windows phone 8 och det känns som det verkligen är en nedgradering. Inget fel på hårdvaran dock. Allt flyter på sjukt bra, men mjukvaran har verkligen sina begränsningar. Ger den en chans ett tag till, annars blir det till att sälja den.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Efter att ha testat min vita lumia 920 hela dagen så vet jag inte om jag är så nöjd som jag trodde att jag skulle vara. Har gått från Android till Windows phone 8 och det känns som det verkligen är en nedgradering. Inget fel på hårdvaran dock. Allt flyter på sjukt bra, men mjukvaran har verkligen sina begränsningar. Ger den en chans ett tag till, annars blir det till att sälja den.

Vad är det lite mer specifikt som du inte är nöjd med?
Att sälja den blir nog lättare än att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Verkligen, känner mig lurad. Fortfarande inga gula som har gått ut från Halebop eller?

5st har gått ut, förhoppnings får de in en stor batch nästa vecka.

Permalänk

Ni som fått era lurar. Var är de tillverkade? Nokia tillverkade förut alla high end i Finland men jag vet att den anläggningen ska lagas ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad är det lite mer specifikt som du inte är nöjd med?
Att sälja den blir nog lättare än att köpa den.

Användarvänligheten, att kunna ställa in allt precis som man vill att den ska vara. Apparna för att ändra telefonens sms program, kontaktlista mm. är väldigt begränsat. Kommer säkert komma men då är telefonen redan gammal. Att organisera tilesen är också väldigt begränsat. Även att telefonen är tung och glider i händerna och när man har den mot axeln är också väldigt störande, men kan vara vanesak. Men som sagt ska ge den en chans ett tag till.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Användarvänligheten, att kunna ställa in allt precis som man vill att den ska vara. Apparna för att ändra telefonens sms program, kontaktlista mm. är väldigt begränsat. Kommer säkert komma men då är telefonen redan gammal. Att organisera tilesen är också väldigt begränsat. Även att telefonen är tung och glider i händerna och när man har den mot axeln är också väldigt störande, men kan vara vanesak. Men som sagt ska ge den en chans ett tag till.

Jag förstår mig seriöst inte på hur man kan tycka att telefonen är tung. Min lillebror på 10 år sitter bredvid mig nu. Jag frågade honom om han tyckte att mobilen var tung och han sa nej, men att den var stor. Om en 10åring inte tycker att den är tung, hur kan vuxna(?) människor tycka det? Har seriöst aldrig förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag förstår mig seriöst inte på hur man kan tycka att telefonen är tung. Min lillebror på 10 år sitter bredvid mig nu. Jag frågade honom om han tyckte att mobilen var tung och han sa nej, men att den var stor. Om en 10åring inte tycker att den är tung, hur kan vuxna(?) människor tycka det? Har seriöst aldrig förstått det.

Allt är ju relativt Tror inte folk menar att den är tung som i att den är jobbig att lyfta/hålla i den men jämfört med många andra smartphones väger den mycket, inget att snacka om. Är det ett problem? Tja, det är ju högst individuellt.

Själv tycker jag inte heller vikten på 920 är mycket att orda om, dock tycker jag den är aningen klumpig i designen. Hade hellre sett en mer slimmad design men det är ju också en högst personlig åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en lagom konstig grej på gång med min Lumia. När jag använder stadsguiden så är alla resultat i motsatt riktning mot vad de borde vara. Det är sjukt. Någon som vet vad som är fel? Kan det vara så att den bara ballar ur när man är inomhus?

Testade med kompassen och den verkar ju vara exakt 180 grader fel.. Är det mjukvara eller hårdvaran det är fel på?

Edit: Snarare mig det är fel på. Läste att temperaturskillnader och att vistas inomhus kan rubba den en aning och man har ju rört sig in och ut nu ett par gånger Insåg även att jag faktiskt sitter i ett rum med 8 datorer..lär ju påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Ni som fått era lurar. Var är de tillverkade? Nokia tillverkade förut alla high end i Finland men jag vet att den anläggningen ska lagas ned.

Vart kan man se den informationen?

Skrivet av nino:

Användarvänligheten, att kunna ställa in allt precis som man vill att den ska vara. Apparna för att ändra telefonens sms program, kontaktlista mm. är väldigt begränsat. Kommer säkert komma men då är telefonen redan gammal. Att organisera tilesen är också väldigt begränsat. Även att telefonen är tung och glider i händerna och när man har den mot axeln är också väldigt störande, men kan vara vanesak. Men som sagt ska ge den en chans ett tag till.

Vad är begränsat med att orginaisera tilesen? Jag kan nog tro på dig men kan själv inte hitta något som skapar en begränsning

Skrivet av Asusboy:

Jag förstår mig seriöst inte på hur man kan tycka att telefonen är tung. Min lillebror på 10 år sitter bredvid mig nu. Jag frågade honom om han tyckte att mobilen var tung och han sa nej, men att den var stor. Om en 10åring inte tycker att den är tung, hur kan vuxna(?) människor tycka det? Har seriöst aldrig förstått det.

Till båda:
Telefonen är tung, eller rättare sagt tyngre än andra mobiler, men den riktiga frågan är om tyngden är något problem. Jag och min kompis satt och jämförde 920, 800 och Iphone 3GS idag och man märker ju en tydlig skillnad, men vi kom samtidigt på ett test för att se om tyngden har en faktor.

Man tillverkar ett antal bitar i ett material där volymen är identisk men vikten skiljer sig åt genom tyngder på insidan. Du skapar t ex en "Iphone 5", "Lumia 920", "Samsung S3" och andra populära mobiler med bara tanke på deras vikt. Det du kommer ha är 3 (eller mer) metalbitar som väger olika mycket.

Testet kan pågå under 3 dagar där du får använda en av bitarna varje dag (dvs inte byta och jämföra fort). I slutet av testet ska du ange vilken "mobil" du hade vilken dag. Frågan är om man skulle kunna vara rätt på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Användarvänligheten, att kunna ställa in allt precis som man vill att den ska vara. Apparna för att ändra telefonens sms program, kontaktlista mm. är väldigt begränsat. Kommer säkert komma men då är telefonen redan gammal. Att organisera tilesen är också väldigt begränsat. Även att telefonen är tung och glider i händerna och när man har den mot axeln är också väldigt störande, men kan vara vanesak. Men som sagt ska ge den en chans ett tag till.

Det har inget med användarvänlighet att göra, det du verkar vara ute efter att kunna konfigurera massor och det är motsatsen till användarvänlighet

"Användarvänlig = enkel att använda; inriktad på enkelhet för användaren"

Man kan mecka och trixa mer med Android, absolut, men på bekostnad av användarvänlighet.

En polare som aldrig använt Windows Phone kollade fick testa min lur och fattade direkt hur allt fungerade och hur smidigt det var, det är användervänlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Ni som fått era lurar. Var är de tillverkade? Nokia tillverkade förut alla high end i Finland men jag vet att den anläggningen ska lagas ned.

Står made in china på boxen.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag förstår mig seriöst inte på hur man kan tycka att telefonen är tung. Min lillebror på 10 år sitter bredvid mig nu. Jag frågade honom om han tyckte att mobilen var tung och han sa nej, men att den var stor. Om en 10åring inte tycker att den är tung, hur kan vuxna(?) människor tycka det? Har seriöst aldrig förstått det.

Själva tyngden har jag inget ont av. Utan det är kombinationen med tyngden och det blanka materialet som gör att den glider väldigt lätt, vilket är lite störande.

Skrivet av Zyriak:

Det har inget med användarvänlighet att göra, det du verkar vara ute efter att kunna konfigurera massor och det är motsatsen till användarvänlighet

"Användarvänlig = enkel att använda; inriktad på enkelhet för användaren"

Man kan mecka och trixa mer med Android, absolut, men på bekostnad av användarvänlighet.

En polare som aldrig använt Windows Phone kollade fick testa min lur och fattade direkt hur allt fungerade och hur smidigt det var, det är användervänlighet!

Nja, man kan skapa sin egen användarvänlighet genom att ställa in det exakt som man vill ha det. Kanske tillhör den skalan som gillar mer avancerade inställningar och inte trycka på en knapp som är 5x5 cm med olika färger. Det kanske passar Agda 85 men inte mig.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Två saker som jag kom och tänka på nu.

1. Mindre sak, men känns som det finns väldigt lite färgmöjligheter. 20 färger att välja på men inte svart eller vit (T ex Vit telefon, svart bakgrund med vita tiles!)

2. Får inte upp Nokias Collection i appstoren. Något jag har missat?

Permalänk

Får inte heller upp Nokia collection efter att jag resettade telefonen. Fick det från början dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calanbalan:

Får inte heller upp Nokia collection efter att jag resettade telefonen. Fick det från början dock.

Intressant, då jag aldrig resetat telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Två saker som jag kom och tänka på nu.

1. Mindre sak, men känns som det finns väldigt lite färgmöjligheter. 20 färger att välja på men inte svart eller vit (T ex Vit telefon, svart bakgrund med vita tiles!)

2. Får inte upp Nokias Collection i appstoren. Något jag har missat?

1. Just svart/vit går att åstadkomma genom att slå på "High contrast" i Ease of access under Settings, se t.ex. http://i.imgur.com/nJYy1.jpg

2. Se två sidor tillbaka: #12950922

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Två saker som jag kom och tänka på nu.

1. Mindre sak, men känns som det finns väldigt lite färgmöjligheter. 20 färger att välja på men inte svart eller vit (T ex Vit telefon, svart bakgrund med vita tiles!)

2. Får inte upp Nokias Collection i appstoren. Något jag har missat?

Tänkte precis på samma sak där med tilesen. Varför finns inte vit och svart?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB