Behöver jag spela in mina hörlurar?

Permalänk
Medlem

Behöver jag spela in mina hörlurar?

Har en fråga om hörlurar, läste

"Jag spelade in dem i 100 timmar med 30 min pink noise, 30 min white noise och 10 min tystnad" källa

vad betyder detta? Vad gör det? Vad är pink noise och white noise? Förändrar de livslängden på hörlurar?

(sitter med ett par sennheiser hd 558 i en kartong ATM, kan jag bara plugga in de eller ska jag "spela in" de först)

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Ja och nej.
Troligen kommer de låta bättre när du använt dem ett tag, men du behöver inte göra något speciellt mer än att använda dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Har en fråga om hörlurar, läste

"Jag spelade in dem i 100 timmar med 30 min pink noise, 30 min white noise och 10 min tystnad" källa

vad betyder detta? Vad gör det? Vad är pink noise och white noise? Förändrar de livslängden på hörlurar?

(sitter med ett par sennheiser hd 558 i en kartong ATM, kan jag bara plugga in de eller ska jag "spela in" de först)

Plugga bara in dem och börja spela. Sen efter att tag så blir de automatiskt inspelade och ljudbilden konsolideras. Du behöver inte hålla på med white noise eller nåt speciellt ljud - lyssna bara på det du lyssnar på.

EDIT... too late

Permalänk
Medlem

Är nog mer öronen som behöver spelas in.

Permalänk
Medlem

Pink och white noise är olika typer av brus, kolla på wikipedia (eng?) står rätt bra där. Dom innehåller bara olika fördelning mellan frekvenserna.

Ljudet i lurarna kommer ändras lite när dom är inspelade, tänkt att materialet är styvt när det är nytillverkat och efter ett tag av vibrationer så kommer det mjukna lite så dom kommer låta annorlunda. Jag vet inte om det spelar någon direkt roll om du använder brus eller musik för att spela in dom men oavsett kan du använda som direkt dock kanske dom inte låter lika bra i början (relativt marginellt).

Permalänk
Medlem

visst kan du göra det, men du vinner ingenting på det.

Att ljudkomponenter ska "spelas in" är en ren missuppfattning. Högtalare låter förvisso bättre efter en tids "inspelning", men det beror inte på att ljudet i sig förändras, utan att vårt hörselsystem vänjer sig vid den nya ljudbilden.

Permalänk
Rekordmedlem

Elementen brukar ändra en del mätbara värden lite grann under de första spelningarna, men det brukar gå rätt fort till den tidpunkt man inte mätmässigt kan se några skillnader, snarare max 10 timmar än 100tals timmar, inspelning är både en verklig fysisk förändring och en myt eftersom en del hävdar oerhört långa tider,
Det är inte så mycket att diskutera om att det ofta är mätbara skillnader de första timmarna när lim o lacker härdar helt, och egenskaperna så att säga sätter sig, efter den här perioden påstår en del att det fortfarande händer saker under kanske upp till 50 ggr så lång tid men att det inte går att mäta det, själv tror jag inte på att det händer något som inte går att mäta och jag tror att just den långa tiden bara handlar om placebo eller tillvänjning eller vad man nu väljer att kalla det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

visst kan du göra det, men du vinner ingenting på det.

Att ljudkomponenter ska "spelas in" är en ren missuppfattning. Högtalare låter förvisso bättre efter en tids "inspelning", men det beror inte på att ljudet i sig förändras, utan att vårt hörselsystem vänjer sig vid den nya ljudbilden.

Du har fel.

Se dels svaret ovanför mig.
Och jag har jämfört 3 par AKG k518LE varav 2 köpta samtidigt och det tredje paret kom på garanti när ett av de första pajade. Jämförde man de nya var det helt klart en hörbar skillnad(Här faller ju ditt argument om att vänja sig vid ljudbilden...) i speciellt basen men över hela registret. Nu "Inspelade" har ljudet som jag skulle vilja kalla det "lossnat" och är på samma nivå som de gamla.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Du har fel.

Se dels svaret ovanför mig.
Och jag har jämfört 3 par AKG k518LE varav 2 köpta samtidigt och det tredje paret kom på garanti när ett av de första pajade. Jämförde man de nya var det helt klart en hörbar skillnad(Här faller ju ditt argument om att vänja sig vid ljudbilden...) i speciellt basen men över hela registret. Nu "Inspelade" har ljudet som jag skulle vilja kalla det "lossnat" och är på samma nivå som de gamla.

Du har fel. Även om en högtalares parametrar ändras över tid behöver inte det leda till något positivt.

"Normal production unit-to-unit driver spec variances can affect final amplitude response of a system to a larger degree than that expected from normal pre- post-burn in driver suspension compliance changes."

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/speak...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots