Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toobypls:

Kan ni inte posta sådant i någon separat tråd för de som är intresserade av att köpa RTX-korten? Som du själv påpekar, detta är uppenbarligen inget fynd.

Det är ett fynd. Att finna ett RTX 3090 i lager hör inte till vanligheterna. Dock inte ett fynd i bemärkelsen lågt pris, men det finns andra sorters fynd också.

Jag ser Dagens Fynd som en tråd där man kan peka ut "ovanliga" saker på marknaden, inte nödvändigtvis prisvärda. Vad som är prisvärt är upp till var och en som läser tråden att bedöma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ett fynd. Att finna ett RTX 3090 i lager hör inte till vanligheterna. Dock inte ett fynd i bemärkelsen lågt pris, men det finns andra sorters fynd också.

Jag ser Dagens Fynd som en tråd där man kan peka ut "ovanliga" saker på marknaden, inte nödvändigtvis prisvärda. Vad som är prisvärt är upp till var och en som läser tråden att bedöma.

Sanningen är den att det syns många 3090 till och från på lager.
Sen är ju mest problem med coilwhine i deras kort, kombinera det med att 6900XTX kostar 5.0000kr mindre, men är i princip lika snabbt och/eller snabbare.

Jag håller med det som han sa, detta är verkligen inget fynd, och således inte hör hemma i den tråden. Den bör postas i '3080/3090 i lager?' istället.

Just my 2 cents.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Borked:

Sanningen är den att det syns många 3090 till och från på lager.
Sen är ju mest problem med coilwhine i deras kort, kombinera det med att 6900XTX kostar 5.0000kr mindre, men är i princip lika snabbt och/eller snabbare.

Jag håller med det som han sa, detta är verkligen inget fynd, och således inte hör hemma i den tråden. Den bör postas i '3080/3090 i lager?' istället.

Just my 2 cents.

Jag känner till den tråden, och den tråden handlar inte om att posta den sortens information såvitt jag sett. Det är mest 171 sidor av folk som väntar på leveranser och en massa OT. Jag valde istället att posta informationen på ett ställe där den inte drunkar i ovidkommande info. Men det kanske borde finnas en liknande "low noise"-tråd där man kan posta information om och endast om att hitta den typen av varor som är svåra att få tag på?

Angående prisvärdhet, inget RTX 3090 är prisvärt. Men det kan ju inte bara vara att varan är prisvärd som är ett kriterium? För isåfall så borde man posta i Dagens Fynd varje gång en Ryzen 5 3600 blir prissänkt någon krona någonstans. (Det om något är en sjukt prisvärd produkt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag känner till den tråden, och den tråden handlar inte om att posta den sortens information såvitt jag sett. Det är mest 171 sidor av folk som väntar på leveranser och en massa OT. Jag valde istället att posta informationen på ett ställe där den inte drunkar i ovidkommande info. Men det kanske borde finnas en liknande "low noise"-tråd där man kan posta information om och endast om att hitta den typen av varor som är svåra att få tag på?

Angående prisvärdhet, inget RTX 3090 är prisvärt. Men det kan ju inte bara vara att varan är prisvärd som är ett kriterium? För isåfall så borde man posta i Dagens Fynd varje gång en Ryzen 5 3600 blir prissänkt någon krona någonstans. (Det om något är en sjukt prisvärd produkt.)

Tråden heter BOKSTAVLIGEN TALAT '3080/3090 i lager?'
Jag tror inte det kan bli mer klart vad den tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blä Luktar AMD hela vägen nu

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag kan konstatera att allt jag beställt från amazon.se nu är skickat. Ingen order har blivit nekad.
Det är 4st monitorarmar, 2st raspberry pi kit, 2st Aknes Gulikit kingkong kontroller, 1st extern dvd-läsare, 1st radiostryrd bil och 1st knivblock med knivar.
Totalt pris för allt: 914:- och skickat i 7 olika leveranser.

Stört billigt ju! Jag är lite sugen på en raspberry. Vilken köpte du? Bara kitet kostar ju mer än det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran4670:

Stört billigt ju! Jag är lite sugen på en raspberry. Vilken köpte du? Bara kitet kostar ju mer än det där

amazon.se är full av felaktiga valutakonverteringar och andra konstigheter, men av förklarlig anledning så korrigeras alla där det är till kundens fördel rätt fort medan de där saker kostar 10-100x mer än de borde ligger kvar. Saker som tipsas korrigeras fort, tror inte det finns mycket datorrelaterat kvar att fynda på men det skulle vara om man hittade något lite mer obskyrt. Det är om du begränsar dig till leveranser inom EU då, är Kina OK så finns det fortfarande skumheter gräva fram.

Icke-dator-grejjer finns en del kvar men även där börjar källan sina.. sök på "strumpa" t.ex. och sortera på pris lägst->högst så är hela förstasidan felaktiga priser från Kina, bockar man för "Fri frakt vid över 229kr" så kvarstår fem-pack damstrumpor för 7.90kr istället för €12.30 .. Lite som en skattjakt.

Permalänk
Medlem

Nu försvann rean för XH9505 för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Testade lite mer idag men fick den inte tillräckligt stabil för mina behov. Ligger just nu nerpackad men kanske kommer fram igen om jag hittar en bra laptophållare med VESA-fäste.

Jag blev nöjd iaf, men har man ett lite ostadigt skrivbord eller vill flytta runt skärmen en massa skulle jag kikat på annat.

Men för mig som bara vill få bort fötterna funkar det fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag kan konstatera att allt jag beställt från amazon.se nu är skickat. Ingen order har blivit nekad.
Det är 4st monitorarmar, 2st raspberry pi kit, 2st Aknes Gulikit kingkong kontroller, 1st extern dvd-läsare, 1st radiostryrd bil och 1st knivblock med knivar.
Totalt pris för allt: 914:- och skickat i 7 olika leveranser.

Har du några länkar till sakerna?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Var det någon som lyckades få tag i den mytomspunna ryggsäcken med USB-laddare från amazon för 45kr? Var egentligen den jag ville ha mest när jag la min wish-liknande order

https://www.amazon.se/gp/product/B07SKFNT7M
För den nyfikne

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Var det någon som lyckades få tag i den mytomspunna ryggsäcken med USB-laddare från amazon för 45kr?

Har den packeterad på väg hit i alla fall, men inget har kommit fram än. Många paket blir det, man kan inte anklaga Amazon för att snåla med paketen i alla fall då mina order blivit 3-5 paket styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Har den packeterad på väg hit i alla fall, men inget har kommit fram än. Många paket blir det, man kan inte anklaga Amazon för att snåla med paketen i alla fall då mina order blivit 3-5 paket styck.

Väldigt underligt hur dom valt ut att vissa personer ska få sina varor. Jag fick 2x väskor samt 1x väckarklocka annullerad men fick behålla 2x helikoptrar och 1x soundbar. Då beställde jag också allt på öppningsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Var det någon som lyckades få tag i den mytomspunna ryggsäcken med USB-laddare från amazon för 45kr? Var egentligen den jag ville ha mest när jag la min wish-liknande order

https://www.amazon.se/gp/product/B07SKFNT7M
För den nyfikne

Vart hittar ni alla sådana deals på amazon?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart hittar ni alla sådana deals på amazon?

Med massor med tur egentligen. Tur och klicka runt överallt beställt hem nån ryggsäck, hörlurar, fläktfilter i metall för att göra en egen mesh front till chassiet. Köksprylar (olika redskap samt en kniv) värde, ett par tusenlappar, betalat 600 tot. Kräks lite inombords när jag tänker tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart hittar ni alla sådana deals på amazon?

Citat mig själv: Sök på "strumpa" t.ex. och sortera på pris lägst->högst så är hela förstasidan felaktiga priser från Kina, bockar man för "Fri frakt vid över 229kr" så kvarstår fem-pack damstrumpor för 7.90kr istället för €12.30 .. Lite som en skattjakt.

Svårt hitta vettiga saker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Väldigt underligt hur dom valt ut att vissa personer ska få sina varor.

Det har nog att göra med kombinationer man beställde och hur fort sakerna kom in i deras logistiksystem. Är det redan "på gång" i deras system är min killgisning att det är svårt att stoppa. Själv fått två saker annulerade första dan men inget sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Var det någon som lyckades få tag i den mytomspunna ryggsäcken med USB-laddare från amazon för 45kr? Var egentligen den jag ville ha mest när jag la min wish-liknande order

https://www.amazon.se/gp/product/B07SKFNT7M
För den nyfikne

Jag ska hämta ut mitt i dag efter jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart hittar ni alla sådana deals på amazon?

Jag nappade faktiskt på knivset för 79kr, 2x 15L standard ryggsäckar för 20kr styck, en soundbar för 33kr som direkt hamnar i "kommer användas ute och går den sönder så slängs den högen" och ett presentkit (plånbok, penna och nåt annat onödigt) för 16kr.
I övrigt ser jag ingen fördel med Amazon förutom obskyra delar som knappt kan hittas i EU. Väldigt positivt till att köpa reservdelar med mera från kina / andra länder utanför EU iom att slippa import och tullavgift.
Annars håller jag mig till Svenska firmor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Produkt: Seagate Expansion Desktop 16TB
Länk: https://www.amazon.se/Seagate-Expansion-h%C3%A5rddisk-noteboo...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5345050
Pris: 3325:-
inkl fri frakt

Innehåller en Seagate Exos 16TB https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5145283

Bear in mind that apparently you sacrifice 3 years of warranty (2 vs 5) for the USB 3.0 Enclosure compared to the official bare drive from a Seagate authorised supplier. You might sacrifice the entire warranty if you remove the drive from the USB enclosure. (Disclaimer: Warranty can be complicated and I might have misunderstood something, so do your own research.)

The cheapest price for the 16TB Seagate Expansion USB 3.0 enclosure (STEB16000402) is around €280 compared to the official bare 16TB EXOS SATA (non-SED) drive (ST16000NM001G). That is around €360, although was around €340 recently. I have excluded freight costs for simplicity.

Maybe the 5 year warranty is worth the extra €60 to €80???

Permalänk

LGs CX mot Sony XH9505 65" som är på rea nu, vilken hade ni valt?

Tänker 65" LG Oled kommer nog inte kosta 13k, utan kanske om vi har tur 18k på Black Friday, och då ska man slåss mot hela Sweclockers och Sverige i övrigt

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Var det någon som lyckades få tag i den mytomspunna ryggsäcken med USB-laddare från amazon för 45kr? Var egentligen den jag ville ha mest när jag la min wish-liknande order

https://www.amazon.se/gp/product/B07SKFNT7M
För den nyfikne

Jag har två stycken som passerade en terminal i Danmark vid lunch. Ska tydligen vara redo att hämtas ut på onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Bear in mind that apparently you sacrifice 3 years of warranty (2 vs 5) for the USB 3.0 Enclosure compared to the official bare drive from a Seagate authorised supplier. You might sacrifice the entire warranty if you remove the drive from the USB enclosure. (Disclaimer: Warranty can be complicated and I might have misunderstood something, so do your own research.)

The cheapest price for the 16TB Seagate Expansion USB 3.0 enclosure (STEB16000402) is around €280 compared to the official bare 16TB EXOS SATA (non-SED) drive (ST16000NM001G). That is around €360, although was around €340 recently. I have excluded freight costs for simplicity.

Maybe the 5 year warranty is worth the extra €60 to €80???

Where can you find the 16TB for 280€? I assume it's outside of the EU and you'd have to pay sales tax and import duties on it.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

LGs CX mot Sony XH9505 65" som är på rea nu, vilken hade ni valt?

Tänker 65" LG Oled kommer nog inte kosta 13k, utan kanske om vi har tur 18k på Black Friday, och då ska man slåss mot hela Sweclockers och Sverige i övrigt

Sony saknar HDMI 2.1. Bara det hade fått mig att skippa den TVn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

LGs CX mot Sony XH9505 65" som är på rea nu, vilken hade ni valt?

Tänker 65" LG Oled kommer nog inte kosta 13k, utan kanske om vi har tur 18k på Black Friday, och då ska man slåss mot hela Sweclockers och Sverige i övrigt

Sonyn saknar Oled, no brainer med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag nappade faktiskt på knivset för 79kr, 2x 15L standard ryggsäckar för 20kr styck, en soundbar för 33kr som direkt hamnar i "kommer användas ute och går den sönder så slängs den högen" och ett presentkit (plånbok, penna och nåt annat onödigt) för 16kr.
I övrigt ser jag ingen fördel med Amazon förutom obskyra delar som knappt kan hittas i EU. Väldigt positivt till att köpa reservdelar med mera från kina / andra länder utanför EU iom att slippa import och tullavgift.
Annars håller jag mig till Svenska firmor.

Snacka om onödig konsumtion. Det är alltså dig nästkommande generationer kommer vara sjukt besvikna på.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Def_Dog:

Snacka om onödig konsumtion. Det är alltså dig nästkommande generationer kommer vara sjukt besvikna på.

Det där var lite väl hårt? Hur vet du att det är onödig konsumtion? Personen kanske har behov av grejorna?

Känns lite onödigt att börja kasta skuld på varandra om sina inköp. Hur nödvändigt är tex hemautomation egentligen?
Ska du behöva bära ett ok som det du delade ut för att du gillar det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Snacka om onödig konsumtion. Det är alltså dig nästkommande generationer kommer vara sjukt besvikna på.

Den verkade faktiskt bra men sen när den dök upp så var den pytteliten, bluetooth fungerade inte och ljudet var kasst. Det stod inte precis på deras sida. Jag kommer istället för att skicka tillbaka den till UK som den tydligen skickades på använda och slänga. Jag tror faktiskt att det är bättre klimatsmart än att skicka tillbaka den till UK. Men annars så ja. Jag hade tänkt para ihop den med en projektor i sovrummet men när ljudet var så pass dåligt och bluetooth inte fungerade så vad tycker du jag ska göra. Ur miljösynpunkt dvs.

Den hamnar för övrigt inte i vanliga sopor isåfall utan på återvinning. Resterande varor ska utnyttjas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det där var lite väl hårt? Hur vet du att det är onödig konsumtion? Personen kanske har behov av grejorna?

Känns lite onödigt att börja kasta skuld på varandra om sina inköp. Hur nödvändigt är tex hemautomation egentligen?
Ska du behöva bära ett ok som det du delade ut för att du gillar det?

Nej det är faktiskt inte för hårt, det är så uppenbart med dessa "wish-priser" att produkterna är undermåliga och har men redan inställningen att en vara som inte är avsedd för att användas i utomhusmiljö men kör på till dess att den går sönder, ja då är det faktiskt totalt onödig konsumtion. Varför blir du så kränkt när någon sätter ner foten och säger ifrån? Detta ilandsproblem borde inte få existera.