Råd om Virusskydd

Permalänk
Medlem

Jag har haft MSE och och vet hur fanskapet fungerar. Jag säger det inte för att jag trollar utan utifrån erfarenhet. Nej jag behöver inte hänvisa till några dumma tester.

Själv använder jag aldrig MBAM vad skall man med det till. Behöver bara göra en boot-time med Avas så hittar jag elakhetermna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag har haft MSE och och vet hur fanskapet fungerar. Jag säger det inte för att jag trollar utan utifrån erfarenhet. Nej jag behöver inte hänvisa till några dumma tester.

Själv använder jag aldrig MBAM vad skall man med det till. Behöver bara göra en boot-time med Avas så hittar jag elakhetermna.

Vad är det som är dåligt med MSE? Har kört det i flera år på mina burkar och aldrig haft några problem, så det är klart man undrar vad som är så dåligt.

Permalänk
Medlem

Har kört alla dom versionerna du skrev och trummar just nu runt på ESET Smart security, Fungerar kanonbra och stör ingenting i spel. Att rekommenderas av dom du skrev i startposten

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är vår om man surfar efter vad som är bäst--- Bullgard får höga värden i en tidigare länk. men googlar man så ligger det bara som medel någon annan stans medan F-secure ligger i topp.

Det enda jag klart och tydligt vill påstå enligt riktigt gamla erfarenheter så använd inte Norton för då får man datorn slö och full med skit. Med reservation att dom kanske skärpt sig de senare åren men det får dom som provat det nyligen svara på.

Kan rekommendera Nod32, går där utan att ta upp resurser och utan att slöa ner eller hålla på med uppdateringar mitt i ett spel.

Med reservation att jag är ganska ouppdaterad men se det på längre sikt...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Vad är det som är dåligt med MSE? Har kört det i flera år på mina burkar och aldrig haft några problem, så det är klart man undrar vad som är så dåligt.

När jag hade MSE hade programmet inte ens upptäckt att det fanns elakheter. Uppdateringar som folk sa var automatiska var manuella. Samma historia på en annan dator. Sen dess använder jag inte MSE. Har inte lust att bli nedlusad av elakheter.

Offtopic:
Just nu försöker jag ta reda på hur man uppdaterar Avast program version till senaste version. Det är någon bugg som ställer till det för en hel del användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

När jag hade MSE hade programmet inte ens upptäckt att det fanns elakheter. Uppdateringar som folk sa var automatiska var manuella. Samma historia på en annan dator. Sen dess använder jag inte MSE. Har inte lust att bli nedlusad av elakheter.

Offtopic:
Just nu försöker jag ta reda på hur man uppdaterar Avast program version till senaste version. Det är någon bugg som ställer till det för en hel del användare.

Då vad det där med (o)saklighet...
Du säger saker som te.x. "Skippa MSE det är det sämsta skräpet som finns." samt "Uppdateringar som folk sa var automatiska var manuella."

Just det där med MSE:s uppdateringarna var en av de saker som påvisades tidigare att du hade fel om, MSE uppdateras automagiskt - inget snack om saken. Om man följer din "antivirushistorik" lite genom att läsa dina inlägg här på SC så verkar det varit en tid som du experimenterade med olika AV (tråd).

Att installera och avinstallera olika AV efter varandra utan att ominstallera Windows kan leda till diverse problem, vilket är dokumenterat som en av möjliga orsaker till varför MSE inte uppdaterar automagiskt - om du hade bemödat dig att googlat lite hade du själv kunnat läsa dig till det istället för att påstå felaktiga saker...

Ett AV är inte starkare än dess svagaste länk, ibland är det användaren...

Var saklig...just nu är du mest en rättshaverist så fort en ny AV-tråd skapas och då i synnerhet avseende MSE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Microsoft eget är lite väl simpelt. Måste söka manuellt för virus och min polare fick virus med det. Avast har bättre funktioner för att vara gratis är det väldigt komplett program.

Enda nackdelen är att man måste skriva in sin e-mejladress och göra det en gång per år.

Måste man inte alls, det finns schemalaggd sökning i Security Essentials också.

Permalänk
Medlem

Uppdateringar för MSE ligger i Windows update som ej utförs manuellt. Om du inte kan inse det så kommer jag inte diskutera vidare med dig. Nej man behöver inte installera om datorn för att AV skall fungera som det skall.

Offtopic:
Listade ut hur man gör för att uppdatera Avast. Jag tror det ligger en bugg i dess update i själva programmet. Aldrig behövt installera om helt.

Nej jag är ingen okunnig noob som trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Uppdateringar för MSE ligger i Windows update. Om du inte kan inse det så kommer jag inte diskutera vidare med dig. Nej man behöver inte installera om datorn för att AV skall fungera som det skall.

Offtopic:
Listade ut hur man gör för att uppdatera Avast. Jag tror det ligger en bugg i dess update i själva programmet. Aldrig behövt installera om helt.

Nej jag är ingen okunnig noob som trollar.

1. Vad jag kan läsa mig till så har ingen hitintills nämnt "troll" eller "noob" (bortsett du) - det jag säger är att du är osaklig - inte alls samma sak.

2. Vad har det för betydelse huruvida uppdateringarna för MSE sker via Windows update? Virusdefinitionen laddas ju hem automatiskt, hur det sker trodde jag var underordnat...

3. Hur kan du påstå "Nej man behöver inte installera om datorn för att AV skall fungera som det skall."? Windows är Windows och använder Registret för att bl.a. lagra information. Om man installerar och avinstallerar mycket utan att rensa registret så kan man få problem. Just ett sådant problem kan yttra sig i att MSE inte uppdateras automatiskt (ett tidigare program kan t.ex. ändrat inställningarna för wuauserv (Automatic Update service) eller BITS (Background Intelligent Transfer Service).

Permalänk
Medlem

Wow
Inget jag redan visste. Så klart rensar jag registret innan jag ens ger mig på något annat. Däremot skulle jag vilja a bort det hela. Det gör inte så mycket nytta som folk säger. Det händer nada även fast det ligger kvar lite i registret.

Så du anser att bara för att Windows hämtar hem och sedan måste användaren själv hålla koll på det. Innebär att det utförs av sig själv. Automatiskt innebär att det skall göra alla steg av sig själv. Vilket det inte gör. Näe just det man kan se mellan raderna och säga vårt program utför automatiska uppdateringar när det är mer en blandning av båda sakerna.

Jag har testat det hela och säger bara min åsikt om hur det ligger till. Näe just det jag är ju trångsynt. Jaja du får väl använda det hela. Jag hoppar över det. Orkar inte bry mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Wow
Inget jag redan visste.

Likväl skriver du som du gör i ditt inlägg 19:37?!?
Jösses, jag ger upp...du är uppenbarligen inte enbart osaklig och en smula trångsynt...

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Måste man inte alls, det finns schemalaggd sökning i Security Essentials också.

Självklart men det måste man ställa in själv eller? Andra program som är gratis gör ju detta utan något pillande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker programmet skulle kunna utföra hela processen av uppdateringar på egen hand. Tycker det är dumt att MSE utför en process att hämta hem update och sedan måste användaren själv utföra själva installationen. MSE kanske har valt en sådan process av någon anledning. Däremot tycker jag MSE hade kunnat berätta processen istället för att användaren får gissa sig till hur det fungerar. Första gången jag använde MSE trodde jag att jag hade dem senaste uppdateringarna. Även fast jag följde allt som andra hade skrivit att man skulle göra med programmet. Sedan när jag började luska igenom upptäckte jag att så är inte fallet.

Därefter tycker jag MSE hade kunnat varit lite mer effektiv på att hitta hoten. Fick lite känsla av att det var falsk trygghet. Hade elaka hot som MSE hade ignorerat helt totalt.

Om MSE rättar till dem punkterna kanske man hade kunnat använda det igen. Tills dess står jag över.

Åter igen det här är enbart vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Kaspersky eller McAfee är helt klart de vassaste produkterna i dagsläget.
MSE är ett fint initiativ men jag skulle inte lita på det för fem öre då det inte tar ens i närheten lika mycket skit som de två ovan nämnda. Läste en ett test gjort av ett oberoende labb där de testade en opatchad version av Windows 7 tillsammans med de olika virusskydden för att se hur de klarade 0-day exploits. Resultatet var att McAfee och Kaspersky klarade allt medan MSE åkte på storstryk. Vill jättegärna länka till rapporten (väldigt intressant läsning) men jag kan banne mig inte hitta den just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Wow
Inget jag redan visste. Så klart rensar jag registret innan jag ens ger mig på något annat. Däremot skulle jag vilja a bort det hela. Det gör inte så mycket nytta som folk säger. Det händer nada även fast det ligger kvar lite i registret.

Så du anser att bara för att Windows hämtar hem och sedan måste användaren själv hålla koll på det. Innebär att det utförs av sig själv. Automatiskt innebär att det skall göra alla steg av sig själv. Vilket det inte gör. Näe just det man kan se mellan raderna och säga vårt program utför automatiska uppdateringar när det är mer en blandning av båda sakerna.

Jag har testat det hela och säger bara min åsikt om hur det ligger till. Näe just det jag är ju trångsynt. Jaja du får väl använda det hela. Jag hoppar över det. Orkar inte bry mig mer.

Du redigerade ditt inlägg efter jag hade citerat och kommenterat dig...det du skriver i slutet på ditt nyredigerade inlägg är viktigt att förstå och peka på, du ger uttryck för din åsikt: du är alltså inte objektiv utan subjektiv. Att då häva ut sig påståenden som "Skippa MSE det är det sämsta skräpet som finns" är osakligt och är egentligen dina åsikter - inte fakta.

Jag betvivlar inte att du har haft en dålig erfarenhet av MSE, men varför gick det fel för just dig? Jag med flera vittnar ju om att MSE fungerar bra - så varför tar du dig tolkningsrätten att just du har rätt och vi andra är okunniga MSE-minions som har fel och kommer bli nedlusade av otrevligheter inom de närmsta nanosekundrarna?

För det händer i stort sett samma sak så fort en ny AV-tråd dyker upp. Snart kommer ett inlägg från dig om hur bra Avast är (vilket jag inte betvivlar och respekterar) samt att MSE är "sämsta skräpet som finns", ofta med det felaktiga påståendet att MSE inte uppdateras automatiskt.

Mänskligheten hade inte kommit långt i evolutionen med ett konservativt och oförändringsbenäget beteende...

EDIT:

Skrivet av buddaz:

Tycker programmet skulle kunna utföra hela processen av uppdateringar på egen hand. Tycker det är dumt att MSE utför en process att hämta hem update och sedan måste användaren själv utföra själva installationen. ...

OK, för att vara en person som bevisligen inte använt MSE på ett tag så kommer du med många "sanningar". Själv har jag just i denna stund enligt MSE definition 1.139.599.0 från 2012-10-25 14:18, detta utan att jag gjort någonting överhuvudtaget...jo, jag har väl surfat lite och lyssnat på webb-radio...

[ironi] Hjälp mig buddaz, min MSE verkar uppdatera sig definition automatiskt trots att du säger att så skall inte ske. Hur gör jag så MSE slutar att uppdatera sig automatiskt?[/ironi]

Permalänk
Medlem

Bytte senast för typ 5 år sedan från Nod32 till AVG free, inga problem här på typ 8-10 datorer!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

MSE har väl "real-time-protection"? Och annars när det gäller en genomsökning av datorn så är det väl INGET antivirusprogram som gör detta UTAN att man själv valt det?

Nu använder jag mig av "avast! FREE". Men under tiden jag hade MSE installerat så gjorde jag aldrig någon "manuell uppdatering"... hade dessa inställningar i "Windows Update".
http://i.imgur.com/ZmeDw.png

Trots det var uppdateringarna alltid de senaste aktuella.

Förresten... när det gäller de automatiska uppdateringarna för "avast!"... när definitionerna uppdaterats så dyker det ju upp en "notifiering" nere i högra hörnet på skärmen. Går det att avaktivera ljudet? Men ändå ha kvar själva popup-rutan? För när man sitter här mitt i natten och den där dyker upp ibland håller man ju nästan på o skita ner sig. xD

EDIT: Ska snart byta och prova Kaspersky igen... synd bara att de inte har någon gratisversion av det längre. Och att behöva avinstallera/installera för att köra det för evigt i 30-dagarsperioder är jobbigt. xD

Jo då finns det som gör det och kallas start genomsökning Nod32,kaspersky,avast kör detta (sistnämnda är gratis,men tror man fick bocka i det i sistnämnda i före sig).

MSE har min polare och det stoppar inte virus/trojaner. Hittade inte det ens med manuell sök. När han hade avast så höll sig datorn ren.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

MSE har väl "real-time-protection"? Och annars när det gäller en genomsökning av datorn så är det väl INGET antivirusprogram som gör detta UTAN att man själv valt det?

Nu använder jag mig av "avast! FREE". Men under tiden jag hade MSE installerat så gjorde jag aldrig någon "manuell uppdatering"... hade dessa inställningar i "Windows Update".
http://i.imgur.com/ZmeDw.png

Trots det var uppdateringarna alltid de senaste aktuella.

Förresten... när det gäller de automatiska uppdateringarna för "avast!"... när definitionerna uppdaterats så dyker det ju upp en "notifiering" nere i högra hörnet på skärmen. Går det att avaktivera ljudet? Men ändå ha kvar själva popup-rutan? För när man sitter här mitt i natten och den där dyker upp ibland håller man ju nästan på o skita ner sig. xD

EDIT: Ska snart byta och prova Kaspersky igen... synd bara att de inte har någon gratisversion av det längre. Och att behöva avinstallera/installera för att köra det för evigt i 30-dagarsperioder är jobbigt. xD

Inställningar högst upp- Ljud-avaktivera ljud genom att avbocka rutan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart men det måste man ställa in själv eller? Andra program som är gratis gör ju detta utan något pillande.

Nej, det fixar den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Du redigerade ditt inlägg efter jag hade citerat och kommenterat dig...det du skriver i slutet på ditt nyredigerade inlägg är viktigt att förstå och peka på, du ger uttryck för din åsikt: du är alltså inte objektiv utan subjektiv. Att då häva ut sig påståenden som "Skippa MSE det är det sämsta skräpet som finns" är osakligt och är egentligen dina åsikter - inte fakta.

Jag betvivlar inte att du har haft en dålig erfarenhet av MSE, men varför gick det fel för just dig? Jag med flera vittnar ju om att MSE fungerar bra - så varför tar du dig tolkningsrätten att just du har rätt och vi andra är okunniga MSE-minions som har fel och kommer bli nedlusade av otrevligheter inom de närmsta nanosekundrarna?

För det händer i stort sett samma sak så fort en ny AV-tråd dyker upp. Snart kommer ett inlägg från dig om hur bra Avast är (vilket jag inte betvivlar och respekterar) samt att MSE är "sämsta skräpet som finns", ofta med det felaktiga påståendet att MSE inte uppdateras automatiskt.

Mänskligheten hade inte kommit långt i evolutionen med ett konservativt och oförändringsbenäget beteende...

EDIT:

OK, för att vara en person som bevisligen inte använt MSE på ett tag så kommer du med många "sanningar". Själv har jag just i denna stund enligt MSE definition 1.139.599.0 från 2012-10-25 14:18, detta utan att jag gjort någonting överhuvudtaget...jo, jag har väl surfat lite och lyssnat på webb-radio...

[ironi] Hjälp mig buddaz, min MSE verkar uppdatera sig definition automatiskt trots att du säger att så skall inte ske. Hur gör jag så MSE slutar att uppdatera sig automatiskt?[/ironi]

Tack, sir Cybertsen! Du räddade precis min kväll! <3

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men tycker Microsoft Security Essentials och Malwarebytes Pro fungerat grymt bra för mig. Sen är det väl att jag inte laddar ner eller går in på mysko hemsidor...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Lite sent kanske, men tycker Microsoft Security Essentials och Malwarebytes Pro fungerat grymt bra för mig. Sen är det väl att jag inte laddar ner eller går in på mysko hemsidor...

Akta dig så att de inte kolliderar med varann.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Akta dig så att de inte kolliderar med varann.

Har haft det lite över ett år snart, och inge problem så länge.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Har haft det lite över ett år snart, och inge problem så länge.

Då har du tur.

Visa signatur