Är 47DB under full load högt för en laptop?

Permalänk

Är 47DB under full load högt för en laptop?

Tjenare! tänkte kanske slå till på en laptop och enligt reviews så verkar allting vara till min belåtenhet förutom att den är lite högljudd. och då undrar jag, är detta någonting jag kommer märka av? Ungefär hur högt är 50 decibel? finns det något sett jag kan mäta det ungefärligt utan decibelmätare?

(Vet inte om jag skulle sätta den här på bärbar > köpråd eller ljud men det fick bli här )

Permalänk
Medlem

Låter väldigt högt. Ett Nvidia GTX 670 i stock i full belastning hade ca 47dB i Sweclockers test och den är förhållandevis högljudd. Skulle se mig om efter en annan dator.

Permalänk
Rekordmedlem

47 dB låter väldigt högt, vet du hur de mätt det ?
Jag tror de mätt på nått konstigt sätt, kanske väldigt nära, annars är det en extremt högljudd dator, omöjligt är det inte, men bullrigt är det om det stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

47 dB låter väldigt högt, vet du hur de mätt det ?
Jag tror de mätt på nått konstigt sätt, kanske väldigt nära, annars är det en extremt högljudd dator, omöjligt är det inte, men bullrigt är det om det stämmer.

http://www.notebookcheck.net/Review-Deviltech-Devil-6700-MS-1...
Här är datorn, men det är verkligen såpass illa?

Permalänk
Rekordmedlem

De mäter nära (15cm) vilket ger högre värden, men de klagar på ljudet och säger ju att den antagligen är för bullrig för vissa och påpekar ju att en alienware med samma prestanda var märkbart tystare, om du ska ha den som normal dator och inte ren spelmaskin blir den kanske jobbig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De mäter nära (15cm) vilket ger högre värden, men de klagar på ljudet och säger ju att den antagligen är för bullrig för vissa och påpekar ju att en alienware med samma prestanda var märkbart tystare, om du ska ha den som normal dator och inte ren spelmaskin blir den kanske jobbig.

Hade även tänkt att använda den som skoldator, hm nu blir det att fundera..

Permalänk
Rekordmedlem

Skoldator ? Det är ju en jätteklump att släpa på, stor, tung o bullrig är nog inte lämpligt, den hade skaplig batteritid iofs men det beror väl på att den är så tung att de satt in ett stort batteri.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skoldator ? Det är ju en jätteklump att släpa på, stor, tung o bullrig är nog inte lämpligt, den hade skaplig batteritid iofs men det beror väl på att den är så tung att de satt in ett stort batteri.

3,10 kg med laddaren är väll ganska bra för en gaming/skol laptop? och såg förresten att dom testade ljudnivån med en gtx 680m och den jag hade tänkt beställa är 670mx ev 675mx, skulle den isåfall vara tystare/svalare?

Permalänk
Inaktiv

Köp inte den. Jag har en msi gx740 som enligt den sidan låter något lägre. Den varianten som jag har har en mycket klenare processor än den de testade, och ändå förstör ljudnivån en stor del av spelglädjen. Och underskatta inte ljudnivån i idle heller. Den är mer störande än man tror om man sitter vid datorn mycket.

Jag tror att det är bättre om du satsar på en billigare stationär för gaming och en enklare laptop för skolan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir.Klockalot:

3,10 kg med laddaren är väll ganska bra för en gaming/skol laptop? och såg förresten att dom testade ljudnivån med en gtx 680m och den jag hade tänkt beställa är 670mx ev 675mx, skulle den isåfall vara tystare/svalare?

Jag bytte från en klenare men lika stor och tung maskin till en 1,5 kilos 12" are, det var nog det bästa jag gjort vad det gäller att köra portabelt, den verkliga skillnaden är enorm, dessutom så sliter man mera på en stor dator för den är klumpigare att hantera, de är mer lämpade att ha hemma och kunna lyfta undan dem rimligt lätt inte att flytta runt och bära på hela dagarna, de 2 kilona i vikt gör en enorm skillnad om man verkligen använder datorn portabelt.

Visa signatur

Permalänk

60 dB är ju normal samtalston, så föreställ dig att det ungefär kommer att vara som om någon viskar extremt högt precis framför dig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Isåfall är väll alla laptops från deviltech egentligen skit? (bortsett från priset)

Permalänk
Skrivet av Sir.Klockalot:

Isåfall är väll alla laptops från deviltech egentligen skit? (bortsett från priset)

De datorerna är ju byggda för att spela på.
Antingen köper du en kraftfull och tyst stationär.
Eller så köper du en mindre kraftfull och högljudd bärbar.

Det går inte att få både kraft och låg ljudnivå i en bärbar, av den enkla anledningen att den helt enkelt bara har en fläkt som måste kyla alla komponenter.
En stationär dator har ofta två fläktar på GPU:n, en fläkt på CPU:n och minst två chassifläktar. Lätt att räkna ut vilken som gör sig av med värmen bäst, särskilt när man tar i åtanke att en bärbar dator har ~5% av volymen hos en stationär dator.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Har redan en väldigt bra stationär så det behövs inte, men jag tänkte eftersom jag ändå hade planerat att köpa en laptop till skolan, varför inte köpa en som klarar av spel också? då jag dessutom flyttar runt väldigt mycket så såg jag det som det optimala valet.
http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/6c24842ed8f513f3f29... Kan den vara något annars då?