Permalänk

x86 baserat system blir x64

Mitt system har som sagt ändrat sig till x64 baserat från x86, vilket jag tycker är konstigt (såg det i All cpu meter gadget). Och så har inloggnings skärmen ändrats från acer:s omgjorda som är grön (jag har en acer predator) till Windows standard som då är blå som ni nog vet.
Min fråga är: kommer min upplevelse att förändras av datoranvändandet t.ex. i spel osv med x64 baserat?

Edit: Kan bara använda 64 bitars versionen av internet Explorer numera också.

Tacksam för svar/ Infraxtor

Permalänk
Medlem

Har du ominstallerat operativsystemet nyligen?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Har du ominstallerat operativsystemet nyligen?

Nepp, har kört på sedan jag aktiverade datorn i april.
Edit: X86 mappen för program finns fortfarande kvar.

Permalänk

Om du inte har bytt processor så nej.

Det kan vara krångligt ibland med olika processor arkitekturer eftersom det kan stå olika saker på olika sidor om vad det heter.
Men x86 är en typ av processor precis som ARM. Sedan finns x86 som både 32 och 64 bitar. Det som troligtsvis har hänt är att den har fått ett annat namn vid uppdatering.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk

Högerklicka på den här datorn och klicka på egenskaper. Sedan så se där vad du har för version. Den kan mena att du har en x64 precessor och att något annat hänt med datorn.

För det är helt omöjligt att byta mellan x64 och x86 utan att ominstallera ditt os

Permalänk
Skrivet av frestation:

Om du inte har bytt processor så nej.

Det kan vara krångligt ibland med olika processor arkitekturer eftersom det kan stå olika saker på olika sidor om vad det heter.
Men x86 är en typ av processor precis som ARM. Sedan finns x86 som både 32 och 64 bitar. Det som troligtsvis har hänt är att den har fått ett annat namn vid uppdatering.

Okej, då borde det vara lugnt Tack för svaret

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Högerklicka på den här datorn och klicka på egenskaper. Sedan så se där vad du har för version. Den kan mena att du har en x64 precessor och att något annat hänt med datorn.

För det är helt omöjligt att byta mellan x64 och x86 utan att ominstallera ditt os

Hmm, skumt..

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att nämna exakt vilken modell på Acre Predator du har. Bör står på lil klisterlappen under datorn.
Men antar du har ett 64bit Windows installerat från början.
Men om du går in i kontrollpanelen, och sen i System. så kan du se vilkett Windows du har installerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Du kan börja med att nämna exakt vilken modell på Acre Predator du har. Bör står på lil klisterlappen under datorn.
Men antar du har ett 64bit Windows installerat från början.
Men om du går in i kontrollpanelen, och sen i System. så kan du se vilkett Windows du har installerat.

Har en acer predator g3120, 64 bit operativsystem.

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/acer...

Permalänk
Medlem

Då har du ju svaret

Permalänk
Skrivet av blekfet:

Då har du ju svaret

Jag pratar system type, inte os.

Permalänk
Medlem

64bit os på pc = x64, vilket är en extension av x86 som är 32bit. (x86-64)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

64bit os på pc = x64, vilket är en extension av x86 som är 32bit. (x86-64)

Så x86 är bara 32 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Kolla tekniska beskrivningen...

Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bitars

Sen så behöver du 64-bit Windows för att kunna köra med mer än 4GB minne.

Själva processorn är x86 med stöd för 64-bit instruktioner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Kolla tekniska beskrivningen...

Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bitars

Sen så behöver du 64-bit Windows för att kunna köra med mer än 4GB minne.

Själva processorn är x86 med stöd för 64-bit instruktioner.

Så ska det vara x64 då eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Så x86 är bara 32 bit?

Architekturen heter x86. Och är 32-bit ja. Men sen har man lagt till 64bit instruktioner till architekturen.
Så man kan säga din cpu är x64, men bakåt kompatibel med x86.

Så du kan köra både 32bit och 64bit progam på det. Som borde svara din initiella fråga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Architekturen heter x86. Och är 32-bit ja. Men sen har man lagt till 64bit instruktioner till architekturen.
Så man kan säga din cpu är x64, men bakåt kompatibel med x86.

Så du kan köra både 32bit och 64bit progam på det. Som borde svara din initiella fråga.

Okej :), men hade för mig att det stog x86 baserat, fast kan ha blandat ihop skoldatorns x86 med min dators x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej :), men hade för mig att det stog x86 baserat, fast kan ha blandat ihop skoldatorns x86 med min dators x64

Den är fortfarande x86. Brukar annars skrivas som x86-64. CPUer har haft stöd för detta i runt 10+ år nu.

Så om din skoldator inte är mer än 10 år gammal. så är även den x86-64

Dock så är 64-bit operativ system endast lönt om datorn har mer än 4GB minne. så med datorer under 4GB, installerar man istället 32-bit Windows

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Den är fortfarande x86. Brukar annars skrivas som x86-64. CPUer har haft stöd för detta i runt 10+ år nu.

Så om din skoldator inte är mer än 10 år gammal. så är även den x86-64

Dock så är 64-bit operativ system endast lönt om datorn har mer än 4GB minne. så med datorer under 4GB, installerar man istället 32-bit Windows

Okej :), då kanske det bara var gadgeten som jävlades då

Det där med 32 och 64 bit i os kan jag så visste det där sista

Permalänk

Tackar för alla hjälpsamma svar