Microsoft Surface RT

Permalänk
Medlem

På min Surface tycker jag ljusstyrkan går upp och ner med ganska stora variationer trots att ljuset i rummet är konstant? Har ni samma problem?

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en annan färg av Touch Cover än de tråkiga (blå,vit,svart) som finns i sverige kan man beställa från typ Ebay lr liknande till sin svenska surface RT?

Permalänk
Skrivet av Xi:

Om man vill ha en annan färg av Touch Cover än de tråkiga (blå,vit,svart) som finns i sverige kan man beställa från typ Ebay lr liknande till sin svenska surface RT?

Ja. Men du får då, givetvis, inte Svensk layout på tangentbordet. Du kan även beställa från microsoftstore.co.uk, .de eller .fr.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Just det, fan tänkte inte på det....
Varför kan inte sverige ha lite roligare färger då :/ typ som dessa:
http://www.microsoft.com/surface/en-US/accessories/limited-ed...

Well får väll bli blå då lr "cyan"....

Permalänk
Skrivet av Xi:

Just det, fan tänkte inte på det....
Varför kan inte sverige ha lite roligare färger då :/ typ som dessa:
http://www.microsoft.com/surface/en-US/accessories/limited-ed...

Well får väll bli blå då lr "cyan"....

Har själv köpt ett "Year of the Snake" från UK för att ersätta mitt tidigare i Cyan. Supernöjd med det, dock hade jag velat haft US layout istället för UK, men extrakostnaden i form av frakt och moms var inte värd det, så får heller eventuellt byta igen nästa gång jag är där borta. För att vara ärlig spelar just den fysiska layouten inte så stor roll om man är någonlunda van med tangentbord så...

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Men hur är det med ÅÄÖ då?

Permalänk
Skrivet av Xi:

Men hur är det med ÅÄÖ då?

Du ställer ju in operativsystemet till en Svensk layout så du får ÅÄÖ utan problem. Jag har mina maskiner inställda till både UK, US och Svenska. Trycker START+Space för att ändra (eller en on-screen knapp på OSKet). Så när jag skriver här på SWEC är det inställt på Svenska och mina [ ' ; blir automatiskt åäö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Du ställer ju in operativsystemet till en Svensk layout så du får ÅÄÖ utan problem. Jag har mina maskiner inställda till både UK, US och Svenska. Trycker START+Space för att ändra (eller en on-screen knapp på OSKet). Så när jag skriver här på SWEC är det inställt på Svenska och mina [ ' ; blir automatiskt åäö.

aha okej då förstår jag, vad är skillnaden på UK och US då som du hellre ville ha?

Permalänk
Skrivet av Xi:

aha okej då förstår jag, vad är skillnaden på UK och US då som du hellre ville ha?

Småskillnader egentligen, men US layout passar bättre (i alla fall för min del) till programmering vilket är vad jag gör dagligen. Dock spelar som sagt den fysiska layouten ingen roll så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Småskillnader egentligen, men US layout passar bättre (i alla fall för min del) till programmering vilket är vad jag gör dagligen. Dock spelar som sagt den fysiska layouten ingen roll så...

Okej, har tänkt använda Surface RT till en utb (systemutveckling) där kmr det bli en del programmerande, är der RT du har lr PRO? och hur tycker du den fungerar?

Permalänk
Skrivet av Xi:

Okej, har tänkt använda Surface RT till en utb (systemutveckling) där kmr det bli en del programmerande, är der RT du har lr PRO? och hur tycker du den fungerar?

Har RT. Blev erbjuden Pro men tycker inte de tillför något extra för mina behov.

Jag kör Visual Studio 2012 som RemoteApp på min RT utan problem och debugging av Metro applikationer kunde inte varit enklare, F5 så deployar det och debuggar rakt på plattan (vilket är guld värt ur prestandasynpunkter).

Men har du större behov för legacy applikationer än vad RemoteApp kan lösa är en RT inte ett bra val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Har RT. Blev erbjuden Pro men tycker inte de tillför något extra för mina behov.

Jag kör Visual Studio 2012 som RemoteApp på min RT utan problem och debugging av Metro applikationer kunde inte varit enklare, F5 så deployar det och debuggar rakt på plattan (vilket är guld värt ur prestandasynpunkter).

Men har du större behov för legacy applikationer än vad RemoteApp kan lösa är en RT inte ett bra val.

Okej låter smidigt! Det kmr bli ngt liknande jag tänkt så valet känns bra ut även om det finns alternativ där ute.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

RT:n tilltalar mig mycket och jag har varit nära köp flera gånger. Formfaktorn tycker jag är klockren, tangentborden verkar funka bra, apputbudet tror jag skulle kunna vara till 90% tillfredställande. Visst finns det nackdelar, och det är här någonstans jag börjar vela och försöaka hitta något bättre...

Reviews som

, som iofs kanske är vinklade gör att man tvekar. Borde man köpa en nexus och ge avkall på en del bra surface-features, borde man vänta på en xperia z eller kanske rent av på nästa generation transformers... om de ens kommer.

Kort och gott kokar det ner till frågan om man är helt kokko om man slår till på en Surface RT i dagsläget.

Hur är det hos er ägare på forumet... Plågas ni av den erbarmligt dåliga prestandan? Lider ni av att plattformen har några månader på nacken? Eller är ni nöjda och glada, tycker plattan funkar bra på det den gör och tror att ni kommer trivas med den ett par år till?

Permalänk
Medlem

Plattan är underbar, men den kunde vara något rappare och den kunde vara något lättare. Om jag skulle köpa en platta idag skulle jag absolut överväga en Surface RT igen men skulle också titta på alternativen med Windows 8. Det jag med all säkerhet vet är att det skulle bli just en Windows 8-platta.

Vet att både Elgiganten och Media Markt har den uppställd så att man kan testa så testkör den lite först om du är osäker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erCon:

RT:n tilltalar mig mycket och jag har varit nära köp flera gånger. Formfaktorn tycker jag är klockren, tangentborden verkar funka bra, apputbudet tror jag skulle kunna vara till 90% tillfredställande. Visst finns det nackdelar, och det är här någonstans jag börjar vela och försöaka hitta något bättre...

Reviews som http://www.youtube.com/watch?v=d1Bg3SMBJ4o
, som iofs kanske är vinklade gör att man tvekar. Borde man köpa en nexus och ge avkall på en del bra surface-features, borde man vänta på en xperia z eller kanske rent av på nästa generation transformers... om de ens kommer.

Kort och gott kokar det ner till frågan om man är helt kokko om man slår till på en Surface RT i dagsläget.

Hur är det hos er ägare på forumet... Plågas ni av den erbarmligt dåliga prestandan? Lider ni av att plattformen har några månader på nacken? Eller är ni nöjda och glada, tycker plattan funkar bra på det den gör och tror att ni kommer trivas med den ett par år till?

Det hela blir ju ännu besvärligare när man vet att Surface är en produktserie. Surface 2 kan mao släppas inom ett år eller så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

är sjukt nöjd med den, precis som du säger är prestandan något som inte är på topp direkt men å andra sidan varje gång jag tittar på en riktig x86 enhet med en vettig I5 eller liknande så är batteritiden horribel...

Men för Film, Excel, Word, Surf, och mindre spelande är RT:n perfekt!

(det bästa med den är kombinationen Kickstand + type cover vänt bakåt + sängläge med plattan på magen och en bra film).

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Surface RT 64 gb med alla tillbehör av en gammal klasskompis igår 2 månader gammal använd ett fåtal gånger fick den för 4000kr med full garanti med mera.. Hittills är jag skit nöjd. Har Nokia lumia 920 så helt borta är man inte med hur denna funkar. Hade en Samsung Galaxy tab2 den fick yngsta dottern mellan dessa så vinner Surface med hästlängder.. Den riktigt andas kvalitet. Fast apputbudet är ingen höjdare.. Trodde man kunde köra WP8 appar i den men nej det gick inte 😁 återkommer om jag kör fast. Sen vill jag ha tips på bra appar som är ett måste..

Permalänk
Medlem

Overdrive (epub läsare) tycker jag är riktigt bra.
Sen är Ms egen remote desktop app ett måste för mig men det är ju jag det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Försökte koppla in min dvd rw läsare till plattan med sämre resultat. Den hitta spelaren men kunde varken spela upp en dvd eller cd skiva.. Finns det någon bra app för det ? Hitta en ripp app men fick inte den att funka..

Permalänk
Medlem

Vet inte. Slutade med plastbitar för många år sen.
några micros SD eller USB minnen är så mycket smidigare att ha med sig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nu har jag snart haft den i en månad och är både nöjd och missnöjd. Byggkvalitet en klar 10 poängare. Windows 8 RT kan nog bara bli bättre. Webbläsaren kan bli stabilare min Micro hänger sig allt för ofta flera gånger dagligen.. Fast det gör även plattan med misstänker att Nividia är boven i dramat då jag haft den berömda LG Optimus 2X som betedde sig exakt som denna platta.. Skall jag lämna in den eller finns det någe uppdateringar som löser hängningar. Även tangentbordet strular texten kommer inte upp så man får försöka flera gånger innan det kommer upp på plattan.. Vad betyder det när det står stoppad av oväntat skript eller liknande. Det kommer upp oftast på Facebook..

Permalänk
Medlem

IE hänger sig typ aldrig för mig, är ofta på Facebook. Kostigt att det är så olika. Antar att du har automatiska uppdateringar på, då sköter det sig själv. Prova att göra en systemåterställning innan du lämnar in den.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

IE hänger sig typ aldrig för mig, är ofta på Facebook. Kostigt att det är så olika. Antar att du har automatiska uppdateringar på, då sköter det sig själv. Prova att göra en systemåterställning innan du lämnar in den.

Ok skall testa det innan. Jo jag har automatiska uppdateringar på. Jo håller med har även en Nokia lumia 920 den funkar skit bra medan andra har jätte problem..Nu hämtar jag hem 8,1 får se hur den funkar 😄

Permalänk
Medlem

Ser till att göra en recovery på USB innan du installerar 8.1 det är enda sättet att komma tillbaka till 8.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Ser till att göra en recovery på USB innan du installerar 8.1 det är enda sättet att komma tillbaka till 8.0.

Såg det försent. Fast det verkar flyta på bra.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så hänger sig IE fortfarande och laggar. Värst är det på Facebook och Aftonbladet.

Permalänk
Medlem

flikar in med att jag har en Asus Vivotab RT och är riktigt nöjd med den.
den gör sitt jobb utan att strula, haft min i ca 6 månader nu och använder den ganska flitigt.

kommer definitivt att köpa Surface RT 2 om/när den kommer.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Påminner om att IE har inbyggd ADblocker. Har engelska på min Surface men det borde vara enkelt att lita ut ändå. Starta skrivbords IE - Tryck på kugghjulet uppe till höger - välj Safety och Tracking Protection - En ny ruta dyker upp och en bit ner till vänster finns en länk "Get a Tracking Protection list online". Jag valde EasyList från adblockplus. Klart. All reklam försvinner inte men jag märker en tydlig prestanda ökning på vissa sidor. Det fungerar även i fullskärms IE.
Den formaterar inte om sidorna så det kan bli "vita hål" på sidorna där reklamen skulle ha varit...

Denna funktion har funnits sen IE9 så många vet säkert om det redan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, funderar på en sån här platta men har några frågor.

* lagring - är det ett utbytbart minneskort eller måste man ha ett halvexternt minneskort då och isf hur bra funkar det om man siktar på permanent ökat utrymme. Vill ju helst slippa stök med flyttning av grejer för att man flera lagringsmedia...

* trådlös streaming till apple tv hur funkar det, finns det något inbyggt eller något hyggligt program på ms app store?

* lägga in egna videofiler och ev egna spelare, smidigt o enkelt? Jämfört med begränsade apples plattor...

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3