Extremt bra ROM för S3:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Du får flasha en samsung rom. Samma problem på alla aosp p.g.a att det inte finns riktiga drivrutiner.

Revolt JB I9300 har kamera fungerat för mig på dom senare builds, dock har den en rad små bugs, men också mycket roliga inställningar! så för mig är det en rom som fungerar bra till daglig användning. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2035365

Då jag inte gillar vara sig orginal android eller orginal samsung 'contacts' och sms app kör jag annan än orginalet, just där saknar jag HTC's contacts och sms appar!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Revolt JB I9300 har kamera fungerat för mig på dom senare builds, dock har den en rad små bugs, men också mycket roliga inställningar! så för mig är det en rom som fungerar bra till daglig användning. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2035365

Då jag inte gillar vara sig orginal android eller orginal samsung 'contacts' och sms app kör jag annan än orginalet, just där saknar jag HTC's contacts och sms appar!

Funkar touch to focus med blixt?

Permalänk
Medlem

Föga oväntat använder de vår (CMs) kod som bas. Det är visserligen inget som helst fel med det men att kalla det AOSP känns lite fel.

Om den inkluderar PhotoSphere distribuerar de antingen en modifierad GalleryGoogle.apk eller den pre-release-version som läcktes ut av AndroidPolice som saknar de device-checks som release-versionerna gör. Inget av alternativen är tillåtet. Eftersom de nämner Burst Mode låter det mer som CM-kameran tycker jag dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Funkar touch to focus med blixt?

Hmm, testar... nej ;P verkar inte göra det. :S

[EDIT] Jag kör på ReVolt-JB-i9300-Nightly-20130412.zip , vad som är fixat i senare Niightly vet jag inte, men orkar inte uppdatera då min erfaring med denna rom'en är at det räcker inte bara clear cache/dalvik sedan uppdatera ovanpå gammal rom, jag har fått göra total återställning varje gång.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Tänkte ladda ner neatrom, är den som vanliga stock fast annan typ?
Är det annan SMS app, kontakt ösa?

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2060403

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser kamera appen ut och behöver jag bara ladda ner filen på typ 600 mb sen installera med recovery?

Skulle faktiskt vilja ha den här Nexusromen fast meden fungerande kamera och som även fungerar när det är dåligt batteri som begränsningar som stock har..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Taskigt att samsung inte vill släppa på källkoden, eller inte kan pga. avtal. osv. Det är inte så enkelt som det låter.

Till S2'an släppte dom källkod till drivrutinerna ganske omgående. Att skriva drivrutiner utan källkod, är trial and error. Man får prova sig fram mer eller mindre tills man hittar nåt som funkar.

Iaf CM är absolut ingen instabil ofärdig rom generellt(utan källkod så är den allt annat än optimal såklart), det finns nigthlys om man vill prova det senaste, vill man inte det är det bara att köra på stable release.

Kör och har kört CM10.1(4.2.2) bra länge(första buildsen kom nån vecka efter dom började uppdatera nexus lurarna) på både min S1 och min S2, går inte ens att jämföra på samma dag mot en samsungbaserad rom. Allt är fruktansvärt mkt bättre och batteritiden grym, osv.

Så hoppas dom kan "läcka" lite källkod så ni verkligen får ut den prestanda som går att få ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Taskigt att samsung inte vill släppa på källkoden, eller inte kan pga. avtal. osv. Det är inte så enkelt som det låter.

Till S2'an släppte dom källkod till drivrutinerna ganske omgående. Att skriva drivrutiner utan källkod, är trial and error. Man får prova sig fram mer eller mindre tills man hittar nåt som funkar.

Iaf CM är absolut ingen instabil ofärdig rom generellt(utan källkod så är den allt annat än optimal såklart), det finns nigthlys om man vill prova det senaste, vill man inte det är det bara att köra på stable release.

Kör och har kört CM10.1(4.2.2) bra länge(första buildsen kom nån vecka efter dom började uppdatera nexus lurarna) på både min S1 och min S2, går inte ens att jämföra på samma dag mot en samsungbaserad rom. Allt är fruktansvärt mkt bättre och batteritiden grym, osv.

Så hoppas dom kan "läcka" lite källkod så ni verkligen får ut den prestanda som går att få ut.

2016 låser google också dörren av vad jag läst. Samsung försöker skapa innovationer som vi vänjer oss till och gör att vi väljer dom efter 2016 för mjukvarans skull. Vag jag läst mig till alltså, rykte eller vad man nu ska kalla det.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Samsung kan släppa koden för Exynos 4-plattformen om de bara vill. Koden de släppt är extremt gammal och utdaterad och matchar inte alls koden de själva använder. Vill man ha bra stöd från CM bör man välja en telefon baserad på antingen en Snapdragon eller OMAP SoC. Eftersom TI slutat med OMAP för telefoner i princip så är det Snapdragon som gäller. Till dessa släpps referenskällkod både för kernel och plattformskoden på Code Aurora Forum samt även vissa drivrutiner som blobs på QDev. Exynos och Tegra bör man undvika. Exynos 3 var ok för att Google släppte koden för Nexus S och den därmed kunde användas som mall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Samsung kan släppa koden för Exynos 4-plattformen om de bara vill. Koden de släppt är extremt gammal och utdaterad och matchar inte alls koden de själva använder. Vill man ha bra stöd från CM bör man välja en telefon baserad på antingen en Snapdragon eller OMAP SoC. Eftersom TI slutat med OMAP för telefoner i princip så är det Snapdragon som gäller. Till dessa släpps referenskällkod både för kernel och plattformskoden på Code Aurora Forum samt även vissa drivrutiner som blobs på QDev. Exynos och Tegra bör man undvika. Exynos 3 var ok för att Google släppte koden för Nexus S och den därmed kunde användas som mall.

Qualcomm(dom som gjort snapdragon cpus) är bland dom allra värsta, näst värst efter Nvidia troligtvis. eftersom dom gjorde första nexusen baserad på snapdragon så tog det fart där. Såg Q&A med Steve Kondik(han som startade hela cm fenomenet en gång i tiden) och ett par andra CM kodare, dom rankade det typ Sony Ericsson 1a (som det hette då), 2a. samsung. Sen nämnde dom inte vilka dom tyckte var värst men alla har nog sett videon där Linus Torvalds ger nvidia fingret och säger "f-you nvidia!!"

Samsung skänkte lurar till cm devs. på S2 tiden, tom. Men saken är den att samsung äger inte alla drivrutiner till alla komponenter i lurarna, och dom har dom ingen möjlighet att släppa om inte tillverkaren av komponenten i fråga går med på det. Alltså visst kunde dom säkert släppa en hel del, men det är inte så svart/vitt som att bara släppa all källkod till hårdvaran. Sen så ligger nog dom amerikanska mobiloperatörerna på dom ganska hårt om att dom inte ska släppa vissa saker för då kan folk låsa upp lurarna busenkelt. Dom har ju inga sim kort i många lurar ens utan det sitter på chip i luren liksom.

Värst brukar det va till RIL, radio/telefon delen och frågan kring säkerhet och den biten.

OMAP är idealet, kort för Open Multimedia Applications Platform och det säger ju allt man behöver veta.

Permalänk

Edit: Varför köra Neatrom när den är exakt lika dan som Stock?

Edit: Här på vissa bilder ser den annorlunda ut, hur får jag den att se ut så?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Edit: Varför köra Neatrom när den är exakt lika dan som Stock?

Edit: Här på vissa bilder ser den annorlunda ut, hur får jag den att se ut så?

Stock för att allt funkar som det ska.
Neatrom för att den är hyffsat original så jag själv kan välja vad jag vill modda o ta bort själv. Den har några init.d tweaks etc, är en cwm zip (lätt att modda innan flash) o är pre rootad.

Du frågade ju efter original rom. Neat är det, fast bättre. Du kan välja vilken du vill av de som baseras på standard samsung rom. wanam är ju poppis också.

Det är nog vertumus jb domination temat som jag redan länkat till tidigare. (inlägg 30)

Edit: kika på detta också.. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1807819
bästa som hänt s3an

Permalänk

Jkay är trevligt, men theme manager i cm10 är the shit

Bara att välja om man e sugen på Sense tex:

Eller ios? näää

Touchwiz ?

Osv osv finns hundratals

Permalänk

Så ingen Galaxy S3 med Custom Rom fungerar kameran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Så ingen Galaxy S3 med Custom Rom fungerar kameran?

Ingen som inte bygger på samsungs rom är felfri p.g.a att koden som krävs för att allt ska lira är stängd.

AOSP (Android original sourcecode project) Mjukvara gjord på googles kod utan samsung.. Eller hur man ska säga.

Kameran är väl Sony tror jag så där är det inte ens samsungs beslut.. Exynos är dock samsungs o där har de bara släppt utdaterad kod.

Permalänk
Medlem

Update: Kameran i AOSP funkar nu. Jag kör cyanogenmod o det funkar riktigt bra.