Plasma vs. LCD med LED-bakgrundsbelysning?

Permalänk
Medlem

Plasma vs. LCD med LED-bakgrundsbelysning?

Ska införskaffa en ny TV. Det jag prioriterar är bra skarpa, färgåtergivning och svärta. Smart TV och 3D ser jag endast som bonus.

Min generella uppfattning är att en Plasma-TV har bättre färgåtergivning och uppdateringsfrekvens medans en LCD med LED-bakgrundsbelysning har skarpare bild och är energismartare.

Vad rekommenderar ni för teknik och apparat?

P.S. Har också en fråga gällande clouds på Samsungs apparater. De sägs ha blivit bättre men är det fortfarande ett problem i serie sju och åtta?

Permalänk
Medlem

Det LCD är bättre på är främst ljusstyrkan om du har mycket fönster tex skärpa,energismartare är dom teoretiskt lite bättre på OBS "teioretiskt!
Detta har att göra med att en LCD drar lika mycket vid vit och svart bild en plasma drar nästan inget vid svart och mer än en lcd vid vit bild.
Sen om du frågar ellade försäljarna så är ju en LED tv (som är en LCD fast med LED istället för lysrör bakom lcd panelen) det allra nyaste,bästa,etc,etc MEN det beror på två anledningar.
1, Dom har ett nytt ord att använda som låter fränt LED istället för LCD,Plasma.
2, Butikerna tjänar betydligt mer pengar på att sälja en LCD tv än en Plasma.
Dom två gångerna man ska fundera på en LCD istället för Plasma är.
1, Om någon person har problem med att titta på en plasma skärm dvs dom ser flimmret och får oftas huvudvärk fort av det (dock VÄLDIGT ovanligt)
2, Om man har väldigt stora och många fönster där solen lyser in hela dagen och du tittar mycket på tv just på dagen samt inte kan tänka dig att mörklägga lite.
I alla andra fall är en plasma ett bättre val.

Lite mer info finns i mina och andras inlägg i dessa trådar.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Clouding vet jag inget om numera sedan jag bytte till plasma och dom var så pass mycket bättre och därmed skiter fullständigt i LCD tekniken men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är lika dåligt som förut.
Då det är själva LCD panelen som ger clouding (och lyset bakom som kan vara lysrör,led har inget alls med clouding att göra) då lcd ḱristallerna inte sluter tätt när dom inte ska släppa igenom ljus.
Lcd kristallerna vrider ju på sig i 90grader för att släppa igenom 100% ljus och 45grader för 50% ljus osv och när dom inte passar ihop riktigt så släpper dom igenom ljus när dom inte är vridna alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bra skrivet av grizzly.

Kan dock flika in med en sak, och det är att oftast så får du mycket bättre svärta, färger och allmänt bättre bild med plasmor om du inte är beredd att lägga ner så mycket pengar. Men om du är beredd att köpa någon av toppmodellerna så ligger LCD bra till nuförtiden då de har kommit på lite nya tekniker som hjälper till en hel del mer svärtan.

Dyr TV (20k+) så är det modellspecifikt vilken TV som är bättre än den andra, det spelar engentligen ingen roll om det är en plasma eller LCD tv.

Köper du budget TV's så får du alltid bättre bild för samma pris om du köper dig en plasma, men sen har man ju problemen med fönster och sånt när man köper en plasma eftersom det är en glaspanel på plasmor.

Permalänk
Medlem

För 15000 får du marknadens bästa 50". Panasonic VT50 heter den. Ingen LED/LCD i den prisklassen är i närheten. Enda som kommer nära är Sharps Elite serie fast den kostar betydligt mer än VT50.

"Black levels are simply insane and by far the largest deciding factor on how they’ll look in your home will be the ambient lighting conditions of your room. The black is so deep, in fact, we couldn’t get anything like a reliable accurate reading with a full black pattern on screen"

http://www.avforums.com/review/Panasonic-VT50-TX-P50VT50B-P55...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

2, Butikerna tjänar betydligt mer pengar på att sälja en LCD tv än en Plasma.
.

Jo tjena..

On topic: Plasma, Panasonics samt Samsungs topp-modeller rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Lättare att sälja billiga LCD. De flesta lägger inte mer än 6000-7000 på en tv och det finns massor av billiga halvtaskiga LED/LCD för det priset.

Tyvärr så är designen det viktigaste för de flesta också så bara tvn är tunn och ser snygg ut på väggen så säljer den. Att den sen har halvtaskig bild bryr sig folk inte om.

Permalänk
Medlem

Beror på användningsområde. Personligen har jag inte ett mörklagt biorum så LCD är bättre för mig, framförallt eftersom jag inte klarar av plasmans flimmer och brusiga bild.

Och en sak till, plasmor har inte bättre uppdateringsfrekvens. 600Hz på en TV är inte det du tror. Jag rekommenderar att stänga av alla tekniker som "höjer" uppdateringsfrekvensen då de mest bara försämrar bilden.
Och att butikerna har större marginaler på LCD är bullshit, har jobbat på en av sveriges största kedjor så jag vet, ofta säljs båda med förlust.

Permalänk

En sida med bra reviews http://www.flatpanelshd.com/

Sitter själv med en LM760T och mitt ex lider inte av clouding vet inte om de är några generella problem med clouding på lcds.

Är man orolig för dåliga paneler ska man köpa en Bang & Olufsen TV då de endast köper in paneler med toppbetyg från fabrik ( alla paneler graderas efter de tillverkats ).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

En säljare jag pratade med påstod att Plasma har bättre färgåtergivning medans en LCD med LED-bakgrundsbelysning är skarpare och lämpar sig därför bättre för t.ex. Blu-ray.

Har kikat lite på Samsung 55" Smart 3D LED-TV ES7005. Vad säger ni om den?
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE55ES7005UXXE

Har hört att Panasonic är bra på Plasma, så ska ta en titt på Panasonic VT50 som ozo64 rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauwner:

En säljare jag pratade med påstod att Plasma har bättre färgåtergivning medans en LCD med LED-bakgrundsbelysning är skarpare och lämpar sig därför bättre för t.ex. Blu-ray.

Har kikat lite på Samsung 55" Smart 3D LED-TV ES7005. Vad säger ni om den?
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE55ES7005UXXE

Har hört att Panasonic är bra på Plasma, så ska ta en titt på Panasonic VT50 som ozo64 rekommenderar.

Så kan man inte säga som säljare. Det varierar kraftigt från modell till modell hur bra de är på olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Så kan man inte säga som säljare. Det varierar kraftigt från modell till modell hur bra de är på olika saker.

Säljarna vet oftast inte ett skit så det är bättre att läsa på och testa på egen hand själv innan inköp.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Det enda man kan säga generellt är att LCD har lugnare bild och mer ljusstyrka så de lämpar sig bättre i ljusa miljöer samt för att visa statiska bilder och text. Allt annat varierar i princip från modell till modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauwner:

En säljare jag pratade med påstod

Där har du problemet av två anledningar!
1, 98% av säljarna vet inte ett skit utan har bara lärt sig kampanj texterna utantill utan att förstå ett ord i dom.
2, Butkierna och därmed säljarna tjänar mer pengar på att sälja en LCD än en Plasma och därmed så är ju LCD bäst på allt enligt dom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

jag säger som huttala, i budgetsegmentet får du rent generellt mycket bättre bild med en plasma. går du upp till premiummodellerna (15k och uppåt i all oändlighet) så suddas gränserna ut mellan led-lcd och plasma, då är det mer modellspecifikt. enda anledningarna att köpa en billig lcd är egentligen bara ljusstyrkan eller om du stör dig på buzzing eller något sånt på plasma (vilket kan vara två ganska avgörande faktorer för vissa). sen är det ju många som tittar på enbart designen, och där ligger ju led-lcd ofta bättre till eftersom urvalet är större och de kan göras tunnare osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauwner:

En säljare jag pratade med påstod att Plasma har bättre färgåtergivning medans en LCD med LED-bakgrundsbelysning är skarpare och lämpar sig därför bättre för t.ex. Blu-ray.

Har kikat lite på Samsung 55" Smart 3D LED-TV ES7005. Vad säger ni om den?
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE55ES7005UXXE

Har hört att Panasonic är bra på Plasma, så ska ta en titt på Panasonic VT50 som ozo64 rekommenderar.

Tänk också på att be om att få se TVs i en mörkare miljö om du ska kolla i butiken, en plasma ser inte som bäst ut i en affärs mycket starka lampor.

Permalänk

Jag brukar följa och hålla mig uppdaterad när det gäller TV apparater. Och som sagt brukar Plasma vara bättre på svärta och LED bättre när det används i ett rum med mycket fönster alltså ljus som släpps in. LED är väl bättre när det kommer till responstid?

Har för mig att Plasma var alldeles för strömhungrigt innan och skulle utgå? Vad hände sen? Tog man fram bättre teknik eller vad hände?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En plasma och vara beredd på att du kan få massa konstigt surr som förstärks extra mycket när du hänger den på vägen.
Sedan så om du har ett rum med mycket ljus insläpp i så kommer du få jobbigt med bilden dom plasma ska man helst ha ett hel mörkt rum.
Sedan har du inbränningar med av statiska bilder den som säger att det inte existerar längre har fel har även sett topp modellerna som folk rekomenderar som har det står till och med i manualen när man läser den.
Sedan tycker många att plasmorna flimmrar(600Hz) när man kör med det som att titta på lysrör vissa ser att dom flimmrar vissa inte.
LCD/LED(samma typ av panale olika belysning)
Du får ljusstarkare bilder men kan få "clouding" som folk kallar det fast clouding igentligen är när det är ljusfläckar på panelen inte i kanterna för det är bara ljus genomsläpp och inte clouding.
Har du en väldigt mörkbild i kanterna med något ljust i mitten kommer du se detta ser du på en film normalt kommer du inte tänka på detta oftast hjälper det att ställa ner ljuset.

Så vad du väljer är vad du tycker om att titta på och hur du har tänkt att använda den vad andra tycker är inte intressant då det är du som ska titta på den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

LED är väl bättre när det kommer till responstid?

Har för mig att Plasma var alldeles för strömhungrigt innan och skulle utgå? Vad hände sen? Tog man fram bättre teknik eller vad hände?

1. nej plasma har mycket lägre responstid. en led är ju en vanlig lcd, och responstiderna på tv-apparater är inte lika bra som de snabbaste datormonitorerna. plasma däremot har likt oled och crt nästan obefintlig responstid. kanske tänker du på inputlag? det är ju oberoende av paneltyp och beror på bildbehandlingen innan bilden visas på själva panelen

2. plasma drar fortfarande mer ström, men det har så klart blivit bättre. sen fungerar ju inte dagens samhälle så att allt måste vara energisnålt och miljövänligt för att det ska sälja, se bara på suv-bilar, flygresor och annat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jag har en 50" Panasonic Viera TX-P50VT30 utsedd till 2011 års bästa plasma TV. kostade över 20 000kr ny.
Jag gav 18 000 för den då den varit visningsex i affären. idag är bästa nypris 17390kr för den.

Svärtan är helt underbar i Panasonics plasmor, jag blir lika imponerad varje gång jag drar igång en bluerayfilm, bilden är verkligen i toppklass.

Om någon är intresserad så är den till salu då jag är ute efter en 55" eller större!
Har dubbla 3D glasögon till den också som jag skickar med.

Skicka PM om intresse finns!

Permalänk
Medlem

Detta postade jag i tidigare länkad tråd där strömförbrukning,svärta,etc tas upp.

Skrivet av grizzly666:

Det går inte ens att göra en jämförelse ett ex av årets billiagre plasmor är så oerhört mycket bättre än en 7år gammal lcd.
Bildkvaliten,svärtan,skuggdetaljer är väldigt mycket bättre.
Dom billigare plasmorna har liknande bild som dom dyraste NYA lcd'erna har med ETT undatag.
Vilket är skuggdetaljer vilka har stora brister på dagens lcd med "local dimming" och då kan till och med din 7år gammla lcd vara bättre på just den biten.

"local dimming" innebär att ett gäng lysdioder runtomkring en mörkt (dvs mörkt och INTE 100% svart) parti av bilden släcks (för att ge en svartare,djupare känsla av svärtan) och visst det funkar det ger en ljupare svärta MEN i samma stund så försvinner skuggdetaljerna.
Dvs även sånt som SKA vara synligt fast ska vara väldigt mörkt försvinner och blir istället för att vara 99% mörkt istället bli 100% mörkt om du förstår vad jag menar.

Detta är för mig oerhört irriterande när man tittar på lite mörkare scener dom flesta märker det inte direkt men det är ett 20 tal familj,kompisar som har köpt ny lcd (dom flesta efter jag rek plasma men dom gick efter ellade försäljarens rek istället) där jag påpekat detta och visat en del scener så börjar dom ochså att reta sig på detta och en del har bytt till plasma istället och blivit mycket nöjda.

Frågar du försäljarna så kommer dom ALLTID (i alla fall på dom större ställena) att styra in dig på en LCD istälet för en plasma med dessa anledningar.
1, Strömförbrukning.
2, Bättre bild bara du tittar själv på det vi har.
3, Mer ljusstark och därmed bättre bild.
4, LED äre ju den nyaste tekniken inom tv världen.
Och sen den egentilga anledningen till att dom vill sälja lcd istället för plasma är att dom tjänar mer pengar på att sälja lcd än vad dom gör på plasma fast det säger dom ju inte högt.

Nr 1 är till viss del sant men oftas så är det ganska jämnt.
Detta för att en LCD drar lika mycket hela tiden dvs en vit bild drar lika mycket som en mörkgrå bild gör och om det INTE finns local dimming så drar även en 100% svart bild lika mycket.
Finns local dimming så släcks ju lysdioderna när ljuset når en viss gräns och gör då att det drar lite mindre.
En plasma däremot drar inte mycket vid en mörkgrå,svart bild för att sen ju ljusare bilden blir dra mer och mer för att vid en helt vit blid dra mer än vad en lcd gör men hur ofta sitter du och tittar på en helt vit bild?
Tex om du tittar på skidor så ja en plasma kommer då dra lite mer (men det är fortfarande inte en helt vit bild då) tittar du på hockey så är drar plasman något mindre (det är ju inte riktigt lika vitt) fotboll ännu mindre (det är ju mest grönt).
Och när du börjar komma ner på fotboll tv serier,filmer,etc så är skilnaderna väldigt små (om det inte är en väldigt mörk film då drar plasman mindre).
Med andra ord är det inga stora skillnader läs nån tia per år i elkostnad MAX men då tittar du nästan bara på skidor.

2, och 3, I butik så stämmer detta ja i hemmet så stämmer detta väldigt sällan om du inte har en halv sol hänger i taket (som butikerna har) vill säga och då är dom flesta tv i butikernna uppdraget ljus som ger en väldigt felaktig bild men vid en snabb titt ser bra ut.
Vid ljusa miljöer så kommer en lcd ge bättre bild (OBS bättre men INTE korrekt) då dom är mer ljusstarka en plasma kan se för mörk ut då den inte klarar av att ge ut lika mycket ljus.
Detta gäller ju bara om du har ett rum med väldigt mycket ljus i (och är mörkrädd och inte kan släcka en enda lampa,dra för en gardin) med många starka lampor alternativt många stora fönster där solen lyser in i hela dagen.
Kan du mörklägga lite genom att släcka lite lampor och dra för gardiner så klarar sig en plasma ganska bra.

4, Ja visst istället för ett lysrör så sitter det lysdioder bakom LCDpanelen (som i en hel del fall var exakt samma panel mellan LED och lysrörs versionerna).
Med andra ord är det inte alls något nytt förutom ett coolt begrepp att marknadsföra sig med med och kunna slänga ur sig när man ska sälja.
Det enda LED gör är att dra lite mindre ström än lysröret och att det gedde möjlighet att införa local dimming som jag hellre har en lcd utan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en Panasonic plasma och jag är väldigt nöjd med den även om den här två år på nacken, går inte in på tekniska detaljer då många redan gjort det utan slänger bara lite input om hur jag upplever min plasma.

Jag har 4 stora fönster i tv rummet, tittar jag på tv på dagen ser man sig själv i rutan vilket var extremt störande i början och jag drog konstant ner rullgardinerna men efter en period blev jag van och kunde leva med det.
Har själv en htpc till den och har inte någonsin fått inbränning från Windows men har fått från PS3ans menyer när jag glömt det på när jag åker till jobbet, dock har det alltid försvunnit efter någon dag som tur är.

Jag har dock en LCD-TV i mitt sovrum och jag tycker personligen bättre om plasman, säkert mycket pga svärtan och responstiden. Har haft en Amiga kopplad till båda två och tyckte det var mycket mer behagligt och responsivt på plasman.

Så inget tekniskt men personligen syn på det hela, jag håller nog mig till plasma i framtiden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Starric:

1. nej plasma har mycket lägre responstid. en led är ju en vanlig lcd, och responstiderna på tv-apparater är inte lika bra som de snabbaste datormonitorerna. plasma däremot har likt oled och crt nästan obefintlig responstid. kanske tänker du på inputlag? det är ju oberoende av paneltyp och beror på bildbehandlingen innan bilden visas på själva panelen

2. plasma drar fortfarande mer ström, men det har så klart blivit bättre. sen fungerar ju inte dagens samhälle så att allt måste vara energisnålt och miljövänligt för att det ska sälja, se bara på suv-bilar, flygresor och annat

1. Okej då vet jag det. Tack för förklaringen. Jo kan nog vara det jag tänker på. Alltså responstid i skärmarna.

2. Jo kan tänka mig att det blivit bättre.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bighultsfred:

Jag har en 50" Panasonic Viera TX-P50VT30 utsedd till 2011 års bästa plasma TV. kostade över 20 000kr ny.
Jag gav 18 000 för den då den varit visningsex i affären. idag är bästa nypris 17390kr för den.

Svärtan är helt underbar i Panasonics plasmor, jag blir lika imponerad varje gång jag drar igång en bluerayfilm, bilden är verkligen i toppklass.

Om någon är intresserad så är den till salu då jag är ute efter en 55" eller större!
Har dubbla 3D glasögon till den också som jag skickar med.

Skicka PM om intresse finns!

Nja. 50" VT50 dvs årets modell av 50" VT30 kostar 15000 idag så det är rätt dumt att betala 17390 för den gamla modellen
Du kanske kan få 10000 för din VT30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. nej plasma har mycket lägre responstid. en led är ju en vanlig lcd, och responstiderna på tv-apparater är inte lika bra som de snabbaste datormonitorerna. plasma däremot har likt oled och crt nästan obefintlig responstid. kanske tänker du på inputlag? det är ju oberoende av paneltyp och beror på bildbehandlingen innan bilden visas på själva panelen

2. plasma drar fortfarande mer ström, men det har så klart blivit bättre. sen fungerar ju inte dagens samhälle så att allt måste vara energisnålt och miljövänligt för att det ska sälja, se bara på suv-bilar, flygresor och annat

Det där är inte heller helt korrekt. Vissa plasmor har väldigt hög responstid. Andra plasmor är väldigt snabba.
Panasonics 65" ST50 har tex en responstiv på nästan 50ms medans 50" VT ligger strax under 30ms. Samsung 6505 plasma ligger ännu lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det där är inte heller helt korrekt. Vissa plasmor har väldigt hög responstid. Andra plasmor är väldigt snabba.
Panasonics 65" ST50 har tex en responstiv på nästan 50ms medans 50" VT ligger strax under 30ms. Samsung 6505 plasma ligger ännu lägre.

nu blandar du ihop med inputlag, som jag också nämnde i inlägget du citerade det finns inga skärmar med så hög responstid som du skriver, inte ens 10 år gamla lcd-skärmar. ghostingen skulle vara fruktansvärd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Inputlag och responstid är väl samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Inputlag och responstid är väl samma sak?

nä, men det ena kan innefatta det andra, eller medverka primärt eller srkundärt till det av den anledningen.

respons är uppdateringen mellan varje bild. refresh alltså. effekten av dålig sån kan vara rftersläpningar eller ryck i bilden.

input delay ("lagg") är tiden som dröjer från vad källan skickar till det visas. denna påverkas i hög grad av bildbehandlingen, som ofta är omfattande i TV, där det inte spelar roll sålänge man inte spelar sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nja. 50" VT50 dvs årets modell av 50" VT30 kostar 15000 idag så det är rätt dumt att betala 17390 för den gamla modellen
Du kanske kan få 10000 för din VT30.

Hade tänkt mig 11000 för den om någon är intresserad (inköpt i mars iår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bighultsfred:

Hade tänkt mig 11000 för den om någon är intresserad (inköpt i mars iår)

Det borde du kunna få