Permalänk
Avstängd

sänka volten till hdd

om man moddar om en molex kontakt till 5 eller 7 volt går hårddisken långsammare då?

långsammare = tystare!

jag använder datorn som en server dator så hdd:en behöver inte vara så snabb för det är inget krävande!

Visa signatur

min bästa dator: 2500+ ,512mb ddr,64mb gf4 ti 4200,hdd 80GB,brännare 17" skärm.

Permalänk

Måste den inte ha de 12 volt molexen ger för att kunna drivas riktigt? Vet inte själv riktigt men jag tror det är så..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=11112...
Pröva det ist

Permalänk
Medlem

antar att du vill kunna använda disken eller har jag fel?

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Det heter "spänningen" och inte "volten".

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
antar att du vill kunna använda disken eller har jag fel?

ja självklart vill jag använda disken om du inte förstår det så har du ju rätt så stora problem!

Visa signatur

min bästa dator: 2500+ ,512mb ddr,64mb gf4 ti 4200,hdd 80GB,brännare 17" skärm.

Permalänk
Medlem

Ändras den givna inspänningen till hårddisken kommer den med största sannolikhet inte att fungera korrekt.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk

Knas: Ditt första inlägg kom med Du verkade inte ge upp för du trodde det första förvann så du kämpade ihop ett nytt inlägg

OnT: Den kommer inte att fungera om du sänker drivspänningen på din hårddisk. Det är som att man stoppar in 5V's batteri i en bil, skulle den starta? Knappast...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Ja, jag har en liten teori att den troligtvis antingen kommer att vägra starta pga säkerhetsspärr, eller så kommer den inte upp i det varvtalet den är designad och kan orsaka skrikande missljud med repor som resultat.

Nej, det är mao INTE tänkt att du ska byta ut 12V mot 5/7V

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

OT: Heheh detta var nog årets KANON!... har haft ett litet garv i en kvarting nu!

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk

woodo2 är en gammal md-människa... lika smart som då hehe, nä nu ska vi inte vara elaka

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det som låter i en hårddisk är vinandet från skivorna som snurrar i 7200rpm samt knattrandet från läshuvudena som viftar hit och dit över skivorna.
Vill du få ner ljudnivån kan du köpa en disk med lägre varvtal.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det heter "spänningen" och inte "volten".

Vi vet vad han menar! Om han hade skrivit strömmen istället så hade du kunnat få klaga, men just nu fanns det ingen relevant anledning. Så om du inte har något vettigt att komma med så tycker jag att du ska låta bli att skriva!

OnT: Kan bara hålla med alla andra, sänkt spänning resulterar i att hårddisken inte kommer att fungera. De enda sätten är att antingen göra som AmPz säger och införskaffa en hårddisk med lägre varvtal, eller så vattenkyler du hårddisken och packar in den i något 1cm tjockt filtliknande material!

Permalänk
Medlem

Du kan ju också bygga solceller som fixar elen så slipper du ljudet från kablarna när elektriciteten STRÖMMAR igenom sladden in i datorn... sen så kan du ju typ veva igång disken så behöver du ingen ström alls, då låter det lite, och om du har typ så att vägguttaget går rakt in i moderkortet så slipper du värmen och ljudet från nätagget... eller det kanske inte fungerar...

jaja men iallafall så är det väl inget fel med att fråga...

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

OT:Znurf är oslagbar.
Edit OnT: Oftast resulterar det hela i brända hårddiskar.. men men prova kan man.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Riskera att bränna disken för att få ner burken 8 dBa...
Helt sanslöst :/

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett kretskort under hårddisken... det ska fungera med för att man ska ha någon nytta av den och det kanske är minst lika tjinkigt för vilken spänning det får.
Har för mig att IBM har ett program till sina hårddiskar så man kan sänka hastigheten (eller iaf få den lite tystare, har inte själv använt det)... här:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool
Ligger på hitachis sida för de mucklar ju med IBMs diskar numera

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det som låter i en hårddisk är vinandet från skivorna som snurrar i 7200rpm samt knattrandet från läshuvudena som viftar hit och dit över skivorna.
Vill du få ner ljudnivån kan du köpa en disk med lägre varvtal.

5400 rpmare brukar låta rätt duktigt, bättre å köpa en barracuda V. Den är tyst så länge den sitter så att vibrationerna inte kan fortplanta sig i chassit.

Permalänk
Medlem

IBM diskar har ett konfigprogram som man stoppar på en bootbar diskett och kör där man kan göra 7200varvare übertysta sen så sparas det och den går så tills du kör programmet igen

EDIT: Doh! Aqualize skrev ju det *blind*

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woodo2

ja självklart vill jag använda disken om du inte förstår det så har du ju rätt så stora problem!

om du tror att det är en bra idé att köra hdd på lägre volttal så är du ju sjukt jävla pantad
inte den kille som frågade om du ville kunna använda disken

Permalänk
Medlem

det är hur många Ampere som går åt för att driva disken.
den behöver 300mA (=0.3A) på 5Volt
och 500mA (=0.5A) på 12Volt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det finns ett kretskort under hårddisken... det ska fungera med för att man ska ha någon nytta av den och det kanske är minst lika tjinkigt för vilken spänning det får.
Har för mig att IBM har ett program till sina hårddiskar så man kan sänka hastigheten (eller iaf få den lite tystare, har inte själv använt det)... här:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool
Ligger på hitachis sida för de mucklar ju med IBMs diskar numera

Jag testade det där programet nyss och fick en shock! Jag trodde hårddisken va död så tyst va den, i vanliga fall brukar den ju knastra på när man startar windows men jag kunde faktiskt inte höra den alls! 10/10p

Visa signatur
Permalänk

Disken blir ju seeeeeg å de vill man ju inte kan man inte "trimma" disken med det där ibm proget? så den snurrar fortare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woodo2

självklart kan du ju inte sänka spänningen till disken om du inte förstår det så har du ju rätt så stora problem!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Om du vill ha en tyst hårddisk så köp en Seagate Barracuda IV. Den hörs inte... jag kan iaf inte höra den.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz

Vi vet vad han menar! Om han hade skrivit strömmen istället så hade du kunnat få klaga, men just nu fanns det ingen relevant anledning. Så om du inte har något vettigt att komma med så tycker jag att du ska låta bli att skriva!

OnT: Kan bara hålla med alla andra, sänkt spänning resulterar i att hårddisken inte kommer att fungera. De enda sätten är att antingen göra som AmPz säger och införskaffa en hårddisk med lägre varvtal, eller så vattenkyler du hårddisken och packar in den i något 1cm tjockt filtliknande material!

Först tycker du att jag inte har något relevant att säga, och sen håller du med mig... Motsägelsefullt...

Jag har fått för mig att många här inte bara är ute efter att borra ett hål i sin dator och kalla det "mod", utan även lära sig mer om fysik, mekanik och elektronik så att de kan göra allt mer avancerade, snygga och funktionella moddar.
Att förstå skillnaden mellan begrepp såsom spänning, volt, ström, ampere, effekt, watt, etc. är viktigt för att kunna lära sig att förstå elektronik och fysik.

Däremot undrar jag vad det var för relevant du hade att säga i ditt inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
Riskera att bränna disken för att få ner burken 8 dBa...
Helt sanslöst :/

Att sänka volymen 8db e ganska mycket! De e endast 15,8% av vad ljudintesiteten var innan, oberoende av hur högt det var då. Tror inte du förstår att de e en logaritmisk skala.

Visa signatur

BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Väck inte självdöda trådar som borde varit låsta i fyra år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||