Hemmabio anläggning -vad behövs?

Permalänk

Hemmabio anläggning -vad behövs?

Jag har en nyare tv med hdmi ingång. Men min digital box är "kass" den har endast utgång för scart. Dvs. digital boxen är kopplad till tv'n med scart och digital boxen har inga ljuduttag. Jag undrar mig eftersom jag hemst gärna skulle vilja ha ett hemmabiosystem utan att köpa en ny digitalbox som stödjer hdmi. Kan jag koppla hemmabiosystem direkt till tv'n istället och få ut ett bra ljud?

Permalänk
Medlem

Du menar att ljudet ska gå från scart till TV:n och sen till Hemmabiosystemet?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk

tack, ja precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nochains85:

tack, ja precis.

Klart det går att göra så. Men du får ju fortfarande begränsningen som scart ger...
Kolla efter optisk ut på din tv. Sen tar du en optisk sladd från tv'n till förstärkaren.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Klart det går att göra så. Men du får ju fortfarande begränsningen som scart ger...
Kolla efter optisk ut på din tv. Sen tar du en optisk sladd från tv'n till förstärkaren.

Gör ju ingen skillnad om boxen ändå är ansluten med scart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

det är så vi kör här hemma ;), funkar fint ;D

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det går, men kommer låta skräp.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Vad bra ljud är ju diskutabelt men ett okonstlat och naturligt ljud antar jag duger för de flesta.

Byt ut scart skiten till en hdmi box.
Optisk överföring eller hemmabioreciever med hdmi-ingång rekommenderas.
Undvik att koppla igenom tv-n.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har en ny tv så behöver du nog ingen extern box, du borde ha ci plats i tvn där du kan stoppa in en dekoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en ny tv så behöver du nog ingen extern box, du borde ha ci plats i tvn där du kan stoppa in en dekoder.

Det beror ju lite på vad man vill ta in för signal också. Alla nya tv-apparater stöder ju inte alla sändningsstandarder, marksänt, satellit, kabel-tv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Det beror ju lite på vad man vill ta in för signal också. Alla nya tv-apparater stöder ju inte alla sändningsstandarder, marksänt, satellit, kabel-tv...

De flesta nya tv ar hanterar dvb c och dvb t2 om det inte är budgetmodeller, men satellit är ovanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för all info.
Den digital boxen jag har är comhems https://www.comhem.se/comhem/tv/digitalboxar/info/digitalbox-....
Såg precis att den har en digital audio output alltså för optisk signal. Betyder detta att jag kan koppla in ett hemmabiosystem som stödjer optiska signaler till denna digital box?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nochains85:

Tack för all info.
Den digital boxen jag har är comhems https://www.comhem.se/comhem/tv/digitalboxar/info/digitalbox-....
Såg precis att den har en digital audio output alltså för optisk signal. Betyder detta att jag kan koppla in ett hemmabiosystem som stödjer optiska signaler till denna digital box?

Ja det går bra att ansluta via toslink.

Visa signatur