Raspberry Pi, OS på vad?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi, OS på vad?

Hej!

Köpte mig en Pi för någon vecka sedan och installerade Raspbian på ett 4GB SanDisk Ultra SDHC-kort som jag hade liggande. Jag har läst att man måste boota från SD-kort men att man kan ha OS på USB-HDD (eller USB-sticka antar jag) istället. Jag tänkte höra om någon har någon erfarenhet av detta och vad det eventuellt gör med performance. Nackdelar/fördelar med det ena eller det andra, förutom då givetvis mer lagringsutrymme...

Det SDHC-kort jag har nu har en liten symbol med en 4:a inuti en inte helt komplett cirkel, mer som ett C som går nästan hela vägen runt. Är det ett Class 4 kort då tros? På http://sv.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital verkar Class 4 betyda hastigheter på 4MB/s men på mitt kort står det 15MB/s vilket jag tycker är lite konstigt. Någon som vet ifall SanDisk kör med något eget system för att klassa sina produkter?

Permalänk
Medlem

Har hört att USB-minne och SD-kort i samma pris/kvalité/hastighets-klass är ungefär lika snabbt att köra OS från, har olika för och nackdelar.

4 MB/s låter inte korrekt, du har förmodligen ett class 4 kort som klarar ~15 MB/s

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bara en teori men kan med 15MB/s gälla läshastigheten, medan class 4 (4 MB/s) gäller skrivhastigheten. SD-kort som vanligen används till kameror är ju skrivhastigheten det som är relevent, men för att skryta med lite finare siffror kanske tillverkaren skrivir ut läshastigheten som är betydligt högre än skrivhastigheten.

Permalänk
Medlem

Ett SD kort räcker gott och väl till ditt OS, ska du kolla på film eller liknande så gör du det självklart ifrån en Extern lagringsenhet. Men det bör inte vara några problem att kolla på film/spela med ett SD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Bara en teori men kan med 15MB/s gälla läshastigheten, medan class 4 (4 MB/s) gäller skrivhastigheten. SD-kort som vanligen används till kameror är ju skrivhastigheten det som är relevent, men för att skryta med lite finare siffror kanske tillverkaren skrivir ut läshastigheten som är betydligt högre än skrivhastigheten.

Det kan mycket väl vara som du säger, hittade detta på SanDisks sida för kortet:
"Performance/speed: Up to 15MB/s read speed; write speed lower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jupp, det är väl så vitt jag vet frågan om en garanterad skrivhastighet. Ett class 4-kort ska alltså garanterat klara av att skrivas till med 4 MB/s, oavsett var på kortet du skriver, hur stora filer du skriver, osv. Sedan är det förstås fritt fram för tillverkaren att överträffa det.

Läshastigheten har ingenting med klassen att göra, men brukar i allmänhet vara högre än skrivhastigheten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!