Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

***bort/moderator***
Du skrev först

och det innebär att du anser att problem skulle uppstå när man uppdaterar från Windows 7 till Windows 7 SP1 eller från Windows 8.0 till 8.1

För det är inte det du egentligen syftar på, eller?

***bort/moderator*** Jag har aldrig påstått något sådant. Det du citerar var ett svar på följande:

Citat:

Det enda ditt exempel belyser är problemet som uppstår när man byter till något nytt och förväntar sig att allt ska vara som det var tidigare. Samma sak om man bytt från Windows 7 till OSX eller Ubuntu. I det här fallet skulle IT-dev/adm rullat ut Windows 8 med Classic Shell eller Start8 exempelvis och insett att behovet för ModernUI är ungefär noll

För att förtydliga: Problemet jag belyser uppstår när man byter till något inom samma produktserie och användarupplevelsen har förändrats totalt. Ungefär som att Volvo skulle flytta om ordningen på pedalerna på senaste generationen V70.

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

***bort/moderator*** Jag har aldrig påstått något sådant. Det du citerar var ett svar på följande:

För att förtydliga: Problemet jag belyser uppstår när man byter till något inom samma produktserie och användarupplevelsen har förändrats totalt. Ungefär som att Volvo skulle flytta om ordningen på pedalerna på senaste generationen V70.

***bort/moderator***
Du har helt fel, bevisligen genom att bara titta på problemet.
Produktserien heter möjligen Windows 7 och Windows 7 SP1 och sedan kom en ny serie som heter Windows 8 och Windows 8.1 - eller som jag ser det en ny generation av Windows. Som jag skrev tidigare så finns det inga problem i detta, förutsatt att man vet vad man ger sig in på. Blir man tagen på sängen, ja grattis dags att söka lösningar eller ett nytt jobb.

Windows är bara varumärket - du skriver ju detta själv på ett antal ställen. Om du byter från det ena till det andra så är det självklart skillnader, annars är det ingen mening med att byta.

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Medlem

Varför inte folk tål windows 8?, är ju inte så svårt att förstå när dom har tagigt bort startmenyn etc som varit med sen win 95.

Så kul att läsa massor av kommentarer att de bara är att lära om sig, har jobbat som installatör/tekniker inom IT sen jag va 16, kan säga rent ut att de är skitsnack, när du är van vid att programvaran fungerar på ett effektivt bra vis och sen när du testar det nya så är inget sig likt, har använt 8an och de fungerar bara inte.

Windows 8 är byggt i grund och botten för touch pads mm, bara det vissar vilket idioti som stått grund för utvecklingen, 8an är ett dåligt skämt från microsoft, när man vill kunna jobba effektivt utan att behöva leta i fem till tio minuter efter funktionen man behöver så kör man ej 8an.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

***bort/moderator***
Ja, självklart ska man köra in Start8 eller liknande om man föredrar det. Det gör vare sig Windows 8 bättre eller sämre utan man anpassar den upplevelsen man behöver. Windows 8 är fortfarande defacto bättre på det mesta jämfört med föregångaren, samt de som föredrar en vanlig desktopupplevelse får detta. Det gör fortfarande inte att maskineriet blir sämre. Du verkar oförmögen att förstå att det finns mer i ett operativsystem än det du ser.

***bort/moderator*** om man inte inser att interfacets funktion är oerhört viktigt, kanske den enskilt viktigaste egenskapen så är det synd och skam.
Det grafiska interfacet är ju det den normale användaren råkar ut för hela tiden, de skiter i att aktivitetshanteraren eller filkopieringar är förbättrade, speciellt när fotoappen hoppat upp i 8an och man inte förstår hur man ska få bort bilden utan att behöva slå av datorn på strömbrytaren och starta om.
Ett interface som är så klumpigt och svårkontrollerat och ointuitivt att det mest blir ett hinder är inte ett bra sätt att få användarna att tycka om det som inte syns under skalet.

§1.1
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

***bort/moderator*** om man inte inser att interfacets funktion är oerhört viktigt, kanske den enskilt viktigaste egenskapen så är det synd och skam.
Det grafiska interfacet är ju det den normale användaren råkar ut för hela tiden, de skiter i att aktivitetshanteraren eller filkopieringar är förbättrade, speciellt när fotoappen hoppat upp i 8an och man inte förstår hur man ska få bort bilden utan att behöva slå av datorn på strömbrytaren och starta om.
Ett interface som är så klumpigt och svårkontrollerat och ointuitivt att det mest blir ett hinder är inte ett bra sätt att få användarna att tycka om det som inte syns under skalet.

Du har helt rätt in att det är viktigt - just därför ändrar man till vad vad man vill ha utan att gnälla över det. Det är just gnället över ett problem som är så trivialt och enkelt att lösa som gör att de som klagar på Swec endast kan ses som troll.

§1.1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

***bort/moderator***
Du har helt fel, bevisligen genom att bara titta på problemet.
Produktserien heter möjligen Windows 7 och Windows 7 SP1 och sedan kom en ny serie som heter Windows 8 och Windows 8.1 - eller som jag ser det en ny generation av Windows. Som jag skrev tidigare så finns det inga problem i detta, förutsatt att man vet vad man ger sig in på. Blir man tagen på sängen, ja grattis dags att söka lösningar eller ett nytt jobb.

Windows är bara varumärket - du skriver ju detta själv på ett antal ställen. Om du byter från det ena till det andra så är det självklart skillnader, annars är det ingen mening med att byta.

Vad snackar du om? Microsoft gick ifrån ett av de, historiskt sett mest grundläggande tillvägagångssätten för att starta ett program i.o.m. Win8. Och nu verkar det som att de kommer ta tillbaka denna möjlighet... Sammanträffande?

Du är nog varken helt överens med definitionen av ordet "serie" eller med Microsoft här.. Eller framgick inte det av vår lilla liknelse med bilarna?
Studera gärna denna sida: http://blogs.technet.com/b/askperf/archive/2012/10/22/windows-8-windows-server-2012-upgrade-paths-and-editions.aspx och försök förklara hur Windows 8 INTE kommer efter Windows 7 i Microsofts serier av windowsversioner för klienter.

§1.1
Permalänk
Rekordmedlem

Men utan gnället så hade knappast MS backat och åtgärdat 8an, gnället började direkt startmenyn försvann när den andra publika testversionen kom ut och de har bara fortsatt, det är väl bra att folk klagar genom att inte okritiskt hylla och köpa 8an så länge de inte är nöjda.
Jag och de flesta jag känner har aktivt valt bort 8an just pga interfacet, Jag känner faktiskt ingen som kör med win 8 hemma eller som har bytt från win 7 till 8 på jobbet, däremot har några gått över till linux tack vare 8an, hade alla glatt köpt 8an hade inte MS tvingats till att reparera interfacet så att det börjat bli användbart, att instalera program som ska göra om interfacet är inte ett alternativ eftersom det inte går att lita på att MS inte stoppar dem av principskäl, eftersom de visat att borttagandet av startmenyn var "av princip" eftersom den fungerade utmärkt i början, MS måste tvingas med ekonomiska medel att åtgärda det så det blir användbart annars ska de inte heller sälja, förtoendet har de redan kört i botten och det tar tid innan det är återställt.

Tagit bort citat pga. §1.1
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men utan gnället så hade knappast MS backat och åtgärdat 8an, gnället började direkt startmenyn försvann när den andra publika testversionen kom ut och de har bara fortsatt, det är väl bra att folk klagar genom att inte okritiskt hylla och köpa 8an så länge de inte är nöjda.
Jag och de flesta jag känner har aktivt valt bort 8an just pga interfacet, Jag känner faktiskt ingen som kör med win 8 hemma eller som har bytt från win 7 till 8 på jobbet, däremot har några gått över till linux tack vare 8an, hade alla glatt köpt 8an hade inte MS tvingats till att reparera interfacet så att det börjat bli användbart, att instalera program som ska göra om interfacet är inte ett alternativ eftersom det inte går att lita på att MS inte stoppar dem av principskäl, eftersom de visat att borttagandet av startmenyn var "av princip" eftersom den fungerade utmärkt i början, MS måste tvingas med ekonomiska medel att åtgärda det så det blir användbart annars ska de inte heller sälja, förtoendet har de redan kört i botten och det tar tid innan det är återställt.

Förlåt men jag hoppas inte du tror på det där själv. Man har just gjort världens näst mest säljande operativsystem, man har klivit in i en värld av kontohantering, store och appar, man har lanserat Office365 - tror du att det handlar om "ekonomiska medel" när du och säg tjugo av dina vänner inte väljer operativsystemet? Tror du att Microsofts aktie skulle ha stigit sedan oktober 2012 med ca 15 dollar (från drygt 25 till drygt 40) om aktieägarna, dvs de som har något att säga till om, skulle vara missnöjda?

Självklart vill man rätta till det som klagats på i åttan till nästa version, men som det ser ut så handlar det ju inte om att återgå till Desktop utan att skapa två fullvärdiga alternativ, alltså både Desktop och ModernUI. Som jag nämnt tidigare är jag mer oroad över att det ryktas om att operativsystemet ska vara mer molnbaserat - där ser jag det som betydligt svårare att göra det till något som jag som enskild användare vill ha det.

Permalänk
Datavetare

Om man inte totalt gått på att PR-dravel från Microsoft så borde det vara rätt uppenbart att Win8 inte ser ut som det gör för att ens MS själva trodde att det på något sätt skulle vara optimalt för skrivbordet. Win8 ser ut som det gör för att MS har panik över att de totalt missat både smarta telefoner (missat är kanske fel ord här, man hade ju faktiskt ca 30% av marknaden en gång i tiden) och pekplattor.

Att använda en monopolsituation från andra marknader till att ta sig in på nya marknader är något MS lyckats med flera gånger tidigare, här verkar man antagit att bara man får den enorma massan användare man har på skrivbordet att acceptera ett UI som fungerar på pekplattor/mobiler så kommer man ta sig in även på dessa marknader. Var ju till och med ett försök att "bevisa" att Modern UI är vettigt på skrivbordet via referenser till Fitts lag. Blev ett ganska kortlivad försök, gissar att de som faktiskt håller på med forskning kring UI på MS upplyste de PR-nissar som grävt upp detta missat att graden av påverkan storlek och avstånd har i Fits lag skiljer sig rätt kraftigt mellan mus/tangentbord och touchskärm, i det första fallet är avstånd mycket viktigare än storlek medan det är precis tvärt om i det andra. Rätt uppenbart då att Modern UI helt är optimerat för touch.

Rent tekniskt är det absolut inget fel på modern UI, att ha det på skrivbordet är däremot ett totalt haveri i bra UI-design.

Skrivet av Damodred:

Förlåt men jag hoppas inte du tror på det där själv. Man har just gjort världens näst mest säljande operativsystem, man har klivit in i en värld av kontohantering, store och appar, man har lanserat Office365 - tror du att det handlar om "ekonomiska medel" när du och säg tjugo av dina vänner inte väljer operativsystemet? Tror du att Microsofts aktie skulle ha stigit sedan oktober 2012 med ca 15 dollar (från drygt 25 till drygt 40) om aktieägarna, dvs de som har något att säga till om, skulle vara missnöjda?

Självklart vill man rätta till det som klagats på i åttan till nästa version, men som det ser ut så handlar det ju inte om att återgå till Desktop utan att skapa två fullvärdiga alternativ, alltså både Desktop och ModernUI. Som jag nämnt tidigare är jag mer oroad över att det ryktas om att operativsystemet ska vara mer molnbaserat - där ser jag det som betydligt svårare att göra det till något som jag som enskild användare vill ha det.

Du lyckades hitta en rejäl dipp i MSFT och jämför den med kursen i nutid för att "bevisa" att Win8 är en framgång? Snarare så att den klättrat från ca 30 till strax över 40 på två år (44 i fredags), vilket är i stort sätt är samma som Nasdaq-index rört sig under samma tid (NASDAQ Composite har gått från 3000 till strax över 4400). Lägg där till att MS varit väldigt framgångsrika med Azure vilket definitivt är något som påverkar aktiekursen då det ses som #framtiden. Så du ska snarare leta efter orsaker till varför MSFT inte gått bättre än index, vilka sänken finns inom bolaget?

Och mest säljande? Tycker du ens själv att det är ett korrekt påstående? I relation till storleken på PC-marknaden säljer Win8 något sämre än Vista. Om man bara skulle gå på absolut antal sålda exemplar så skulle ingen version av Windows föra Vista kunna ha en chans då antalet sålda PC-enheter helt enkelt inte var tillräckligt stort då. Windows har sedan Win95 haft ungefär 90% av PC-marknaden på skrivbordet, i relation till marknadens storlek ligger Win8 i bottenskiktet av alla version vad det gäller sålda licenser / sålda PC. Hur kommer det sig om det är en så mycket bättre version än alla andra?

Om du nu har så mycket erfarenhet du påstår dig ha: vad säger den erfarenheten om hur "vanliga" användare reagerar på även ganska små förändringar? Många har problem att ens gå från WinXP till Win7, problem är här att de är mindre produktiva under en tid trots att för vana användare är det ingen skillnad i att använda grundläggande saker i WinXP och Win7. Det kryper i kroppen på mig när jag ser hur många jobbar i Windows (det är sååå ineffektivt), hur MS kommit fram till att dessa använder inte använder startmenyn övergår i alla fall mitt förstånd. Vi hade folk som under väldig lång tid inte använda sin nya dator efter det att vi uppgraderade från WinXP till Win7, "det gick ju inte att hitta något"... Om man inte tror att Win8 kommer vara svårare att ta till sig för dessa användare så lär man inte heller tro att användare skulle märka om man vände skärmen upp och ner + satte språket till kinesiska.

Tagit bort citat pga. §1.1
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Windows Runtime är definitivt byggt för att vara körverket hos mobiltelefonerna. Att sen startskärmen bygger så mycket runt Windows Runtime (även delar som är Win32 rent tekniskt) gör det hela lite skakigt och visar på motsättningar. Motsättningar som kommer suddas ut när de får grepp på det hela. Dvs fokus på W9 kommer vara skrivbordet och företagen. Ännu längre fram än så kommer vi förhoppningsvis inte uppleva operativet som delat. Inte ha helt olika sätt för olika typer av program. Windows Runtime kan utvecklas vid sidan av det, precis som Silverlight tidigare gjorde. Allt kommer inte flytta in i samma miljö. Fast olika program kommer inte köras med annan stil eller helskärm bara för att det körs på WinRT eller något annat. Många UI-missar fixades redan delvist i det nya operativsystemet 8.1 (NT6.3) och U1 till 8.1. Att skrivbordsanvändare skulle använda charmsbar:en för att stänga av datorn har de t.ex. helt skippat numera. Win+X contextmenyn hade ju inte ens genvägar till avstängning i 8:an. Microsoft släppte något som inte var färdigt eller genomtänkt, det i sig är inte så farligt fast svagheterna i sig som senare fixas eller förändras är inget att försvara.

Microsoft håller heller inte på att gå över till mjukvaran de kör på och utvecklat för sitt touch-first försök. Så ingen är bakåtsträvare för att kräva att det är lite sammanhållning och Windowsprogram (icke-Store) mer uppmärksamhet igen. Det är ju ändå vad Microsoft jobbat med, fast nu valt att avvakta med till 9an på flera områden.

Det här att de skulle släppa ett nytt operativsystem varje år, blev trotts att de kände sig tvungna att göra 8.1 (samt 2012 R2) till ett nytt operativsystem inte verklighet och känns mer som något de sagt för att dölja sina missar. Förmodligen får vi se en 3-4 år cykel igen för större förändringar, fast vi kanske inte är där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows Runtime är definitivt byggt för att vara körverket hos mobiltelefonerna. Att sen startskärmen bygger så mycket runt Windows Runtime (även delar som är Win32 rent tekniskt) gör det hela lite skakigt och visar på motsättningar. Motsättningar som kommer suddas ut när de får grepp på det hela. Dvs fokus på W9 kommer vara skrivbordet och företagen. Ännu längre fram än så kommer vi förhoppningsvis inte uppleva operativet som delat. Inte ha helt olika sätt för olika typer av program. Windows Runtime kan utvecklas vid sidan av det, precis som Silverlight tidigare gjorde. Allt kommer inte flytta in i samma miljö. Fast olika program kommer inte köras med annan stil eller helskärm bara för att det körs på WinRT eller något annat. Många UI-missar fixades redan delvist i det nya operativsystemet 8.1 (NT6.3) och U1 till 8.1. Att skrivbordsanvändare skulle använda charmsbar:en för att stänga av datorn har de t.ex. helt skippat numera. Win+X contextmenyn hade ju inte ens genvägar till avstängning i 8:an. Microsoft släppte något som inte var färdigt eller genomtänkt, det i sig är inte så farligt fast svagheterna i sig som senare fixas eller förändras är inget att försvara.

Microsoft håller heller inte på att gå över till mjukvaran de kör på och utvecklat för sitt touch-first försök. Så ingen är bakåtsträvare för att kräva att det är lite sammanhållning och Windowsprogram (icke-Store) mer uppmärksamhet igen. Det är ju ändå vad Microsoft jobbat med, fast nu valt att avvakta med till 9an på flera områden.

Det här att de skulle släppa ett nytt operativsystem varje år, blev trotts att de kände sig tvungna att göra 8.1 (samt 2012 R2) till ett nytt operativsystem inte verklighet och känns mer som något de sagt för att dölja sina missar. Förmodligen får vi se en 3-4 år cykel igen för större förändringar, fast vi kanske inte är där än.

Hoppas verkligen det. 3-4 år är det bästa både för hemanvändare, företag och utvecklarem och även Microsoft. Då kan de fokusera på att leverera en produkt som de finslipar till perfektion istället för att släppa ett buggigt haftverk varje år. Vi har sett hur det går när Microsoft försöker leka Apple, och det vill jag inte uppleva igen.

På tal om problem med Windows 8 hade vi senast idag en användare som kom tillbaks från ett års föräldraledighet och då fick en ny dator med Windows 8. "Vad konstigt det ser ut", var första kommentaren om Modern UI. Personen ber senare om hjälp då hen inte kommer åt Outlook.. Och skälet var att personen lyckats leta sig in i appen istället för skrivbordsversionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 9 får DX12 åtminstone, vi kan väl därför vänta oss att drivrutinsmodellen (WDDM) uppdateras, att vi får en ny kernel och lite annat. Server-version lär komma runt samma tidsram. Hur länge kan vi sen förvänta oss att det håller? Tja, där kan vi i.a.f. anta att det håller längre än Windows 8 (NT6.2) som ersattes efter ett år. Att uppdateringarna går mer åt SP-hållet igen (även features) låter troligt. Låter som ARM-varianterna kommer få köra Windows Phone. Windows blir Windows, med Windowsprogram och till viss del storeprogram som körs och hanteras som vilket program/fönster som helst för användaren.

@Ozzed, be IT-personalen ta bort sånt som Outlook.com-mailappen från systemen om ni inte har någon nytta av att köra era företagskonton synkade mot era privata Microsoft-konton och privata epostkonton. Det är ändå inte som det gör någon nytta utan att kopplas till Microsoftkonton. Sånt som att de ville koppla allt till Microsoftkonton är också lite av en miss. Har själv på HTPCn bland annat, men det används inte för inställningar eller något sånt, utan bara för att man ska kunna köra sånt som Netflix-appen. I ett företagsnät används ändå andra tjänster än konsumentversionen av OneDrive och liknande. Att man behöver ett konto för att köpa program köper jag, men för att installera gratisprogram är det lite överdrivet om man dessutom behöver koppla sitt konto till det. På en Mac kan du använda valfritt Apple-ID i iTunes eller Mac App Store, utan att koppla ditt konto till det. Där används det för att "Store"-funktionen ska fungera. Utan att du måste länka ditt konto, även om det har blivit en möjlighet och möjliggör vissa valfria funktioner. Också sånt jag hoppas de tänker lite mer klart på i sin framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 9 får DX12 åtminstone, vi kan väl därför vänta oss att drivrutinsmodellen (WDDM) uppdateras, att vi får en ny kernel och lite annat. Server-version lär komma runt samma tidsram. Hur länge kan vi sen förvänta oss att det håller? Tja, där kan vi i.a.f. anta att det håller längre än Windows 8 (NT6.2) som ersattes efter ett år. Att uppdateringarna går mer åt SP-hållet igen (även features) låter troligt. Låter som ARM-varianterna kommer få köra Windows Phone. Windows blir Windows, med Windowsprogram och till viss del storeprogram som körs och hanteras som vilket program/fönster som helst för användaren.

@Ozzed, be IT-personalen ta bort sånt som Outlook.com-mailappen från systemen om ni inte har någon nytta av att köra era företagskonton synkade mot era privata Microsoft-konton och privata epostkonton. Det är ändå inte som det gör någon nytta utan att kopplas till Microsoftkonton. Sånt som att de ville koppla allt till Microsoftkonton är också lite av en miss. Har själv på HTPCn bland annat, men det används inte för inställningar eller något sånt, utan bara för att man ska kunna köra sånt som Netflix-appen. I ett företagsnät används ändå andra tjänster än konsumentversionen av OneDrive och liknande. Att man behöver ett konto för att köpa program köper jag, men för att installera gratisprogram är det lite överdrivet om man dessutom behöver koppla sitt konto till det. På en Mac kan du använda valfritt Apple-ID i iTunes eller Mac App Store, utan att koppla ditt konto till det. Där används det för att "Store"-funktionen ska fungera. Utan att du måste länka ditt konto, även om det har blivit en möjlighet och möjliggör vissa valfria funktioner. Också sånt jag hoppas de tänker lite mer klart på i sin framtid.

Önskar att jag kunde, men det är en organisation med 2500 anställda i Sverige och Group Policys och annat sköts från centralt håll i norge. Det är byrokrati i kubik men de var snabba med att allt nytt skulle ha Windows 8 minsann. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om man inte totalt gått på att PR-dravel från Microsoft så borde det vara rätt uppenbart att Win8 inte ser ut som det gör för att ens MS själva trodde att det på något sätt skulle vara optimalt för skrivbordet. Win8 ser ut som det gör för att MS har panik över att de totalt missat både smarta telefoner (missat är kanske fel ord här, man hade ju faktiskt ca 30% av marknaden en gång i tiden) och pekplattor.

Jag kan liksom inte hålla med.
ModernUI kom till för att göra ett gemensamt formspråk över plattformar samt ta fram en lösning för touch. Finns touch i XP och framåt också men kanske inte fullt så användbart. Man hade kommit fram till att idag (2012) så använde vi våra enheter på ett ett annat sätt än vi gjorde 95 när desktop kom så som vi känner till det. Nu syftar jag alltså på att man alltid är tillgänglig, internet finns överallt, appar som Minecraft och Angry Birds gör miljardvinster, att man tar med sig sin telefon/laptop på muggen och har lite kvalitetstid.

Om man köper ovanstående och där med går för att ModernUI är något helt nytt - ja då kommer ModernUI att fungera. Går man in med inställningen att det är kul att uppgradera, ja då kommer det bli väldigt jobbigt. Det kommer bli väldigt jobbigt för att man inte är van, man förstår inte och man vill inte lära sig nytt. Jag var likadan i början med OS X när jag satt med Tiger, allt var bara rörigt. Men så bestämde jag mig för att OS X inte är samma sak som Windows och så lärde jag mig det. I det här fallet är Windows 8 inte Windows 7.

Fördelen med att acceptera ovanstående är att den dagen man inte behöver ModernUI eller ett touchsystem så finns det ett riktigt operativsystem där under. Med webbläsare, med Paint, med antivirusprogram, med... ja allt som finns i Windows 7 och så en hel del till.

Skrivet av Yoshman:

Du lyckades hitta en rejäl dipp i MSFT och jämför den med kursen i nutid för att "bevisa" att Win8 är en framgång? Snarare så att den klättrat från ca 30 till strax över 40 på två år (44 i fredags), vilket är i stort sätt är samma som Nasdaq-index rört sig under samma tid (NASDAQ Composite har gått från 3000 till strax över 4400). Lägg där till att MS varit väldigt framgångsrika med Azure vilket definitivt är något som påverkar aktiekursen då det ses som #framtiden. Så du ska snarare leta efter orsaker till varför MSFT inte gått bättre än index, vilka sänken finns inom bolaget?

Och mest säljande? Tycker du ens själv att det är ett korrekt påstående? I relation till storleken på PC-marknaden säljer Win8 något sämre än Vista. Om man bara skulle gå på absolut antal sålda exemplar så skulle ingen version av Windows föra Vista kunna ha en chans då antalet sålda PC-enheter helt enkelt inte var tillräckligt stort då. Windows har sedan Win95 haft ungefär 90% av PC-marknaden på skrivbordet, i relation till marknadens storlek ligger Win8 i bottenskiktet av alla version vad det gäller sålda licenser / sålda PC. Hur kommer det sig om det är en så mycket bättre version än alla andra?

Hade det varit den katastrof som utmålas här så hade det inte sett ut som det gör, vare sig enligt börsen eller genom de uppdateringar som Microsoft gjort med åttan.
Här är en intressant länk som jag hoppas väger upp lite
http://www.forbes.com/sites/tonybradley/2014/03/28/dont-belie...

http://www.tomsguide.com/us/windows-history-sales-figure-comp...

Citat:

How has Windows 8 done so far? Well, it didn’t beat Windows 7, but it isn’t far behind, and it is far better than either Vista or XP. The 200 million Windows 8 licenses compares against a slower PC market with only 314 million sold, so it works out to 63 Windows 8 licenses per hundred PCs sold. That makes Windows 8 sales a 34 percent increase over Windows Vista, and about 15 percent higher than Windows XP. It also puts Windows 8 only about 7 percent behind Windows 7.

Så här är det enda korrekta sättet att räkna anser jag

Skrivet av Yoshman:

Om du nu har så mycket erfarenhet du påstår dig ha: vad säger den erfarenheten om hur "vanliga" användare reagerar på även ganska små förändringar? Många har problem att ens gå från WinXP till Win7, problem är här att de är mindre produktiva under en tid trots att för vana användare är det ingen skillnad i att använda grundläggande saker i WinXP och Win7. Det kryper i kroppen på mig när jag ser hur många jobbar i Windows (det är sååå ineffektivt), hur MS kommit fram till att dessa använder inte använder startmenyn övergår i alla fall mitt förstånd. Vi hade folk som under väldig lång tid inte använda sin nya dator efter det att vi uppgraderade från WinXP till Win7, "det gick ju inte att hitta något"... Om man inte tror att Win8 kommer vara svårare att ta till sig för dessa användare så lär man inte heller tro att användare skulle märka om man vände skärmen upp och ner + satte språket till kinesiska.

Att inte hitta något brukar oftast betyda att man gjorde en ren installation av ett nytt operativsystem. Genvägar, bokmärken, sökvägar för den delen - är borta. Det kan gälla rättigheter på ett nätverk, eller ett intranät som uppgraderats i samma veva. Det blir lite att börja om från början, på gott och ont. Windows 8 har definitivt en högre inlärningströskel men jag menar på att som IT-dev eller IT-adm så har man ansvaret att hyvla ned detta till lägsta möjliga och egentligen rullstolsanpassa det. Dvs har man inget behov av ModernUI, ta bort det.

Men återigen så gäller det att inse att Windows 8 inte är Windows 7 och visuellt är det kanske den största uppdateringen någonsin. Men touch är här för att stanna och det gäller att hitta en bra avvägning mellan touch och klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men touch är här för att stanna och det gäller att hitta en bra avvägning mellan touch och klick.

Möjligen på telefoner och plattor, och i extremt liten utsträckning även på laptops.. Men på desktop? Nej, jag tror inte det.

Själv är jag synskadad så jag har skärmen tillräckligt nära för att i teorin kunna peta på den, men de flesta jag känner som ser bra har skärmen rätt långt ifrån sig och skulle få sträcka bra långt på armarna för att nå skärmen. Hur har touch en framtid i det segmentet?

Modern UI skapades som du säger för att få ett gränssnitt överallt, och det är väl därför det blev ett sådant magplask. Man måste ha olika gränssnitt för olika enheter med olika förutsättningar, men vad det verkar så har de ju fattat det i och med Windows 9 där envisa rykten säger att Modern UI inte ens kommer finnas på desktopversionen, och desktop kommer inte finnas på plattorna, så som de borde gjort från början.

Det otäcka är att jag som total amatör inom området kunde räkna ut det, medans de som jobbar på Microsoft, med decennier av erfarenhet inom UI-design, missat den detaljen totalt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Möjligen på telefoner och plattor, och i extremt liten utsträckning även på laptops.. Men på desktop? Nej, jag tror inte det.

Själv är jag synskadad så jag har skärmen tillräckligt nära för att i teorin kunna peta på den, men de flesta jag känner som ser bra har skärmen rätt långt ifrån sig och skulle få sträcka bra långt på armarna för att nå skärmen. Hur har touch en framtid i det segmentet?

Modern UI skapades som du säger för att få ett gränssnitt överallt, och det är väl därför det blev ett sådant magplask. Man måste ha olika gränssnitt för olika enheter med olika förutsättningar, men vad det verkar så har de ju fattat det i och med Windows 9 där envisa rykten säger att Modern UI inte ens kommer finnas på desktopversionen, och desktop kommer inte finnas på plattorna, så som de borde gjort från början.

Det otäcka är att jag som total amatör inom området kunde räkna ut det, medans de som jobbar på Microsoft, med decennier av erfarenhet inom UI-design, missat den detaljen totalt.

Tanken är att man frångår kategorisering och genrer av vad som är vad - allt ses som enheter.
Grejen är att man inte behöver använda touch i Windows 8, snarare är det en funktion eller egenskap som finns där när man behöver den. Jag tror nog Microsoft har gått igenom både ditt uppmålade scenario här och ett antal till, för att sedan ta ett avvägt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tanken är att man frångår kategorisering och genrer av vad som är vad - allt ses som enheter.
Grejen är att man inte behöver använda touch i Windows 8, snarare är det en funktion eller egenskap som finns där när man behöver den. Jag tror nog Microsoft har gått igenom både ditt uppmålade scenario här och ett antal till, för att sedan ta ett avvägt beslut.

Ja, och det är en usel tanke. En tandborste blir inte ett kylskåp bara för att man "frångår kategorisering".

Beslutet är knappast välavvägt heller eftersom MUI fungerar sämre än startmenyn för navigering med mus. Tangentbord kvittar väl, om man inte stör sig på att menyn är i helskärm, vilket många verkar göra.

Men som sagt. Det verkar ju vara på rätt väg nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det är en usel tanke. En tandborste blir inte ett kylskåp bara för att man "frångår kategorisering".

nej men en dator är en dator oavsett om den är bärbar, stationär, i en telefon eller som en platta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Damodred:

Jag kan liksom inte hålla med.
ModernUI kom till för att göra ett gemensamt formspråk över plattformar samt ta fram en lösning för touch. Finns touch i XP och framåt också men kanske inte fullt så användbart. Man hade kommit fram till att idag (2012) så använde vi våra enheter på ett ett annat sätt än vi gjorde 95 när desktop kom så som vi känner till det. Nu syftar jag alltså på att man alltid är tillgänglig, internet finns överallt, appar som Minecraft och Angry Birds gör miljardvinster, att man tar med sig sin telefon/laptop på muggen och har lite kvalitetstid.

Om man köper ovanstående och där med går för att ModernUI är något helt nytt - ja då kommer ModernUI att fungera. Går man in med inställningen att det är kul att uppgradera, ja då kommer det bli väldigt jobbigt. Det kommer bli väldigt jobbigt för att man inte är van, man förstår inte och man vill inte lära sig nytt. Jag var likadan i början med OS X när jag satt med Tiger, allt var bara rörigt. Men så bestämde jag mig för att OS X inte är samma sak som Windows och så lärde jag mig det. I det här fallet är Windows 8 inte Windows 7.

Fördelen med att acceptera ovanstående är att den dagen man inte behöver ModernUI eller ett touchsystem så finns det ett riktigt operativsystem där under. Med webbläsare, med Paint, med antivirusprogram, med... ja allt som finns i Windows 7 och så en hel del till.

Jag gillar Modern UI, framförallt tekniken och använder det en hel del på en Win8.1 platta. Likt väldigt många andra så använder jag OSet som det kommer levererat, ändrar inte en sådana saker som bakgrundsbild och liknande (samma sak gäller när jag använder Ubuntu och OSX). För mig är OSet endast något som finns där för att köra program, det ska hålla sig ur vägen i övrigt och inget jag orkar lägga till på att "fixa till". Modern UI på desktop gör standardinställningen av Windows till ett sämre OS då det är totalt hjärndött med mus/tangetbord, har touchskärm men det gör inte Modern UI mindre hjärndött när jag använder tangentbord/mus.

I Win8 har jag faktiskt gjort en modifikation, har task-baren på sidan, enda rimliga stället då den är rätt fet och alla envisas med 16:9 skärmar så man vill maximera användbara pixels på höjden. Krävde i alla fall inget 3:e-parts program...

MS är inte så korkade att de själva trodde att Modern UI är en bra idé på skrivbordet, det vara bara ett sätt att använda en monopolliknande ställning på skrivbordet för att försöka komma ikapp pekplatte och smarta-mobil tågen. Nästan som man tycker det är skönt att den strategin verkar helt exploderat i ansiktet på MS. Även pekplattor tror jag är kört, gillar verkligen min platta men det blir inte en till Windows-platta om inte något radikalt händer med utbudet av bra applikationer och spel.

Skrivet av Damodred:

Hade det varit den katastrof som utmålas här så hade det inte sett ut som det gör, vare sig enligt börsen eller genom de uppdateringar som Microsoft gjort med åttan.
Här är en intressant länk som jag hoppas väger upp lite
http://www.forbes.com/sites/tonybradley/2014/03/28/dont-belie...

http://www.tomsguide.com/us/windows-history-sales-figure-comp...

Man följer index, vad visar det om Win8? Framförallt när "molnet" är hypat som bara den och MS lyckats väldigt väl med Azure och Office 365, där har du något som definitivt borde lyfta MSFT mer än index.

Skrivet av Damodred:

Så här är det enda korrekta sättet att räkna anser jag

Så vad körde folk under WinXP tiden, installerade de Win98? WinXP var installerat på 90% av alla sålda PC och kördes på 90% av alla PC under sin tid. En "såld" kopia av Windows definieras som en PC-maskin som fått Windows installerat och lämnat fabrik. Alla mätningar baserat på användning på Internet kontra sålda Windows-licenser (enligt definitionen här) visar att Win8 ligger klart efter Win7, tyvärr verkar finnas helt tillförlitlig statistik för tidigare versioner men Win8 verkar knappast vara bättre än Vista.

Skrivet av Damodred:

Att inte hitta något brukar oftast betyda att man gjorde en ren installation av ett nytt operativsystem. Genvägar, bokmärken, sökvägar för den delen - är borta. Det kan gälla rättigheter på ett nätverk, eller ett intranät som uppgraderats i samma veva. Det blir lite att börja om från början, på gott och ont. Windows 8 har definitivt en högre inlärningströskel men jag menar på att som IT-dev eller IT-adm så har man ansvaret att hyvla ned detta till lägsta möjliga och egentligen rullstolsanpassa det. Dvs har man inget behov av ModernUI, ta bort det.

Men återigen så gäller det att inse att Windows 8 inte är Windows 7 och visuellt är det kanske den största uppdateringen någonsin. Men touch är här för att stanna och det gäller att hitta en bra avvägning mellan touch och klick.

Då har du aldrig sett en "vanlig" användare i arbete. En av de första sakerna de letar i är "start-menyn", visa dem "menyn" i Win8 så lär de inte hitta tillbaka till skrivbordet överhuvudtaget. Det är sant att de också bara verkar hitta till webplatser via länkar, så de förändringar de gjort i IE-GUI lär knappast heller leda till glada miner (och de tenderar att köra IE då IE == Internet, en del har ändå lyckats installera Chrome antagligen för det nästa installerar sig själv när man använder google.com).

Man måste faktiskt beundra Apple för att folk faktiskt lärt sig iOS, men å andra sidan kan nog de flesta iOS-användare inte mer om iOS än hur man startar appar... Vet många som däremot vägrar OSX för "det ser annorlunda ut", i.e. det fungerar inte som WinXP/Win7 som de "alltid" kört.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

nej men en dator är en dator oavsett om den är bärbar, stationär, i en telefon eller som en platta.

det mesta med ett kretskort i kan idag kategoriseras som en "dator" om man vill. Att frångå det faktum att olika inmatningsmetoder kräver helt olika gränssnitt bara för att de olika enheterna alla råkar vara "datorer" är riktigt naivt och kundfientligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Företag anammar touch i högre grad nu och det kommer naturligtvis öka i framtiden.
Allt beror naturligtvis på vad man sysslar med på kontoret, men nyhetsredaktioner, arkitektkontor, bild och video producenter, film och musikskapare osv. är naturligtvis tilltalade av detta.

Detta är maffigt kolla in FOX-redaktionen:
http://liliputing.com/2013/10/lilbits-10-07-2013-fox-news-int...

Permalänk
Medlem

FOX-redaktionen har tangentbord och möss och novelty's does were off.

När det gäller Tablet-PCs så är hela grejen att de kör Windows-program (Win32) med en aktiv digitizer/penna och delvis specialiserade applikationer. De är inte till för att konkurrera med en 2000krs surfplatta. Vill man köra mobil och surfplatteapplikationer gör man bättre i att använda en sådan plattform. Likaså om man vill anpassa enterprisemiljön och företagsfunktioner för en mobil plattform så gör man bättre i att välja en som fungerar som en mobil plattform. Så fungerar det inte med vanliga program och skrivbordet så har de misslyckats med produkten, tyvärr kom alltså förbättringarna på fel ställe. Som konsumentpryl så har de också fatalt misslyckats med alla modeller som skulle vara billiga plattor eller köra pekskärm på vanliga clamshell. Kiosk/automatmodellen är inte direkt det man bygger ett helt operativsystem på. Windowsvärlden är fortfarande inne på tangentbord och möss, inte ens gester går framåt där utan det blir helt till OEM-leverantören att ordna. Microsoft hade t.ex. kunnat föreslå en standard för multi-touchmöss och lanserat i samband med operativsystemet för att göra det enklare för användare som förlitar sig på musen att navigera, men nej.

Permalänk
Rekordmedlem

Dessutom verkar det som plattmarkanden nu börjar bli mättad.
http://www.idg.se/2.1085/1.580740?utm_source=dmdelivery&utm_m...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Låter snarare som dom sämre besluten, precis som mitt jobb. Där väljer man billigare=sämre lösningar. Sen slutar det ändå med att det blir dubbelt så dyrt

Sen när använde man tangentbord och mus med mobilen/plattan eller spelade spel som t,ex cod/Bf eller skyrim. Det jag menar är att det är två vitt skilda inmatningar och kräver olika lösningar i UI.

Samma katastrof i konsolspel portade till datorn, ser för jävligt ut i både menyer och färgsättning (ser ut som plastlandskap= billig känsla helt enkelt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

I såfall bör du känna till marknadsandelarna för Windows 8 bland dessa "datorer" (bärbar, stationär, telefon eller platta) där den sjunker som en sten i sirap, sakta men säkert.

Siffrorna kommer från http://gs.statcounter.com/#all-os-ww-monthly-200909-201408

Visst de andra sjunker också, då Android ökar som fasiken.

Men, ser man på enbart desktop/laptop, då minskar Windows 8, men inte Windows 7, som ökar:

Ja, 8.1 ökar.

Vad är det du inte förstår i uttrycken "Windows 8 är en katastrof" eller "Windows 8 luktar illa"

Att Microsoft har tjänat pengar de senaste åren, det vet vi. Men, det är till stor del, enligt analytiker, tack vare Android; se äldre inlägg i tråden där vi diskuterat kreativ bokföring.

Windows 8 är en styggelse på en desktop. Det fungerar, ja, men man kan skala en potatis med ett skohorn eller en linjal också.

Sinofsky fick sparken så det smällde. Fick munkavle med vite på 100 miljoner kronor... Ballmer fick silkessnaran av Bill Gates. Ballmer?

http://www.crn.com/news/mobility/240003421/exclusive-microsof...

Citat:

Microsoft CEO Steve Ballmer told CRN in an exclusive interview Monday that the company’s Surface tablet marks a new era in which the computer software giant will leave no “stone unturned” in its innovation battle against Apple.

"We are trying to make absolutely clear we are not going to leave any space uncovered to Apple," said an exuberant Ballmer in a 30-minute interview after addressing some 16,000 partners at the company's annual Worldwide Partner Conference in Toronto. "We are not. No space uncovered that is Apple’s.

“We have our advantages in productivity,” he said. “We have our advantages in terms of enterprise management, manageability. We have got our advantages in terms of when you plug into server infrastructure in the enterprise.

Inte fasiken följde enterprise med. Det var några hotellanställda som satt och pr0nsurfade fram på småtimmarna i foajén, dvs. när de hade lite tid över.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Företag anammar touch i högre grad nu och det kommer naturligtvis öka i framtiden.
Allt beror naturligtvis på vad man sysslar med på kontoret, men nyhetsredaktioner, arkitektkontor, bild och video producenter, film och musikskapare osv. är naturligtvis tilltalade av detta.

Detta är maffigt kolla in FOX-redaktionen:
http://liliputing.com/2013/10/lilbits-10-07-2013-fox-news-int...

Gör de? Har du några källor på ett statistiskt ökande? Enskilda exempel finns väl men att företag i regel skulle anamma det mer tror jag inte ett dugg på. Det är oergonomiskt att faktiskt "jobba" med touch.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Tagit bort en hel hög otrevligheter, trams och flamebait. Kan man inte argumentera sakligt utan personangrepp, vänligen låt bli tangentbordet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Vad är det du inte förstår i uttrycken "Windows 8 är en katastrof" eller "Windows 8 luktar illa"

Jag förstår dem inte för att de är helt felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag förstår dem inte för att de är helt felaktiga.

Nja, det där med dofter kanske var lite överdrivet. Men faktum kvarstår, enterprise har inte anammat Windows 8. De signaler jag har läst mig till är att Windows 8.x har inneburit för stora förändringar i gränssnittet för att ses som ett försvarbart alternativ gentemot Windows XP och Windows 7. Statistiken talar för den tolkningen, oavsett en allmän nedgång i absolutvärden i försäljning av datorer (desktop/laptop) och marknadsandelar för datorer gentemot plattor och mobiler vad gäller användande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nja, det där med dofter kanske var lite överdrivet. Men faktum kvarstår, enterprise har inte anammat Windows 8. De signaler jag har läst mig till är att Windows 8.x har inneburit för stora förändringar i gränssnittet för att ses som ett försvarbart alternativ gentemot Windows XP och Windows 7. Statistiken talar för den tolkningen, oavsett en allmän nedgång i absolutvärden i försäljning av datorer (desktop/laptop) och marknadsandelar för datorer gentemot plattor och mobiler vad gäller användande.

Även om man helt bortser från den orimligt höga inlärningströskeln är det inte värt det. Det går inte snabbare att göra på det nya sättet.

Visa signatur