Permalänk
Medlem

Aldrig mer ett Qpad MK85

Det är länge känt att MK85 har haft sina fel och brist när det gäller ledbelysningen, men idag måste jag säga att jag blev helt enkelt trött och bytte tillverkare.

Hade sen länge ett MK80 som fungerade bra till den dagen min sambo blev galen på de blå brytarna.
Eftersom jag var nöjd med Qpad och MK80 så fick det bli ett MK85.

Efter en stund så började belysningen att blinka titt som tätt. Men som gick att åtgärda genom att ändra ljusstyrka.
Skickar in till Netonet för garantiärende och det är inga problem.

Får ett nytt som de inte haft i lager länge, då Qpad säger att de åtgärdat problemet och med detta ska inte problemet finnas kvar.
Till min stora förvåning lider tangentbordet av samma problem.. Skickar in igen...

Får ett nytt MK85 som är klippt stendött. Fungerar inte alls varken i bios eller windows.

Skickar in igen.... Och ber om att få byta fabrikat..
Och nu i skrivande stund sitter jag med ett Gigabyte Aivia Osmium och känner mig nöjd.

Det som kan diskuteras är hur många fler det är som har samma problem, för det verkar vara vanligt iallafall om man söker på forumet.

Skriv en hel tråd i konsumenträtts delen om hur Qpad gjorde en goodwill.
Men det hela kan läsas här

Skrivet av Ang3r:

Godkväll.

Per mail meddelade jag mitt missnöje om bristande kvalitet om just tangentbordet MK85, och hela fadäsen om hur många jag fick gå igenom innan jag bytte tillverkare.

Dagen efter blir jag kontaktad utav Qpad själva på forumet, där de beklagar det inträffande och att det är synd att det blivit som det blitt att jag då valt att byta ifrån Qpad till en annan tillverkare. De frågade om jag fortfarande hade förtroende för mitt gamla tangentbord MK80 som jag var tvungen att göra mig av med pga av det blåa brytarna (sambon eller tangentbordet *host*).

Det skiljer en hel det mellan tangentborden då MK80 till skillnad från MK85 då det äldre använder Full N-Key roll över PS2 pch har separat ström försörjning över USB tilll LED backlight. Medans MK85 kör allt genom USB

Mailet slutar med att de vill erbjuda mig ett MK80 med röda brytare för att kompensera missödet och hoppas jag i framtiden kommer vara nöjd med Qpads produkter i framtiden.

Så nu sitter jag här med ett MK80 med röda brytare och la mitt Gigabyte Osmium på hyllan tillsvidare då jag tycker bättre om utformningen på Qpads tangentbord. Samt att SPACE knappen är bättre balanserad när man håller sig nära LEFT ALT.

Vad mer ska man säga än att de verkar lyssna och engagera sig i sina konsumenter och att dom värnar om sina kunder. Och hädanefter hoppas jag att de fått ordning på MK85 så man slipper se trådarna om det tangentbordet på Sweclockers.

Dold text
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Entusiast

Jag är jättenöjd med mitt Qpad MK-85. Precis som jag föreställde mig när jag köpte det!
Det enda minuset har dock lite med det du skriver att göra, bakgrundsbelysningen är inte den starkaste ens på det starkaste läget men det duger iaf för mig.
Det blinkar inte och har sig som du nämnde.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jo jag måste erkänna att MK85 är ett underbart tangentbord och jag var helnöjd med det tills det började krångla, och bara fortsatte...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

har aldrig upplevt problem med mitt mk85, aldrig hört talas om någon annan än dig så jag började fundera på om din usb-port kanske inte levererar den spänning som behövs eller något.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt. Har jag max ljusstyrka slocknar hela tangentbordet och slutar fungera, det hoppar och igång igen efter 2 sekunder. Har testat det i andra datorer och kommit fram till att det är något i min dator som strular.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Som tangentbord är jag 100% nöjd med mitt mk-85.
Dock har bakgrundsbelysningen ett eget liv.. Kan slockna av sig själv tändas av sig själv helt omotiverat. Har ibland fått någon slags disco effekt i den också
Det sämsta är när de inte går att justera styrkan längre då är det bara en utdragning om gäller för att få ordning på det.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Qpads tangentbord är av undermålig kvalité, tyvärr visar sig problemen ofta förr eller senare. Kan rekommendera att läsa guider såsom den huttala skrivit här på forumet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd

kör MK50 eller va den heter riktigt nöjd utan allt bling bling.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Tråkigt att du har det problemet... Mitt fungerar bra, men jag har dock ett problem. Varför händer det att t-bordet slocknar så fort man råkar röra usb-kabeln bakom datorn? Tycker det är ganska irriterande då jag måste plugga ur kabeln och sätta dit den igen för att det ska funka... Är det något fel med tangentbordet eller är det nå knas med usb-portarna i datorn?

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

kör på Ducky!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Mitt fungerar nästa perfa, LED belysningen släcks inte alltid efter att man stängt av datorn.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@Ang3r

Kan bara hålla med dig, har haft samma problem även med andra datorer. Bytte till ett Ducky funkar klockrent !

Aldrig med qpad =( !

Kikade på Ducky men eftersom jag var låst till Netonnets utbud så fick det bli det som passa mina krav.

Och nu hoppas jag på att min Qpad 5K L.E. mus inte börja krångla. Då jag tycker väldigt mycket om den. Vågar knappt söka i forumet på "5k problem"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Mitt fungerar nästa perfa, LED belysningen släcks inte alltid efter att man stängt av datorn.

Jo det jäkla problemet hade jag med, Tangentbordet lös på fri vilja efter att man stängt av datorn. Så man blev tvungen att stänga av strömbrytaren till grenuttagen. Då Tangentbordet lyste upp hela kontoret och in i dotterns rum

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Mitt fungerar nästa perfa, LED belysningen släcks inte alltid efter att man stängt av datorn.

Samma sak händer för mig med.. Brukar ändå stänga av nätagget och göra datorn strömlös varje natt så då slipper jag det problemet

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Det är länge känt att MK85 har haft sina fel och brist när det gäller ledbelysningen, men idag måste jag säga att jag blev helt enkelt trött och bytte tillverkare.

Hade sen länge ett MK80 som fungerade bra till den dagen min sambo blev galen på de blå brytarna.
Eftersom jag var nöjd med Qpad och MK80 så fick det bli ett MK85.

Efter en stund så började belysningen att blinka titt som tätt. Men som gick att åtgärda genom att ändra ljusstyrka.
Skickar in till Netonet för garantiärende och det är inga problem.

Får ett nytt som de inte haft i lager länge, då Qpad säger att de åtgärdat problemet och med detta ska inte problemet finnas kvar.
Till min stora förvåning lider tangentbordet av samma problem.. Skickar in igen...

Får ett nytt MK85 som är klippt stendött. Fungerar inte alls varken i bios eller windows.

Skickar in igen.... Och ber om att få byta fabrikat..
Och nu i skrivande stund sitter jag med ett Gigabyte Aivia Osmium och känner mig nöjd.

Det som kan diskuteras är hur många fler det är som har samma problem, för det verkar vara vanligt iallafall om man söker på forumet.

Jag valde mellan Qpad MK85, Razer BlackWidow och Gigabyte Aivia Osmium nu precis när jag skulle köpa mitt första tangentbord (har bara haft laptops innan ) och det fick tillslut bli ett Gigabyte Aivia Osmium. Så efter att ha läst ditt inlägg känns det bra att jag valde den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbollen:

Jag valde mellan Qpad MK85, Razer BlackWidow och Gigabyte Aivia Osmium nu precis när jag skulle köpa mitt första tangentbord (har bara haft laptops innan ) och det fick tillslut bli ett Gigabyte Aivia Osmium. Så efter att ha läst ditt inlägg känns det bra att jag valde den!

Dock så vet jag inte om Osmium är ett bättre tangentbord, det kan säkert vara samma skitfel på det. Men efter 3st MK85 så vågar jag iaf chansa på ett annat likvärdigt tangentbord!

Det enda jag märkt hittills är att SPACE känns lite annorlunda än vad jag är van vid.
Plus att tangentbordet slutar lysa vid avstängning av Windows! ÄNTLIGEN!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Verkar som att en hel del personer har haft problem med sina MK-85. Jag har inte haft några problem med mitt MK-80, inga dåliga leds eller något. Kanske är något med MK-85 tangentborden? Vet inte

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett MK-85 för 2 veckor sedan och är väldigt nöjd nu när jag har vant mig vid det och har inte några av de problemen som nämnts ovan. Dock måste jag säga att vriststödets fästen var ganska klena
Gav mig själv en lite ryckig facepalm efter en fail i left 4 dead 2 och lyckades fastna i stödet med ärmen och jag skojar inte när jag säger att varenda fäste sprack rakt över... kanske lite klantigt men vafan!

Permalänk

Mitt första MK-85 pajjade efter 1 reboot (dött). Fick ett nytt och nu 4 månader senare (idag) verkar belysningen ha pajat.
Jag tror jag instämmer med trådskaparen faktiskt :/. Rent jevla skit

Edit: Belysningen verkar inte vara helt död, utan går av och på. (Nej det är inte fade-effekten)

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Nu har belysningen till mina tangenter slutat fungera efter att ha flimrat till och från sen jag köpte det. Dock funkar lyset till numlock/capslock, vilket känns skumt.

Det finns ingen lösning på detta eller? Måste det bli garanti och utbytt?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Mitt fungerar nästa perfa, LED belysningen släcks inte alltid efter att man stängt av datorn.

Skrivet av vongen:

Som tangentbord är jag 100% nöjd med mitt mk-85.
Dock har bakgrundsbelysningen ett eget liv.. Kan slockna av sig själv tändas av sig själv helt omotiverat. Har ibland fått någon slags disco effekt i den också
Det sämsta är när de inte går att justera styrkan längre då är det bara en utdragning om gäller för att få ordning på det.

Skrivet av Vlademil:

Nu har belysningen till mina tangenter slutat fungera efter att ha flimrat till och från sen jag köpte det. Dock funkar lyset till numlock/capslock, vilket känns skumt.

Det finns ingen lösning på detta eller? Måste det bli garanti och utbytt?

Mitt MK-85 var opålitligt med belysningsnivån och lyste även efter att man stängt av datorn och efter ett tag så dog knappbelysningen helt, annars så fungerar det bra, än så länge...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Annars finns även Ducky eller Filco att välja mellan om man vill ha kvalité, Cm rapid fire är också ett tangentbord som skall ha väldigt hög kvalité men har inte testat den själv. Har ett Ducky G2PRO TKL

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk

Har ett MK-85, sitter och skrattar lite då alla verkar bekymra sig över bakgrundsbelysningen. Själv använder jag ALDRIG bakgrundsbelysningen. (Testar nu, funger helt felfritt) Aldrig sett mitt göra något konstigt....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har ett MK-85, sitter och skrattar lite då alla verkar bekymra sig över bakgrundsbelysningen. Själv använder jag ALDRIG bakgrundsbelysningen. (Testar nu, funger helt felfritt) Aldrig sett mitt göra något konstigt....

Hah du gav mig ett gott skratt också. Du använder alltså inte bakgrundsbelysningen och du skrattar över när det verkligen är något viktigt för någon annan och som oroar sig över just den funktionen.

Ser ut som ett spritt problem, tough luck men att just ditt inte har problem är det iaf bra även om du inte använder den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd ser jag, men jag kan ju tillägga att mitt knappt 2mån gamla mk-85 hade för sig en del konstigheter för ett par veckor sedan. Det har aldrig blinkat med tangenterna, men däremot hängt sig på vissa knappar. Vet inte om felet sitter i tangentbordet, programvaran eller Windows, då BIOS var utdaterat vid det tillfället och orsakade sotdöden åt Windows nån vecka därpå.

Känslorna är kluvna. Med all annan kringutrustning i blått skulle jag hellre välja ett MK-80 i dagsläget, däremot är MK-85 också riktigt härligt. Belysningen är dock aningen störande (dock inte direkt svag), och allt som oftast avstängd även för min del. Tangentbordet i övrigt känns väldigt gediget och stabilt i sin konstruktion.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Det är länge känt att MK85 har haft sina fel och brist när det gäller ledbelysningen, men idag måste jag säga att jag blev helt enkelt trött och bytte tillverkare.

Hade sen länge ett MK80 som fungerade bra till den dagen min sambo blev galen på de blå brytarna.
Eftersom jag var nöjd med Qpad och MK80 så fick det bli ett MK85.

Efter en stund så började belysningen att blinka titt som tätt. Men som gick att åtgärda genom att ändra ljusstyrka.
Skickar in till Netonet för garantiärende och det är inga problem.

Får ett nytt som de inte haft i lager länge, då Qpad säger att de åtgärdat problemet och med detta ska inte problemet finnas kvar.
Till min stora förvåning lider tangentbordet av samma problem.. Skickar in igen...

Får ett nytt MK85 som är klippt stendött. Fungerar inte alls varken i bios eller windows.

Skickar in igen.... Och ber om att få byta fabrikat..
Och nu i skrivande stund sitter jag med ett Gigabyte Aivia Osmium och känner mig nöjd.

Det som kan diskuteras är hur många fler det är som har samma problem, för det verkar vara vanligt iallafall om man söker på forumet.

Skriv en hel tråd i konsumenträtts delen om hur Qpad gjorde en goodwill.
Men det hela kan läsas här

Dold text

Jag hade exakt samma problem, led dog efter 1månad. Skickade på lagning i typ 5veckor och det var fanimig inte lagat.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med belysning till?? Nöjd med mitt mk-50

Permalänk
Medlem

Qpad är långt ifrån kvalite, något alla vet.
Billig OEM och ledsen har alltid strulat dessutom på den värdelösa OEM som används.
På det billiga komponenter i övrigt.

Nej Filco,Ducky eller ett som CM storm rapid RED ifrån costar.

Var missnöjd med mitt Qpad jag också, skriker billighet runt allt.

Permalänk
Medlem

Också problem

Gammal tråd men aktuell för de.
Fick nytt MK85 för nån vecka sedan och belysningen vägrar slå av i 90% av fallen när man stänger av datorn. De kanske man kan leva med men har även märkt att backspace tangenten inte fungerar ibland när man startar datorn. Enda sätter är att starta om för att få den att fungerar och de är inte de att jag har "gaming mode" påslaget. Suck.
Några förslag eller är de bara att RMA?

Permalänk
Medlem

Jag bumpar denna tråd då jag har ett problem med mk-80
När jag stänger av datorn så släcks inte belysningen? Ska det vara så?

Var inte så på CM quick fire tk :/