Permalänk
Medlem

Intel i7 3820 Överklockning

Har just köpt en ny processor som rubriken lyder. Börjat överklocka sakta men säkert ligger nu på 4,75 stabilt på 1,4 volt. Är det förmycket volt? Temp:

Core 1: 73
Core 2: 68
Core 3: 68
Core 4: 73

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalvfile:

Har just köpt en ny processor som rubriken lyder. Börjat överklocka sakta men säkert ligger nu på 4,75 stabilt på 1,4 volt. Är det förmycket volt? Temp:

Core 1: 73
Core 2: 68
Core 3: 68
Core 4: 73

1,4 volt är över vad man rekommenderar för 24/7 Clock. Man brukar rekommendera max 1.36 eller under för en stabil och långlivad 24/7 Clock. Men du kanske har tur, vissa CPU's klarar högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Har just köpt en ny processor som rubriken lyder. Börjat överklocka sakta men säkert ligger nu på 4,75 stabilt på 1,4 volt. Är det förmycket volt? Temp:

Core 1: 73
Core 2: 68
Core 3: 68
Core 4: 73

Ja det är för hög volt. Min prolle rullar i 4.5 på 1.2v.. Med temperaturer på 65c max.. Du ska nog hålla dig till max 1.35.. Fast såklart så lågt det bara går.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag på 1,368. Går inte att komma lägre. Är det ok eller måste jag sänka till typ 4,6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Nu ligger jag på 1,368. Går inte att komma lägre. Är det ok eller måste jag sänka till typ 4,6?

Det är okej. temperaturer? Personligen sänker jag klockan om processorn blir över 65. jag anser att det är smärtgränsen för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja det är för hög volt. Min prolle rullar i 4.5 på 1.2v.. Med temperaturer på 65c max.. Du ska nog hålla dig till max 1.35.. Fast såklart så lågt det bara går.

Skrivet av anon200213:

1,4 volt är över vad man rekommenderar för 24/7 Clock. Man brukar rekommendera max 1.36 eller under för en stabil och långlivad 24/7 Clock. Men du kanske har tur, vissa CPU's klarar högre.

Skrivet av palusa:

Det är okej. temperaturer? Personligen sänker jag klockan om processorn blir över 65. jag anser att det är smärtgränsen för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter nu på en H100 med endast 2 fläktar. Ska köpa till så jag får fyra. Borde få ner tempen ligger nu på ca 69-70 grader. Har sänkt till 4,3 nu iaf. Fortsätter när jag fått fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Sitter nu på en H100 med endast 2 fläktar. Ska köpa till så jag får fyra. Borde få ner tempen ligger nu på ca 69-70 grader. Har sänkt till 4,3 nu iaf. Fortsätter när jag fått fläktarna

69-70 grader är absolut ingenting att oroa sig för. Mycket trevliga temperaturer för en överklock.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd

Förstår som inte alla som säger processorn blir inte långlivad om man kör högre temps. Menar det att prossesorn är död innom 2 år oavsett den klockas eller ej det kommer nytt hela tiden. kalvfile hur länge hade jag i7orna du köpte av mig. Under året kan jag tippa dom kommer att hålla minst 5år till innan dom rasar men innan dess harjjag ägt minst 5 andra cpuer

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Förstår som inte alla som säger processorn blir inte långlivad om man kör högre temps. Menar det att prossesorn är död innom 2 år oavsett den klockas eller ej det kommer nytt hela tiden. kalvfile hur länge hade jag i7orna du köpte av mig. Under året kan jag tippa dom kommer att hålla minst 5år till innan dom rasar men innan dess harjjag ägt minst 5 andra cpuer

Har aldrig påstått att den inte blir långlivad pga höga temps.. Men däremot av hög volt sliter man på sakerna.

Personligen tycker jag 65 är ett gränsvärde som jag vill hålla mig på. Känns bäst så för mig.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

jag kör 1,375, och 4,65 , och jag har ungefär hälften från dina temp med h 100, och de 2 fläktarna på minsta hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

jag kör 1,375, och 4,65 , och jag har ungefär hälften från dina temp med h 100, och de 2 fläktarna på minsta hastighet

Hur kan det komma sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

jag kör 1,375, och 4,65 , och jag har ungefär hälften från dina temp med h 100, och de 2 fläktarna på minsta hastighet

Bild bevis innan jag tror dig. Som det låter nu står din dator i 15gradigt rum

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Sitter nu på en H100 med endast 2 fläktar. Ska köpa till så jag får fyra. Borde få ner tempen ligger nu på ca 69-70 grader. Har sänkt till 4,3 nu iaf. Fortsätter när jag fått fläktarna

Har du originalfläktar till den? isåfall kika på "pressure optimized fans" och skit i 4 st, det gör knappt någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Har du originalfläktar till den? isåfall kika på "pressure optimized fans" och skit i 4 st, det gör knappt någon skillnad.

tack för den informationen den tar vi del av.

ser det nu att det är dom fläktarna exempelvis SP120 från corsair jag har rekomenderat till kalvfile

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Bild bevis innan jag tror dig. Som det låter nu står din dator i 15gradigt rum

CPU 1 / Kärn 1 29 °C (84 °F)
CPU 1 / Kärn 2 29 °C (84 °F)
CPU 1 / Kärn 3 26 °C (79 °F)
CPU 1 / Kärn 4 29 °C (84 °F)
de där är nu o klockade siffror ,för uppgraderade bios , men återkommer senare idag när jag har klockakt tillbaka 4,65 , rums temp 21 c

Permalänk
Desk Master

sänk voltena. snabbt! 3820 när man kan skaffa 3930k:S

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

CPU 1 / Kärn 1 29 °C (84 °F)
CPU 1 / Kärn 2 29 °C (84 °F)
CPU 1 / Kärn 3 26 °C (79 °F)
CPU 1 / Kärn 4 29 °C (84 °F)
de där är nu o klockade siffror ,för uppgraderade bios , men återkommer senare idag när jag har klockakt tillbaka 4,65 , rums temp 21 c

Detta är inte bildbevis detta är ett utrdrag av nått som kan likaväl vara fantasi sifror så bildbevis är en skärmdump (printscreen) som du lägger in med både cpu-z och realtemp

lycka till !!

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

jag kör 1,375, och 4,65 , och jag har ungefär hälften från dina temp med h 100, och de 2 fläktarna på minsta hastighet

En klocka på 4.65 och 30 grader max när du belastar. Lycka till med det Idle kan väl vilken överklockad processor som helst hålla dom tempsen i ett svalt rum när den klockar ner sig.

Under belastning kan du ju glömma dom temperaturerna. Antingen ljuger du eller är dina sensorer trasiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

En klocka på 4.65 och 30 grader max när du belastar. Lycka till med det Idle kan väl vilken överklockad processor som helst hålla dom tempsen i ett svalt rum när den klockar ner sig.

Under belastning kan du ju glömma dom temperaturerna. Antingen ljuger du eller är dina sensorer trasiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så bor han i ett frysrum.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Eller så bor han i ett frysrum.

Haha ja måste vara något sådant datorn utomhus i en snödriva kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Haha ja måste vara något sådant datorn utomhus i en snödriva kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen iskallt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Denkunnigee:

Detta är inte bildbevis detta är ett utrdrag av nått som kan likaväl vara fantasi sifror så bildbevis är en skärmdump (printscreen) som du lägger in med både cpu-z och realtemp

lycka till !!

Antingen frysrum eller är det idle temps

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Antingen frysrum eller är det idle temps

Har jag noh förstått därför jsg säger han får bevisa det med länkar bilder samt bilder på cpu z
Låter o rimligt låter mer som han klockat och tror han lyckats sen går den i orginal hastighet

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Har jag noh förstått därför jsg säger han får bevisa det med länkar bilder samt bilder på cpu z
Låter o rimligt låter mer som han klockat och tror han lyckats sen går den i orginal hastighet

tyvärr är ni ute och cyklar , kom hem precis , verkar att några idioter kan inte läsa vad jag skrev innan att de som jag la innan var o klockad , att har uppdaterat bios och inte hunnit klocka tillbaka 4,65 , kör annars konstant med det, till er idioter som spekulerar massa här rum temp ÄR 21 , och klockad till 4,65 ,bruka ligga temp ide 33-40 ,går aldrig över med hårt spelande över 55 har varit som högst 62 vid msi kombsutor vid max körning, hur tar man bild från cpu z och klistrar den här , ska för söka , du verkar inte vara så kunnigt som din alias påstår pajas p.s de siffrorna var tagit från aida 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

tyvärr är ni ute och cyklar , kom hem precis , verkar att några idioter kan inte läsa vad jag skrev innan att de som jag la innan var o klockad , att har uppdaterat bios och inte hunnit klocka tillbaka 4,65 , kör annars konstant med det, till er idioter som spekulerar massa här rum temp ÄR 21 , och klockad till 4,65 ,bruka ligga temp ide 33-40 ,går aldrig över med hårt spelande över 55 har varit som högst 62 vid msi kombsutor vid max körning, hur tar man bild från cpu z och klistrar den här , ska för söka , du verkar inte vara så kunnigt som din alias påstår pajas p.s de siffrorna var tagit från aida 64

Nu behöver vi inte vara otrevliga. Vi som är på SweC en hel del och svarar i många trådar har en tendens att generalisera och skumläsa för att sedan kunna svara snabbt. Att din kommentar om att det handlade om en oklockad processor missade mångas ögon rättfärdigar inte att kalla någon "idiot" eller att säga att någon inte kan läsa. Självklart är det irriterande men det kan uttryckas på ett trevligare sätt. Sedan skrev du ditt första inlägg på ett luddigt sätt.

Citat:

jag kör 1,375, och 4,65 , och jag har ungefär hälften från dina temp med h 100, och de 2 fläktarna på minsta hastighet

Det uppfattas då som att du får 30C under belastning på en överklockad processor.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

tyvärr är ni ute och cyklar , kom hem precis , verkar att några idioter kan inte läsa vad jag skrev innan att de som jag la innan var o klockad , att har uppdaterat bios och inte hunnit klocka tillbaka 4,65 , kör annars konstant med det, till er idioter som spekulerar massa här rum temp ÄR 21 , och klockad till 4,65 ,bruka ligga temp ide 33-40 ,går aldrig över med hårt spelande över 55 har varit som högst 62 vid msi kombsutor vid max körning, hur tar man bild från cpu z och klistrar den här , ska för söka , du verkar inte vara så kunnigt som din alias påstår pajas p.s de siffrorna var tagit från aida 64

Ganska onödigt svar. I ditt inlägg står ingenting om att den är oklockad. Det står att du kör 4.65 ghz på halva TS temperatur.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

tyvärr är ni ute och cyklar , kom hem precis , verkar att några idioter kan inte läsa vad jag skrev innan att de som jag la innan var o klockad , att har uppdaterat bios och inte hunnit klocka tillbaka 4,65 , kör annars konstant med det, till er idioter som spekulerar massa här rum temp ÄR 21 , och klockad till 4,65 ,bruka ligga temp ide 33-40 ,går aldrig över med hårt spelande över 55 har varit som högst 62 vid msi kombsutor vid max körning, hur tar man bild från cpu z och klistrar den här , ska för söka , du verkar inte vara så kunnigt som din alias påstår pajas p.s de siffrorna var tagit från aida 64

Alltså lugna ner dig du kommer med påståenden som du inte bevisa klart som fan man resonerar som man gör. att du är på jobbet är en sak men att vara otrevlig är totatalt onödigt. jag bad dig att komma med bevis efter detta kan jag be dig om ursäkt , har råkat ut för så många som påstår massor och bara trollar som det kallas så jag kräver bevis innan jag kan förstå dig

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Alltså lugna ner dig du kommer med påståenden som du inte bevisa klart som fan man resonerar som man gör. att du är på jobbet är en sak men att vara otrevlig är totatalt onödigt. jag bad dig att komma med bevis efter detta kan jag be dig om ursäkt , har råkat ut för så många som påstår massor och bara trollar som det kallas så jag kräver bevis innan jag kan förstå dig

jaja ,ok inget ont för någon , nu har jag klockat tillbaka till 4,68 ,. och det visar också cpu z , men ser ingen temp där , och erkänner att jag är så pass dum att när jag kopierar bilden ,då går det inte klistra in här , tacksam för hjälp
det här fick jag med aida 64 nu

CPU 1 / Kärn 1 33 °C (91 °F)
CPU 1 / Kärn 2 33 °C (91 °F)
CPU 1 / Kärn 3 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärn 4 34 °C (93 °F)
p.s har volten nu 1,4, kommer att sänka , och återkommer , så det här är nu ide temp med 4,68 och 1,4 volt

det där jag kunde alla fall

Intel Core i7 3820
Windows 7 Ultimate Edition 64-bit SP1 (Build 7601)
CPU Arch : 1 CPU - 4 Cores - 8 Threads
CPU PSN : Intel Core i7-3820 CPU @ 3.60GHz
CPU EXT : MMX, SSE (1, 2, 3, 3S, 4.1, 4.2), EM64T, VT-x, AES, AVX
CPUID : 6.D.7 / Extended : 6.2D
CPU Cache : L1 : 4 x 32 / 4 x 32 KB - L2 : 4 x 256 KB
CPU Cache : L3 : 10240 KB
Core : Sandy Bridge-E (32 nm) / Stepping : C2
Freq : 4680.01 MHz (120 * 39)
MB Brand : Asus
MB Model : SABERTOOTH X79
NB : Intel Sandy Bridge-E rev 07
SB : Intel X79 rev 05
GPU Type : NVIDIA GeForce GTX 670
DirectX Version : 11.0
RAM : 8192 MB DDR3 Dual Channel
RAM Speed : 800 MHz (1:10) @ 9-10-9-28
Slot 1 : 4096MB (12800)
Slot 1 Manufacturer : G.Skill
Slot 2 : 4096MB (12800)
Slot 2 Manufacturer : G.Skill

Permalänk
Skrivet av intel&nvidia fan:

p.s har volten nu 1,4, kommer att sänka , och återkommer , så det här är nu ide temp med 4,68 och 1,4 volt

När man pratar om clocks och temperaturer är det alltid load man pratar om
Edit: du kanske faktiskt menade ide och inte idle, då ber jag om ursäkt

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Printscreen är en bra knapp.
Kör OCCT några minuter med den klockan och ta ett screenshot och posta här.
Imgur.com är bra för att ladda upp bilder.