Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skröna. Martinsliquidlab har testat, han fick köra mer än 10 90-graders böjar för att få en mätbar skillnad i flöde...

Skickades från m.sweclockers.com

Oh, det var goda nyheter! Tack för upplysningen!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Proffsmoddare

Great work!! This is very inspiring

How does one find a friend with a laser or water cutter?

MetallicAcid

Permalänk
Medlem

Naaajs! Är lite småkär i den plåten du skurit ut och satt på undersidan av radiatorn, är sjukt snyggt!

Kommer du ha nån form av belysning i toppen vid fläktarna? Annars hade de nog varit riktigt schysst med ett väldigt svagt ljus där i så man får lite kontraster till allt vitt och även kan se mönstret i plåten lite mer!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Great work!! This is very inspiring

How does one find a friend with a laser or water cutter?

Thank you;)

Well, to get friends with access to laser/water-cutting you need a mix of pure luck and work in the right field. Me myself is a consulting mechanical CAD-engineer and very often I meet new people and friends. In the long run you stumble upon a few people with the right position in a company and with a little giving and taking you can get very much work done;)

MetallicAcid

Skrivet av Spille:

Naaajs! Är lite småkär i den plåten du skurit ut och satt på undersidan av radiatorn, är sjukt snyggt!

Kommer du ha nån form av belysning i toppen vid fläktarna? Annars hade de nog varit riktigt schysst med ett väldigt svagt ljus där i så man får lite kontraster till allt vitt och även kan se mönstret i plåten lite mer!

Tack! Nu i efterhand tycker jag det ser ut som ett giraffmönster hehe. Men det ligger faktiskt matematik och regler bakom detta mönster (nörd som man är).
Ljus kommer det bli från taket och neråt i chassit i form av UV-LED slingor, om de inte duger med UV effekt kontra lila synligt ljus så kommer jag leta vidare och sätta in nån häftigare LED med kortare våglängd så jag får mer UV-effekt och mindre lila ljus.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

En liten textbaserad update!

-Fläktkontrollern är inne på sista värsen av moddningsfasen och kommer snart att presenteras här i tråden.
-Semestertider drar ut på tiden ännu längre för mina sista skärbitar.
-Ytterligare nya tankespår om HDDupphängning, nu lutar det åt att skruva ihop 2st vanliga och 1st SSD till ett litet paket och sen skruva fast paketet med distanser i originalhålen för HDDvaggan. Vaggan tas bort och luftflödet blir aningen bättre i nedre delen av chassit. Två stag måste även installeras för att hålla uppe nya moderkortsplåten/chassiavdelaren.
-Delidding? (diddelididdelidoo diddelidd) Är det värt att ge sig på att knuffa bort IHS på sin 3570K med tving, träbit och hammare? Viss överklockning ska ju ske och alla grader som kan skalas av är ju välkommna.

-Vad säger ni om sidofönster då? Samma design som på galler och front eller en stor öppen rektangel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade nog vart döläckert med lite dovt lila ljus som kommer upp från under fläktarna i toppen! typ sätta ljuset på radiatorflänsarna!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Hmm, där sa du nått spille. Det skulle faktiskt vara skitsnyggt att ha ljus som kom ifrån själva radiatorn..detta måste undersökas!! Faktum är att radiatorn har en upphöjd kant så att man ska kunna dra i skruv och avståndet från denna och ner till flänsarna är ca 5mm. Med rätt LED-slinga så skulle det gå att sätta in detta utan problem. Detta får nog isf bli i kombination med LED-slingor på var sida om radiatorn monterade i taket för att få så mycket UV-effekt som möjligt. Mitt kylmedium är MAYHEM Pastel UV WHITE och det ser bara snyggare ut ju starkare man belyser det;) Till vardags ser det nästan ut som mjölk. Nu vart jag taggad, vill fixa med detta nu!! Men men, en sak i taget. Det var en grym grej du lyfte fram där Spille och du ska ha stort tack, det är detaljerna som gör det;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Hmm, där sa du nått spille. Det skulle faktiskt vara skitsnyggt att ha ljus som kom ifrån själva radiatorn..detta måste undersökas!! Faktum är att radiatorn har en upphöjd kant så att man ska kunna dra i skruv och avståndet från denna och ner till flänsarna är ca 5mm. Med rätt LED-slinga så skulle det gå att sätta in detta utan problem. Detta får nog isf bli i kombination med LED-slingor på var sida om radiatorn monterade i taket för att få så mycket UV-effekt som möjligt. Mitt kylmedium är MAYHEM Pastel UV WHITE och det ser bara snyggare ut ju starkare man belyser det;) Till vardags ser det nästan ut som mjölk. Nu vart jag taggad, vill fixa med detta nu!! Men men, en sak i taget. Det var en grym grej du lyfte fram där Spille och du ska ha stort tack, det är detaljerna som gör det

Eller hur! Jobba, jobba, jobba!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roligt bygge! Kommer att foljas

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Riktigt avundsjuk måste jag säga. Nu när man har landat ett fast jobb så ska jag också hitta på något kul projekt
Keep it up!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Roligt bygge! Kommer att foljas

Tack;)! Det är egentligen inte jättemycket kvar att göra men det kommer utseendemässigt hända underverk när alla komponenter samlas och får jobba tillsammans.

Skrivet av xamber:

Riktigt avundsjuk måste jag säga. Nu när man har landat ett fast jobb så ska jag också hitta på något kul projekt
Keep it up!

I will!;) Om du startar något roligt så se till att ha kameran med dej och sedan skapa bygglogg du med. Det tar lite tid men det är väldigt kul att få allt dokumenterat och att kunna diskutera om detaljer utmed byggets gång.

Skrivet av Spille:

Eller hur! Jobba, jobba, jobba!!

UV var det ju. Jag har kollat lite mer på ämnet och mer eller mindre hittat att det är ljus med våglängd på 380nm som jag vill använda. Det ger mest UVeffekt och inte så mycket synligt ljus alls. uppåt 390-400nm är det violett och mer synligt ljus och mindre effekt.

Hmm, känns som jag har skrivit det där tidigare i tråden hehe. Hur som helst så finns det 1W LED med 380-385nm att köpa har jag sett. En sådan på vardera sida om radiatorn kanske vore nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update! Eftersom jag inte var nöjd med hur min nyinköpta RECON-fläktkontroller fungerade tillsammans med mina fläktar så fick den gamla trotjänaren Scythe KAZE Master återigen vara med. Den är nu färdigmoddad så att den passar in både fysiskt och estetiskt och här kommer bilder från ihopmonteringen.

Passade på att byta klistret som höll fast displayskyddet.

Like a boss!

I delar.

Ihopmonterad och färdig!

En bild på baksidan.

Slutligen en före & efterbild.
Det som jag har gjort på den är att måla ramen vit, förkortat vridpotentiometrarnas pinne, förkortat vridknapparna till potentiometrarna samt slipat dessa matta istället för borstade, förkortat fästplåtarna baktill samt gjort nya hål för M3 skruv. Småpill kan man lugnt kalla det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta ska bevakas, spännande projekt! Ser fram emot slutresultatet

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

UV var det ju. Jag har kollat lite mer på ämnet och mer eller mindre hittat att det är ljus med våglängd på 380nm som jag vill använda. Det ger mest UVeffekt och inte så mycket synligt ljus alls. uppåt 390-400nm är det violett och mer synligt ljus och mindre effekt.

Hmm, känns som jag har skrivit det där tidigare i tråden hehe. Hur som helst så finns det 1W LED med 380-385nm att köpa har jag sett. En sådan på vardera sida om radiatorn kanske vore nått.

vart hittar du de 380nm ledsen? hade varit väldigt intressant i mitt bygge med då mina katoder ger väldigt mycket synligt ljus med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

vart hittar du de 380nm ledsen? hade varit väldigt intressant i mitt bygge med då mina katoder ger väldigt mycket synligt ljus med!

Dom hittade jag på ebay med en enkel sökning på "380nm led". Den jag hittade är av typen power led, altså den lite större med en typ stjärnformad kylplatta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här syns det rätt tydligt vad det blir för skillnad i upplevt ljus just i området där ljus övergår från ultra till synligt (385 nm verkar vara en ganska bra brytpunkt av videon att döma)

http://www.youtube.com/watch?v=DOLQivrvHn4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Superminiupdate! (bild kommer senare)
I helgen fick jag en snilleblixt och har bestämmt hur jag ska montera mina hårddiskar! Känns skönt att ha tagit beslutet för detta har jag funderat på under hela byggets gång med allt från fula lösningar, krångliga men avancerade lösningar till att inte röra hdd-facket alls. Nu blir en ganska enkel lösning då de enkla lösningarna brukar visa sig vara de bästa;) En monteringaplatta på var sida om diskarna kommer fästas i golvet och sen är det inte mycket mer med det, det jag vinner mot original är en konstruktion med mer luftgenomflöde och att jag kan flytta diskarna mot fronten och ge mer utrymme för kablar från PSU, det jag förlorar är smidigheten med slädar som går att dra ur en och en. Dock händer detta typ var 4år om man byter hdd så det får jag leva med. Jag ville även ha någon form av vibrationsdämpning och det återstår att se hur jag gör med det, en snabb lösning är att köpa några o-ringar och trä på skruvarna till diskarna och detta lutar det åt. Plåtarna är såklart uppritade och numera även skickade till lasset med återstående bitar för vattenskärning.

Bild kommer under kvällen, Stay tuned!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer som utlovat en bild på HDDracket. Det är väldigt basic och gör sitt jobb, inget mer. Framtida uppgradering kanske blir att göra det i samma design som fronten till chassit men det känns lite overkill på ett par plåtar som man aldrig kommer se sidan på ändå.

Plats för 2st 3,5" + 1st 2,5" som jag kommer köra med, andra varianter funkar också med de hål jag placerat ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Här kommer som utlovat en bild på HDDracket. Det är väldigt basic och gör sitt jobb, inget mer. Framtida uppgradering kanske blir att göra det i samma design som fronten till chassit men det känns lite overkill på ett par plåtar som man aldrig kommer se sidan på ändå.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39367418/Dator%20Bitfenix...

Plats för 2st 3,5" + 1st 2,5" som jag kommer köra med, andra varianter funkar också med de hål jag placerat ut.

men hur sitter SSD'n? bara i ena sidan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

men hur sitter SSD'n? bara i ena sidan?

Den kommer sitta så att kontakterna kommer i rad med de mekaniska diskarna och sen blir det antingen att sätta den med långa skruv och distanser för att fästa den i andra sidan, alternativt att fästa den på en 2,5 till 3,5 adapterplåt jag har liggandes men eftersom det gäller en liten lätt ssd så känns det lite overkill med en plåt som väger mer än disken själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och (bara för att det är så gramatiskt fel att börja en mening med det ordet) så har jag beställt 380 nm LEDs och motstånd. Här ska testas, nått kul ska man väl kunna ha dom till även om de slutligen inte hamnar i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får börja meningar med Och, men och sånt. En jag känner har pluggat språk och säger att det är helt korrekt att starta meningar med de, några av våra största författare börjar sina meningar med och. Så kör med att starta meningar med och du

Permalänk
Medlem

Men så får man inte göra.
Sånt är bara inte ok.
Och därmed basta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Men så får man inte göra.
Sånt är bara inte ok.
Och därmed basta!

Idag har jag pushat för att få mina plåtar klara men jag vet inget om läget då det är via en polares polare, om ni alla hjälper mej med tankekraft att skynda på det hela så kanske de kommer snart;)

Efter det är det egentligen bara sidopanelerna kvar att modda. Att skära i originalplåtarna skulle innebär att jag måste måla om dom pga att jag inte hittar någon schyst kantlist i vitt att dölja skärkanterna med. Att måla om dom kommer även innebära en nyansskillnad mot original vilket jag inte vill ha på en så pass stor yta så det går bort sålänge jag inte hittar denna vita kantlist. Alternativet som jag funderar på är att istället skära ut två bitar plexi som fästes i hålen för handtag/fotstöd eller med kardborreband och målar en vit ram på insidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit ett steg längre i detta utdragna projekt och mina sista skurna bitar bör komma på plats inom rätt kort. Just nu har skärfilerna kommit fram till personen som slutligen ska skära ut dom, hehe.

Under tiden kommer jag att ta tag i lite sleeving av kablar samt rengöring av mitt GPUblock som har fått någon konstig ärgning inuti sig, det konstiga är att det är på ställen där det inte ska vara något kylmedie ens. Jag har pratat med EKWB´s support ang. invärtes rengöring och det klistermärke som sitter på GPUblocken som säger att garantin upphör om man bryter den, alltså troligt att man ej får öppna sitt GPUblock för garantins skull. Denna lapp har faktiskt inget med garantin att göra utan enbart en lapp dom sätter dit när dom har läcktestat blocket. Det är alltså helt fritt fram för mig att öppna upp och rengöra. Sweet, det ska göras!

Vidare planer som tillkommit är att ge mig i kast med en delid av 3570K för att ytterligare optimera värmeprestandan. Mer om det när det väl kommer till skott. Om det kommer till skott, frestelsen är tjock så det blir nog så;)

Här kommer två bilder på hur missfärgningarna ser ut inuti blocket:

Bilden är inte suddig, det är den frostande plexitoppen som gör det svårt att se insida klart.

Lite närmare på de två berörda områdena. Längst upp har det blivit väldigt ljust och mer åt det mässingfärgade hållet. Den nedre fläcken är väldig mörk och svart på sina ställen. Detta ska fixas snart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåså, då hoppar vi upp i sadeln igen och gör ett ryck. Denna gången är det lite sleving på schemat och först ut är push fläktarna på toppen som ska få sig en förlängning samt ny strumpa:

Vi börjar med att klippa av och notera färger, den sista kabeln hoppar jag över då PWM inte kan användas i min kontroller.

1 GND Ground black
2 +12V Fan Power yellow
3 SIGNAL Fan RPM green
4 PWM Digital Control blue

Notera den gul övergår till röd, bra färgval där från scythe...

Lite ny krympslang i rätt färg.

Förlängning av kabel, pillgöra som blir bra om man är vän med lödstationen. Det som tar längst tid är nog att mäta in så att man får rätt längd på kabeln i slutändan.

Mer krympslang. Dessa sitter även förskjutet, vilket inte syns i bilden, för att den tjockare arean för alla tre ska komma på olika ställen och inte bli en enda tjock sektion på kabeln. Lite Electric Blue Paracord senare och vi har fått oss en sladd som räcker hela vägen fram till fläktkontrollern.

Färdigt! Inuti datorn är det inte så mycket att se då denna kabeln gömmer sig bland de andra kablarna. Det kommer givetvis bilder på det senare men nu är det fortfarande ganska rörigt på insidan och i väntan på nya moderkortsplåten så är det inte mycket att göra åt saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ne vad säger ni, ska jag köpa på mig en Supremacy för att hålla designen tajtare och skippa min gamla trotjänare D-tek fuzion?

Denna skulle matcha GPUblocket rakt av.

Denna är snyggare i mitt tycke men frångår designen jämfört med GPUblocket.

Om jag ska köpa nytt block så är det Plexi som gäller då jag kommer köra med finfint kylmedie som är UVreaktivt. Jag kan säga att de powerleds med 380nm UV ljus jag köpte ger en brutal UVeffekt jämfört med de vanliga LEDS och CCFLrör jag tidigare testat. Mycket rejv för pengarna skulle man kunna säga, haha=)

Efter detta bygget är det uppgradering på lagringsfronten som gäller och jag ser inte direkt fram emot att köpa 4 nya mekaniska diskar på en gång samt möjligen en ny SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ne vad säger ni, ska jag köpa på mig en Supremacy för att hålla designen tajtare och skippa min gamla trotjänare D-tek fuzion?

Om jag ska köpa nytt block så är det Plexi som gäller då jag kommer köra med finfint kylmedie som är UVreaktivt. Jag kan säga att de powerleds med 380nm UV ljus jag köpte ger en brutal UVeffekt jämfört med de vanliga LEDS och CCFLrör jag tidigare testat. Mycket rejv för pengarna skulle man kunna säga, haha=)

Tycker du ska köpa dig en Supremacy! Blir nog snyggast i bygget om du har samma design på blocken!

Visa bilder på ledsen o effekten!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tycker du ska köpa dig en Supremacy! Blir nog snyggast i bygget om du har samma design på blocken!

Visa bilder på ledsen o effekten!!

Då blir det en supremacy!;) Jag har gått i tankarna länge men inte förens nu har det börjat klia ordentligt i köpfingret.
UV-effekten kan jag visa inom kort, jag ska bara hitta lite tid över att koppla in sakerna tillfälligt. Kanske ikväll om det vill sig väl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sagt och gjort, nu var både block och även lite ny kabelstrumpa för SATA-kabel beställd.

Denna strumpa vart det och jag hoppas att den ska gå ganska bra hand i hand med övrig paracord i mörkblått. Eftersom den hette dark blue så kommer den iaf passa bättre in i temat än den från MDPC-X jag redan har liggandes. Om Nils har jag bara positiva saker att säga måste jag tillägga;). Att jag väljer att inte använda hans strumpa som ändå ligger hemma på hyllan är enbart för att den inte passar inte med övriga strumpor i bygget.

Visa signatur