Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo att färgåtergivningen är bäst på IPS-skärmarna är en sak... men jämför man TN mot IPS när man sitter med skärmen rakt framför sig så har betraktningsvinklarna ingen betydelse.

Kan man inte ha skärmen rakt framför sig... utan lite snett istället... javisst då måste man ta hänsyn till betraktningsvinklarna.

Betraktningsvinklarna blir viktigare ju större skärm man har. Även om man sitter direkt framför en 27"+ skärm så blir vinklarna ganska stora vid kanterna och det kan ge knasiga färger på tn-paneler.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo att färgåtergivningen är bäst på IPS-skärmarna är en sak... men jämför man TN mot IPS när man sitter med skärmen rakt framför sig så har betraktningsvinklarna ingen betydelse.

Kan man inte ha skärmen rakt framför sig... utan lite snett istället... javisst då måste man ta hänsyn till betraktningsvinklarna.

TN har gamma och kontrastskiftningar över bilden även om du kollar på den rakt framifrån. Beroende på vad som visas på skärmen är det mer eller mindre märkbart. Om du till exempel drar igång något mörkt spel på en TN så ser man att dom översta partierna på skärmen är mörkare även om du kollar på skärmen rakt framifrån men kanske att man inte tänker på det eller förstår det om man inte vet att det beror på TN.

TN och IPS sida vid sida ser du vilken som är vilken utan att läsa i texten?
http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...

Det är skiftningar i gamma och kontrast både rakt framifrån och även från olika vinklar som gör att man säger att färgåtergivningen är mycket bättre på en IPS än en TN. Det här är framförallt av betydelse när man jobbar med bild eller video då färgerna måste se likadana ut över hela bilden.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en SA950D från samsung med TN Panel och jag har sett många ips paneler i mina dagar men samsungen med TN panel är extremt mycket bättre än vissa ips paneler jag sett, har läst mycket reviews om samsungen och dom flesta säger att den är bättre än en ips panel men då kostar den över 4000 också hursomhelst är jag sjukt nöjd med min skärm och kan rekommendera den starkt

Permalänk
Medlem

IPS= du kan sittta hur fan du vill på din stol, du ser oavsett.
TN: Du kan INTE sitta hur du vill för då blir något parti på skärmen helt svart och du blir tvungen att hålla på att vinkla skärmen fram och tillbaka. Kommmer ihåg hur grymt irriterande det var när jag spelade WarZ.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Eftersom en korrekt jämn färgåtergivning över hela skärmen oavsett betraktningsvinkel är fördelen med en IPS.

Du talar sanning brorsan,

Visa signatur

ffffffffc