Permalänk
Avstängd

Adaptive vsync

Hej! har hört mycket gott om Adaptive vsync att det ska göra spelet 10 gånger så bättre flyt så är det värt att skaffa nvidia grafikkort och inte amd, bara på grund av det?

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av nokia12:

Hej! har hört mycket gott om Adaptive vsync att det ska göra spelet 10 gånger så bättre flyt så är det värt att skaffa nvidia grafikkort och inte amd, bara på grund av det?

10 gånger bättre flyt är väldigt...godtyckligt. Har du läst på om vad tekniken faktiskt gör?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

10 gånger bättre flyt är väldigt...godtyckligt. Har du läst på om vad tekniken faktiskt gör?

Nu är det bara så att jag har läst det. Så det är alltså en löngn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Adaptive v-sync låser FPS till skärmens uppdateringsfrekvens för att hindra micro stuttering och tearing. Skulle du falla under t.ex 60 FPS stängs v-sync automatiskt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Om jag förstått rätt så fungerar det exakt som vsynk om du har högre än 60 fps och som utan vsynk under 60 fps.

Att det flyter på 10 gånger bättre tror jag omöjligtvis på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Lego Master
Skrivet av nokia12:

Ja och nej. Under vissa specifika omständigheter är det möjligt att det är sant, om man nu kunde kvantifiera "10 ggr bättre flyt" på nåt vettigt sätt.
Det adaptive v-sync gör är att det cappar din FPS vid skärmens uppdateringshastighet när din dator kan producera högre FPS för att du ska slippa tearing. Om din FPS droppar under skärmens uppdateringshastighet, så stängs v-syncen av och du får realtids-FPS istället för, som normalt v-sync, att din FPS i praktiken halveras för att matcha skärmens nästa lägre uppdateringshastighet.

Man kan säga att du får det bästa av båda världar, men att det skulle vara 10 ggr bättre känns luddigt. Det beror helt på hur nära din skärms uppdateringshastighet du normalt ligger. Ligger du oftast och nosar runt 60 FPS med några dippar under på en 60Hz-skärm, så är det absolut värt det. Om du däremot konstant producerar 70 FPS och uppåt, så är det ingen skillnad mot vanlig v-sync.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men har inte AMD något liknande?

Permalänk
Medlem

Adaptive V-sync finns till AMD korten också.
Det är bara att hämta hem Radeon pro så kan du aktivera det.

Permalänk
Skrivet av nokia12:

Enda nyttjan med adaptiva vsync är om datorn inte kommer upp i skärmens uppdateringsfrekvens (oftast 60 fps) så släpper den på kravet. Detta kan dock riskera tearing och bättre flyt än vanlig Vsync är väldigt subjektivt. Jag upplever ingen skillnad före eller efter uppdateringen av drivrutinen när den kom.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Skulle inte vilja säga att "AMD" har adaptive vsync rent officiellt.. Är ju bara synd att de ska få credit för att en annan har fått göra allt jobb med att fixa till de fattiga drivrutinerna AMD har.. Men visst.. Det går med Radeonpro..

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nokia12:

Vart har du fått dina "10 gånger bättre" ifrån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Vart har du fått dina "10 gånger bättre" ifrån?

någon som skrev det på ett forum

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nokia12:

någon som skrev det på ett forum

Perfekt källa.

Skickades från m.sweclockers.com