Sony Xperia Z 5" full HD, Vattentålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumiaboy:

Hittar ingenting i inställningarna av facebook. Jag tror jag blir tokig snart!!! Hur får jag bort otyget??? Någon som vet???

Ja antingen i kalender inställningar eller konto synkroniseringar av facebook. Kolla ordentligt de finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I found it!! Gå till inställningar -> Konton -> Xperia Facebook-integration -> Inställningar för programkontroll. DONE!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Snarare att Sharpdisplayen var dyr. Så de valde att bara ha den i förhandsvisningstelefoner, jag har hört att den säljs i Japan med. I övriga världen ska väl alla säljas med den dåliga displayen. Däremot så vet jag att folk har olika syn på vad som är bra och dåliga betraktningsvinklar. Vissa jämför med sin gamla dumbphone eller Xperia S eller dylikt, andra jämför med bra LCD-er eller till och med AMOLED, och då ser man ju ganska tydligt skillnaden.

Rapporterna från Japan är att Sharp inte kunde ge Sony så många skärmar de ville ha vilket tvingade de att använda JDC samtidigt. Japan har Sharp av den enkla anledninge att där släpptes telefonen nästan 1 månad tidigare, helt korrekt.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aure:

Rapporterna från Japan är att Sharp inte kunde ge Sony så många skärmar de ville ha vilket tvingade de att använda JDC samtidigt. Japan har Sharp av den enkla anledninge att där släpptes telefonen nästan 1 månad tidigare, helt korrekt.

Vet du (eller någon annan) om det går att få tag på en med Sharp skärm?
Är jäkligt sugen på telefonen men vill inte ha med JCD skärmen då JAG tycker den ser för djävlig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vet du (eller någon annan) om det går att få tag på en med Sharp skärm?
Är jäkligt sugen på telefonen men vill inte ha med JCD skärmen då JAG tycker den ser för djävlig ut

Enligt vad jag läst nu så är det Sharp som är dåliga och JCD som är "bra". Sony brukar köra Sharp och det är därför de har haft dåliga betraktningsvinklar på alla telefonmodeller från det senaste året. JCD är det dyrare undantaget som finns en del av i Japan. Det verkar dock vara problem med touch input lag i dessa, och att man ser de kapacativa sensorerna i ljusa miljöer. Men de ska enligt vissa inte vattnas ut lika mycket, andra säger att Sharp är bättre. Det verkar som att skillnaderna mellan dem inte är så stora dock.
I denna tråden finns en bild på båda bredvid varandra, JCD anses där ha bäst bild, men har input lag. Sharp (Originalet) är alltså den som är sämst bild på.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2182432&page...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt vad jag läst nu så är det Sharp som är dåliga och JCD som är "bra". Sony brukar köra Sharp och det är därför de har haft dåliga betraktningsvinklar på alla telefonmodeller från det senaste året. JCD är det dyrare undantaget som finns en del av i Japan. Det verkar dock vara problem med touch input lag i dessa, och att man ser de kapacativa sensorerna i ljusa miljöer. Men de ska enligt vissa inte vattnas ut lika mycket, andra säger att Sharp är bättre. Det verkar som att skillnaderna mellan dem inte är så stora dock.
I denna tråden finns en bild på båda bredvid varandra, JCD anses där ha bäst bild, men har input lag. Sharp (Originalet) är alltså den som är sämst bild på.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2182432&page...

aha ja då förväxlade jag dom.
Va trött jag blir på detta, man kanske bara ska avvakta ett tag och se om dom åtgärdar de här med skärmarna.
Läste dock att i nästa uppdatering så skulle de kanske komma ett kalibrerings verktyg som man kan förbättra panelen med.
Detta tillsammans med att man bytar ut det gråa temat till ett svart ska göra att de ser mycket bättre ut, men vet inte om jag vågar chansa.

Har ett sätt att se vilken panel som sitter i telefonen nu iaf, men då måste jag ha IME nr så de blir att åka runt till olika butiker och be om IME nr 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

aha ja då förväxlade jag dom.
Va trött jag blir på detta, man kanske bara ska avvakta ett tag och se om dom åtgärdar de här med skärmarna.
Läste dock att i nästa uppdatering så skulle de kanske komma ett kalibrerings verktyg som man kan förbättra panelen med.
Detta tillsammans med att man bytar ut det gråa temat till ett svart ska göra att de ser mycket bättre ut, men vet inte om jag vågar chansa.

Har ett sätt att se vilken panel som sitter i telefonen nu iaf, men då måste jag ha IME nr så de blir att åka runt till olika butiker och be om IME nr 😊

Alltså, det är inget de lagar. De har medvetet valt den här skärmtypen till sina modeller i över ett år nu, gång på gång. Det är inte av misstag telefonen ser ut som den gör. Som sagt, Sharp-skärmen är originalet, och det är den som har värst betraktningsvinklar.

De har valt ett grått tema just på grund av att det svarta ser så dassigt ut från sidan. rakt framifrån ser det så klart bättre ut. Och du kan inte kalibrera betraktningsvinklarna. Du kan göra det svarta hur svart du vill, det är LCDn i sig som släpper igenom ljus som gör allt så grått från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, det är inget de lagar. De har medvetet valt den här skärmtypen till sina modeller i över ett år nu, gång på gång. Det är inte av misstag telefonen ser ut som den gör. Som sagt, Sharp-skärmen är originalet, och det är den som har värst betraktningsvinklar.

De har valt ett grått tema just på grund av att det svarta ser så dassigt ut från sidan. rakt framifrån ser det så klart bättre ut. Och du kan inte kalibrera betraktningsvinklarna. Du kan göra det svarta hur svart du vill, det är LCDn i sig som släpper igenom ljus som gör allt så grått från sidan.

Stod och jämförde XZ på netonnet med några andra Sony telefoner och dom andra hade inte samma gråaton och dåliga betrakningsvinklar.

Får försöka spåra upp en XZ med JCD skärm helt enkelt och se om jag blir nöjd med den.

Ingen i Malmö trakten med en XZ med JCD skärm? 😃

Permalänk
Medlem

Det blev en Xperia Z till slut, efter mycket velande fram och tillbaka. Och så här efter ett par timmars användning så är jag riktigt.....riktigt nöjd!

Min största farhåga vad ju skärmen, den telefonen jag kollade på NetonNet såg för djävlig ut och det är detta som fått mig att vela hela tiden, men nu förstår jag att den skärmen måste varit defekt eller nått.
Jag köpte min på Inet men de bör vara samma panel. Men snacka om att jag blev glad när jag startade upp telefon, WOW vilken skärm! Ja det blir lite blekare när man vrider på telefonen, men det är när man håller den nästan helt åt sidan! Och då blir alla skärman bleka så inget specifikt för just denna tycker jag.
Naturliga färger och detaljrikedomen är galet bra! När man kollar foto eller videofilmer så är bilden overkligt bra, aldrig sett något liknande i en mobiltelefon tidigare.

Gillar även gränssnittet riktigt mycket, tror detta blir min första Android telefon jag kommer behålla med stock rom. Har tidigare kört med Sense och Touchwizz och det har alltid blivit någon custom rom tillslut.
Men Xperia Z gränssnittet är riktigt cleant och snyggt, så nära Vanilla android man kan komma men ändå med lite extra funktioner, tummen upp!

Byggkvaliteten känns riktigt bra även den, var lite rädd för att den skulle vara för stor och kantig.
Men jag vande mig direkt och tycker den ligger bekvämt i handen.

Nu blir det att hårdtesta den och se om den håller måtten.
Det enda negativa jag upptäckt änsålänge är att högtalaren är något klen, stör mig inte jätte mycket då jag nästan aldrig använder en telefons högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det blev en Xperia Z till slut, efter mycket velande fram och tillbaka. Och så här efter ett par timmars användning så är jag riktigt.....riktigt nöjd!

Min största farhåga vad ju skärmen, den telefonen jag kollade på NetonNet såg för djävlig ut och det är detta som fått mig att vela hela tiden, men nu förstår jag att den skärmen måste varit defekt eller nått.
Jag köpte min på Inet men de bör vara samma panel. Men snacka om att jag blev glad när jag startade upp telefon, WOW vilken skärm! Ja det blir lite blekare när man vrider på telefonen, men det är när man håller den nästan helt åt sidan! Och då blir alla skärman bleka så inget specifikt för just denna tycker jag.
Naturliga färger och detaljrikedomen är galet bra! När man kollar foto eller videofilmer så är bilden overkligt bra, aldrig sett något liknande i en mobiltelefon tidigare.

Gillar även gränssnittet riktigt mycket, tror detta blir min första Android telefon jag kommer behålla med stock rom. Har tidigare kört med Sense och Touchwizz och det har alltid blivit någon custom rom tillslut.
Men Xperia Z gränssnittet är riktigt cleant och snyggt, så nära Vanilla android man kan komma men ändå med lite extra funktioner, tummen upp!

Byggkvaliteten känns riktigt bra även den, var lite rädd för att den skulle vara för stor och kantig.
Men jag vande mig direkt och tycker den ligger bekvämt i handen.

Nu blir det att hårdtesta den och se om den håller måtten.
Det enda negativa jag upptäckt änsålänge är att högtalaren är något klen, stör mig inte jätte mycket då jag nästan aldrig använder en telefons högtalare.

Dold text

Kul att du är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

I found it!! Gå till inställningar -> Konton -> Xperia Facebook-integration -> Inställningar för programkontroll. DONE!

Tack! Nu blev jag av med skiten. Bara det att jag redan laddat ner appen aCalender som är mycket bättre än den som följde med luren. Men ändå skönt att veta att det går...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag kör det headsetet dagligen, dock inte med Xperia Z, utan med Xperia Arc (jag kollar denna tråden för att köpa en Xperia Z i dagarna).

Jag kan inte tänka mig att MW1 låter sämre i en bättre telefon än min klena Arc. Och jag är fruktansvärt nöjd med både ljudstyrka, ljudvalité och användarvänlighet.

Dock efter senaste mjukvaruppdateringen av MW1 så hoppar ljudet tillbaka till telefonen vid telefonsamtal varannan minut (oklart om det beror på min telefon eller MW1), vilket gör MW1 obrukbar vid telefonsamtal (det är inget skämt). Jag har mailat Sony om detta för tre dagar sedan, inget svar ännu). Musik flyter på fint med bättre ljud från MW1 än om jag kopplar samma hörlurar direkt i luren (Bättre DAC i MW1?).

Jag rekomenderar ett köp av MW1 om du slipper samtalsproblemen jag upplever.

Permalänk
Medlem

Har ett konstigt problem med synkroniseringen av olika konto.
Jag kan bara synkronisera manuellt. Går jag in på t.ex Google kontot så står de synkronisering avstängd, när jag trycker på synkronisera antingen direkt på själva ex. (kontakter) eller om jag trycker i inställningar så synkroniserar den men stänger sig när den är klar.
Så här är de med alla konto.
Stamina mode är avstängt samt batteriet är fulladdad så det beror de inte på.

Någon som har en anning?

EDIT: Problemet löst

Permalänk
Medlem

Ciggladdare

Jag har provat ett antal olika ciggladdare i bilen till min Z men ingen fungerar. Trodde först det var nåt lurt med mobilen men sen fick jag testa en kompis ciggladdare (ej Sony) och den funkade ypperligt!? Är inte tanken med micro-USB att man inte ska vara beroende av en specifik laddare? Är det någon som vet varför det är så här?

Permalänk
Medlem

Fuck, borde ha väntat på den här ist för att köpa en Xperia V... FUUUU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

Fuck, borde ha väntat på den här ist för att köpa en Xperia V... FUUUU

Xperia V är väl en trevlig telefon för pengarna?
Xperia Z är också en väldigt trevlig telefon för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Xperia V är väl en trevlig telefon för pengarna?
Xperia Z är också en väldigt trevlig telefon för pengarna

Exakt! Sen har det varit otroligt mycket krångel med min Xperia V. Först pajade skärmen, notera då att den inte gick sönder pga några former av kollision eller dylikt, utan bara pajade över natten, och den sprack då inte, utan slutade bara fungera. Nu när det är åtgärdat så stänger fanskapet av sig om den inte har täckning till mobilnätet, inte instantly, utan den smyger oftast in avstängningen vid långa perioder av inaktivitet, som när jag sover (!!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

Exakt! Sen har det varit otroligt mycket krångel med min Xperia V. Först pajade skärmen, notera då att den inte gick sönder pga några former av kollision eller dylikt, utan bara pajade över natten, och den sprack då inte, utan slutade bara fungera. Nu när det är åtgärdat så stänger fanskapet av sig om den inte har täckning till mobilnätet, inte instantly, utan den smyger oftast in avstängningen vid långa perioder av inaktivitet, som när jag sover (!!).

Detta ska mig veterligen Sony ha åtgärdat i en mjukvarufix. Vet dock inte om den rullats ut i Sverige. Firmwarenumret för fixen till xperia v är 9.0.1.D.0.10.

I övrigt angående uppdateringar lär Sony behöva fixa lite i kamerans mjukvara. Z:an tar inte dåliga bilder men det finns utrymme för förbättring. Det är lite på tok för mycket processande och komprimerande. Det intressanta är att burstmode kan visa att kameran har mer att ge.

http://blog.gsmarena.com/how-to-take-better-shots-with-your-s...
http://www.xperiablog.net/2013/03/19/xperia-z-burst-mode-pict...

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om ett bra program att spela in samtal med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Detta ska mig veterligen Sony ha åtgärdat i en mjukvarufix. Vet dock inte om den rullats ut i Sverige. Firmwarenumret för fixen till xperia v är 9.0.1.D.0.10.

I övrigt angående uppdateringar lär Sony behöva fixa lite i kamerans mjukvara. Z:an tar inte dåliga bilder men det finns utrymme för förbättring. Det är lite på tok för mycket processande och komprimerande. Det intressanta är att burstmode kan visa att kameran har mer att ge.

http://blog.gsmarena.com/how-to-take-better-shots-with-your-s...
http://www.xperiablog.net/2013/03/19/xperia-z-burst-mode-pict...

Förvänta dig inte sådana uppdateringar. Xperia S har haft stora problem med kompression och processering som bland annat ger konstiga glow-effekter. De har inte uppdaterat ännu efter över ett år, tvärtom så har de fortsatt på det inslagna spåret med sina nya telefoner, precis som med LCDn.

Permalänk
Medlem

Går de att använda walkman spelaren med Spotifys offline låtar? Hade varit bra då man kan skicka musiken i walkman genom Throw till ex tv:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Går de att använda walkman spelaren med Spotifys offline låtar? Hade varit bra då man kan skicka musiken i walkman genom Throw till ex tv:n

Nej tyvärr. Tror Spotify krypterar sina offline-låtar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Nej tyvärr. Tror Spotify krypterar sina offline-låtar.

Synd att man inte kan använda Throw i 3:de handsappar för funktionen är jäkligt bra!

Permalänk

Har haft min Z ett tag nu och är sjukt nöjd! Underbar att kolla på film i med ett 64 gb micro sd =P

Visserligen drar den ju en del ström när man kollar film och dylikt, men köpte en Astro "powerbank" på amazon s nu slipper jag oroa mig för strömmen.

Har några frågor:

Finns det någon bra app eller inställning som lägger till en genväg till kameran från lock-screen, likt iphone?

I butik påstod påstod säljaren att man skulle kunna använda throw på vilken tv som helst som har en hdmi utgång, men jag har inte fått det att fungera. Jag har ingen smart-tv utan en sony bravia som har några år på nacken(förresten är throw samma som mirror-funktionen eller är det två olika?)

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Avstängd

Att komma till kameran i lockscreen finns ju som standard.

Permalänk

Jag kanske e dum, men jag ser inte hur man skulle kunna göra det. Det enda jag kan göra från lock screen är att låsa upp eller ringa nödsamtal.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokgubben:

Jag kanske e dum, men jag ser inte hur man skulle kunna göra det. Det enda jag kan göra från lock screen är att låsa upp eller ringa nödsamtal.

Det går inte om du har lösenord, går bara med den vanliga/standard låsskärmen.

Permalänk

Men vafan d e ju helt värdelöst! finns det någon app då som fixar detta så man kan ha låst och komma åt kameran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bekymmer med min Xperia Z.

Hur fungerar det för er vid laddning? För mig laddar den ca 300-700mA på orginalladdaren (som enligt texten på laddaren ska kunna leverera 1500mA).

Jag blev lite fundersam och provade en DORO-laddare på 1000mA, och den laddar stabilt på exakt just 1000mA.

Så jag drog då självklart slutsatsen att det är originalladdaren (EP880) som är trasig. Orkade inte tjafsa med butiken så jag köpte en ny, men just EP880 gick inte att få tag på, så jag köpte EP850 (samma specifikationer på 1500mA, men något äldre och större modell), men den beter sig exakt likadant som originalladdaren.

Och här står jag nu och funderar om det trots allt ändå är Xperia Z som bråkar, då de där laddarna kallas "Fast Charger", och om det är något i min telefon som är trasigt så den inte kan hantera det?

Mäter laddning med appen "Battery Monitor Widget Pro".

Snälla hjälp mig.