Vad hände med det forum jag växt upp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Så du tycker SD är rasister för att de inte är SvP? Päron är apelsiner för att de inte är äpplen? Varför använda samma argument tillbaka?

Jag ifrågsatte ett resonemang och inget av det jag sa i min kritik kan leda till den slutsatsen

Skrivet av Rastafelix:

Utbildning, erfarenhet och efterfrågan är mer relevant än Kvotering av kön.

Det var ett exempel kopplat till kritiken av ett resonemang, inget annat.

Skrivet av Rastafelix:

Slutsatser som inte kan dras från det jag sagt

Skrivet av Rastafelix:

Församlingar och moskéer som gemenskap och en bra sak, om det görs rätt.

(Församlingar och gemenskap kan vara en dålig sak även om det görs inom lagens ramar. Det är vad som systematiskt görs inom en organisation eller församling som avgör om just dne är dålig eller ej.)

Skrivet av Rastafelix:

Ska bli intressant att se vad som händer med det, reaktionerna kan bli roliga.

Det blir de alltid

Skrivet av Rastafelix:

Feta bidrag är uppenbart någon som förekommer, i vissa fall onödigt i andra fall helt välkommet.

Fet är en värdering, inte något allmängiltigt

Skrivet av Rastafelix:

En suverän stat är en självständig stat som har egna regler och politik. Vet inte hur man kan vara suverän mot andra länder, finns såklart överstatliga samarbeten som EU.

Det är det enda sättet att vara suverän, att vara suverän i förhållande till andra parter. Överstatliga samarbeten existerar inte, överstatlig lagstiftning finns men den kommer av transnationella samarbeten.

Skrivet av Rastafelix:

Det är knappast bristen på argument, bristen är att se problemen på båda sidorna.

Nej.

Skrivet av Rastafelix:

Vilket inte är förvånande media i Sveriges media är liberal högervågen är borta och konservativa nyheter med. Tillåter inte media och politiker debatt så kan man bara skrika som ett barn.

Nej.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som jag skrev till Klingon, rasism är mer komplext än så.
SD är ett rasistiskt parti.
Folk som stöder SD aktivt här gör det på rasistiska grunder, vare sig dom förstår det själva eller inte.

Varför anser du att SD är ett rasistiskt parti ?
Har du något konkret exempel ?
Rasism är ett väldigt starkt och specifikt ord och bör inte urvattnas till att innefatta alla som inte vill ha fri invandring, eller liknande.

Skrivet av Kilroy:

Jag håller inte med om det.
Dom allra flesta unga är oinsatta och obrydda.
Det är norm.
"Invandrarkritiska" åsikter är betydligt mer förekommande än andra politiska åsikter hos unga män.

Jo, att de flesta är oinsatta och inte bryr sig är väl det vanliga.
Jag syftade, lite underförstått, på de ungdomar som faktiskt väljer att engagera sig.
Då blir det ofta mer polariserat än när äldre engagerar sig.

Skulle nog säga att extrema vänsteråsikter faktiskt mer är typiskt för unga.
Invandringskritiska åsikter är också överrepresenterade, men bland de invandringskritiska finns även många äldre.
I snitt lär folk gå något åt höger när de blir äldre.
Sören Holmberg vid Göteborgs universitet har tydligen forskat en del i frågan för att utreda om det låg något i Churchills påstående "Den som inte är röd när han är ung har inget hjärta. Men den som inte är blå när han är gammal har ingen hjärna." (stod lite i Forskning och Framsteg om detta. Han kom tydligen fram till att folk rörde sig ytterst marginellt åt höger genom livet i snitt)

Finner det hursomhelst rätt sannolikt att yngre engagerade är mer extrema. Det är lätt att som ung tycka sig ha gjort någon insikt och tro sig sitta på den enda rätta sanningen, utan att ha fått tillräckligt med livserfarenhet för att inse att allt inte är svart-vitt och att man kan se saker ur flera synvinklar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som jag skrev till Klingon, rasism är mer komplext än så.
SD är ett rasistiskt parti.
Folk som stöder SD aktivt här gör det på rasistiska grunder, vare sig dom förstår det själva eller inte.

Jag håller inte med om det.
Dom allra flesta unga är oinsatta och obrydda.
Det är norm.
"Invandrarkritiska" åsikter är betydligt mer förekommande än andra politiska åsikter hos unga män.

Nej SD är INTE ett rasistiskt parti.

Definiera vad rasism är.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Varför anser du att SD är ett rasistiskt parti ?
Har du något konkret exempel?

SD är som sagt ett rasistiskt parti, det är inte någonting jag anser.
Lika lite som jag anser att jorden är rund, att solen är större än jorden eller att evolutionsteorin stämmer osv.

Skrivet av JesperT:

Har du något konkret exempel?

Är man intresserad av det hela lite djupare finns det massor med böcker om rasism i allmänhet och en del om Sverigedemokraterna i synnerhet.

Skrivet av shogun-r:

Definiera vad rasism är.

Det är jag inte kunnig nog för att kunna göra så här på rak arm.
Om du faktiskt är intresserad finns det böcker och avhandlingar att läsa.
Jag har ingen aning om denna är bra eller inte men den är billig och nedladdningsbar, kan vara ett bra ställe att börja på: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187263904

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SD är som sagt ett rasistiskt parti, det är inte någonting jag anser.
Lika lite som jag anser att jorden är rund, att solen är större än jorden eller att evolutionsteorin stämmer osv.

http://i.imgur.com/97lYer2.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=XkRRdth8AHc

Är man intresserad av det hela lite djupare finns det massor med böcker om rasism i allmänhet och en del om Sverigedemokraterna i synnerhet.

Det är jag inte kunnig nog för att kunna göra så här på rak arm.
Om du faktiskt är intresserad finns det böcker och avhandlingar att läsa.
Jag har ingen aning om denna är bra eller inte men den är billig och nedladdningsbar, kan vara ett bra ställe att börja på: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187263904

Att SD varit rasistiskt och nazistiskt är helt klart, men frågan är om de är det idag efter reformeringen av partiet under Jimmy Åkesson.
Den affisch du postade är ett bra exempel på rasism. Så ser äkta rasism ut.

Angående valfilmen så skulle jag nog inte säga att den är direkt rasistisk, men däremot främlingsfientlig.
Man försöker ställa grupp mot grupp, pensionärens intresse mot kostnaden för invandring.
Det är iofs inte helt olikt det lite mer extrema vänstergrupperingar gör med sitt klass mot klass.

För övrigt så har i princip alla partier liknande otrevligheter i sitt bagage om man ska dra upp gammalt material.
(Som sossarna med sina tvångssteriliseringar, vänstern med sitt hyllande av massmördare som stalin, Mao osv, högern med sina kopplingar till nazismen under tidigt 1900 tal osv).
Sedan så är det förvisso klart att SD har sina otrevligheter närmare liggande i tiden, vilket gör att man kan misstänka att det finns en del rasister kvar i partiet.
Dock så skulle jag gärna se exempel på hur SD's partiprogram är rasistiskt idag.

Angående rasism. Hur kan du så tvärsäkert påstå att SD är rasistiskt (dagens SD), utan att ens kunna definiera vad rasism är ?
Om det är så svårt att definiera vad som är rasism så bör det rimligtvis vara minst lika svårt att tala om vilka partier som uppfyller kriterierna för rasism.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SD är som sagt ett rasistiskt parti, det är inte någonting jag anser.
Lika lite som jag anser att jorden är rund, att solen är större än jorden eller att evolutionsteorin stämmer osv.

http://i.imgur.com/97lYer2.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=XkRRdth8AHc

Är man intresserad av det hela lite djupare finns det massor med böcker om rasism i allmänhet och en del om Sverigedemokraterna i synnerhet.

Det är jag inte kunnig nog för att kunna göra så här på rak arm.
Om du faktiskt är intresserad finns det böcker och avhandlingar att läsa.
Jag har ingen aning om denna är bra eller inte men den är billig och nedladdningsbar, kan vara ett bra ställe att börja på: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187263904

Såg ut som en gammal affisch? Men hur som helst... du menar att om man inte applåderar och gör vågen över massinvandring så är man rasist? Tror nog att definitionen är en helt annan över rasist.

Skrivit detta så många gånger så börjar bli tröttsamt, men jag gör det igen. OM SD nu är rasistiskt, hur kan dom t ex tillåta en person som Hera Lamppu Maduro i partiet?

Att verka för hårdare regler, minskad invandring med hårdare krav, och uppstramning med bidragspolicyn. Där invandrare inte skall kunna gå år ut och år in med generösa bidrag utan krav på försörjning. Krav på att lära sig språk och kultur. Kunna utvisa såna som begår kriminella gärningar och en hårdare straffskala. Det kallar inte jag för rasism i alla fall. Gör du det, så får det stå för dig.

Det är ingen självklarhet eller något man skall ta för givet att gå på bidrag i Sverige, att man skall bygga moskéer och ha böneutrop i varje stad. Eller någon form av särbehandling från andra. Det är INGEN rättighet! Det är min åsikt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Såg ut som en gammal affisch? Men hur som helst... du menar att om man inte applåderar och gör vågen över massinvandring så är man rasist? Tror nog att definitionen är en helt annan över rasist.

Om man överdriver eller målar fan på väggen för att göra sin röst hörd eller övertyga så... Har man inget att komma med.

Skrivet av shogun-r:

Skrivit detta så många gånger så börjar bli tröttsamt, men jag gör det igen. OM SD nu är rasistiskt, hur kan dom t ex tillåta en person som Hera Lamppu Maduro i partiet?

Tror vi redan gått igenom det, För att det helgar målet och att SD inte främst är rasister utan inkonsekventa.

Skrivet av shogun-r:

Att verka för hårdare regler, minskad invandring med hårdare krav, och uppstramning med bidragspolicyn. Där invandrare inte skall kunna gå år ut och år in med generösa bidrag utan krav på försörjning. Krav på att lära sig språk och kultur. Kunna utvisa såna som begår kriminella gärningar och en hårdare straffskala. Det kallar inte jag för rasism i alla fall. Gör du det, så får det stå för dig.

Vi har redan gått igenom det här, Jag vann då också och jag kommer vinna nu med.
Arbetskraftsinvandring förutsätter jobberbjudande.
Att införa språkkrav i svenska:
1. Bryter mot OSSEs inställning gentemot minoritetsspråk.
2. Ökar tröskelvärdet och skulle minska invandringen av högutbildade

Att införa krav på "kultur":
1. Kräver att man definierar den svenska kulturen, återigen jävlas man med OSSE då
2. Tillåter att minoritetsspråks utövarnas kulturer jämställs med den svenska i intagningens proven.

Skrivet av shogun-r:

Det är ingen självklarhet eller något man skall ta för givet att gå på bidrag i Sverige, att man skall bygga moskéer och ha böneutrop i varje stad. Eller någon form av särbehandling från andra. Det är INGEN rättighet! Det är min åsikt.

Det är en självklar rättighet att alla oavsett ändamål eller religiös tillhörighet kan ansöka om bygglov.

Jag svarar hellre än tystar, det är min åsikt och hållning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det jag har att säga er.
Om ni faktiskt är intresserade så kan ni läsa lite sociologi med fokus på rasism eller annan vetenskaplig litteratur.

Jag kan inte definiera vad en mitokondrie är, men jag kan bergssäkert påstå att evolutionsteorin är sann för det.

SD är ett rasistiskt parti. Tror man någonting annat så är man okunnig, antingen om SD, om vad begreppet rasism har för betydelse i ett större perspektiv eller om både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har sagt det jag har att säga er.
Om ni faktiskt är intresserade så kan ni läsa lite sociologi med fokus på rasism eller annan vetenskaplig litteratur.

Jag kan inte definiera vad en mitokondrie är, men jag kan bergssäkert påstå att evolutionsteorin är sann för det.

SD är ett rasistiskt parti. Tror man någonting annat så är man okunnig, antingen om SD, om vad begreppet rasism har för betydelse i ett större perspektiv eller om både och.

Liknelsen haltar.
Det här handlar i din liknelse mer om att någon som får ett gäng mitokondrieliknande saker framför sig tvärsäkert skulle peka ut vilka av dem som är mitokondrier, utan att veta precis vad som definierar en mitokondrie.
Finns det en osäkerhet i en definition så finns det också samma osäkerhet när det gäller att peka ut vad som uppfyller denna definition. Det är totalt elementär logik.

För övrigt så är en definition en definition, det är inget man kan komma fram till vare sig genom att läsa andras forskning eller att forska själv.
En definition är något man gemensamt kommer överrens om.

Det spelar ingen roll i hur fet stil du skriver att SD ÄR ett rasistiskt parti om du inte har några som helst argument som bygger upp din ståndpunkt.
Din affisch är ett exempel på vad som skulle kunna vara ett giltigt argument om det rört sig om en Sverigedemokratisk affisch från idag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Finns det en osäkerhet i en definition så finns det också samma osäkerhet när det gäller att peka ut vad som uppfyller denna definition. Det är totalt elementär logik.

För övrigt så är en definition en definition, det är inget man kan komma fram till vare sig genom att läsa andras forskning eller att forska själv.
En definition är något man gemensamt kommer överrens om.

Finns det inte svårigheter att använda naturvetenskapliga mått i det som händer i samhället? Begreppet rasism kan vi enkelt slå upp på Wikipedia och se att begreppet har rört på sig i olika led och riktningar. Från början var rasism ett ord som fungerade ihop med Linnes lära om människan (var det fyra människoraser han hade funnit?). Tanken om rasernas olikheter har sedan länge blivit bortförd av de bestaliska kulturmarxisterna. Nu är rasism ett ord som istället beskriver hur en person använder ett snarlikt system som Linne, men istället för att peka på kindben så pekar denna på exempelvis skillnaden mellan människan utifrån kulturer. En person ser inte en tilltänkt ras och tänker "aha, där har vi en från ras xyz" utan nu ser istället rasisten en person med romskklädsel och tänker "aha. där har vi en jävla tattare som står utanför samhället och paritserar på det!". Olika begrepp, men samma bedrövliga mentalitet. Och precis såsom SD inte sjunger "ut med slasket!" så finner vi den tanken i så många led i det partiet att det inte går att bortse från det. Eriks järnrör alternativt Lars väska för att nämna några från toppenskicket...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till? Hur fan blev det så jävla rasistiskt? Det har alltid varit högervridet, och det har jag kunnat leva med även om jag inte håller med. Men det här är ju sjukt. Varannan jävla tråd slutar ju i en diskussion om SD.
Hur fan kan ni gå runt och hata på det här sättet? Hur fan sover ni om nätterna?

Diskussionsunderlag finns säkert. Eller, flame war-underlag snarare, vilket tycks räcka nuförtiden. Lås tråden om ni vill, jag skiter i vilket. Jag har ändå ingen respekt för er längre.

Tackar för mina 11 år här.
Jag kanske återvänder en dag, om ni kan växa upp.

Under mina år på swec så har jag aldrig stött på något rasistiskt. Det enda "rasistiska" jag har sett är från mig själv då jag skrev "guling" som jag senare fick varning för.

Du verkar trolla hårt och jag har anmält ditt inlägg.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har sagt det jag har att säga er.
Om ni faktiskt är intresserade så kan ni läsa lite sociologi med fokus på rasism eller annan vetenskaplig litteratur.

Jag kan inte definiera vad en mitokondrie är, men jag kan bergssäkert påstå att evolutionsteorin är sann för det.

SD är ett rasistiskt parti. Tror man någonting annat så är man okunnig, antingen om SD, om vad begreppet rasism har för betydelse i ett större perspektiv eller om både och.

Nej Sverigedemokraterna är inte ett rasistiskt parti. Finns absolut inget rasistiskt med deras program, åsikter eller parti.

Du skriver å ena sidan att du inte kan säga vad begreppet rasistiskt innebär, å andra sidan så säger du att dom är rasistiska. Det är ju något i den meningen som inte hänger ihop. Det kanske är du som skulle behöva läsa sociologi?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SD är ett rasistiskt parti.
Folk som stöder SD aktivt här gör det på rasistiska grunder, vare sig dom förstår det själva eller inte.

Detta är ju ett påstående som saknar grund.

Partiets rötter har ingen relevans idag, annars skulle Vänsterpartiet med samma logik vara kommunister hela bunten.

Att det finns medlemmar inom SD som är rasister eller i alla fall kraftigt fördomsfulla kan diskuteras. Det är inte ett påstående som jag skulle protestera emot i alla fall. Samtidigt kan du säkerligen finna rasister inom andra riksdagspartier, för att inte nämna pedofiler och dylikt. Andelen "smygrasister" är möjligen större inom SD än andra partier, det är emellertid spekulation och då det saknar egentlig relevans så länge det är partiprogrammet som drivs och inget annat.

Vad gäller partiprogrammet, ja hittar du någon rasism där så skiljer din definition av rasism sig markant från den du hittar i någon ordlista.

Det är ju inlägg som dina som gör att jag betraktar PK som det största hotet mot den demokratiska processen idag, knappast är jag rädd för fjärde riket med fuhrer Åkesson i främsta led eller Hisbollah i riksdagen i det nya muslimska Sverige.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Geeks
SweClockers

Trolldoftande trådstart med svepande och inflammerande anklagelser. Den som vill diskutera Sverigedemokrater och deras åsikter får skriva ett mer sakligt diskussionsunderlag.

*Tråd rensad/låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015